צפו: קצר על הפרשה | איך הנבואה מגיעה דווקא מתוך עיסוק ברכוש?

צפו: קצר על הפרשה | איך הנבואה מגיעה דווקא מתוך עיסוק ברכוש?

מדוע בפרשת השבוע הנבואה של יעקב מתרחשת מתוך עיסוק בדבר נמוך כמו יחום הצאן? איך זה קשור למפנה ההיסטורי בפרשה? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | מה הקשר בין נבואה לכסף?
  (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)

פרשת ויצא: אחרי עשרים שנה שיעקב אבינו נמצא בבית לבן, הוא קורא לרחל ולאה אליו, לשדה, ורוצה להגיד להן 'בואו נחזור לארץ כנען'.

יש בפסוקים דבר תמוה ביותר בצורה בה הוא מספר להן למה לחזור: "וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן", אנחנו מבינים על מה מדובר, "וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם, וְהִנֵּה הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן, עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים. וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱ-לֹהִים בַּחֲלוֹם, יַעֲקֹב. וָאֹמַר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר, שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה כָּל הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן, עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים, כִּי רָאִיתִי אֵת כָּל אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ" וכו' ולך לארץ כנען.

מה הדבר הזה?? יעקב אבינו רועה צאן, מתעסק עם ייחום הצאן בשביל לקבל את שכרו עקודים ברודים ונקודים, ובתוך הדבר החומרי הזה, הנמוך הזה, של ייחום הצאן, שם יעקב רואה נבואה?

אנשים רבים בתנ"ך ראו ופגשו מלאכים בחלום נבואי, אבל בצורה הזאת??

פרשתנו עוסקת בנקודת מפנה בהיסטוריה היהודית. היה את אברהם ושרה, את יצחק ורבקה, ואת יעקב עצמו, שהם אנשים יחידים, ובפרשתנו אנו מתחילים את הצעד הראשון לקראת עם ישראל. יעקב מקים משפחה, שכמה דורות אחר כך תהפוך לעם. מה הפרשה מספרת לנו על הקמת המשפחה, על תחילת גדילתו של העם?

שני דברים מרכזיים, דבר אחד כמובן המשפחה עצמה, נשיאת הנשים ולידת הילדים, זה הדבר הבסיסי ביותר, אבל מעבר לכך התורה מתעסקת הרבה מאוד עם הצאן, המרעה, עם הכסף והרכוש.

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת ויצא תשפ"א


6

היווצרותו של עם ישראל נשענת על העניין הביולוגי של הקמת המשפחה ועל עניין הכסף והרכוש!

דברנו פעמים רבות על קידוש החומר, על תורה ועבודה, ועל חכם גיבור ועשיר אצל הנביא, בפרשתנו, בפסוקים שראינו, העניין הזה מגיע לפסגה אדירה – יעקב אבינו, בחיר האבות, מגיע לנבואה דווקא בשיא החומריות.

אומר הרב קוק שאמנם הקדושה הרגילה יכולה להתגלות גם בלי עולם הטבע, אבל הקדושה העליונה נמצאת בתוך עולם הטבע. ולכן יעקב אבינו מגיע להתגלות נבואית דווקא בשיא החומריות.

שיא קידוש החומר מופיע בפרשה שבה עם ישראל נבנה, בצעדים הראשונים שלו.למה התורה מדברת בפרשתנו על המשפחה? – זה ברור, התחלנו מיחידים למשפחה, ומשם לעם, ולמה הפרשה מדברת על הצאן והרכוש? – כי שם יש את קידוש החומר בצורתו העוצמתית והגדולה ביותר, בנבואת יעקב, וזה אחד הייעודים המרכזיים של עמנו.

מאות שנים אחר כך יבוא שלמה המלך, וימשיל בשיר השירים את מערכת היחסים בין ה' לעמו לאהבת איש ואשה. יחלפו עוד כמה מאות שנים, ורבי עקיבא יגיד שכל הכתובים קודש, ושיר השירים הוא קודש קודשים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לא כל כך מבין
משה אהרון | 29-11-2020 10:13
יעקב למרבה הצער בגלל התעסקותו בבכורה ובהופעתו לאביו , נגזרה עליו דרגת נבואה נמוכה יותר אך שבחלום. כך בחלום כשיצא את כנען וגם שם כיכב החומר. וכך כשלבן הגדיש הסאה והקבה בא שוב בחלום להזכיר כי זו העת למלא את ההבטחה שבחלום הראשון. אז מה עניין החומר החומר היה כבר מראשית והוא הובטח ועתה יש קיום ההבטחה
2
דרכה של ההשגחה...
משה אהרון | 29-11-2020 10:18
יעקב המתוסכל חווה שוב ושוב את התעללויות לבן והרהר בחלום הראשון ובהבטחות. וכך בטרם החלום ההשגחה הפנתה תשומת ליבו שמשהו מתחיל להתעורר הוא השגיח שרק הטלוים הנקודים והברודים [סוד בפני עצמו] עולים על הצאן ואז בלילה בחלום הסביר לו המלאך שכך מתכוון הקבה לגמול לו ברווחה ושהוא צריך גם לעשות מעשה עיסקה עם לבן על הוולדות שיוולדןו מאותה ההופעה