ביקשוני חבריי, להתייחס לפוסט שנכתב ע"י צורב צעיר ששוב מבקש לתת לגיטימציה לחולשות של חבר'ה יקרים המתמודדים עם רווקות ממושכת ולא קלה. הכותב מגמיש 'ביד נדיבה' גופי הלכה בקלות דעת בלתי נסבלת, על אף כוונתו הטובה.
הנחת היסוד המוטעת בגישתו דנן וקודמותיה לענ"ד, היא היותה מקדשת את החולשות האנושיות ומבקשת בעקשנות לעגן את הכאב והבדיעבד לכדי מציאות לכתחילאית סמויה על גבול המפורשת.
הכותב הולך לאיבוד בין ההכלה וההבנה הנכונה וראויה בשיח הפרסונאלי או הטיפולי, לבין תפיסתה של תורה שעליה להציב את הרף והאידאל הגבוה, לא להיכנע לכאב העכשווי (על אף הרגישות אליו) אלא לתת כוח ואמון ביכולותיו המוסריים של האדם.
לעיתים נדמה שיש ששכחו מהו תפקידו של בית המדרש. בית מדרש אינו טיפול פסיכולוגי. תלמידי חכמים צריכים להיות עסוקים בבניין אידאל החיים. כמובן שעליהם להיות קשובים למצוקת הפרט והחברה, אך לא להיות מוטים מרעשי רקע, והכרעותיהם צריכות להיות נגזרות משיקול דעת מזוקק.
מאידך, אנשי טיפול תפקידם להכיל את הסער הרגשי ולתת מקום ומזור לחולשה ולכאב כפי שהוא עכשיו.כפי שכתב מרן הרב קוק זצ"ל, כי עלינו לדבר אל האדם הישראלי את מה הוא ראוי ונכון לו לשמוע, ולא את מה שהוא רוצה לשמוע מתוך חולשתו העכשווית.
לדאבון הלב, בזמן האחרון נשמעים יותר מדי קולות המבקשים להגמיש את ההלכה לכדי הלכה מכילה וטולרנטית, תוך כדי מחיקת מגמתה וזהותה. שמא יחשדוני ידידיי בניתוק מהמתחולל כיום בחברה הישראלית והדתית בכללה, המתמודדת עם אתגרי החיים והיצר המורכבים, אך לא כן הוא.
מדי יום ביומו נפגש אני עם רווקים ורווקות ולא רק, שחולקים עימי את כאבם וספקותיהם סביב מלחמת ההתשה של היצר ושאר אתגרי שאון החיים, ולשמחתי רבים בוחרים בדרך שאינה בהכרח קלה אך מלאת גבורה המהולה בהרבה כאב ודמע ולא בוויתור, מתוך הבנה שזהו רצון ה', מתוך תחושה פנימית שלא בהכרח מודעת להם, שהגבורה בונה בהם חוסן ושמחה.
"גבורת הנפש היא המתנה היותר עליונה, הניתנת למדקדקים הרבה במעשיהם, בתמימות גמורה" (פנקסי הראיה) בשונה מהוותרנות האלילית כדברי חז"ל שסופה מר כלענה.
דווקא בעידן הנוכחי בו הרוח הפוסטמודרנית שלטת ומכרסמת בערכי הליבה הבסיסיים ביותר לחברה נורמלית, ובפרט יהודית, תפקידם של אלו הרואים עצמם אנשי רוח וחזון לרומם את רוח העם, ולהפיח אמון בנפשות הלאות ונבוכות, אמון של יכולת וחוסן וגבורה, להאמין ביכולתם לחיות בטהרה ולא להחלישם או לעודדם לבינוניות, חלקיות ואף נמוך מזה.
חוששני שגישה מעין זאת סוללת את הדרך למחוזות שגרמו הרס וחורבן לעמנו ומתן רוח גבית שלילית לצעירים תמימים מחפשי דרך.
לא זאת הדרך, ידידי, לבנות את רוח האומה. עלינו להאמין ביכולת ובחוסן הפנימי של צעירי עמנו באשר הם. כתיבה פופוליסטית ומלטפת אשליה היא, הינה נטולת אופק נצחי.
הנסיון ההיסטורי שלנו לימדנו, כשדועכים תשואות הקהל השבוי, האופי הישראלי בעומק חייו מתנער ויודע לזהות מי מדבר לתחושותיו ורגשותיו החולפים, ומי לנשמתו ולעתידו ובעצם לטובתו השלמה.
"הטוב הוא המנצח. ואלוקים, בטובו הוא מכל חזק" (שם).
מה דעתך בנושא?
18 תגובות
3 דיונים
ריקי
תגובה מדויקת
10:05 03.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מה???.,
רווקים ורווקות בגיל 25 נשארים בבתוליהם ומוותרים על הנאות החיים שהקב"ה נתן לבני האדם על מנת לרצות את ההגמוניה הרבנית? זה ממש מבית מדרשה של ההגמוניה הנוצרית שרואה ביחסי המין...
רווקים ורווקות בגיל 25 נשארים בבתוליהם ומוותרים על הנאות החיים שהקב"ה נתן לבני האדם על מנת לרצות את ההגמוניה הרבנית? זה ממש מבית מדרשה של ההגמוניה הנוצרית שרואה ביחסי המין חטא ומשתמשת בהם כשוט על מנת לשלוט במאמינים התמימים.
המשך 09:03 03.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צעיר
"צורב צעיר" למה לעקוץ? אתה רב או פובליציסט? ניתן להתייחס לגופם של דברים באופן מכובד
23:02 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
איך איך
05:54 03.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
זצל לא נותנת מענה לאתגרים שרבנים אחרים (המחוברים לעולם) מתמודדים
22:58 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
יישר כח הרב בן שעיה. שתיקת הרבנים מול התעוזה הבלתי נסבלת של הרב הצעיר כואבת.אשרייך שאתה משמיע קול חשוב שכזה.
19:16 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתי לאומי
התורה היא נצחית, והיא לא תשתנה גם אם יהיה לנו קשה ם מצוות מסוימות. בנוסף, מי שבחר לחיות בתוך התרבות המערבית ללא מסננים מספיקים, גרם לעצמו עבירה גוררת עבירה, ובגלל זה...
התורה היא נצחית, והיא לא תשתנה גם אם יהיה לנו קשה ם מצוות מסוימות. בנוסף, מי שבחר לחיות בתוך התרבות המערבית ללא מסננים מספיקים, גרם לעצמו עבירה גוררת עבירה, ובגלל זה כל כך קשה לו.
המשך 18:49 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דתי לאומי
.
18:46 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פלונית
כמי שמכירה את הנסיון הזה היטב, כל כך חסר היה הקול הברור הזה של כבוד הרב שליטא, שמעמיד את ההלכה במקום הראשון במעלה, ומדגיש את הנקודה של איזהו גיבור הכובש...
כמי שמכירה את הנסיון הזה היטב, כל כך חסר היה הקול הברור הזה של כבוד הרב שליטא, שמעמיד את ההלכה במקום הראשון במעלה, ומדגיש את הנקודה של איזהו גיבור הכובש את יצרו. תודה רבה ותזכו למצוות.
המשך 18:28 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ינוקא
בסדר, אז בית המדרש צריך לייצג את האידיאל, ולא להתעסק במציאות העכשווית ולהיות טולרנטית, נניח שזה מקובל על כולם (למרות שזו מחלוקת בפני עצמה). אבל ההלכה? ההלכה מעולם לא ייצגה...
בסדר, אז בית המדרש צריך לייצג את האידיאל, ולא להתעסק במציאות העכשווית ולהיות טולרנטית, נניח שזה מקובל על כולם (למרות שזו מחלוקת בפני עצמה). אבל ההלכה? ההלכה מעולם לא ייצגה ולא אמורה לייצג את האידיאל אלא אמורה להוות דרך חיים! בוודאי שהיא צריכה להיות טולרנטית! לכל הפחות שהרב יגיד "יש לקבל את דברי הרב סתיו כהלכה בדיעבד, אל לא לכתחילה", אך לדחות את דבריו בגלל שההלכה צריכים לייצג את האידאל? אתמהה.
המשך 17:49 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואב
ברור מדברי הכותב שהוא לא קרא את הפוסט עליו הוא מגיב. מעניין אם הוא מתייחס ככה לכל נושא שעולה בפניו?
17:29 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
ברור מדבריך שלא קראת את תגובת הרב. מעניין אם אתה כך מתייחס לכל מאמר שאתה קורא.
19:17 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואב
בתגובה ל: רועי
איך קרא? הוא כותב שהרב סתיו רוצה לתת לגיטימציה לחולשות בזמן שהוא כתב בדיוק הפוך. הוא כותב על כירסום בערכים הבסיסיים בזמן שהרב סתיו מדבר בדיוק על מציאת הדרך לשמור עליהם. בקיצור, סתם פוסט מזלזל שמגיע ממקום של גאווה. אם רצה להתייחס ברצינות היה יכול להגיב לנקודות שמפורטות במאמר של הרב סתיו ולסתור אותם.
23:39 02.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
בתגובה ל: יואב
, כשכותבים מאמר תגובה לא מגיבים לכל פרט ופרט אלא לרוח ולמגמת הדברים. וכן הוא בהחלט נותן לגיטימציה לחולשות האנושיות ע"ח הפסיקה ההילכתית (אלא אם כן אתה לא מבין טקסט פשוט), "מגע של חיבה", "צריך ללמוד איך חוטאים", בלה בלה ושאר דברים שמהם רוקחים שקשוקה.
11:49 03.12.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר