אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

שו"ת סמס: האם לכהנים מותר לגדל פאות ארוכות?

הרב שלמה אבינר אומר כי בבית המקדש לכהנים היה אסור לגדל פאות ארוכות. ומה בימינו? עוד במקבץ השבועי: מי יותר גדול ר' נחמן או ריה"ל? איך אשה מברכת הגומל? האם צריך לכתוב בס"ד באימייל? למה הרבי מחב"ד הלך עם תפילין על המצח? והאם מותר לילדים לבוא לחתונת הוריהם?

שו"ת סמס: האם לכהנים מותר לגדל פאות ארוכות?
  בבית המקדש לכהנים לא היו פאות. (פלאש90)

הריגת חרקים ועכברים

ש: האם מותר להרוג בעלי חיים שמטרידים, כגון זבובים, נמלים, עכברים?

ת: כן, שזה לצורך האדם, זה מותר. וכן, דרך הריגה, אין איסור צער בעלי חיים.

אכילה בלי ברכה

ש: האם אני יכול לקנות לחייל קרטיב אם אני יודע שלא יברך?

ת: כן. כי אולי כן יברך. ויש בזה חיזוק הצבא. ואולי לא יאכל מיד. והכי טוב שגם אתה תאכל ותברך עבור שניכם.

תפילין של הרבי מלובביץ

ש: בתמונות וסרטים של הרבי מלובביץ רואים שהתפילין שלו על המצח. כיצד להבין?

ת: הוא בעצמו נשאל והשיב שבצעירותו, שם התחילו שערותיו.

פיגועים

ש: האם היום של פיגוע לצאת אפשר לטיול המתוכנן לשם התרעננות ושיבה עם כחות מחודשים?

ת: כן. יש להמשיך. מעבירים את המת לפני הכלה. רש"י על פרשת נדב ואביהוא.

נישוק מזוזה

ש: האם יש חובה הלכתית לנשק מזוזה?

ת: לא. אלא זה חיבת מצוה ככל חיבת מצוה (קצשו"ע יא כד. ברכי יוסף יו"ד רפה בשם האריז"ל. ע' מ"ב תעז ה – רשם מ"צ).

הגומל לאשה

ש: האם אשה צריכה לברך הגומל?

ת: יש שלש אפשרויות: א. לברך בעזרת נשים אחרי שהגבאי ישתיק הציבור. ב. לברך בהזדמנות שיש עשרה גברים. ג. לא לברך כלל מפני הצניעות (ע' שו"ת שאילת שלמה ב פז).

ספר הכוזרי

ש: שמעתי בשם רבי נחמן מברסלב שאין ללמוד ספר הכוזרי. האם אכן כך הוא?

ת: ודאי יש ללמוד ספר כוזרי!

ש: אבל רבי נחמן אמר לא ללמוד. כיצד אפשר לחלוק עליו?

ת: רבי יהודה הלוי אמר ללמוד, וכיצד אפשר לחלוק עליו?

ש: אז זו מחלוקת?

ת: מחלוקת זה בין שווים, ורבי יהודה הלוי הוא בין ראשונים כמלאכים.

ש: אבל הלכה כאחרונים.

ת: לא תמיד. וגם הגר"א אמר ללמוד.

ש: אז מחלוקת בין הגר"א לרבי נחמן?

ת: גם בין אחרונים יש מדרגות.

חוף מעורב

ש: האם אדם שמרכיב משקפים ובלעדיהם ראייתו ממש גרועה יכול ללכת לחוף מעורב?

ת: חלילה. זה מקום איסור. גם כן רואה.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

בס"ד

ש: האם גם בדוא"ל חייבים לרשום בס"ד כמו במכתב?

ת: גם במכתב לא חייבים. אך גם בדוא"ל, אפשר לכתוב.

תרבות יהודית

ש: אם תרבות יהודית אמיתית זה לא סרטים בלי סוף ולאכול בלי סוף אז מה זה?

ת: חסד למשפחה ולמסכנים, לימוד תורה, גם קצת לימודי חול, טיולים בארצנו, פעילות גופנית.

מציאת ד'

ש: אנא תן לי הוכחה חותכת על מציאות ד'?

ת: אתם ראיתם כי מן השמים דיברתי עמכם. זו גם הוכחה לנבואה ולתורה מן השמים (שמות כ יח – רשם מ"צ).

לבוש לא צנוע

ש: מה לעשות אם אשתי מתלבשת לא צנוע וזה מוציא אותי מן הכלים?

ת: לדבר אל ליבה.

חתונת הורים

ש: מותר לבנים או לבנות להיות נוכחים בחתונת אביהם או אמם?

ת: מותר. זה חשבון אישי.

שעטנז באלפקה

ש: האם צמר אלפקה נחשב צמר לענין שעטנז?

ת: לא. אלפקה אינו כבש.

קייקים בירדן

ש: האם שייט קייקים בנחל הירדן אסור כמו שחיה מעורבת?

ת: אסור אם יש שם מראות בלתי צנועים. עיין בבא בתרא נז.

לא תוסיפו לדאבה עוד

ש: מה המקור לאמירת ולא תוסיפו לדאבה עוד בניחום אבלים?

ת: אין מקור. זה מתורגם מן היידיש: ולא תדעו יותר מצרות. וראוי לא לומר.

כתובה

ש: האם הבעל חייב בכתובת אשתו אם היא שדורשת גט ללא סיבה מוצדקת?

ת: לא. אבל כל הרכוש שהצטבר מאז הנישואים מתחלק בימינו לשניים.

ברכת הסנדק

ש: מה המקור לכך שנגשים לסנדק להתברך על ידו?

ת: לא ברור. נהוג אצל ספרדים. עיין תרגום יונתן בן עוזיאל על הפסוק ישימך אלהים כאפרים וכמנשה.

כיפה

ש: כשאני אומר דברי תורה לחבר חילוני, יש לדרוש ממנו שיחבוש כיפה?

ת: לא.

הערצה

ש: מה הבעיה בהערצת מפורסמים? אם זו צניעות – אז מותר לנשים להעריץ מפורסמות ולגברים להעריץ מפורסמים?

ת: הבעיה היא שאין להעריץ אדם בגלל עושרו, יופיו, או כחו הפיזי, אלא בגלל מוסריותו, יראת שמים שלו, ומעשיו הטובים. הערצת הבל היא מגונה. עיין רמב"ם פריוש על אבות א יז.

נטיות הפוכות

ש: האם כדאי לעשות שידוך בין בחור ובחורה שניהם עם נטיות הפוכות?

ת: כדאי לרפא אותם ולעשות אותם מאושרים, להתחתן בשמחה באופן נורמלי ולא ליצור ילד מסכן הגדל בלי אב ואם שיש ביניהם אהבה. אגב, היו נסיונות כאלה שנגמרו בגירושים.

מחיר כוזב

ש: אני מוכרת בחנות. האם מותר לי לרשום מחיר כגון 5.99 במקום 6.00? האם אין בזה גזל?

ת: לא. כי הקונה יודע שישלם 6.00. מלבד זאת, מותר לו לדרוש החזר של אגורה

פיאות לכהנים

ש: האם בבית המקדש היו לכהנים פיאות ארוכות?

ת: נראה שלא. כי לכהן אסור להיות פרוע ראש, כלומר שערות ארוכות יותר משלושים יום, לכן היו לו פאות של אורך שלושים יום.

ש: האם מותר לכהן לגדל פיאות ארוכות היום, שמא פתאום ייבנה בית המקדש (עיין ראש השנה ל א)?

ת: אז יגזור אותן. סנהדרין כב ב.

פסיפלורה לגדר

ש: אם אני מגדל פסיפלורה לגדר חיה, האם חייב בערלה?

ת: לא. בתנאי שזה ניכר שזה לגדר ואין אדם משנה דעתו שזה גדל למאכל. כללית, בפסיפלורה, ספרדים מקילים, ואשכנזים יש להחמיר.

עליה להר הבית

ש: יש מחלוקת גדולה אם לעלות להר הבית. מה לעשות? אני הולך על פי הגר"ע יוסף והעולים אמרו לי שהוא מתיר?

ש: אין מחלוקת גדולה, גדולי חכמי ישראל אוסרים ויש קבוצה שולית שעולה. הגר"ע יוסף הגיב על השימוש בשמו והדגיש שאסור באיסור כרת.

משככי כאבים

ש: האם זה נכון שלא כדאי לקחת משככי כאבים כי זה מחטיא את מטרת הכאב לכפר על עוונות?

ת: לא נכון. התורה נתנה רשות לרופא לרפא ותפקידו כולל הקלה על כאבים ובכל זאת יש כאב וכפרה.

המזרח הרחוק

ש: יש מה ללמוד מדתות המזרח הרחוק?

ת: עבודה זרה, שמות טומאה שבאו מהפילגשים של אברהם אבינו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
איך שולחים לרב סמס?
נתנאל | 22-07-2013 14:03
מה המספר? תודה רבה מראש לעונים.
2
ל-1. המספר של הרב:
123 | 22-07-2013 16:07
המספר של הרב הוא: 0523653028
3
ועד רבני יש"ע קורא לעלות להר הבית
צבי | 22-07-2013 17:22
לא ידעתי מהו הטיעון שמיעוט עולה להר הבית הרי רוב העם גר בתוך קו הירוק אז זה אומר שאסור לגור ביש"ע צו השעה לעלות לחזק את אחיזתינו בהר הבית ולא להיראות כמו סאטמר שעובדים ע"ז בטהרה בכל מיני תירוצים
4
מנהגים
ראובן | 31-07-2013 22:53
אם יש מנהג באיזה ארץ, שהרבה פוסקים לשעבר כתבו שכך נוהגים באותה מדינה, ויש סמך למנהג, אבל למשך כמה זמן לא נהגו משום חוסר ידיע או סיבות אחרות, אפשר להחזיר המנהג, בין שהוא לקולא בין לחומרה? תודה
5
בעניין הפאות
| 08-08-2013 4:45
זה קשקוש מקושקש. החפץ חיים היה כהן והוא כותב בתפארת אדם שזה טוב לגדל פאות. שלא יבלבל במוח
מה שכתבת לא נמצא בספר זה
דייב | 13-09-2016 3:27
כל הפיאות שהוא מדבר שם הכוונה על האיסור להוריד במקום הפיאות במספרים כעין תער לדעת רוב הפוסקים, והשואל שאל על מנהג גידול פיאות ארוכות
6
מוחה על ביזוי...
דוד | 06-10-2020 23:24
מוחה על ביזוי תלמיד חכם איך הרב מרשה לעצמו לחלוק על רבי נחמן? כל גדולי ישראל מסכימים שרבי נחמן היה חידוש נפלא שאין כדוגמתו מה שרבי נחמן אסר ללמוד מכיון שישנם שאלות חזקות עם קושיות קלושות בספרים האלו שיכולים לגרום לקלקול האמונה ולהכנסת כפירות גמורות מה גם שאסור לנו לעולם להשוות בין צדיקים