אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

המבקר: לרבע מיליון תלמידים אין יכולת למידה מרחוק

מבקר המדינה מצביע על פערים קשים במוכנות משרד החינוך למשבר הקורונה. לכרבע מיליון תלמידים בעיקר ערבים וחרדים אין מחשב שיאפשר להם לימוד מרחוק

דו"ח המבקר: לרבע מיליון תלמידים אין למידה מרחוק
  (צילום: מארק ישראל סאלם/פלאש90)

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן הגיש היום ליו"ר הכנסת דו"ח מיוחד עם ממצאי ביניים בעקבות משבר הקורונה

אחד הפרקים בדו"ח עוסק בפערים במערכת החינוך בהתמודדות עם הלמידה מרחוק. עיקר הפער הוא במגזר החרדי ואחריו הערבי, להם יש חוסר בחיבור לאינטרנט בבית וחוסר במחשבים ובציוד קצה המשמש ללימוד מקוון.

עוד באותו נושא

הקבינט אישר: זה המתווה לחזרת כיתות א-ד ללימודים

לפי עיקרי דו"ח המבקר עם פתיחת שנת הלימודים התשפ"א, לא היה בידי משרד החינוך תמונת מצב מלאה בדבר אמצעי קצה וחיבור לאינטרנט בבתי התלמידים (והמורים). יתרה מכך, ממצאים ראשוניים של הבדיקה העלו כי אין מועד ברור שבו צפוי שתהיה למשרד תמונת מצב כזו.

(שר החינוך גלנט על פתיחת בתי הספר בקיץ. קרדיט: ערוץ הכנסת)

לפי הערכות משרד החינוך לכ-135,000 תלמידים אין מחשבים. אך ממיפוי שערך הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולה של-42% מכלל התלמידים בחברה החרדית (127,299) אין מחשב ול-72% מהתלמידים החרדים אין חיבור לאינטרנט; כמו כן, ל-26% מהתלמידים בחברה הערבית (120,370) אין מחשבים ול-38% אין חיבור לאינטרנט. כלומר ליותר מרבע מיליון תלמידים אין אפילו מחשב אחד בבית.

בנוסף, בכמעט רבע ממשקי הבית בישראל יש מחשב אחד בלבד בבית, מול ממוצע ילודה של 3.11 ילדים במשפחה, הרי שהפער קיים גם בציבור הלא חרדי בישראל.

בניסיון לצמצם את הפערים, רכש משרד החינוך מחשבים, והיעד שלו הוא לרכוש 50% מהמחשבים הנדרשים עד סוף ינואר 2021, בתלות בהקצאת תקציב. מחוץ למשרדי הממשלה, התלויים במכרזים, אין היום גורם ממשלתי אחד שמרכז את יוזמות המגזר השלישי (עמותות) שמספקות מחשבים לילדים אלו, וקובע את סדר העדיפויות לחלוקתם בראייה מערכתית כוללת.

המלצות המבקר

מבקר המדינה המליץ שמשרד החינוך ישלים בדחיפות מיפוי של אמצעי הקצה בבתי התלמידים והמורים ושל קיום חיבור לאינטרנט, תוך התייחסות גם למשקי בית שבהם יש יותר מתלמיד אחד שנדרש להשתמש באמצעי הקצה. ולספק באופן דחוף מחשבים, טלפונים וטאבלטים למי שנצרך, אם באמצעות השאלתם, הנפקת שוברי רכישה למחשבים או מענה אחר, איכותי ושלם.

בנוסף, מומלץ כי משרד החינוך ימפה את מצאי המחשבים על סוגיהם בבתיה"ס ויסדיר עם מרכז השלטון המקומי מנגנון שיאפשר, בעת חירום, השאלת מחשבים ניידים שנמצאים בבתיה"ס למורים ולתלמידים לצורכי למידה מרחוק.

פתרון נוסף אותו ממליץ המבקר, ומתאים לימים האחרונים של הסתיו הוא לימוד במרחבים הסביבתיים, כלומר באוויר הפתוח. "מומלץ שמשרד החינוך יוביל, בשיתוף משרד האוצר, משרד התרבות והספורט, מרכז השלטון המקומי ושירות התעסוקה, גיבוש של תוכנית מפורטת ומעשית לשילוב של למידה במרחבים הסביבתיים, המותאמת לשלבי הגיל השונים, ובה יוגדרו המשאבים הנדרשים, וכן יעודד את הרשויות המקומיות ואת בתי הספר ליישמה.

במקביל יהיה צורך לבחון את האופן שבו ניתן יהיה להפנות דורשי עבודה למערכת החינוך לשם השתלבות בתוכנית זו וכך להגדיל את מספר הימים שבהם התלמידים לומדים שלא מהבית, לצמצם את מספר מקבלי דמי האבטלה ולהניע את גלגלי המשק בתחומים המשיקים לתוכנית זו."

משרד החינוך: גייסנו 4.2 מיליארד שקל לצורכי היערכות

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: עם כניסתו של שר החינוך יואב גלנט לתפקיד, ב-18 במאי 2020, הנחה השר את גורמי המקצוע במשרד לבחון את הלקחים מתקופת הסגר בעקבות מגפת הקורונה בכל הנוגע לתחום ההוראה והלמידה מרחוק. בתום התחקיר, שהוצג לשר ע"י גורמי המקצוע במשרד החינוך, התגלו פערים חמורים שנוצרו בעשור האחרון בנושא הלמידה מרחוק. בתוך כך, הכריז השר גלנט כי יוביל רפורמה מהותית בנושא התקשוב והלמידה מרחוק והציב אותה כנושא מרכזי בתכנית העבודה.

במסגרת תכנית "לומדים בביטחון", גויס תקצוב נוסף של כ-4.2 מיליארד ₪ שהממשלה ייעדה לצורכי היערכות מערכת החינוך לתפקוד בשגרת קורונה, ומתוכו – ובעקבות קביעת סדר עדיפות משרדי – תוקצבו 1.2 מיליארד ש"ח במיוחד לצורך הלמידה מרחוק. מדובר בתקציב גדול ותקדימי שלא היה כדוגמתו במשרד החינוך בשנים עברו. בתוך כך, התווה שר החינוך חמישה כיווני פעולה בתחום הלמידה מרחוק:

1. האצת הקמת תשתיות התקשוב למוסדות החינוך.

2. מינוי בעלי תפקידים קבועים במוסדות החינוך לקידום הנושא.

3. רכישת אמצעי קצה (כ-150,000 מחשבים וכ- 150,000 מודמים – הכוללים חבילות תקשורת – וכ-64,000 טלפונים כשרים – הכוללים גם הם חבילות תקשורת – למגזר החרדי).

4. הכשרת צוותי הוראה למיומנויות למידה מרחוק.

5. הרחבת התכנים המוצעים במסגרת הלמידה מרחוק.

מערכת החינוך עומדת בפני אתגרים רבים לנוכח המעבר ללמידה מרחוק בפרק זמן קצר, תוך צמצום פערים של שנות דור בנושא הלמידה מרחוק. משרד החינוך יוסיף לקדם ולהשלים את התכנית ללמידה מרחוק, זאת בכדי להביא לשינוי משמעותי בנושא התקשוב והלמידה מרחוק ולאפשר לתלמידים רצף חינוכי מיטבי בכלים דיגיטליים המותאמים למאה העשרים ואחת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו