אלו אולי דברים נוקבים, אבל הם יוצאים מן הלב.
אני נע בין שעשוע לייאוש לנוכח התגובות הארסיות לדבריה של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, שביקשה להרהר (לא בהכרח לפסוק!) בדבר הרלוונטיות של ההלכות האוסרות מגע בין גבר לאישה בזמן הנידות לימינו.
עזבו את העובדה שכבר דנו בעבר בדיני הרחקות בימינו (כמו למשל מאמרו של הרב פרופ' דרור פיקסלר), וכבר נשמעו דעות תקדימיות יותר בעניין. מה שמדהים אותי כל פעם מחדש הוא הסרט שבו אנחנו חיים. (סלחו לי, אבל לא מצאתי הגדרה יותר טובה לשיח בנושא).
יודעים כמה אנשים מעם ישראל שומרים נידה? אני מדבר על נידה מדאורייתא, עם טבילה במקווה. כמה שומרים? אינני יודע את התשובה המדויקת אבל ברור שנשים רבות מאד בחברה הישראלית לא שומרות נידה. האישה טובלת פעם ראשונה ואחרונה במקווה לפני החתונה, וזהו.
ומכאן למי שכן שומרת – לפחות על נידה מדאורייתא – כמה מקפידות על שבעה נקיים? אינני מדבר על הרחקות אלא על מגע מיני של ממש. כמה נמנעים אז? התשובה – מיעוט שבמיעוט.
ועכשיו נגיע להרחקות; גם מאלה שנמנעים ממגע מיני במהלך כל זמן שבעת הנקיים, כמה מקפידים אז על ההרחקות הבסיסיות ביותר (כמו חיבוק ונישוק)? כאן האחוזים קטנים והולכים באופן משמעותי, גם בחברה הדתית עצמה. והנה לנו הסרט העמוק שבו אנחנו חיים: בעוד עם ישראל בכללו כמעט ולא מוצא טעם לא רק בהרחקות, אלא גם בשמירת שבעת הנקיים, ולא רק בשבעת הנקיים אלא בכל מצוות נידה, הציבור הדתי, קטן ההיקף, קוצף בזעם על רבנית שהעזה להרהר(!) במימוש הנכון (ואפילו לא בביטול!) של הלכה מסוימת בדין הרחקות בימינו.
לא, זה לא רק עניין של פרופורציות. זה עניין של אופק המחשבה ההלכתית בימינו. מי מעסיק אותנו באמת בקביעת ההלכה – הציבור הדתי המצומצם או עם ישראל בכללו? עבור מי אנחנו פוסקים אותה – עבור הכת הקטנה שמכונה 'דתיים' או עבור כל עם ישראל, שרבים ממנו ויתרו על ענייני נידה כי לא מצאו אותם רלוונטיים לחיים של היום?
במקום להתרגש ולסעור מהשאלה כיצד מביאים את מצוות נידה (כן, זו מדאורייתא) לעולם המודרני ומאירים אותה באור עכשווי ורלוונטי, כיצד מוצאים משמעות בדינים המעצבים את המרחב האינטימי שבין בני הזוג, כיצד אנחנו יכולים לשכנע עולם מודרני שיש לו מה לקבל משמירת דיני נידה, ואין היא רק עקידה או מסירות נפש, העולם הדתי גועש בעקבות הרהור על יישום נכון של אחד מפרטי ההלכות, שכבר מזמן רבים אינם מקיימים.
מסתבר שזה האופק ההלכתי של רבים מאיתנו. אופק מחשבה של כת דתית, הדואגת להישרדותה בלבד, ולא באמת חושבת כיצד התורה הופכת לנחלתו של כלל עם ישראל. בתחילה אותי זה שעשע. ככל שעובר הזמן זה הופך להיות מייאש.
=======
הרב עידו פכטר הוא רב קהילת 'ישראל הצעיר' בנתניה ועורך העלון 'מסביב לשולחן'
מה דעתך בנושא?
115 תגובות
16 דיונים
משה
בכל התחיל 'הרב' ליכטנשטיין שנכנס ל 'ישיבת' הר עציון והפך אותה למעוז הרפורמי הסמוי בתוך הציבור הדתי לאומי.
15:34 31.03.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
מה הבעיה שלך ? אתה צריך אופק? צא למרפסת ותחפש. אל תבלבל את המוח . אתה והיא רפורמים
15:31 31.03.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סוףסוף מבין
עד היום אמרו לי שהציונות הדתית הם רפורמים ככל שאני מתעמק בנושא זה מדהים ומעציב כמה זה נכון....
