ח"כ תהילה פרידמן (כחול לבן) קיימה היום (שלישי), דיון בועדת המשנה לחינוך הדתי, וזהות יהודית על כך שבחמ"ד יש ריבוי במוסדות חינוך ללא הצדקה מספרית, אלא רק בגלל הבדלים ברמת התורנית, וכתוצאה מכך התלמידים נפגעים וההורים משלמים יותר.

לטענת פרידמן, הריבוי במוסדות החמ"ד נובעת מהסיבה שכל אחד מודד את גודל הכיפה של חברו ודורש מוסד לימודים מתאים בדיוק לסגנונו התורני. כתוצאה מכך, נפתחים כמה ישיבות תיכוניות ואולפנות באותה עיר שלא בגלל צורך מספרי, וגורמים לכך שמשרד החינוך מבזבז את כספיו על אותם מסודות, במקום להשקיע תקציבים באיכות הלמידה, בהגדלת מגוון המגמות ובסבסוד והוזלת התשלום החודשי של ההורים.

לעומת תיכון ממלכתי בו יש 10 כיתות בשכבה, בכל מוסד של החמ"ד יש שתי כיתות להן נדרש לספק מגמות, שלוש הקבצות באנגלית ובמתמטיקה, סמינריונים וטיולים, כל מה שבתיכון ממלכתי רגיל עולה פחות, בחמ"ד עולה הרבה יותר והתלמידים מרוויחים פחות. הסיבה היא כאמור המשאבים אשר מתחלקים על הרבה מוסדות חינוך שהוקמו שלא כצורך.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

מנענו מחטף. ח"כ פרידמן (סרוגים)

בקרבת פרידמן אומרים כי אין ספק שהגורמים המרכזיים לתופעה הם החרד"לים. הם אלה שלעיתים אף פותחים תלמודי תורה בתוך מוסד קיים ומבקשים לקבל עליו תקציבים נוספים.

במהלך הדיון, הציגה תנועת נאמני תורה ועבודה נתונים חדשים על גודל מוסדות החינוך בחמ"ד וציינה כי שליש מהמוסדות שנפתחו בשנים האחרונות הוקמו ללא כל הצדקה מספרית ותוך פגיעה במוסדות הקיימים.

על פי הנתונים, בשכבה ממוצעת בחטיבת ביניים בחינוך הממלכתי-דתי לומדים 45 תלמידים לעומת 90 בחינוך הממלכתי. בשכבה ממוצעת בתיכון בחינוך הממלכתי-דתי לומדים 54 תלמידים לעומת 110 בחינוך הממלכתי. ביחס לטענה כי המוסדות קטנים בגלל פיזור גיאוגרפי ובגלל ההפרדה המגדרית, יש לחדד כי טענה זה נכון רק באזורים בודדים. במרבית אזורי הארץ, הסבר זה אינו מסביר את קוטן המוסדות. מוסד חדש מאושר לעיתים על אף שקיים מוסד מתאים בסביבה הקרובה, והתלמידים שמגיעים למוסד החדש נגרעים מזה הקיים.

על פי נתונים שאספה ח"כ פרידמן ממשרד החינוך, עולה כי הגורמים המרכזיים לפערים בין החמ"ד לממכלתי אשר בגללם הורי התלמידים משלמים יותר ומקבלים פחות הם:

חינוך יסודי:

  • הקצאת שעות כגון שעות תפילה ושעותעולים
  • .שונות בצפיפות בכיתות
  •  שונות בהקצאת התוכניות התוספתיותשל המשרד.
  • בתי ספר ביום חינוך ארוך.

 

חינוך על יסודי:

  •  חטיבות עליונות
  • תוספת שעות לתלמידים המחויביםבתגבור לימודי יהדות עפ"י חוקתהזכאות לבגרות.
  • סיוע תוספתי ייעודי – שעות רב ותפילה
  • .שעות קליטת עלייה
  • מגמות בחינוך הטכנולוג
  •  שונות ברמת השירות