צפו: קצר על הפרשה | לסירוב גיור - השלכות קשות - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | לסירוב גיור – השלכות קשות

חז"ל מספרים לנו על ההשלכות הקשות שקרו בגלל מקרה דינה והאונס שלה וההשתלשלות של תמנה הפילגש של אליפז, והכל בגלל סירוב לקרב מי שרוצה להידבק בישראל. סרטון קצרצר על פרשת השבוע:

צפו: קצר על הפרשה | לסירוב גיור - השלכות קשות
  אילוסטרציה, ראש וועדת הגיור השר לשעבר משה ניסים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

פרשת וישלח: תקופה ארוכה עם ישראל חי בארצו לפי שבטים, כל ימי השופטים וכל ימי בית המקדש הראשון, ולאורך כל מאות השנים הללו לשבט שמעון לא היתה נחלה מסודרת. למה לא? – כי בברכות שנקרא בפרשת ויחי אומר יעקב אבינו "אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל", לא תהיה להם נחלם מסודרת. למה לא? – בגלל סיפור דינה.

זאת אומרת שכאשר נקרא בפרשת השבוע את סיפור דינה, חשוב לדעת שלא מדובר במשהו נקודתי, באירוע שהיה והסתיים, אלא זה אונס שההשלכות שלו התגלגלו בעם ישראל מאות שנים רבות, השלכות מרחיקות לכת.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת וישלח תשפ"א

חז"ל אומרים שיעקב היה צריך לתת את דינה לעשו אחיו, וכך לקרב אותו, אבל זה לא מה שהוא עשה. הוא לא קירב את עשו דרך דינה אלא החביא את דינה בתיבה, שעשו לא יראה אותה, ולכן דינה נאנסה, והוא וצאצאיו נענשו בכל התסבוכת הקשה הזו.

יש בפרשתנו עוד אירוע מהסוג הזה. בסוף הפרשה מסופר על המשפחולוגיה של עשו, ושם כתוב שתמנע היתה פילגש של אליפז בן עשו, ובנם היה עמלק.

מספרת הגמרא במסכת סנהדרין: תמנע, שלא היתה שייכת למשפחת אברהם, באה לאברהם ובקשה להתגייר, אני רוצה לדבוק במשפחתך, והוא אמר לה: לא. הלכה ליצחק שגם אמר לה לא. הלכה ליעקב שגם הוא סרב, הם לא הסכימו לגייר אותה, אבל היא רצתה בכל זאת לדבוק במשפחה ולכן הלכה לאליפז, אומרת הגמרא שעם ישראל נענש על זה, ויצא ממנה עמלק.

באים הרב אליהו גוטמכר, ובעקבותיו הרב אביאור שהוביל את מערך הגיור בארץ עם הרב דרוקמן, ואומרים, כשאנחנו לא מגיירים מישהו שרוצה לדבוק בעם ישראל, לפעמים יש לכך השלכות מרחיקות לכת, עמלק יצא מתמנע כי אברהם יצחק ויעקב לא קרבו אותה, לגיור יש השלכה לא רק על האדם שעומד לפני בית הדין, אלא לדורי דורות. כמובן יש את עולם ההלכה שקובע מתי כן ומתי לא, אבל ודאי שהשיקול הזה חייב לעמוד ברקע של פוסקי ההלכה בתחום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
א
כן כן | 04-12-2020 9:12
ותיקנו את חטא אדם הראשון במעמד הר סיני עד שהערב רב שכן הסכמנו לקבל קילקלו. התלמוד אומר במפורש שאין מקבלים גרים בימות המשיח
הכופרים האלה...
אבל | 06-12-2020 15:55
הכופרים האלה לא מכירים בתלמוד. בכלל הם לא מכירים בקיומו של מעמד הר סיני... אז עם יש לדבר?!
2
לא מגיירים גוי,...
ירון שאול | 04-12-2020 15:00
לא מגיירים גוי, אם הוא לא בא להתגייר, ולהיות יהודי מכל הלב,ולא בשביל אינטרס.ויש רבים כאלה לצערי.הרפורמים הארורים, רוצים לגייר כל גוי, בשנייה אחת, ולא מעניין אותם כלום. הרפורמים הארורים, עושים מהתורה צחוק ולעג.כבר ראינו בפייסבוק סרטון וידאו, איך הרפורמים הארורים, עושים בר מצווה לכלב, ומעלים אותו לתורה.הקדוש ברוך הוא, ישמיד,ויכחיד,ויהרוס,ויגדע,ויפרק, את כל הערב רב, שיצא איתנו ממצרים, ונמצאים איתנו עד היום, בארץ הקודש, ובעולם כולו.ואת כל צאצאי הנאצים, שחיים בקרבנו כיהודים ונומר אמן.
3
כמדומני אתה טועה ולכן מטעה
יאיר | 04-12-2020 15:50
יש דעה בחזל שיעקב נענש על שהחביא את דינה מעשיו. אך לא נאמר שהיה צריך לתת אותה לעשיו. ומדוע לא נענש על שנשא את לאה שהיתה מיועדת לעשו לפי אחד המדרשים? יש להיזהר בלקחים שרוצים ללמוד.....
4
נו, עוד מישהו שמביע את דעתו על יעקב
יוסי/ | 05-12-2020 19:14
כאילו יעקב זה חבר מהפלמח. שוין, שמענו על הרפורמים. יש רבנות ראשית, והיא מי שתחליט על הגיור, ולא כל מיני רעבעל'ך