הלקח מפרשת פולארד: "ואם יש צדק – יופיע לאט..." - סרוגים

הלקח מפרשת פולארד: "ואם יש צדק – יופיע לאט…"

היהדות לא טענה אף פעם שהצדק מופיע מיד; אולם זה לא אומר שאין צדק, פשוט הוא מופיע לאט; לעיתים בעולם הזה ולעיתים בעולם הבא. עושה רושם שדמויות כמו יונתן פולארד מבינות זאת יותר טוב מכולנו

author-image
הלקח מפרשת פולארד: "ואם יש צדק – יופיע לאט..."
  (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

כבר למעלה מ-30 שנה שהשם יונתן פולארד מלווה את חיינו ומאתגר אותם. עוד כצעירים לא הבנו כיצד ממשלה מפקירה פצוע בשטח; התבגרנו לעולם ציני שבו מי שהקריב עצמו בשביל אחרים נמק בכלא; וכל העת השתוממנו כיצד הוא עצמו לא מוציא מילה רעה מהפה. גם כעת, שסוף סוף הוא חופשי, נדמה שזה מעט מידי ומאוחר מידי; מקרה קלאסי של 'צדיק ורע לו'.

עוד באותו נושא

המפגש המופלא עם יונתן פולארד בכלא

"ואם יש צדק – יופיע מיד!"

מה לומדים מכאן? שהצפייה לגמול על מעשים טובים כאן ועכשיו עלולה לאכזב. בשנת 1903, לאחר פרעות קישינב, שזעזעו את העולם היהודי, כתב חיים נחמן ביאליק "ואם יש צדק – יופיע מיד!"; זה לא קרה אז ולא קורה היום; ישנם כאלה שהגיעו מכך למסקנה מרירה של 'אין צדק בעולם'.

היהדות לא טענה אף פעם שהצדק מופיע מיד; אולם זה לא אומר שאין צדק, פשוט הוא מופיע לאט; לעיתים בעולם הזה ולעיתים בעולם הבא. עושה רושם שדמויות כמו יונתן פולארד מבינות זאת יותר טוב מכולנו. המעט שאנו יכולים לעשות הוא להתפלל שכעת, לאחר תום תקופת המאסר וההגבלות, עוד יזכה לראות מעט מן הצדק בעולם הזה, במדינת ישראל; מגיע לו.

ועלינו נתפלל שהלוואי ונזכה להיות בשכנותו בעולם הבא…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
יש צדק סטטי ויש עם כנפיים
משה אהרון | 25-11-2020 17:10
צדק צדק תרדוף =================== אחת הדילמות הקשות שבהן אנו נתקלים בחיינו האמוניים. שנדמה שהצדק האלוקי איטי ומאחר לבוא -. ,הבה וננסה אם כן,להסביר מדוע לכאורה הצדק האלוקי בעינינו,איטי ומאחר להגיע. נקדים ונאמר כי לעניות דעתינו הכל טמון בביטוי האלמותי : צדק צדק תרדוף והנה משום שהאין סוף שופט כל סיטואציה בפרספקטיבת האין סוף דהיינו גם לפנים ו גם לאחור. כלומר בשיקלול של שורשי העבר ויובלי העתיד. של כל מקרה או של כל אדם. מימלא גם ברור כי מה שאנו כבני אדם שופטים את אותה הסיטואציה . אנו רואים אך מקטע צר ביותר שלה ללא הכנפיים של אחור וקדם הצדק שמתחייב בעיננו כבני אדם . הוא צדק מידי שריק וחלול מכל היסודות של האמת המוחלטת האין סופית . לפיכך,אנו כילודי אישה החסרים כאמור השגה במכלולים אין סופיים של העבר והעתיד מחליטים אך אנו תמידעל צדק אחד צר ולא רלוונטי במושגים המוחלטים של האמת והצדק. משל אנו אוחזים רק בצדק הראשוני ולא מקיימים מרדף תדיר אחר הצדק השני היותר מוחלט. אם כן : צדק צדק תרדוף משמעותו : לרדוף תדיר אחר עוד ועוד יסודות הן מהעבר והן מהעתיד . והכל ככל יכולתנו על מנת להגיע לתא הבא של הצדק השני. לכן גם כפלה התורה את הצדק לעניין זה . וציוותה כאמור על מרדף תמידי לצדק היותר קולע . היותר משקלל תמונות נוספות מהעבר או העתיד שיש גם : צדק על צדק. שכאמור ככל שהזמן חולף. יש וגם אנו זוכים להיחשף לתמונות נוספות מהאמת האין סופית . והנותן.... והאומר.... משה אהרון בסד. והיה צדק אזור מותניו.... =========================== וכי מה לצדק ולאיזור המותן ודווקא אצל המשיח אלא כפי שהסברנו בתגובתינו הקודמת הצדק המידי הנראה לנו . הוא אך גיזרה צרה. משל נקודת אמצע של הגוף - המותניים אצל משיח צדקנו הצדק יהיה גוף חי . גם עם הקצוות של הגוף : עם הרגליים המתכוונות לצעוד קדימה לעתיד. ועם הראש שמשכלל ומתחשב גם בעבר. והנותן.... והאומר