צפו: קצר על הפרשה | המנהיג משקף את העם - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | המנהיג משקף את העם

למה שולח אברהם את עבדו להביא אישה מחרן ואינו לוקח אישה מבני חת? בגלל סוגיות המנהיג, כשזה המנהיג שלהם זה מצביע עליהם. הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

צפו: קצר על הפרשה | המנהיג משקף את העם
  אילוסטרציה בלבד (צילום: מרק ישראל סלם/ פלאש 90)

פרשת חיי שרה: שואל הרב נריה, למה אברהם אומר לעבדו ללכת עד חרן למצוא אשה ליצחק, ולא אצל בני חת?

הרי בני חת אמרו לו "נשיא אלקים אתה בתוכנו", בני חת העריכו אותו התייחסו אליו במאור פנים גדול,אז למה שהאשה לא תבוא משם?

עונה הרב נריה, בגלל שבני חת מינו על עצמם את עפרון כמושל באותו יום, כפי שרש"י אומר בשם חז"ל. את מי אתה ממנה על עצמך כמנהיג? – את מי שמתחבר לפנימיות שלך, כשרוצים לדעת מי האדם באמת, מי הציבור באמת, תסתכל מי המנהיג שהם ממנים על עצמם.

כשהמנהיג הוא עפרון, שהיה תככן, צמא כסף, "ארבע מאות שקל כסף עובר לסוחר", ממילא זה מוכיח שאמנם כלפי חוץ בני חת אומרים נשיא אלקים אתה בתוכנו, כלפי חוץ היה להם כבוד, יופי ומאור פנים, אבל מה בפנימיות? – רקוב, ואת זה אברהם לא רצה, ולכן הוא אומר לעבדו אל תיקח אשה מפה, אלא לך לחרן.

אני רוצה להמשיך עם קו החשיבה של הרב נריה עוד שלב אחד, ולבדוק מה קרה בחרן. אליעזר מגיע לבאר, וקורה כל הסיפור עם רבקה והמים, יש שם פסוק מאוד מעניין, "והאיש משתאה לה, מחריש, לדעת ההצליח ה' דרכו אם לא", התורה מדגישה שעבד אברהם "מחריש", למה? מה זו השתיקה הזו? הוא לא רק משתאה לדעת אם ה' הצליח דרכו או לא, אלא הוא גם מחריש, למה?

התשובה מאוד פשוטה, הוא ביקש מרבקה משימה שמאוד מאוד קשה לעשות אותה, לתת מים עם הגמלים וכו', ועכשיו הוא רוצה לדעת האם רבקה היא אשת חסד, שרק כלפי חוץ מאירה פנים, עוזרת אבל בפנים היא אינטרסנטית, ומחפשת טובות הנאה, תגיד מילה טובה, תגיד תודה, תתן לי כסף התמורה, או לא.

עבד אברהם עומד שותק, מחריש, דממה. רבקה עובדת ועובדת, ומולה עומד אדם, עם עבדים ולא נוקף אצבע, לא עוזר כלום, ואפילו תודה הוא לא אומר. ופה המבחן, האם היא תמשיך או לא תמשיך.

איזה חסד יש לה, האם זה חסד אינטרסנט שרוצה את התגובה של הצד השני, או חסד שרוצה לתת כדי לתת, לעזור כדי לעזור.

כשעבד אברהם רואה שהיא נותנת מים לכולם למרות שאין לה שום תמורה, אפילו לא מילה טובה, אומר עבד אברהם זאת האשה, עם רבקה אפשר להתחיל את עם ישראל, כי עם ישראל דוגל בסופו של דבר בנתינה טהורה, נטו וברוטו לשם נתינה, לא בשביל תודה ולא בשביל יישר כח.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הראבד יכול לזעוק...
palmoni777 | 13-11-2020 9:07
הראבד יכול לזעוק עד מחר, שאליעזר יכה את הרמבם בפולסא דנורא, על שהכניס את המבחן שערך אליעזר בגדר ניחוש. אפילו מבחן החסד, אין כאן. נראה את אליעזר, אילן היה מגיע לארם נהריים, כמו שלוחא דרבנן של פעם, האם רבקה הייתה שמה עליו קצוץ. אולם כשמגיע איזה עשיר לארצות העולם השלישי, שאינם יכולים להרשות להם לרכוש עבדים. והבנות, הן שיוצאות לשאוב מים מהבאר. ואותו עשיר מגיע עם משלחת מלאכי רעים רכובים על עשרה גמלים. רק עשיר עז פנים כמו קורח, ימאן להיענות לבקשת ראש המשלחת, ולהשקותו מים, תמורת הבקשיש. ואם מבחן החסד אין, כאן, אז יש כאן ניחוש מדאורייתא. באשר לחינוכו של משפחת בית אברהם. מעניין, אם אתם תהיו בשיוק באותו מצב. והנכם אנשים קשיי יום, כמו משפחת בתואל. ומגיע איזה עשיר מחסידות אחרת לבקש את היד של בתכם. ואתם מתעקשים לקיחם את ההלכה נותנים לבתולה יב חודש להתכונן לחתונה. וכשואלים את חניכת בית יעקב התלכי עם האיש הזה? ותאמר אלך, על כורחכם שלא בטובתכם. ואני לא מדבר על אילו היה מדובר על נישואין עם בן דת אחרת. עוד חינוך למופת. כשהיא מנסה למשוך את תשומת ליבו של האיש ההולך לקראתם, בזמן שהיא הייתה כבר מאורסת. ורק היא שומעת שמדובר בארוס שלה, וכבר היא משחקת אותה כלה צנועה. אז מה פלא שהיא קיבלה את שעו. מזכיר קצת את ברוריה שדקדקה בפסיעותיה. עד שהאוהח תמיה אחר שאמר מארצך אין מקום לומר ממולדתך כי בצאתו מארצו הנה הוא יוצא גם ממולדתו: כנראה, שיותר קל להוציא את אברהם מארצו, יותר קשה מלהוציאו מבית אביו. ואם כבר הוא המציא מצווה חדשה של נישואי תערובת, אז מכאן ואילך אותה מצווה תיכנס לקאנון. ובשביל שחלילה בנות כנען לא יקלקלו את הגזע הארי הקדוש והטהור, אז הם נצטוו על הפיתרון הסופי בשבעת עממי כנען. ואם הם רק יותירו אפילו תינוק אחד בעריסה, אז הם יקבלו בדיוק את אותו העונש של הפיתרון הסופי. כאשר דמיתי לעשות להם, אעשה לכם אה כן. בניו בגרמניה עברו על האיסור שהוא המציא על פי תורת הגזע השמית, אז יאללה לתאי הגאזים. לקיים מה שנאמר כאשר דמיתי לעשות להם, אעשה לכם בהצלחה לכל הצדדים.
2
אכן ראו מי תומכים ומגבים הנהגה מושחתת
מנקה הביבים | 15-11-2020 9:12
רבנים חרדים ורבנים ציוניים דתיים. בלוק שתומך בתרבות השקר ובהוויה פלילית ולא מוסרית. הם עוד מדברים על גאולה בלי צדק ומשפט