על רקע אווירת הבחירות: סוס פוליטי שנקרא יו"ש | פרשנות

על רקע אווירת הבחירות: סוס פוליטי שנקרא יו"ש | פרשנות

כשנראה שהממשלה גוססת, העשייה למען ההתיישבות חוזרת להיות בדף המסרים הפוליטיים של המפלגות מגוש הימין. וגם חלון הזדמנויות להתיישבות עד ממשל ביידן, והשינוי במדיניות ארה"ב ביחס לעזה

author-image
על רקע אווירת הבחירות: סוס פוליטי שנקרא יו"ש
  צילום: אמיר אטינגר

על רקע אווירת מערכת הבחירות, קווי המסרים לקמפיינים השונים מתחילים להישמע בקרב המערכת הפוליטית בכלל, ובקרב מפלגות גוש הימין בפרט. נראה שנוכח הביקורת הציבורית על ניהול משבר הקורונה, ובמציאות שהמאבק בנגיף אינו קושר כתרים פוליטיים לאיש, סוגיית ההתיישבות ביהודה ושומרון חוזרת לדף המסרים של חברי הכנסת מהמחנה הלאומי.

לצד הזעקות לתיקון מערכת המשפט, חברי הכנסת מהליכוד מבינים שבעוד בנט וימינה זועקים על ניהול משבר הקורונה ומפלרטטים עם בוחרים ממפלגות מרכז, לחברי מפלגת השלטון לא יספיקו הסכמי השלום בכדי לגרוף את קולות מצביעי גוש הימין.

עוד באותו נושא

מיקי זוהר לסרוגים: "מציע לבנט לחזור בו מדבריו"


77

בימים האחרונים ניתן לראות שהליכוד מעצב קו מסרים שמטרתו לצבוע את בנט בגוונים של איש שמאל. לאחר שהאחרון הכריז כי ויתר על הריבונות לשנים הקרובות בכדי להתעסק בשיקום הכלכלה, בליכוד חגגו ונראה שהחליטו לנצל את הוואקום שנוצר ולהילחם על הקולות של אנשי יו"ש.

בשונה מבעבר, במהלך השנים האחרונות קמו תאים פוליטיים חזקים מאוד של חברי מרכז הליכוד בקרב חברי ההתיישבות. בין מובילי המהלך להתפקד למפלגת השלטון ולצאת מבין כותלי המפלגות המגזריות, ניתן למצוא את ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שמהווה כוח חזק בקרב חברי מרכז הליכוד.

השבוע פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר לשרים וח"כים מקורבים, כי בקרוב יצאו לפריימריז ומערכת הבחירות כבר בעיצומה. הוכחה נוספת לכך שמערכת הבחירות מתקרבת, היא הראיון שנתן נתניהו השבוע לעומק הבייס בתחנת רדיו שמייצגת קהל אוהד מאוד לראש הממשלה.

הסימנים הללו גרמו בין היתר לכך שהשבוע חברי הכנסת מהליכוד, בינהם יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר, הרחיקו לכת בהובלת יוסי דגן עד שא-נור בצפון השומרון. החכ"ים הגיעו לחזק גרעין התיישבות של כ-15 משפחות צעירות שעלו לשטח בכדי לנסות ליישב חזרה את המקום.

במהלך הביקור, התחייב ח"כ זוהר לפעול לביטול חוק ההתנתקות, שמונע לחזור ולהתיישב בשטחי C בצפון השומרון שפונו במסגרת גירוש גוש קטיף. כיום באופן פרדוקסלי, נמצאים השטחים הללו תחת שליטה ביטחונית ואזרחית של מדינת ישראל, אך אסור לישראלים ליישבם עקב החוק. זוהר גם הדגיש כי הוא חולק על דבריו של בנט על ויתור הריבונות לשנים הקרובות, וכי "ארץ ישראל תמיד מונחת על הפרק".

כמו כן, בכל שבוע ניתן לראות חברי כנסת מהליכוד מבצעים סיורים ביו"ש. ח"כ קלנר ערך השבוע כנס שכותרתו הייתה "התיישבות דווקא עכשיו" ובו נאמו גדעון סער, ויריב לווין על חשיבות הסדרת התיישבות הצעירה (המאחזים) בהקדם.

מנגד, בימינה ממשיכים לנצל את שתי הקולות בסיעה, ולתת לסמוטריץ' להיות שגריר ההתיישבות בכדי לשמור על קולות הבייס. לא בטוח אם השיטה הזאת תעמוד במבחן התוצאה, ונראה כי הציבור ירצה לראות האם ימינה כשמה כן היא –  גם במסרים של ראש המפלגה.

אך למרות כל ההצהרות והפעילות, נראה שחברי הכנסת בליכוד פועלים כמו אופוזציה ולא כמו חברי מפלגת שלטון. לאחר 11 שנות שלטון של ראש הממשלה מהמחנה הלאומי – הריבונות איננה, אלפי תושבים בהתיישבות הצעירה סובלים ממחסור בתשתיות, חוק ההתנתקות עדיין קיים למרות ההצהרות לבטלו, חאן אל אחמר לא פונה במשך שנתיים וכל זה תחת ממשל אוהד של דונאלד טראמפ.

חלון הזדמנויות מעשי עם מנוע פוליטי

חודשיים פחות יום נותרו עד עלייתו של ממשל ביידן בבית הלבן. חודשיים שמהווים חלון הזדמנויות מעשי ופוליטי משמעותי להתיישבות ביהודה ושומרון. בפורום להתיישבות הצעירה, ארגון שמוביל את המהלך להסדרת הישובים הצעירים (המאחזים) ביו"ש, הבינו היטב את השילוב בין הרצון של טראמפ לפעול נגד ביידן בזמן שנותר, לבין המניע של הפוליטקאים בימין להשתמש בעשייה למען ההתיישבות בכדי לייצב את מקומם בפרמרייז, ובבחירות.

בתור הוכחה לחלון ההזמנויות הייחודי שנוצר כאן מזה שנים, אמש שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, סייר ביקב פסגות ועשה היסטוריה בכך שהיה לראשון בתפקידו לבקר ביהודה ושומרון. בנוסף, הודיע פומפאו על החלטה מדינית משמעותית כאשר הכריז שמעתה ואילך מוצרים מיו"ש יגדרו בארה"ב "תוצרת ישראל".

מעבר לחגיגה ליצרנים, נוספה לההכרזה של פומפאו החלטה מדינית בארה"ב להפריד בין שטח הגדה המערבית (שטחי A ו-B) לבין שטח רצועת עזה. בעבר, מוצרים בארה"ב ממקומות אלו סומנו כ'תוצרת הגדה המערבית\עזה', אמש פומאפו הכריז כי תתקיים הפרדה בין תוצרת עזה לבין תוצרת הגדה המערבית.

עוד באותו נושא

פומפאו: מוצרים מיו"ש יוגדרו "תוצרת ישראל"


4

החלטה זאת קובעת כי יש הפרדה בין שטחי הגדה לרצועת עזה, ומימלא מרמזת על שלילת ההאפשרות להקמת מדינה פלסטינית שמשתרעת על שטחים אלו.

המהלך להסדרת ההתיישבות הצעירה עוסק ב-72 ישובים צעירים המונים אלפי תושבים, אשר אינם מוכרים על ידי מדינת ישראל והחלטת ממשלה אחת יכולה לשנות את מעמדם. עקב אי הסדרתם, בישובים הללו ניתן למצוא מחסור קשה בתשתיות מים חשמל, אינטרנט ומרכיבי ביטחון בסיסים המסופקים בכל מקום אחר בארץ.

חכ"ל אורית סטרוק בשיתוף הפורום להתיישבות צעירה ושדולת ארץ ישראל בכנסת, פועלים להפעיל לחץ על נתניהו בשימוש כלים פוליטיים, סיורים לעיתונאים והסברה, בכדי לנצל את הרצון של ממשל טראמפ לפעול נגד ביידן, ואת אווירת הבחירות שדוחפת את חברי הכנסת לפעול לטובת ההתיישבות. מובילי הקמפיין זועקים כי נדרשת החלטת ממשלה אחת בלבד בכדי לאפשר לישובים הללו הסדרה ותשתיות.

הכדור בידיים של ראש הממשלה מהמחנה הימני הלאומי.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
זה הזמן לפעול...
חוה | 22-11-2020 9:11
זה הזמן לפעול , חלון הזדמנויות נוצר פה. קדימה נתניהו פעולה כעת שווה ברכה לדורות ולארץ ישראל.
2
מה האינטרס שלהם...
רחל | 22-11-2020 16:05
מה האינטרס שלהם לפעול להסדרת ההתיישבות...ההיפך זה הקלף הפוליטי הכי חזק שלהם - להפחיד שמישהו אחר אולי יעשה הסכם...