ועדת חוץ ובטחון: "הסרט 'ג'נין ג'נין' הוא עלילת דם" - סרוגים

ועדת חוץ ובטחון: "הסרט 'ג'נין ג'נין' הוא עלילת דם"

18 שנה אחרי הקרב במחנה הפליטים ג'נין, הסערה סביב הסרט ג'נין ג'נין נמשכת. ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קבע היום כי "סרט תעמולה זה אינו ראוי להקרנה וכי יש לאסור את הקרנת הסרט בישראל והפצתו"

author-image
ועדת חוץ ובטחון: "הסרט 'ג'נין ג'נין' הוא עלילת דם"
  (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

18 שנה אחרי מבצע חומת מגן, בכנסת עדיין דנים באירועי הקרב במחנה הפליטים ג'נין. ועדת החוץ והביטחון, קיימה היום (ב') דיון מהיר בנושא "מאבק נציגי הלוחמים והמשפחות השכולות של הקרב בג'נין נגד הסרט 'ג'נין ג'נין'". הדיון התקיים ביוזמתו של ח"כ אלעזר שטרן ונוהל ע"י ח"כ גדעון סער.

עוד באותו נושא

מנדלבליט: ליוצר הסרט ג'נין ג'נין אין הגנה מתביעה

ח"כ שטרן: "כבר 18 שנה שנציגי הלוחמים והמשפחות השכולות מהקרב בג'נין מתמודדים כנגד הסרט. הסרט מציג את חיילי צה"ל כפושעי מלחמה ורוצחים ומתאר מעשי זוועה מחרידים שלא קרו בפועל בקרב. מאז הקרנתו לראשונה, הלוחמים, המשפחות השכולות, אזרחים וחיילי מילואים נמצאים במאבק ציבורי חסר תקדים לטיהור שמם של הלוחמים, הנופלים ושל צה"ל. אני קורא למשרד הביטחון למנות נציג מטעמו שיוביל את הנושא הזה. אין שום הגיון בכך שמשפחות שכולות ולוחמים ילחמו על טיהור שמם של יקיריהם ושל צה"ל".

אריה קדוש, שהיה מפקד גדוד בקרב בג'נין: "חופש הביטוי אינו חופש השיסוי, והוכח כבר שהסרט הזה הוא הסתה לטרור. בית הדין קבע בערכאות שהסרט שקרי ומסית לטרור, ויש כאן מלחמה על הבית. בית המשפט לא מצליח להבין מה גבולות הגזרה בחופש הביטוי, וקובע שיש שקרים אבל מתיר להראות את הסרט, וזה לא יכול להיות. לא יכול להיות שהבית הזה לא יאמר את דברו, שאפשר יהיה להקרין את הסרט הזה והצד השני ינצח. אם ייקבע שיש הוצאת דיבה וישלמו כסף, אבל ימשיכו להקרין את הסרט, אז הפסדנו ונכשלנו כמדינה. אחרי 18 שנה צריך לחתוך את הדבר הזה. אנחנו נקראנו לדגל בערב פסח, לא הייתי בברית של הבן שלי כי קראו לי ובאתי, שילמתי את המחיר, ועכשיו מדינת ישראל צריכה לשלם את המחיר בהגנה עלינו".

עו"ד ישראל כספי, שלחם בקרב בג'נין: "הגיעו מים עד נפש, מזמן. באנו לריב את ריבה של מדינת ישראל, של צבא ההגנה לישראל, של חברינו שנהרגו, ואחרונים, אנחנו, 3500 לוחמים. אנחנו כבר 19 שנים פצועים ברוח, בנפש ובתדמית, מישהו מנסה לפגוע בשמנו הטוב ומציג אותנו כרוצחים, פושעי מלחמה ונאצים. המדינה שלחה אותנו לקרב זה ואין נאמנים לה מאיתנו, אבל איך זה ייתכן שהיא משאירה אותנו לבד 19 שנים? לא עושה את הדבר המינימלי של לשלוח את היועץ המשפטי לממשלה ופרקליטי המדינה לעזרתנו?"

עוד באותו נושא

הרמטכ"ל כוכבי נגד "ג'נין ג'ינין": "הרצחת וגם ירשת"

"אני עו"ד ומערכת המשפט יקרה לי והיא אחד העמודים החשובים בדמוקרטיה, אבל בית המשפט עושה לנו דבר שלא ניתן להכלה ולא ניתן להשלים איתו. בבג"ץ, ובתיקי לשון הרע במחוזי ובעליון – בשלושתם אותו תסריט – הלוחמים צודקים ישרים וללא רבב, זו עלילת דם זדונית של האויב, ואחרי כל זה מאפשרים להקרין את הסרט הזה. נזהרנו, חלק מחברינו נהרגו בשל טוהר הנשק, ואחרי כל זה בא בית המשפט ומתיר להקרין את הסרט. אנו מבקשים מהוועדה כי תקרא ליועץ המשפטי לממשלה להגיש השלמה לעמדתו בה יקרא למניעת הקרנה והפצה של הסרט".

גאולה בוסידן, אימו של עמית ז"ל שנפל בקרב בג'נין: "אני אמא של עמית ז"ל, אבל גם אמא של יעל ורן יבדל"א, שניהם חיילם מצטיינים. תדמיינו שאתם מקריבים את הבן הבכור שלכם, ואז מגייסים עוד ילדים לצבא ומכבסים את מדיהם והלב נקרע. לקח לעמית 5 דקות מרגע שהתקשרו אליו ועד שיצא מהבית להצטרף לחבריו, שירות מילואים ראשון שלו לאחר השחרור. לא האמנתי שנגיע למצב שאני צריכה להתחנן בפני חברי כנסת שישימו סוף לסאגה הזו. אני לעולם לא אראה את עמית אבל אני אלחם על שמו וכבודו. כבר חמישה רמטכ"לים וארבעה יועצים משפטיים אמרו לי שאני אמיצה – אבל אם אתם איתנו אל תסתפקו במילים, אלא באיסור מוחלט להקרנת הסרט".

ח"כ יאיר גולן: "אני לא רוצה להביע את דעתי אלא לתת עדות על מי שהיה במחנה הפליטים. פיקדתי באותו זמן על חטיבת הנחל והייתי המפקד הבכיר הראשון שנכנס. הפעלת הכח הייתה מדודה וזהירה ולמרות שהיו לרשותנו גדוד טנקים שלם הוא כמעט לא ירה, ומטוסי קרב ירו אחרי 10 בדיקות בצורה מדודה. נתקלנו באזרחים תוך כדי לחימה וכולם טופלו בצורה הגונה וראויה, כולל מים ומזון. לא היה מקרה אחד, בכל היחידות, של חריגה מהוראות הפתיחה באש וטוהר הנשק. לכן אני קובע חד משמעית שהתיאור של מוחמד בכרי הוא שקרי ומגמתי ומדינת ישראל חייבת לעמוד מאחורי כל הלוחמים שלחמו שם ואני קובע קטגורית שנלחמו שם על פי הסטנדרטים המוסריים הגבוהים ביותר האפשריים".

אלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים בצה"ל, השתתף בדיון בכדי להביע את תמיכת צה"ל במאבק הלוחמים והמשפחות השכולות. אלוף חליוה אמר כי למאבק מול הסרט שלוש תכליות: לתקן את העוול שנגרם ללוחמים, לתקן את הרושם המופרך שיצר הסרט לגבי פעילות צה"ל, ולשדר מסר ברור ללוחמי צה"ל בהווה ובעתיד שהמדינה עומדת מאחוריהם.

ח"כ אבי דיכטר: "אני זוכר את הפרסום הראשוני שיצא תוך כדי הקרב, על טבח ויותר מ-300 הרוגים, וזה יצא לא במקרה. בצורה מודיעינית מהירה מאוד הצלחנו להביא את רשימת ההרוגים בג'נין של הפלסטינים – 56 שמות, רובם המכריע מחבלים מוכרים שזיהינו במהירות. קלקלנו לפלסטינים את הסיפור, וכשלא הצליחו למכור אותו, עשו עליו סרט. אנחנו עכשיו עם בעיה אמיתית, לא רק של הלוחמים והמשפחות, אלא של צה"ל ומדינת ישראל. לא ייתכן שבמדינת ישראל אדם כלשהו, יפיק וקרין סרט כשברור שזה סרט מגמתי להכפשת צה"ל, לוחמיו והמדינה. הוועדה הזו לא יכולה לסיים את הדיון בלי הכרזה חד משמעית לעצירת ההקרנה של הסרט הזה בכל מקום שהוא, ובוודאי בתחומי מדינת ישראל. אם בית המשפט יחשוב אחרת, נשב וננסח חוק שיחייב אותו לפסוק בהתאם".

ח"כ עוזי דיין: "לוועדה צריכה להיות החלטה ברורה וחדה לקרוא לאיסור הפצה והקרנה של הסרט. צריך לקרוא לשר הביטחון לעמוד בראש מהלך לאומי-ביטחוני-ערכי, למנות גורם מוסמך שירכז ויתאם את כלל הפעולות עד לטיהור מלא של שמם של הלוחמים ושל צה"ל ואיסור הקרנת הסרט והפצתו".

