אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

נגיעה בשבעה נקיים / הרב אבינר מגיב למלכה פיוטרקובסקי

הרב שלמה אבינר מגיב למלכה פיוטרקובסקי בעקבות קריאתה להרהר שוב באיסור הנגיעה בין בעל לאשתו בימי שבעת הנקיים: "אין שום הוכחה שהיצפייה הזוגית היא שונה היום מהעבר"

נגיעה בשבעה נקיים / הרב אבינר מגיב למלכה פיוטרקובסקי
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

פסק מוזר: רבנית אחת הציעה שהלכות נידה נקבעו בזמן שהציפייה מהחיים הזוגיים הייתה שונה מעכשיו, והיום יש ציפייה לחברות נפש בין בני הזוג.

ישנם שלושה סוגים של מגע: א. מגע של עזרה ונחמה. ב. עזרה של חיבה. ג. עזרה של אינטימיות. לכן אולי אפשר להתיר היום מגע בשבעה נקיים במקרים של עזרה ונחמה כגון בזמן משבר או דכאון, או בזמן לידה.

תגובה:

א. אין שום הוכחה שהיצפייה הזוגית היא שונה היום מהעבר, הרי מימי קדם היחס של בני הזוג נקרא "רעים האהובים", כלומר חברות נפש!

ב. יש כמה נימוקים בפוסקים לאיסור נגיעה בזמן נדה ושבעה נקיים, ואין הבדל ביניהם, וכל אחד מספיק: א. נגיעה עלולה להוביל להוצאת זרע לבטלה.  ב. עצם ההנאה מאישה נדה אסורה.  ג. אי שמירת נגיעה רק תקשה על שמירת הטהרה.  כשאדם מתרגל שאסור לגעת, אז יותר קל לו לשלוט בעצמו.  ד. מי שמקפיד על הדברים האסורים ,יוכל לשמוח יותר מהדברים המותרים (עיין שיעורי שבט הלוי – הלכות נדה סי' קצ.  טהרת הבית להג"ר עובדיה יוסף ח"ב סי' יב.  דרכי טהרה להג"ר מרדכי אליהו פ"ה).

עוד באותו נושא

סערת מלכה פיוטרקובסקי | אופק מחשבה של כת דתית


110

ג. אין אף מקור בהלכה שמבחין בין סוגים שונים של מגע.

ד. הגמרא שבת (יג', א') דווקא מדגישה את חומרת המגע בזמן שבעת הנקיים, מתוך ידיעה שישתדלו לפגוע בחומרתו:

מעשה בתלמיד אחד ששנה הרבה, וקרא הרבה, ושימש תלמידי חכמים הרבה, – ומת בחצי ימיו. והייתה אשתו נוטלת את תפיליו, ומחזרת בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. אמרה להם: כתוב בתורה, כי היא חייך ואורך ימיך. בעלי ששנה הרבה, וקרא הרבה, ושימש תלמידי חכמים הרבה, מפני מה מת בחצי ימיו?ולא היה אדם אומר לה תשובה.

פעם אחת, התארח והתאכסן אצלה אליהו הנביא זכור לטוב, והיתה משיחה לו כל אותו מאורע.אמר לה: בתי, בימי נידתך (דהיינו, בימים  אחרי של ראיה ) מהו אצלך? אמרה לו: חס ושלום, אפילו באצבע קטנה לא נגע בי. אמר לה: בימי ליבוניך (דהיינו, בשבעת הימים שסופרת לאחר מכן) מהו אצלך? אמרה לו: אכל עמי, ושתה עמי, וישן בקירוב בשר ולא עלה על דעתו דבר אחר.

עוד באותו נושא

שו"ת סרוגים: קיצור שבעה נקיים בשביל קביעת מין הילוד

אמר לה: ברוך המקום שהרגו ושלא נשא פנים לתורה. שהרי התורה ציותה: ואל אשה בנידת טומאתה לא תקרב, עד שתבוא במים.

ה', מעשה בחתן צעיר שבא אל רבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק ואמר לו שקשה לו, כיון שרק מחצית חודש "עת לחבק" ומחצית חודש "עת לרחוק מחבק, ואז הוא חש מצוקה.  השיב לו רבנו: ראה את הנאמר: "אשר ברא ששון ושמחה חתן וכלה" וכו' – הנישואים אינם רק חיבוק ונישוק, אלא לפני הכל קשר נפשי של אהבה ואחווה ושלום ורעות, דבר השווה בכל הזמנים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
52 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
אנרכיסטית מטורפת ניטרפה...
מני | 26-10-2020 21:13
אנרכיסטית מטורפת ניטרפה דעתה רוצה כל הזמן לרצות את הגויים בתוכינו יש תורה ויש הלכה ועם זה לא משחקים בפילפולים
לא נכון,...
שלמה | 28-10-2020 8:56
לא נכון, יש תורה ויד הלכה ובדיוק שם מתפלפלים! זו בדיוק הנקודה! לא הביאו בכתבה את דבריה - אנחנו שומעים מכלי רביעי לפחות. אז לא יכולנו להקשיב - אבל לצעוק אתה מצליח. אז, אתה טועה. והאם היא טועה - א''א לדעת לפי הכתבה. דברי הרב לעומת זאת מובאים פה, והם לא מדוייקים עד הסוף. למה? כדי לא לפרוץ גדר. האם לעטוף את האמת ההלכתית יגרום לא לפרוץ גדר, או להגיד את ההלכה יגרום לא לפרוץ גדר? הוא בחר לעטוף. שאר הרבנים בחרו לשתוק. שאל את שלך
ג'ורה חרד"לית בכל עליבותה החשוכה והפרימיטיבית
דתי, אבל נאור | 27-10-2020 8:23
בושה.
2
ביזוי התורה
יהודי | 26-10-2020 22:14
זה המקום לפרסם פסקי הלכה?! ועוד בנושא כזה רגיש.
כן, לצערי...
דויד | 27-10-2020 13:59
כן, לצערי אנשים יותר נמצאים פה מאשר בבית המדרש..
למה צריך...
דורון | 27-10-2020 11:53
למה צריך להסתיר ולהתבייש?
לא ברור לך,...
דורון | 27-10-2020 11:53
לא ברור לך, כי אין לך את קצה תחילתם של הכלים לבדוק רמת בקיאותו של תלמיד חכם כזה או אחר. הבעיה אצלך, כמו אצל חבריך בתת המגזר שבתוך הסרוגים, הלא הם הסרוגים-הסרוחים, חושבים שיש להם הבנה בתורה ברמה כזאת או אחרת, עד שהם מתירים את הביבים שבפיהם ומטנפים על רבנים ותלמידי חכמים...אך באמת הם רק מדגישים ומציפים בפני כל כמה הם עמי ארצות כל כך שזה פשוט מביך. ברוך שלא שם חלקינו כהם וגורלינו ככל המונם..
3
שורש העניין הוא החרדה
ברקאי | 27-10-2020 6:52
במגזר החסידי נהוג קוד לבוש (למשל, שטריימל) שאינו תואם את מה שלבש אברהם אבינו עה או את האקלים בישראל. אבל, בגלל החרדה, אין אדמור שיעז לשנות את זה. גם במגזר החרדלי, מקובל לראות את העולם בשחור או לבן. ןולכן, מי שאינו מקפיד על קוצו של שות, טוב מותו מחייו.
חמור עם...
אביע רננות | 02-11-2020 18:51
חמור עם בגדים
החרדה היא מפני מיניות האשה
יחיאל | 01-11-2020 18:57
תראו את הנימוקים שמונה הרב אבינר לאיסור נגיעה - כולם נועדו לשרת את הגבר, פחדיו וחרדותיו: 1. שלא יוציא זרע לבטלה 2. שלא יפיק הנאה מאשה נידה 3. ככה יותר קל לאדם (=גבר) לשלוט בעצמו
4
ישר כח לרב....
במי | 27-10-2020 7:26
ישר כח לרב. אני רק שאלה: למה רק אצל המזרוחניקים יש כל הזמן ניצני רפורמה?
5
חשוב לבדוק כל מראה מקום בפנים
משה | 27-10-2020 7:37
אבינר תמיד מסלף דברי חז''ל. תמיד. לכן אם הוא מצטט איזה ספר, חשוב מאד לבדוק אותה בפנים לראות אם הוא צטט אותה נכון. לא ברור לי איך האיש הזה הפך לפוסק.
לרב אבינר...
קובי | 30-10-2020 14:38
לרב אבינר בכלל אסור לפסוק בנושאים הללו. הוא הטעה לא מעט זוגות בעבר
יש לך...
עמיחי | 28-10-2020 13:01
יש לך השגות - מוזמן להראות לנו בכתובים. תגובתך ללא תוכן ממשי, רק ביזוי תלמיד חכם.
מי ישמע אתה...
אבי | 27-10-2020 18:20
מי ישמע אתה איזה רב יש איזה מאמר של חזן שאתה מכיר בכלל אז תן לי להגיד לך רחוק מרושעים ישוע הוא אמר גברי אמת זה פשוט העמלק שבך מדבר
6
רבנים מפגרים. ואחר...
קים דומני | 27-10-2020 7:48
רבנים מפגרים. ואחר כך לא מבינים למה מיטב בנינו של הציונות הדתית עוזבים את הדת לצמיתות. אתם ברצינות חושבים שזוגות קל וחומר זוגות נשואים בציבור הציוני דתי ווגם בציבור החרדלי באמת שומרים על השטויות של אי מגע ובמיוחד גם בשבע הנקיים. טעות בידכם. כמה קיצוניים שמעדיפים להביא ביד במקום באישה אולי ״שומרים״ אבל כל בר דעת שהוא לא הגמון קתולי נוגע בחברה שלו ובאישתו מתי שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה. וכך גם מצת האישה. בני אדם נועדו למגע פיזי וכך הם נוהגים. וזה שהמזוקנים שנשואים לנשים עם שפמים ובורקות וללא מקלחת לא נוגעים בנשים שלהם זה יותר מחמת מיאוס ובכלל לא קשור לדת. צאו לנו מהתחתונים.
זה בדיוק...
רן | 30-10-2020 7:55
זה בדיוק מסלול החטא .. אתה לא שומר נגיעה ועכשיו אתה אומר שבטוח גם אחרים לא שומרים ואז אתה מגיע למסקנה ההגיונית שכל מי שאומר ששומר הוא שקרן.. וואו זה הדיוק ההיגיון של היצר הרע!! רוב הציבור כן שומרים ואין לך מושג על מה אתה מדבר אלא רק מוציא לעז! פשוט נורא מה שהולך היום... התחלנו את השנה עם רב שמתיר הומואים ועכשיו רבנית שמציעה להתיר נגיעה בנידה....
למה
חכמת חיים | 28-10-2020 10:37
למה אתה חושב שהתורה לא רלוונטית ? מי ששומר טהרה זוכה בסך הכל .. ואל תכלול בבקשה
7
חחחח. מיזרוחניקים...
דוס שחור משחור | 27-10-2020 10:15
חחחח. מיזרוחניקים
8
בגלל אישה אנו...
ציון | 27-10-2020 11:05
בגלל אישה אנו סוחבים עד היום את המוות על הגב שלנו( חוה ) לא צריך עוד אישה שתביא עוד 5,000 שנות מוות
פשיטת רגל של...
יוסף גרין | 30-10-2020 8:11
פשיטת רגל של הדתיות הציונית
אין קשר...
אלי | 28-10-2020 13:00
אין קשר להיותה אישה. לפרטים - לך אצל אימך..
היקר, היי!...
שירה הנשקה | 27-10-2020 16:42
היקר, היי! זאת אני- אישה, סליחה בשם אותה אישה (חווה- 'אם כל חי') על העוול הנוראי שהיא גרמה לך, נוודא שתקבל פיצוי הולם. רק לידיעתך- אחת הטענות הקשות שכתבו המפרשים לגבי אדם והיתנהגותו, הייתה שבמקום לקחת אחראיות על מעשהו, הוא החליט אוטומטית להאשים את האישה- האישה אשר נתת עימדי. (זו אגב אחת הסיבות לפי הפירושים מדוע הכהן הגדול בעת עבודתו ביום הכיפור חייב להיות נשוי, שכן מהות העבודה ביום זה היא גם לכפר על החטא הקדמון..), בקיצור ציון אתה התגלמות האימרה- מעשה אבות סימן לבנים, בהצלחה לאישתך הקיימת/ לעתיד.
9
יישר כוח לרב.עד...
אזרח | 27-10-2020 11:13
יישר כוח לרב.עד היכן חלק מהנוער הדתי לאומי מתדרדר.גם גמרות והלכות מפורשות כבר לא תקפות אצלכם?
10
אין גבול לטמטום...
אישה | 27-10-2020 12:51
אין גבול לטמטום פשוט אנשים נבערים
11
לחיות לפי...
רוית | 28-10-2020 8:13
לחיות לפי ההלכה אמנם לא קל אך זו בחירה של האדם ושכרה בצדה. לא מובנות לי תגובות של אנשים שאינם בדרך זו , מה זה בעצם נוגע לכם? ומי שכן קורא לעצמו דתי ודאי יודע שחדש אסור מן התורה , נעשה ונשמע כולל את כל המצוות , כולנו צריכים להתחזק ובמיוחד להתבטל ולהקשיב לדברי חכמים. לפני שמגיבים יש לשבת וללמוד את הסוגיה על בוריה ולא לשלוף תשובות שטחיות מהמותן. המצוות הן לטובת האדם לא לרעתו, גם אם קשה וזה קשה מתאמצים.
חדש אסור...
אא | 30-10-2020 14:37
חדש אסור מהתורה את יודעת בכלל למה הכוונה בכלל ומה ההקשר? מדובר בעיוות והוצאת הממרה מהקשרה בערך במאה ה18.
12
לגבי ג. יש...
דוד | 28-10-2020 8:51
לגבי ג. יש ש''ך מפורש. מכיוון שכך, ההרהור שלה הוא לא הרהור עבירה. מלבד זה. יש מנהגי קדמונים לטבול פעמיים, אולי אפשר ללכת לכיוון הזה, מצד אחד להחזיר עטרה לישנה, מצד שני לא לפרוץ גדר. ואם נוסיף את זמן תחילת גאולתינו, ושיבתינו לארץ ובע''ה למקום בית מקדשינו, להרבות טבילות יכול להסתדר במהלך. ושה' ישמרינו ויחיש גאולתינו
13
לא חושב שצריך...
מוטי | 28-10-2020 11:54
לא חושב שצריך להתייחס לצווחנית שמנה שקוראת לעצמה רבנית. היא מביכה את עצמה שהיא חטשבת שחזל לא ידעו את זה... חכמינו שהיו בקיאים בכל החכמת בעולם...חוץ מהתורה... שאריסטו וכל חכמי יוון ידעו את גודל חכמת היהודים.. קמה לה איזה פרובוקטיבית מעפנה פשוט אין גבול לטמטום האנושי וכמה שבני אדם מביכים את עצמם. אחר כך מתפלאים למה כל כך הרבה צעירים עוזבים את הדת. אם ההורים הצווחנים מפקפקים ביסודות הדת ואומרים שזה לא רלוונטי לימינו. אז הצעירים חושבים שהכל לא רלוונטי. כל הדת מיושנת.
אילו את הדיון היה יוזם גבר
יחיאל | 01-11-2020 19:07
גם היית מכנה אותו צווחן שמן הקורא לעצמו רב?
אם ידעו...
אא | 30-10-2020 14:35
אם ידעו את כל החוכמות למה כתבו דברים כל כך שגויים? דברים שאפילו היוונים בזמנם ידעו. בדוק את המודל הקוסמולוגי של הגמרא שממנו פסקו את כל הלכות בין השמשות ותראה כמה טעויות מדעיות יש שם. ואלו לא דברים שגילה המדע המודרני, אלו דברים שהיו ידועים לפילוסופים היווניים עוד במאה החמישית לפני הספירה
כשתגיע לעשירית מחכמתה...
צפונית | 28-10-2020 19:44
כשתגיע לעשירית מחכמתה ומשיעור קומתה של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי - תהיה לך זכות להשמיע את דעתך ולצפות שמישהו יקשיב לך. ממה שכתבת עד עכשיו יש לך עוד דרך ארוכה ארוכה.
הרב אבינר...
נדב | 28-10-2020 12:58
הרב אבינר לא יודע למחות בתקיפות כשצריך? הוא, הרב, לא התייחס למלכה פיוטרקובסקי כל כך בזלזול כמוך. אפשר לחלוק, רק צריך לדעת איך..
14
בעייתית מאוד
יבנה המקדש | 28-10-2020 14:18
חרמנית
15
כל הכבוד על...
צבי | 28-10-2020 17:17
כל הכבוד על היוזמה , אין אחד היום שלא נוגע באשתו בין במתכוון או לא צאו מהטמטום כל חומרני או שמא חמורי הדת , אנו בדור שהכל פרוץ ונגיש ועדיף לקצר את ימי הנקיים או להתיר את הנגיעה . די לצביעות שכל אחד בביתו עושה מעשים וכלפי חוץ שם מסיכות . יש רבנים שחשבו רחוק על חומר שהאשה תשתה כדי שדם הנידה יהיה בצבע כחול ולא אדום רק כדי שלא יהיו גירושים ודחיות . מי מאיתנו לא רב עם האשה ודווקא בזמן הנקיים והימים דחקו וזה נראה ככ מגעיל ונחפז כביכול האשה הייתה לנפקנית רק כדי לתת פורקן גם אם לא רצתה אך מחויבת לפי הדת . די לצביעות ותבינו למה היום צעירי הציונות פורקים עול , נגמרו ימי הביניים ונגמרו הלכות קשות שהציבור לא יכול לעמוד בהם .
יש הבדל...
אריסטו | 30-10-2020 14:33
יש הבדל בין אלה שרואים עצמם מחוייבים להלכה לאלה שלא. והעובדה למה רוב העם לא שומר תוצ זה כישלון גדול של האורתודוכסיה שהתעקשה על כל אמונה תפלה עד שהגענו לכסילות החרדית של ימינו. תפיסות נוצריות של גדויילים שלא יכולים לטעות, תפיסה פשטנית ומילולית של כל אגדה וחומרות מיותרות שהפכו את היהדות לכת של פרישות נוצרית
. איזה...
טיעון מופרך | 29-10-2020 17:46
. איזה טיעון מטופש. רוב העם לא שומר שבת, אז אולי נתיר גם את הילכות השבת. לא עומד בזה, בעיה שלך עם ריבונו של עולם. אתה מתאים עצמך למצוה ולא הפוך. צו אלוקי אמור להיות לא מובן ולא הגיוני. אילו הבנתיו הייתיו. ודל...
16
כמו שרוב החיילים...
שי | 29-10-2020 7:05
כמו שרוב החיילים והקצינים בעבר היו קיבוצניקים ומתו בסיטונאות.. כך בעתיד הקרוב הכיפות הסרוגות ימותו בסיטונאות... המתנחלים הם אשכנזים כלבים.. לתת אישור לערבים לשחוט אותם...
הוא לא...
אחיצח בן יעקב | 01-11-2020 23:36
הוא לא אשם. הוא חולה נפש. אשמים מי שאיפשרו לפרסם את דבריו !
שי מה...
מרדכי | 01-11-2020 18:13
שי מה קרא לך ...איבדת את היהדות שלך ...
מסית לרצח!...
רעות | 29-10-2020 23:29
מסית לרצח! המערכת חייבת להעביר את שמו למשטרה.
אתה צריך...
משיב | 29-10-2020 14:22
אתה צריך פסיכיאטר דחוף
17
סרטן למלכה ...
סוזי | 29-10-2020 7:09
סרטן למלכה
שלבקת חוגרת לסוזי
יהויקים | 01-11-2020 19:18
וגם פטרייה מסריחה במקום ההוא
.איך אישרתם...
שנאת חינם | 29-10-2020 17:39
.איך אישרתם תגובה כזו?
18
הרב אבינר צודק...
שלמה | 30-10-2020 13:02
הרב אבינר צודק הגב' פיוטרקובסקי טועה ומטעה ודבריה דברי הבל ושטות שיגרמו לעזיבת הדת ועשיית צחוק מההלכה. פגיעה בקודש קודשים משמע חורבן הבית. אסור לשמוע לגברת הזאת נקודה!!!
אין צורך לאיים
יחיאל | 01-11-2020 19:26
עלינו בחורבן הבית. הבית כבר נחרב לפני הרבה מאוד שנים. לכן כל אחד רשאי להקשיב למי שמתחשק לו ולשקול בעצמו אם אלה דברי טעם או לא.
19
תפיסת עולם חשוכה שאבד עליה הכלח
לומד לגמור | 01-11-2020 14:38
כל דיני טומאת נידה (ועצם ההתייחסות לאישה כטמאה) נובעים מתפיסת עולם מיזוגנית וחשוכה בימי קדם, ואין מקומה בימינו או בכלל. אישה היא קודם כל בת אדם, שברצותה תבקש ריחוק לצורך התכנסות עצמית, וברצותה תבקש מגע אנושי, חום ואהבה. היא וודאי לא טמאה חלילה! ודבר נוסף: הסיפור שמביא הכותב בסעיף ד', מוכיח את אי-רלוונטיות הגמרא, והאופי החולני של חלק מהאגדות שמובאות שם. פשוט איום ונורא! אחרי שנים של לימוד גמרא, הגעתי למסקנה שזה פשוט בזבוז זמן.
האשה לא טמאה....
א | 03-11-2020 1:25
האשה לא טמאה. יש טומאה זמנית כתוצאה מהמחזור. ולאחר טבילה במקווה נטהרת. ובכל מצב עיקר האדם זה הנשמה שבו. ויש בה נשמה טהורה תמיד. וטהרת המשפחה זה מה ששמר על ישראל במשך אלפי שנים.
אז אתה...
מרדכי | 01-11-2020 18:11
אז אתה גם יכול למחוק את ירושלים מהסידור כי היא גם ככה כזונה...וההלכה הלכה וגם בו לא ניכנס בביריתו של אברהם אבינו זה עוד יותר מיושן נ..דף גמרא...לגמ..מור
20
זה בעיה בשביל...
שוש אשיש | 02-11-2020 18:49
זה בעיה בשביל מי שהיא נחשבת בעיניו לאוטוריטה תורנית, לא לאנשים נורמלים
21
רבנית רפורמית כנראה....
יפה יוסף הנזירה | 03-11-2020 2:00
רבנית רפורמית כנראה.