08:06 08.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם
הרב עידו שלום, ברצוני להתייחס להיבט אחד בדבריך. מדבריך עולה שככל שננגיש את התורה היא תיהפך יותר לנחלת הכלל, ולהיפך. כך הבנתי אותך לענ"ד. ובכן, מלבד השאלה העקרונית האם ועד...
הרב עידו שלום, ברצוני להתייחס להיבט אחד בדבריך. מדבריך עולה שככל שננגיש את התורה היא תיהפך יותר לנחלת הכלל, ולהיפך. כך הבנתי אותך לענ"ד. ובכן, מלבד השאלה העקרונית האם ועד ככמה הדבר מותר ומיהו בעל הסמכות לעשות זאת, אני חושב שהמציאות טופחת על הפנים. יש בעם ישראל בדורות האחרונים הרבה מאוד בעלי תשובה לגמרי, למחצה לשליש ולרביע, ולענ"ד נראה שדווקא הם דבקים יותר במסורת שנראית להם אותנטית ולא מתפשרת על קוצו של יוד. דווקא אותה הם מעריכים ודבקים. לא התכוונתי שמהם נפסוק הלכה איזו דעה צודקת, אלא אני מסיק לסוגיה ה"הנגשתית" שכנראה פחות מוצלחת. הגישה הזאת אולי מצליחה חלקית, או מאירה את פני היהדות בעיני היהודי הליברלי באור מחמיא יותר, אבל לא מעבר לכך. כך נראה לעניות דעתי
המשך 13:02 05.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חושש מהרפורמים ודומיהם
בס"ד ברור שבמגזר הסרוג יש חרדלי"ם שהם מקפידים על המצוות לא פחות מהחרדים וגם במצוות דרבנן ואפילו במה שרבנן גזרו בבחינת סייג לתורה. . ויש דלוני"ם דתילונים בלע"ז שדעותיהם שיש לקיים...
בס"ד ברור שבמגזר הסרוג יש חרדלי"ם שהם מקפידים על המצוות לא פחות מהחרדים וגם במצוות דרבנן ואפילו במה שרבנן גזרו בבחינת סייג לתורה. . ויש דלוני"ם דתילונים בלע"ז שדעותיהם שיש לקיים את המצוות שנוח לקיים ושנעים לקיים ולא איכפת לקיים אפילו את המצוות שאינם בגדר קשה ומכביד לקיים, אבל באופן כללי לדעתם המצוות ניתנו כתוכנית כבקשתך מה שאת/ה רוצה לקיים, אהלן וסהלן. . אלו בדיוק דתיים לייט, ורפורמים לייט.
המשך 14:18 30.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לליצן
והליצן הזה עוד קורא לעצמו הרב. רב של שוטים
10:44 10.05.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
בכל התחיל 'הרב' ליכטנשטיין שנכנס ל 'ישיבת' הר עציון והפך אותה למעוז הרפורמי הסמוי בתוך הציבור הדתי לאומי.
15:34 31.03.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
מה הבעיה שלך ? אתה צריך אופק? צא למרפסת ותחפש. אל תבלבל את המוח . אתה והיא רפורמים
15:31 31.03.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סוףסוף מבין
עד היום אמרו לי שהציונות הדתית הם רפורמים ככל שאני מתעמק בנושא זה מדהים ומעציב כמה זה נכון....
08:06 08.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפקי
לא הבנתי את הטיעון. אם רוב העם אינו שומר על דיני מוקצה, אז בואו ונתיר? אם רוב העם משתמש בסלולארי בשבת, והרי זה "רק" מדרבנן, (וגם זה צ"ע) אז בואו ונתיר? ואם...
לא הבנתי את הטיעון. אם רוב העם אינו שומר על דיני מוקצה, אז בואו ונתיר? אם רוב העם משתמש בסלולארי בשבת, והרי זה "רק" מדרבנן, (וגם זה צ"ע) אז בואו ונתיר? ואם מישהו אכן יבוא להתיר, ורבנים יתוכחו איתו על כך, אז הרב יטען כנגדם שזה נושא לא חשוב כל כך בדורנו ובואו ונתעסק יותר בלקרב את השבת לחילונים (או להיפך)? כמובן שהויכוח עם גב' פיוטרקובסקי צריך להיות ענייני ומכבד, אבל לדעתי הויכוח ראוי ואף חשוב מאד, וצריך להיות מכובד אך תקיף.
המשך 20:59 05.11.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר