המזרח התיכון מחכה לביידן ומתחילים פעולות בשטח - סרוגים

המזרח התיכון מחכה לביידן ומתחילים פעולות בשטח

עוד לפני שטראמפ הודה בתבוסתו, במזרח התיכון לא המתינו והחלו לקדם מהלכים לקראת בואו של הנשיא הנכנס ג'ו ביידן. חיסול המדען האיראני מוחסן פחריזאדה היה ככל הנראה אחד המהלכים החשובים בנושא

המזרח התיכון מחכה לביידן ומתחילים פעולות בשטח
  צילום: VP Brothers / Shutterstock

כל האירועים האחרונים מראים שהמזרח התיכון עורך קבלת פנים לנשיא האמריקני הנכנס. אמנם בארה"ב יש להם את הבעיות שלהם עם חילופי השלטון וההכרעה שדשדשה עד כה, אבל כאן כבר השחקנים מקרבים את הכלים.

החיסול המיוחס לישראל של מדען הגרעין, מי שמוביל את הפרויקט הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה באיראן, מרמז על הכנה בנוגע לחזרה אפשרית של ממשל ביידן להסכם הגרעין עם איראן. נתניהו הביע חשש מכך שביידן יחזור לשם בנאומו באזכרה לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, שם אמר: "לא נאפשר לאיראן להתבסס בסוריה ולא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אסור לחזור להסכם הגרעין הקודם. צריך להתמיד במדיניות בלתי מתפשרת כדי להבטיח שאיראן לא תפתח נשק גרעיני. בזכות עמידתנו הנחרצת נגד ההתגרענות של איראן – ובזכות ההתנגדות שלנו להסכם הגרעין עם איראן – מדינות ערביות רבות שינו מן היסוד את גישתן לישראל".

עוד באותו נושא

בארה"ב מעריכים: ישראל תצא מנצחת מחיסול המדען

הדברים מגיעים לאחר הטיסה המסתורית של נתניהו ראש המל"ל וראש המוסד אל ערב הסעודית, הדלפה שהוכחשה בין הצדדים, מנתניהו ומהצד הסעודי. לפני כן הייתה תקיפה בסוריה של כוח איראני וגורמים זרים נוספים, שיוחסה אף היא לישראל זאת לאחר מציאת מטענים בדרום רמת הגולן.

על אף הבעיות הקשות הפנים אמריקניות איתם יאלץ להתמודד הנשיא הנכנס ג'ו ביידן, במזרח התיכון כבר השחקנים נערכים כאמור לבואו. המשטר האיראני מובך מהחיסול בתוך גבולות המדינה. זה לא חיסול בסוריה או באחד המקומות בהם יש להם שליטה, אלא בבית פנימה. חיסול כזה מסמל לאיראנים ולאופוזיציה באיראן, שמשמרות המהפכה לא כאלו חזקים כמו שהם נראים אלא נמר של נייר. ואין להם מודיעין על כל מה שזז במדינה, כפי שהם מראים לאיראנים, הראיה: גופתו של פחריזאדה.

באיראן ירצו להגיב אך יחששו מתגובה של טראמפ שישנן דיווחים שיכול לתקוף באיראן כאקורד סיום לכהונתו. תגובה חזקה שלהם תיתן לו תירוץ טוב. מנגד זה יכול לסבך אותם גם עם ממשל ביידן הנכנס לקראת חזרה להסכם גרעין בדרך כזו או אחרת.

ברשות הפלסטינית גם לא שוקטים על השמרים. לאחרונה היא חיזקה את התיאום הביטחוני עם ישראל ממנו הורידה הילוך לפחות בפומבי, היא עושה זאת לא מאהבת מרדכי כמובן, זה אף פעם לא נעשה מזה, אלא כשילוב כוחות מול חמאס ביהודה ושומרון שיכול לאתגר את הרשות וכאיתות לנשיא הנכנס שהיא הגורם הרלוונטי לעשות איתו הסכמים.

גם שאלת ההסכמים הנוספים האם יחתמו כאן במזרח התיכון, עם סודאן, והידוק הקשרים עם ערב הסעודית, הצדדים נערכים. האם ביידן יחזור לדוקטרינה הקודמת מביתו של אובמה, או יבין שהמציאות משתנה? בינתיים כולם עסוקים בלהסביר לו את זה – על ידי צעדים בשטח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו