אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

תבינו עד כמה תורת 'מניטו' רלוונטית להיום

אתמול ט' בחשוון צוין יום פטירתו של הרב יהודא ליאון אשכנזי זצ"ל, 'מניטו', שהלך לעולמו לפני 24 שנה. הרב ספי גלדצהלר מספר על דמותו היחודית של האיש ומשנתו, ומדוע היא רלוונטית לימנו

תבינו עד כמה תורת 'מניטו' רלוונטית להיום
  הרב יהודא ליאון אשכנזי בצעירותו (קרדיט: מכון מניטו)

בעשור האחרון אנחנו עדים לפריחה חסרת תקדים של משנת 'מניטו', הרב יהודא אשכנזי בישראל – ספריו החלו להילמד בכל ישיבה, מדרשה ואף בפקולטות למדעי הרוח באקדמיה

נראה שהגורמים לכך הם הוצאת כ-20 ספרים שלו או על משנתו בעברית ב-10 שנים האחרונות, רובם על ידי 'מכון מניטו' פעילות באינטרנט ומיזמים נוספים סביבו וכן הפופולריות הגוברת והולכת של תלמידו הרב שרקי – שמרבה ללמד את תורת מניטו.

אבל יותר מכל, ייחודיות דרכו של הרב אשכנזי, היא הגורמת להתעניינות הגוברת במשנתו. מה כל כך מיוחד בה?

ראשית, כל מי שפגש את מניטו או לפחות שמע את ההקלטות מעיד כי מניטו משרה אווירה של רוגע ומשדר דתיות נורמלית.

מספרים שפעם מניטו היה באירוע כל שהוא, ואיזה תלמיד ממרכז הרב ניגש אליו והתחיל לנסות לשאול אותו שאלות תורניות, אז מניטו במקום זאת הסיט את השיחה והתחיל לדבר על החליפה החדשה שהוא קנה וכך שוב ושוב.

הרב יהודא ליאון אשכנזי בצעירותו (קרדיט: מכון מניטו)

הוא חזר בשיעוריו על כך ש"יש המאמינים שהקב"ה ברא את הישיבה שלהם ומסביב שם עולם, אנחנו מאמינים שהקב"ה ברא עולם ובתוכו שם בית מקדש, בתי מדרש וכן הלאה"

בראיון לטלוויזיה בשנת התשנ"ב (1992) סיפר הרב אשכנזי שהרבה פעמים שואלים אותו: "מה עדיף להיות – חילוני שחי בישראל או שומר מצוות שחי בגלות?" והוא תמיד עונה: "מה אי אפשר להיות נורמלי???"

עוד מספרים שפעם מניטו היה בכנס בין דתי עם כומר וקאדי. בסוף הכנס ביקשו מכל אחד מהנציגים לעשות אקט דתי. הכומר הצטלב, והקאדי שאל את מניטו איזה אקט הם יכולים לעשות אז מניטו אמר לו: תדליק נר. אחרי שהקאדי הדליק את הנר, מניטו הוציא סיגריה והדליק אותה מהנר שלו. המסר שלו שם היה חד יותר מתמיד – הקדוש ברוך הוא לא דורש מאיתנו לעשות אקטים דתיים וכל מיני מעשים מיסטיים אלא לאהוב את החיים ולעשות את רצון ה' בשמחה וברוגע.

הפגישה של מניטו והדלאי למה

לפני כ-30 שנים הדלאי למה של טיבט ביקש לפגוש רב יהודי, עם מניטו, והדלאי למה שאל את מניטו שתי שאלות:

האחת – מה סוד ההישרדות שלכם בגלות? והשניה: מה אתם יודעים על תורת הנפש?

מניטו לא פירט בדיוק מה הוא ענה אבל הסיפור הזה בהחלט ממחיש בצורה יוצאת דופן את מעלתו של מניטו שנבחר על ידי אדם שיש לו מאות מיליוני מאמינים בודהיסטים להיות זה שיתן את התשובה – מהי תורת הנפש!!!

לרב אשכנזי היה חוש מיוחד שמרגיש מה הוא העידן של חכמה מסוימת להיגלות, כך בשנת 1984 הודיע הרב אשכנזי שהגיע זמנו של רבי נחמן מברסלב! עד אז מעטים היו מי שעסקו בתורת ר' נחמן מחוץ למשפחות החסידיות-ברסלביות. מיד בשנים לאחר מכן לימוד תורת ר' נחמן כבש את ישראל!

אחד המאפיינים המיוחדים אצל הרב אשכנזי הוא השפה שלו: מליאת הומור והבנה עמוקה של הלך הרוח, של החיים, אבל לא רק זה. על אף היותו מזוהה עם אסכולת הרב קוק, מניטו לא מדבר על אידיאות עליונות אלא על זהויות. על הזהות היהודית שיש לה מספר ענפים – זהות חילונית, חרדית וציונית דתית וכן על המתחרים שלנו – הזהות הנוצרית וזו המוסלמית.

אחד מתלמידיו סיפר פעם ששאלו את מניטו מי ממשיך את הרב קוק? הוא ענה: "אני" כמובן עם חיוך…

ודבר אחרון האוניברסליות – ללא ספק במשנתו של מניטו קיים מענה לרצון של השמאל להיות בקשר עם אומות העולם, להעניק להם ממתנותינו וגם מאדמתנו. תודעת היותנו 'אור לגויים' מצויה בכל פינה בתורתו אלא שאינה מיתרגמת למסירת שטחי ארץ ישראל אלא למסירת אור תורה ומוסר לגויים.

ולסיום, פעם תלמיד ניגש לשאול את מניטו שאלות באמונה, היו לו הרב קושיות והשיחה נמשכה לילה שלם! בסוף הלילה אמר לו התלמיד: אני עדיין לא מאמין בה'!  אז מניטו ענה: "לא נורא העיקר שהוא מאמין בך".

 

הרב ספי גלדצהלר, ראש בית המדרש למשנת מניטו 'הרוח הגדולה' ומחבר הספרים 'מסע בראשית' ו'תפסתם את זה' על משנת מניטו

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שכוייח ...
רענן לבנה | 28-10-2020 23:30
שכוייח
2
מניטו הרים אותי וגם תקע אותי
ג'וש | 29-10-2020 15:03
כילד ונער בסוף שנות ה80 לספוג את התכנים שלו נתן תקוה וסקרנות שהיהדות היא דבר חכם עמוק וחי, בודאי מול הדרשנים המקומיים. אך הוא גם תקע אותי בכך ששנים ניסיתי ללמוד כך גמרא, זאת אומרת לנסות לתפוס תפיסות רוחניות מנטליות או להבין סברות תנאים ואמוראים דרך זהותם. לא לומדים כך. זה לא מוביל לשום מקום כל דיסציפלינה ועניינה. בכל זאת חסר לנו הרבה מהחוש הומור שלו. העמיד תלמידים הרבה זיעא.