פרופ' יובל אלבשן: "נציג היועץ המשפטי לממשלה היה חייב להגיד בבית המשפט שאין כאן עניין של חופש ביטוי. ברגע שהוכח שיש פה שקר, אז אי אפשר לטעון לחופש ביטוי. זה ההפך מחופש הביטוי ואף חותר תחתיו, ולכן אפשר להוציא דרישה למנוע את המשך הקרנת הסרט בכלל, דווקא מתוך חופש הביטוי".

ח"כ משה (בוגי) יעלון: "כסגן רמטכ"ל הגעתי לשטח הקרב מדי יומיים ומאשר כעובדות כל מה שנאמר כאן ע"י הלוחמים וח"כ גולן. ביום הזיכרון באותה שנה לקחתי צוות טלוויזיה אמריקני לשטח, שיראו את המקום ויפגשו את האנשים ושקר הטבח הוזם מיד. אחד האנשים שהצוות פגש היה מנהל בית החולים שהודה לי על האספקה של בלוני החמצן והתרופות, ושלא הייתה לבית החולים שום בעיה, ולכן כשראיתי אותו מופיע בסרט מדבר על הפגיעה בבית החולים, היה לי ברור שזה מפוברק. מבחינתנו, כחברי כנסת וכאזרחי מדינת ישראל, אנחנו לא זקוקים לטיהור שם הלוחמים – הוא טהור מבחינתנו, אבל יש פה סרט שהוא המשך עלילת דם, ועלינו לעשות כל שלעיל ידינו וסמכותנו, כולל חקיקה, לסיים את האירוע הזה".

ח"כ מיכל קוטלר-וונש: "אין פה בעיה של חופש ביטוי אלא הזדמנות להבין את הניצול לרעה של הדין הבינלאומי וזכויות האדם. הסרט הוא מיקרוקוסמוס של בעיה יותר גדולה וממשית, של היעדרות ישראל מהקרב על התודעה ועל השיח, החל מהכרזת דרבן שמדינת ישראל פספסה, דרך מה שקורה בקמפוסים של האוניברסיטאות ולבסוף פוגש אותנו ב-ICC. יש פה שימוש בזכויות אדם, כדי לקעקע את זכויות האדם, וישראל מכפיפה עצמה לדין הבינלאומי, אך לא משתמשת בהגנותיו".

ח"כ סער סיכם את הדיון : "במלחמה נגד השקר אסור להתעייף ואני רוצה לבטא הערכה ללוחמים שכאן שלא מתעייפים, עם כל השלבים הרבים שעברתם במשך 18 השנים הללו. אתם עושים משהו גדול מאוד לסלק את השקר הזה מהחיים שלנו ולהבהיר את העמדה הערכית של הציבור הישראלי".

"בתקופת חומת מגן כיהנתי כמזכיר הממשלה, ובמקביל לאירועי הלחימה התנהל גם מאבק מדיני מול אותה תעמולה פלסטינית שקרית, חסרת יסוד, כפי שנקבע גם על ידי ערכאות שיפוטיות בישראל. יצאתי אז בשליחות הממשלה בראש משלחת לאו"ם לסכל מהלך של ועדת חקירה בינ"ל על הקרבות בג'נין, ולא תאמינו, אבל הם קיבלו את עמדתנו ולא הייתה ועדת חקירה. גם 18 שנים אחר כך, אסור להתעייף במלחמה נגד השקר".

הוועדה קובעת כי הסרט הוא 'עלילת דם' נגד צה"ל ולוחמיו

ח"כ סער העלה להצבעה הצעת החלטה, אשר תישלח ליועץ המשפטי לממשלה. ההחלטה אושרה פה אחד וזו לשונה:

"ועדת החוץ והביטחון קיימה דיון בעניין סרט התעמולה השקרי 'ג'נין ג'נין' שנקבע ע"י ערכאות שיפוטיות שיש בו משום לשון הרע על חיילי צה"ל.

הוועדה קובעת כי הסרט הוא 'עלילת דם' נגד צה"ל ולוחמיו, שפעלו למופת בג'נין במהלך מבצע 'חומת מגן' באופן המוסרי ביותר, בהתאם לערכי צה"ל.

עמדת הוועדה היא כי סרט תעמולה זה אינו ראוי להקרנה וכי יש לאסור את הקרנת הסרט בישראל והפצתו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
היזהרו חברי הוועדה....
אפרים | 26-10-2020 19:03
היזהרו חברי הוועדה. הבגץ יפטר אתכם!
2
בגץ יודע שהסרט...
סימה | 27-10-2020 3:15
בגץ יודע שהסרט מסולף והוא שקר אחר גדול אך בגץ יעודד שקרים שמתאימים לאג'נדה הפוליטית שלו וזה מה שיקרה חבל על הזמן של הוועדה כנראה שכחו מי שולט פה בפועל