אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

סערת מלכה פיוטרקובסקי | אופק מחשבה של כת דתית

הרב עידו פכטר מתייחס לסערה המגזרית שהתעוררה בעקבות קריאתה של מלכה פיוטרקובסקי, לפיה יש להרהר בדבר הרלוונטיות של ההלכות האוסרות מגע בין גבר לאישה בזמן הנידות לימינו

סערת מלכה פיוטרקובסקי | אופק מחשבה של כת דתית
  (צילום: אורן נחשון / פלאש90)

אלו אולי דברים נוקבים, אבל הם יוצאים מן הלב.

אני נע בין שעשוע לייאוש לנוכח התגובות הארסיות לדבריה של הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, שביקשה להרהר (לא בהכרח לפסוק!) בדבר הרלוונטיות של ההלכות האוסרות מגע בין גבר לאישה בזמן הנידות לימינו.

עזבו את העובדה שכבר דנו בעבר בדיני הרחקות בימינו (כמו למשל מאמרו של הרב פרופ' דרור פיקסלר), וכבר נשמעו דעות תקדימיות יותר בעניין. מה שמדהים אותי כל פעם מחדש הוא הסרט שבו אנחנו חיים. (סלחו לי, אבל לא מצאתי הגדרה יותר טובה לשיח בנושא).

יודעים כמה אנשים מעם ישראל שומרים נידה? אני מדבר על נידה מדאורייתא, עם טבילה במקווה. כמה שומרים? אינני יודע את התשובה המדויקת אבל ברור שנשים רבות מאד בחברה הישראלית לא שומרות נידה. האישה טובלת פעם ראשונה ואחרונה במקווה לפני החתונה, וזהו.

ומכאן למי שכן שומרת – לפחות על נידה מדאורייתא – כמה מקפידות על שבעה נקיים? אינני מדבר על הרחקות אלא על מגע מיני של ממש. כמה נמנעים אז? התשובה – מיעוט שבמיעוט.

ועכשיו נגיע להרחקות; גם מאלה שנמנעים ממגע מיני במהלך כל זמן שבעת הנקיים, כמה מקפידים אז על ההרחקות הבסיסיות ביותר (כמו חיבוק ונישוק)? כאן האחוזים קטנים והולכים באופן משמעותי, גם בחברה הדתית עצמה. והנה לנו הסרט העמוק שבו אנחנו חיים: בעוד עם ישראל בכללו כמעט ולא מוצא טעם לא רק בהרחקות, אלא גם בשמירת שבעת הנקיים, ולא רק בשבעת הנקיים אלא בכל מצוות נידה, הציבור הדתי, קטן ההיקף, קוצף בזעם על רבנית שהעזה להרהר(!) במימוש הנכון (ואפילו לא בביטול!) של הלכה מסוימת בדין הרחקות בימינו.

עוד באותו נושא

הרב אליהו על "הפסק" של הרב שפרבר: "אוי לאוזניים שכך שומעות"


60

לא, זה לא רק עניין של פרופורציות. זה עניין של אופק המחשבה ההלכתית בימינו. מי מעסיק אותנו באמת בקביעת ההלכה – הציבור הדתי המצומצם או עם ישראל בכללו? עבור מי אנחנו פוסקים אותה – עבור הכת הקטנה שמכונה 'דתיים' או עבור כל עם ישראל, שרבים ממנו ויתרו על ענייני נידה כי לא מצאו אותם רלוונטיים לחיים של היום?

במקום להתרגש ולסעור מהשאלה כיצד מביאים את מצוות נידה (כן, זו מדאורייתא) לעולם המודרני ומאירים אותה באור עכשווי ורלוונטי, כיצד מוצאים משמעות בדינים המעצבים את המרחב האינטימי שבין בני הזוג, כיצד אנחנו יכולים לשכנע עולם מודרני שיש לו מה לקבל משמירת דיני נידה, ואין היא רק עקידה או מסירות נפש, העולם הדתי גועש בעקבות הרהור על יישום נכון של אחד מפרטי ההלכות, שכבר מזמן רבים אינם מקיימים.

עוד באותו נושא

הרב ליאור נגד הנסיון לבטל את תקנת "שבעה נקיים"


24

מסתבר שזה האופק ההלכתי של רבים מאיתנו. אופק מחשבה של כת דתית, הדואגת להישרדותה בלבד, ולא באמת חושבת כיצד התורה הופכת לנחלתו של כלל עם ישראל. בתחילה אותי זה שעשע. ככל שעובר הזמן זה הופך להיות מייאש.

=======

הרב עידו פכטר הוא רב קהילת 'ישראל הצעיר' בנתניה ועורך העלון 'מסביב לשולחן'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
110 תגובות - 83 דיונים מיין לפי
1
מצוין. תשאיר אותנו...
ערן | 26-10-2020 14:45
מצוין. תשאיר אותנו בכת שלנו ותלך. תודה וכל טוב
הרב פכטר,הסתבכת עם החרד"לים הרעים והחשוכים
אחד שברח משם | 29-10-2020 8:13
תראה את התגובות המטונפות שלהם.
2
רפרמים . לא חדש.
דרור. | 26-10-2020 14:58
שניהם פשוט בגכיוון רפורמה. כל טענות אלו העלו בגרמניה של מאה ה- 19. כל מי שהלך בדרך זו, לא נשאר לא נין ונכד יהודי. רוב העם גם לא שומר על שבת.... אולי כן נאפשר נסיעה לים ?
3
לרבני הלייט יש מטרה אחת בלבד, שהיא
יעקב כהן | 26-10-2020 14:58
פרובוקציות + לתת כותרות לאתרי החדשות, כדי להוסיף כניסות. זהו בערך.
4
האם גם לגבר זר מותר לגעת כך? מה לגבי דיני הרח
ג'סי | 26-10-2020 15:05
האם גם לגבר זר מותר לגעת כך? מה לגבי דיני הרחקה? מה לגבי האמור בפנימיות התורה על מי שקרב כשאסור? שלא לדבר על ההדרכה שליל הכלולות יהיה ללא חיבור. איך אפשר לנתק את 7 הברכות מהחיבור הראשון? הן לא מזיקות לבנות שנוהגות על פיהן?
לשבת שלום
יהודי | 28-10-2020 14:12
טעית מספיק חדר יחוד כדי שהברכות יחולו
חבל שהן פוגעות בבנות ישראל
Shabat shalom | 26-10-2020 19:12
היום הכלות שחוזרות מליל הכלולות עייפות ומדרכות לא לעשות חיבור סמוך לשבע הברכות שבחופה. החיבור למעשה, אחרי זה מופרד ללא קשר לברכות. החיים האינטימיים ללא הברכות!!!! זאת ההדכה שלהן? סתם ברכות עקרות מתוכן כמו שבסעודת שבת יפסיקו בין ברכת המוציא לסעודה כי הסועדים עייפים....
5
מי שבא מכת דתית, זה הלך המחשבה שלו
מאכער | 26-10-2020 15:13
דברים רדודים, שנגועים בחוסר הבנה של מהותו של עם ישראל. אתה רוצה לשכנע מישהו לשמור מינימום של דאוריתא, כי מה? כי אתה רוצה שיסגל לעצמו צורת התנהגות לא מובנת, כדי לעשות לך טוב לאגו הדתי שלך? לעם ישראל יש כוחות גדולים. רק מי שיושב לו כל חייו באיזה כלוב דתי קטן יכול לחשוב שעם ישראל הגדול יקבל גישה רדודה כזו. עם ישראל ירצה לקבל רק תורה גדולה, של עומק ומשמעות, על כל סעיפיה ועומקיה. וזה לוקח זמן ולימוד והפנמה. ומה לעשות, אתה לא יכול לתת את זה. אז לנו יש סבלנות ואמונה גדולה בנשמתו של עם ישראל. ולכן התורה השלמה תחדור ותתבסס בעם, בטוח. תורה, לא מחלקה לסיפוק צרכי דת ופולקלור יהודי. והגישה של צמצום התורה לרלוונטיות הקטנה של קטני אמנה תלך ותדעך.
6
על מה העולם הדתי גועש?
יצק | 26-10-2020 15:29
בוא, העולם הדתי לא גועש מדבריה של מלכה פ. 99.9 אחוז מלומדי ההלכה ימשיכו לכוון לתורת אמת, על כל פרטיה ודקדוקיה, וכלל לא קראו כנראה את דבריה. הרב פכטר הולך בדרך עקלקלה של רצון להוריד (ולסלף?) את התורה, לרובד שבו העם יהיה 'מרוצה' ממנה. בעומק הדבר מונח ייאוש מעם ישראל. שכנראה לא ראוי לתורה כפי שהיא. אבל עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה, וגם אם ייקח עוד כמה שנים, דבר אחד מדבריך אחור לא ישוב ריקם.
7
עבר ושנה נעשה לו כהיתר
ראובן | 26-10-2020 15:38
רוב הציבור גם מחלל שבת (דאורייתא) אז ננגיש גם את השבת?!
8
ברוך שלא עשני מיזרוחניק
רפורמים | 26-10-2020 15:58
תחילפו את המילים ״מגע בזמן נידה״ ל ״עוגב בבית הכנסת״, שזה אפילו לא איסור וראינו מה יצא מזה,
9
להעלות את העם לתורה
עידו | 26-10-2020 15:59
אומר הקבה: פרשת ואתחנן (ז) לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק יְקֹוָק בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים: וכן: חביבה עלי כת קטנה, זו הטעות הגדולה של הציונות הדתית, מנסים למצוא חן בעיני אדם לפני הקבה. על זה נאמר הדרך לגיהנם רצופה כוונות טובות. אני מאמין שאתם באמת רוצים לקרב כמה שיותר חילונים, אך הכלל אומר במקום להוריד את התורה לעם, תעלו את העם לתורה, לימדו מהחרדים איך שהם מחזירים בתשובה בלי לוותר על קוצו של יוד, ואם התורה הזו לא מתאימה להם אז תודה רבה.
10
אמיץ הרב פכטר והתגובות טיפה היסטריות
שטרית | 26-10-2020 16:00
י
אמיץ?
אבי | 27-10-2020 16:06
המאמר הכי נמוך שקראתי. לא יאומן שרב כותב כאלו הבלים
11
יאבד עולמו מפני השוטים?!
אני הרב הכי חשוב פה | 26-10-2020 16:03
יאללה, בא נאיר את התורה לעוד מגזרים שלא רוצים אותה. אני בכלל בעד ביטול מצוות של שבת, זה סתם מכביד וצריך להרהר בזה. גם לא נח עם דיני כשרות, כי יש היום מאכלים מה זה טעימים, והתורה בכלל לא מאירה את החיים במבט החמור סבר שלה. בא נשחרר קצת הלכות כשרות. חלאס, כמה חונק. ואם כבר, אז בא נאיר קצת את החוויה הזוגית באופן כללי. נשים יכולות להינות הרבה יותר עם יותר מגבר אחד. די כבר לפטריארכיה של פכטר, שחררו את הנשים משלטון ההלכה הגברית.
12
קשקוש לא רלוונטי
ארלט | 26-10-2020 16:12
אתם יודעים כמה שומרים נידה היום? מוזר שזו השאלה שיש לכותב המאמר לשאול... מה זה רלוונטי לפסיקה או שינוי של הלכה?
13
מוזרה דרך מחשבתו של הרב הזה...
פרופורציות? | 26-10-2020 16:14
אתם יודעים כמה בוגדים יש היום? התדעו כמה מטרידנים יש היום? הבה נתיר גם את הרעות החולות הללו
14
הרב פכטר, כנראה שלא הגעת ליו"ד רמ"ב י"ג
לוי | 26-10-2020 16:27
ברמא. ואחכ תלמד את פרקים כב כג במסילת ישרים - בביאור מידת הענוה - ואחכ לא יצא מתחת ידך מאמר כזה. בקיצור, דע את מקומך והשאר שם.
15
לא ברור איך...
אתי | 26-10-2020 16:33
לא ברור איך אתר סרוגים שאמור לייצג חברה דתית נותן במה לאמירות חסרי תוכן ופרובקטיביות. מי קהל היעד שלכם?? דתיים? רפורמים? מעוותי דת? אולי תחליפו את שם האתר מסרוגים לכיפת שמיים.. כך לפחות נדע לא לצפות..
16
אם רואים את...
לירון כהן | 26-10-2020 16:34
אם רואים את ההלכה כמערכת חוקים יבשה וטכנית אז בהחלט עושים התאמות בינה לבין המציאות. אם רואים את ההלכה כדברי אלוקים חיים, כקשר ודבקות בין שמיים לארץ אז ברור שאין על מה לדון כלל. זה הכל תלוי במה נקודת ההשקפה הבסיסית. ואין בדברי בכדי למנוע מחלוקות לגיטימיות לגבי פסיקה כזו או אחרת בין תלמידי חכמים. השאלה היא רק מה נקודת המוצא של הדיון.
17
בוא נאמר את האמת
ר. | 26-10-2020 16:51
בימי חיי ראיתי הרבה מאוד חילונים שנוהים אחרי רבנים ורבניות חרדים שיקרבו אותם (עע הרבנית קנייבסקי והתורים הארוכים של הנשים שהיו מגיעות אליה - נשים חילוניות לגמרי - ועע הפרשות החלה ההמוניות של רבניות חרדיות - עם דגש על: חרדיות), אבל מעולם לא ראיתי נהירה כלשהי של חילונים אחרי הרבנים הניאו רפורמים, משכילים ומודרניים ומתירניים ככל שיהיו. וזה אומר שלחילונים כנראה יש הרגשה פנימית איפה נמצאת האמת, גם אם הם לא תמיד מצליחים לאמץ אותה הלכה למעשה.
כמה נכון!...
שניר | 26-10-2020 23:24
כמה נכון!
18
ציבור גדול אוכל סרטנים, על כן צריך להרהר מחדש
אדיר בזק | 26-10-2020 16:56
על האיסור לאכול סרטנים. מאימתי עושים סקר ועל פי הסקר משנים את ההלכה? עידו פכטר איננו רב, איננו שומר על ההלכה. אכן, יש בחירה חופשית לגמרי, והוא יכול לעשות כרצונו. אבל יוריד את התואר רב משמו, יפסיק לפסוק הלכות ויתחיל לכתוב מאמרי הגות כאוות נפשו. יתיר איסורי נידה, יתיר איסורי סרטנים ופירות ים כי הם מאוד טעימים, ירשה הפעלת פלאפונים בשבת כי מאוד קשה בלעדיהם. אכן, 'רב' על הכיפק. רב מתקדם ונאור מאוד.
19
אני לא מבינה...
הודיה מגורי | 26-10-2020 17:28
אני לא מבינה את ההגיון בדברים שלך. אנחנו אנשים יהודים, וכן, גם אם הרוב לא שומרים בדיוק על דיני טהרה זה לא אומר שצריך לשנות את זה. זה דאורייתא נקודה. במקום ללכת למקום של לשנות הלכה מדאורייתא שאין לאף אחד מאיתנו סמכות לעשות זאת, תחבר את האנשים מהעם שלך למשמעות של הימים האלה וכמה הם כן טובים. אני אישה נשואה וימי הנידה הם ימים מורכבים, אבל מה שכן היה עוזר לי זה להתחבר למשמעות של הימים האלה כי יש להם מה לתת ולא לשמוע רבנים שמורידים לי את המוטיבציה לכל הדבר הזה שנקרא דיני טומאה והטהרה. למען ה', תמצאו להקל מתוך היהדות במקומות הנכונים ולא פשוט לבטל את הכל !! זה דאורייתא נקודה.
ואם זה...
משה | 30-10-2020 7:17
ואם זה דרבנן? הידעת שאכילת דם מבושל זה מדרבנן? ועליה לקבר ביום הזיכרון זה אפילו לא דרבנן אלא מנהג. ועמידה בצפירה ביום הזיכרון לחללי צהל זה דאורייתא? וכמה אנשים שומרים אמונים לבני זוגם? אז בואו ונהרהר על הרלוונטיות של זה....
אתה מטעה...
איצי | 28-10-2020 11:23
אתה מטעה ביודעין! הרי בדיוק על זה הנידון, להתיר לאשה לטבול לפני שבעה נקיים, ואז זה לא יהיה דאורייתא. וגם לגבי מה שאתה כותב בכזאת פשטות שזה מדרבנן, גם זה לא מדויק, זה חומרת בנות ישראל שהחמירו על עצמן... לא ברור מה התוקף של החומרא הזאת. וגם אם יש לזה תוקף של דרבנן זה היה נכון לזמנם שלא היה לוחות שנה מסודרים, ובאמת היה מסובך להחזיק ראש עם ספירת ימי נידות וימי זיבות, אבל בימינו אפשר בקלות לעשות אפליקציה שתחשב את הכל במדוייק ללא שום חששות. לא יודע מה צריך לעשות בפועל, אבל העניין שווה בהחלט דיון ענייני, ולא סתם לזרוק אמירות לא נכונות, או גרוע מכך קללות ונאצות
זה שההרחקות...
חנה | 27-10-2020 21:34
זה שההרחקות אינן מדאורייתא לא מפחית מחדיבותן ההלכתית אלא להיפך
ממש לא...
רפאל ש | 27-10-2020 12:04
ממש לא נכון גברת ענבל. ואל אישה בנידת טומאתה לא תקרב- מחלוקת רמבם רמבן האם רק קירבת חיבת תשמיש או כל קירבת חיבה מדאורייתא. בשבעה נקיים האישה נידה מדאורייתא כיוון שעוד לא טבלה. וגם אם זה היה מדרבנן.. דרבנן זה קודש קודשים! עמי לאורך כל הדורות מסר את הנפש על איסורי דרבנן ועל מצוות דרבנן. מי שקשה לו שיגיד קשה לי אל תהפכו את קירבת ה' לבדיחה. אתם מהרסים ומחריבים לדורות
סליחה, ההרחקות...
ענבל | 27-10-2020 10:22
סליחה, ההרחקות שעליהן ביקשה פיוטרקובסקי להרהר הן בהחלט בהחלט לא מדאורייתא. נרמז במאמר גם שהנושא העיקרי הוא הרחקות בזמן שבעת נקיים, שהם עצמם מדרבנן, ואז צריך לומר כפליים שההרחקות אינן מדאורייתא. אין פה מסקנה כלשהי, רק דיוק האמת.
20
מילה אחת טיפש
עידו | 26-10-2020 17:59
טיפש
21
הלך הזרזיר אצל העורב
יאיר | 26-10-2020 18:06
לכנות אותו ואותה ואת שכמותם זה אולי עלבון לרפורמים. הם לפחות לא מתיימרים לדבר כאנשי הלכה. הטענה האווילית שמכיוון שרוב עם ישראל אינו שומר מצוה מסוימת -זו הצדקהלמחוק אותה מהשולחן ערוך ומהתורה. למה זה נגמר אצלך בנידה . מחר תבטל גם את לא תנאף, ולא תגזול ולא תרצח - תפסיקו להציג עצמכם כאנשי הלכה, רבנים וכדומה.
22
כבר נאמר שיבוא...
יוסף | 26-10-2020 18:43
כבר נאמר שיבוא יום ויתירו אשת איש בקנ תירוצים
23
החסירי רפורמים אנחנו
יוסף מרק | 26-10-2020 18:55
החסירי רפורמים אנחנו כי הבאתם זה להתרפם עלינו???
24
כמה הרב אלחנן ווסרמן הי"ד צדק, פשוט מפחיד.
יהודי פשוט | 26-10-2020 19:07
כמה הרב אלחנן ווסרמן היד צדק, פשוט מפחיד.
25
רב?
יהודי | 26-10-2020 19:11
רבאי! אצלנו ההלכה לא אלסטית.....
26
דוד
קצת טיפשי | 26-10-2020 19:41
הרי אם מעיקר הדין צריך לשמור על שבעה נקיים. זה שהרבה לא שומרים לא אמור לגרום לי לבטל את זה . ואם זה לא מעיקר הדין אז לך לחזק את עמי שישמור לפחות את מה שעיקר הדין ותן לנו להחמיר על עצמנו. מי שרוצה לשמור שישמור על מה שהוא רוצה לא צריך לבטל כלום
27
איש מצחיק
גרובר נתן | 26-10-2020 21:04
באמת בן אדם מצחיק. אם אנשים לא מעניין אותם מצוות נידה אז מה יש לדון בנושא. מי שמעניין אותו כנראה מקפיד, ומי שלא אז מה יש כאן לדון? כנראה שעוד לפני הנקיים הם כבר לא מקפידים
28
כמה אנשים שומרים...
אבירם | 26-10-2020 21:46
כמה אנשים שומרים שבת כהלכתה? אז בואו נבטל ונשנה. אהבל
29
כאילו שלמכל'ה פיוטרקובסקי יש חסידים
שי | 26-10-2020 22:25
שזקוקים לפסקי ההלכה שלה. הפוך, גוטה: עם ישראל שאתה כל כך דואג לו, שם קצוץ על שמירת המצוות, ואילו אנחנו, אותה כת דתית, נמשיך לקיים מצוות על אפך ועל חמתך.
30
הצטרפת לטענה העמלקית...
דורחדש | 26-10-2020 22:40
הצטרפת לטענה העמלקית שמצננת את הלהט לקיום התורה, שאף אחד באמת לא שומר על טהרת הברית. חבל שהאתר נותן מקום לטענות עמלקיות שגורמות הרס רוחני עצום. עמלק תסתלק מהמח והלב!
31
הרבנים הליברליים
עופר | 26-10-2020 22:47
ממש מרגישים לגבם איך 'רק אין יראת אלקים במקום הזה' למה הם מכוונים? מה הם רוצים? לעקור את תורה שבעל פה?
32
עידו פכטר
משה וייס | 26-10-2020 23:22
רעיון נוספים להיתר: בורר בשבת שהרי רוב העם אינו מדקדק באיסור זה כל כך וכן על זה הדרך העצלה שמייצג ברב פכטר. נ.ב. לא הייתי קורא רבנית למי שמצולמת כששרוול חולצתה אינו מכסה את המרפק.
33
מה אתה יודע...
דתי שלא משתפן | 26-10-2020 23:23
מה אתה יודע שאתה אומר שלא שומרים מה אתה אלוקים...יאללה יאללה...
34
מה ההבדל בינך לבין הרפורמים?
אבי | 26-10-2020 23:51
האם בגלל שרוב החילונים לא מתפללים גם נשנה את נוסח התפילה כדי לקרב אותה לחלונים? בקיצור אנחנו נהיה יותר חילונים כדי להקרב את התורה לחילוניות. מה ישאר מהתורה בסוף?
35
קשקשן, כל פעם מחדש.
עדיאל | 27-10-2020 0:08
.
36
לא יותר פשוט...
דוד סתיו | 27-10-2020 0:29
לא יותר פשוט שכולנו נתנצר? זה גם יכול לפתור הרבה בעיות..
37
לך!!!!
לך!!!!! | 27-10-2020 0:51
לך!!!!
38
מדברי הכותב: במקום...
נחמן | 27-10-2020 1:20
מדברי הכותב: במקום להתרגש ולסעור מהשאלה כיצד מביאים את מצוות נידה (כן, זו מדאורייתא) לעולם המודרני ומאירים אותה באור עכשווי ורלוונטי, כיצד מוצאים משמעות בדינים המעצבים את המרחב האינטימי שבין בני הזוג, כיצד אנחנו יכולים לשכנע עולם מודרני שיש לו מה לקבל משמירת דיני נידה, ואין היא רק עקידה או מסירות נפש...- במקום זה אתה פשוט אומר בא נחתוך קצת בבשר החי, נוריד פה ושם כי זה כבר ככה לא אופנתי... באמת משעשע
39
לא הבנתי את טענתך. הרב פכטר
דב | 27-10-2020 2:00
הצרה היא שזה לא הרהור של סתם יהודי. בתקשורת היא מייצגת את עולם ההלכה. ולכן זה לא רק הרהרה. כל מה שאמרת אפשר להשליך גם על הלכה מהלכות שבת שגם אותה רוב עם ישראל לא שומר. אז המסקנה היא התורה לא רלבנטית. לימדנו מור הרב סולוביצ'יק זצל שתורתנו יש לה מה לאמר לכל דור. אני חושש שחלק מהמתימרים להיות מורי התורה לא יודעים להורות אותה לדורנו. זה כולל כאלה הבאים לעקור הלכות מפורשות מדרבנן. וזה כולל לצערי מהעבר השני של המתרס רבנים שלא נותנים לעובדות המדעיות לבלבל אותם ולא מבינים את המציאות על בוריה לפני שהם פוסקים הלכה.
40
עידו פכטר ראוי...
יהושע | 27-10-2020 5:29
עידו פכטר ראוי יותר לתואר כופר מאשר לתואר רב. ואתם מפרסמים את דבריו???
גם שם...
בגדדי | 27-10-2020 15:51
גם שם משפחתו פכטר בשינוי אותיות יוצא. כטרף אין בו כשרות
41
טענות ממוחזרות.
עזרא | 27-10-2020 8:23
יהודי שנטה לרפורמה טען טענות כאלה, כמדומני בפני ר' חיים מבריסק, ותהה מדוע לא ניתן להקל פה ושם כדי לשמור על היהדות (כמובן, אין ולא הייתה שום מוטיבציה אחרת חו...). ענה ר' חיים: משל למה הדבר דומה? לאחד שלווה סכום כסף מחברו וביום הפירעון התחנן לו שיוותר על מקצת חובו כיון שאין בידו לפרוע. נעתר המלווה ומחל על מחצית הסכום. הלווה המאושר ישב ... לכתוב שטר חוב חדש על מחצית הסכום... כך, הסביר ר' חיים, אילו ידענו שבהקלות מסוימות תשתכנעו באמת לשמור מכל משמר על היתר - ניחא. אולי היה מקום לשקול זאת. אבל אנו הרי יודעים במי ובמה מדובר. ברגע שנקל בהלכה קלה, מיד תבואו בדרישות להתיר איסורים קלים נוספים. כל עוד המוטיבציה היא עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו כי רוח זנונים התעה ויזנו מתחת אלהיהם (הושע ד' יב), וכפי שפירשו חזל (פסחים נב עב): עמי בעצו ישאל ומקלו יגיד לו, כל המיקל לו - מגיד.
42
עם ההיגיון הזה...
רועי י-ם | 27-10-2020 8:34
עם ההיגיון הזה אפשר למחוק את כל התורה. אם חכמי ישראל היו פועלים לפי ההיגיון הזה בבית ראשון ושני כשמעט מזער שמרו הלכה, לנו כבר מזמן לא היה נשאר כלום. וגם בכלל לא היינו יודעים שפעם היו יהודים.
43
ממתי פוסקים לפי סטיסטיקה של מקיימי הלכה
חיים | 27-10-2020 8:53
אותו דבר לגבי שבת , כשרות וכל השוע . לצערינו מיעוט קטן מקפיד על כל דקדוקי ההלכה , אז נתחיל להתיר כדי להאיב את התורה ???מאיפה זה בא ההגיון הזה ? גם אצלי יש יאוש אבל מכוון אחר לגמרי . ממתי בא רב בישראל אי פעם שבא עם הגיון כזה ?
44
יש הבדל עצום...
יהודי | 27-10-2020 9:19
יש הבדל עצום של שמים וארץ בין לומר לאנשים לפחות שיקיימו משהו, כי כל מצוה הכי קטנה חשובה עד השמים, מה שנקרא זיכוי הרבים. לבין לשנות את ההלכה אפילו פסיק קטן שזה נקרא כפירה בתורה רחמנא ליצלן.
45
יוואוווו. איזה רפורמי...
מהקהילה | 27-10-2020 9:42
יוואוווו. איזה רפורמי מחמד. ממש אבל. ועוד רב. יאלללללה סע סע. לך תדבר עם עדי ביטי אולי תתן לה כשרות.
ממש צודק. לא...
דניאלה | 28-10-2020 15:21
ממש צודק. לא רב ולא תורה רפורמי שרוצה להיות מקובל בקהילה הגאה
46
חטא הע(א)גל
ג | 27-10-2020 10:02
ממתי דיון יהודי מתבסס על עגל - הגל ותפיסתו הנה שוב חטא העגל זרמים ביהדות זהו החטא של יהדות גרמניה ואירופה זה לא היה קיים ביהדות ספרד והנה כאן בארץ מיצרים זרמים וחותחים בהלכה שסעיים מסוכנים שעלולים להביא חורבן בכל מצובניו היהודות הציונית בסכנה והולכת לכיוונים מסוכנים
47
אני מסכימה עם...
ענבל | 27-10-2020 10:14
אני מסכימה עם השורה התחתונה אבל קשה להתייחס ברצינות למאמר שניגש לדיון הלכתי מתוך בירור של פופולריות המצווה. מספר הנשים ששומרות נידה דומה למספר הנשים ששומרות שבת. איך שומרות נידה ואיך שומרות שבת - זה באמת לא מובן מאליו ורמת ההקפדה מתפרסת על פני ספקטרום רחב. אבל האם היה עולה על הדעת להתחיל דיון בהלכות שבת בשאלה כמה אנשים בישראל בכלל שומרים שבת? זה לא מכובד ולא רציני.
48
לא צריך "לפסוק." ההלכה ברורה. שתעשה מה שרוצה
דעה | 27-10-2020 11:31
ולא תתיימר להיות פוסקת הלכה. מרחק גדול בין עולם האורתודוקסיה המודרנית של הרב סולובייצ'יק לתנועה הקונסרבטיבית שמכוונת את רבניה לערוך נישואין חד מיניים
49
את התורה לא מנמיכים אלא מעלים את הציבור
אלי | 27-10-2020 12:02
אותי חינכו שגם המציאות של העם הוא קשה מבחינה רוחנית, לא מנמיכים את ערכי התורה!!! עלינו כאנשי תורה לעשות הכל בכדי להחזיר את העם לנורמליותו הרוחנית.
בוודאי שכתוב...
חנה | 27-10-2020 21:32
בוודאי שכתוב בתורה על נידה,אמנם לא כתוב על שבעה נקיים אבל אם תרצה לקיים את מצוות התורה ככתבן? אם כן,כנראה שאחוז גבוה מהעם הזה חייב מיתה,הייתי חושבת עוד פעם לפני שהייתי מסתמכת בטענה שלי רק על מה שראיתי במפורש בתורה,והעליהום הוא כי הרעיונות החדשניים האלה פוגעים בבתי ישראל מובטלים את הקדושה שיכולה להיות בזוגיות
, מה...
למה העליהום ? | 27-10-2020 12:29
, מה כתוב בתורה על נידה ? היכן כתוב על 7 נקיים ? כל הלכה יפה לשעתה. היה פה שאסר. צריך גם פה שיתיר.
50
תמשיך לערוך עלונים ואל תקשקש
HUXH | 27-10-2020 12:10
אני מתבייש שאנשים כמוך פוותחים את הפה אני לא מכיר את הרבנית הנל אבל הפשרנטות הזאת עברה כל גבול או שאתה יהודי או שאתה לא תחליט ידידי הנכבד רבני השקר של הדור אולי גם ביום כיפור תשתה ואולי גם תבעל נידה כי זה קשה תתבישו לכם...... אתם לא מבינים שמספיק אמירה כזאת לאנשים לחשוב שהרבנים הם קיצוניים וסתם מגזימים אבל מה לעשות זאת ההלכה הרמבם כתב שזה אפילו יהרג ואל יעבור
51
האם כבוד הרב...
הבבלי | 27-10-2020 15:47
האם כבוד הרב יודע כמה מחללים את השבת ? אז אולי נתיר להדליק אור, לנסוע ברכב , כי הרי יש הטוענים שזה לא ממש הבערת אש וכו? עם רבנים כמוך לא צריכים אינקויזיציה או את אנטיוכוס , כבוד הרב, יהודים נהרגו על יהדותם ואתה מטיף לערוך דיון על היהדות? מצידי תאכל חזיר ותתיאנק עם אשתך גם בשבעה מלוכלכים אבל בשקט , התורה ניתנה עי הקדוש ברוך הוא, אז אתה חושב שהוא לא ראה 3,000 שנה קדימה ? אולי נעשה ברית חדשה ? תתנצר וכך תיפטר מהמצוות , בושה שאתה מכונה רב
52
הרב פכטר, גם...
ראבק | 27-10-2020 15:55
הרב פכטר, גם אם אתה צודק שיש הרבה שלא שומרים, אתה למעשה אומר לשון הרע על עם ישראל, וידוע לך מה העונש שקיבלו אליהו הנביא וישיעיהו הנביא כאשר אמרו לשון הרע על ישראל אפילו שאמרו אמת .אם אתה לא יודע , תשאל רב.
53
הכותב לא מצוי בעובדות
מאיר כהן | 27-10-2020 18:46
אני מכיר הרבה מאוד זוגות שלא מקפידים אף על שבת אך בעניין נידה הם מקפידים. מניין לו לכותב המכובד ההנחות-יסוד הכתובות. יתכבד ויביא נתונים מאומתים ולא הנחות יסוד אישיות שאין בינן ולמציאות ולא כלום
54
מטורפים לא חסר...
אבי | 27-10-2020 19:38
מטורפים לא חסר פה.... והוא עוד מעץ לקרוא לעצמו רב... עוד רב כזה ואבדנו
55
מצוות נידה מדאורייתא היא 7 ימים בנידתה ככתוב
שמוליק | 27-10-2020 20:58
אך שבעת הנקיים שייכים לזבה גדולה ככתוב ואישה כי יזוב זוב דמה ימים רבים בלא עת נידתה או כי תשוב על נידתה.... מה שבאמת צריך לדון עליו זה לא האם יש להתיר לנגוע בנידה, אלא האם לא הגיע לבטל את נוהג 7 ימי הזבה המיותרים שרק מקשים וגורמים לקשיי יצר לבני הזוג? האם הקריאות שנשמעו בעבר בעניין זה לא ראויות לדיון? אני בעד לשמור את דיני זבה לזבה אמיתית ולא לחומרא מוזרה שבנות ישראל החמירו על עצמן- שזו אמירה תמוהה בפני עצמה כי מי נתן בימי התלמוד לבנות לפסוק הלכה? לרבנית פיוטרקובסקי לא נתנו לומר רעיון, על אחת וכמה וכמה הלכה...אבל זה לדיון אחר
56
הנתונים שאתה נותן...
חנה | 27-10-2020 21:29
הנתונים שאתה נותן הם בכלל לא מה שאני רואה בשטח,בכל פעם אני רואה המקווה מגוון עצום מהאוכלוסיה שכן בוחרות להקפיד על המצווה הזו דווקא(יותר מכשרות ושבת) וזה כי המצווה הזו שומרת בין השאר על האישה,המרחב שלה,ומדגישה את הצורך להקפיד לשמור ולטפח את הצדדים הרגשיים והעמוקים בסוגיות.זו הדרך ליחצן את המצווה הזו ולא להצביע על חסרונות(שלטעמי לא קיימים)בה.וכמובן שלא למחוק מסורת אמותינו עוד מימי המדבר!! מתוך הסתכלות נקודתית ומצומצמת של אנשים קטנים(ואני אומרת את זה לא מזלזול אלא כי כל אחד מאיתנו על כל החכמה שלו אינו רואה אלא רגע קטן בהיסטוריה שלנו)אם נמשיך להוריד כל פעם קצת מכל מצווה לא תישאר לנו אפילו מסורת להגן עליה
57
אם במילא רק הדתיים שומרים, להקל לא יעזור
חדוה | 28-10-2020 1:06
השאלה שאתה שואל צריכה להיות מופנית למלכה פיטרקובקי בעצמה, למה לעסוק בלהוריד הלכות שנשמרו במשך אלפי דורות בטענה לחוסר רלוונטיות, במקום לעסוק באיך לחבב את טהרת השפחה על עמי? הכותב מסביר שרק מתי מעט שומרים את דיני ההרחקות אפילו בציבור הדתי, אז מה יעזור לדון שוב? כדי שגם מי ששומר לא ישמור? השאלה צריכה להיות בדיוק עליה - איך לחבב את הדת, ולחזק את שמירת המצוות, ולא לעשות כותרות של התורה לא רלוונטית שרק מרחיקות ורק גורמות לעוד ריחוק. זה מרגיש כאילו זו המטרה של כל הדיון - להחליש.
מלכה לצערנו...
דרור ישראל | 29-10-2020 1:31
מלכה לצערנו את צודקת בקטע הזה שיש אנשים שרק מנסים להחליש את הבסיס של התורה
58
עידו מי ? מי אתה ? עף על עצמו .
גבת | 28-10-2020 6:49
הרבנית - מורת ההלכה - מלכה פיטרקובסקי ענקית וגדולה ואינה צריכה את עזרתך. ובטח ובטח לא כאשר אתה מוציא לעז על בנות ישראל. נשים רבות שומרות טהרת המשפחה גם אם הם הולכות עם גופיה ומכנסיים קצרים ! רבות שאתה אפילו לא מעלה בדעתך.... כאלו שלא משנה מה יגידו ויחדשו הם ישמרו כמו במסורת אמהותיהן - תברר אצל הבלניות בנתניה , בשכונות ... תגלה נתונים מדהימים. ובטח לא פסיקתה של הרבנית תקרב את אלו שטובלות - זה לא המקרה . תקרא את מה שהיא כותבת ואל תקפוץ מעבר לפופיק , בענווה , בלי לעז על בנות ישראל. הרבנית פונה לקהל הטובל , השומר, שיש קושי - ואומרת שלא באמת חייב היות קושי זה ניתן הלכתית להקל - זה כל מה שהיא אמרה - ויפה ומתוק אמרה. וטוב שהיית מסתפק במשפט אחד או שתי מילים יישר כוח אל תוציא לעז על העם הקדוש.
את לא...
דרור ישראל | 28-10-2020 23:40
את לא בכוון העינין הוא בדיוק של ההלכה אין לזה קשר של איזה סוג של נשים שומרות על טהרה יש לכבד כול אישה ששומרת על טהרה לפי מה שאבותינו הקדומים הורו לנו ואין לזה קשר לאיך שהיא מתלבשת כמובן שרצוי צניעות הנקודה פה זה לא לשנות את דת משה וישראל יש עוד תגובה שלי שכתבתי יש שם הסבר חשוב לי להוסיף שאין לי חלילה כוונה להיתנשא מעל אף אחד ובטח ובטח לא לפגוע ואים מישהו מרגיש כך אז מתנצל מראש
מסכים לחלוטין....
שאול | 28-10-2020 21:44
מסכים לחלוטין. בנות ישראל, אפילו כאלה שנראות רחוקות מקפידות באופן יוצא מן הכלל על הטהרה! יישר כח!
כתבת מקסים...
דתיה בהתהוות | 28-10-2020 12:27
כתבת מקסים ומדויק! תחושתי בדיוק.
אמירות סרק....
חי | 28-10-2020 11:26
אמירות סרק.
59
אתה יודע כמה אנשים לא שומרים שבת, נו , אז מה
גיא | 28-10-2020 8:08
אנחנו מתעסקים בכל דינים ופרטי דינים, בואו ונלך לקראת ההמונים ונוותר על כל מיני הלכות לא רלוונטיות וכנל על זה הדרך עד לביטולה של התורה כולה. רחמנא ליצלן מהאי דעתא
60
עידו פכטר ניאו...
חמי | 28-10-2020 8:54
עידו פכטר ניאו רפורמיסט!
61
אין גוזרים גזירה...
יעקב שבו | 28-10-2020 8:59
אין גוזרים גזירה על הציבור אלא אם כן רוב הציבור יכול לעמוד בה. זה ההגיון הבסיסי בדבריו של הרב.
תלמד קודם...
דנידין | 29-10-2020 12:39
תלמד קודם את ההגדרות שבגמרא ביחס לאלו גזרות זה נאמר ואחכ תבוא להתיר לעצמך איסורי תורה
62
אני מכיר מסורתיים ששומרים על שבע נקיים
ספרדי | 28-10-2020 9:11
הם למדו מהוריהם שכדי שהילדים לא יהיו בני נידה אז צריך לשמור. אני מדבר על כאלה שנוסעים בשבת אחרי הקידוש ושומרים על כשרות ונידה.
63
מתחברת ...
רחלה | 28-10-2020 19:13
מתחברת
64
מונע סרטן הרחם...
שרה סיתון | 28-10-2020 21:16
מונע סרטן הרחם אין כמו תורת ישראל
65
כתבה מזעזעת....
ט | 28-10-2020 21:40
כתבה מזעזעת. יש פה חוסר דיוק משווע וזלזול בעם ישראל שכן שומר ומקפיד.
66
אני לא יודע...
שאול | 28-10-2020 21:43
אני לא יודע איך אדם ששם הגדרת רב לפני שמו, כותב דברים כאלה - להתיר את האסור ולאסור את המותר. אנשים כמוכם, גורמים להפיל אפילו אנשים דתיים בפח. אנשים שאינם נמצאים במעמקי ההלכה, יכולים להבין שהתרת את האסור. והרי כל אחד יודע שאיסורי הרחקה, אלו איסורי דאורייתא. לא סתם חכמים אמרו במשנה באבות: חכמים הזהרו בדבריכם, שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים, וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו, ונמצא שם שמים מתחלל הזהר !!! שלא יהיה שם שמיים מתחלל על ידך. אל תשכח גם שאין אפוטרופוס לעריות. ואם עדיין חסרים לך סיפורי חזל, פתח דרכי טהרה או אפילו את השולחן ערוך ותתחיל אולי קצת לפחד להתיר את האסור שלא יהיה על שמך. וגם אם שמת הגדרת רב לפני שמך, קצת צניעות וענוה לא תזיק. אם יש לך שאלות מהותיות בנושאים מסויימים שאין מקומם בדיון מעל דפי האינטרנט ובפרסום הרבים- פנה לפוסקי הדור ושאל בעצתם, ואל תעלה זאת באופן חסר אחריות. שאול
הרוב לא...
שלמה מאיר | 30-10-2020 15:41
הרוב לא שומרים לצערנו שבת אז אולי תתיר חס וחלילה לחלל אותה. לצערינו הרוב טועה ומוטעה
67
דת משה וישראל...
דרור ישראל | 28-10-2020 23:24
דת משה וישראל אחת היא ואין שני לה אסור אין לשנות אותה גם עד כץ הדורות אין לשנותה לפי רוח הזמן ראו מה קורה למוסר לפי רוח הזמן נוער חצוף ילדים מכורים לפורנו ראו מה קורה בבתי הכנסת של הרפורמים בתי הכנסת שלהם נהפך למפגש פנוים פנויות וזה בשם הקידמה ורוח הזמן אני פונה לרפורמים אנה ממכם תפסיקו לעוות את דת משה וישראל כל האיסורים שהתורה ציוותה לעם ישראל נועדו לשמור עלינו מעצמינו
שינוים זה...
אבי | 29-10-2020 6:26
שינוים זה לא השחרה של האחר אדם מוגבל שכמוך
68
ערב רב צץ...
שי | 29-10-2020 6:52
ערב רב צץ לפני משיח. ויצוצו כול פועלי און כדי להשמידם. ימותו הנכדים והנינים של מלכה
69
כיפות סרוגות ...
שי | 29-10-2020 6:56
כיפות סרוגות יכחדו מהעולם. אפשר לתת לערבים אישור כניסה לישובים לשם פוגרום ושחיטה המונית ..ופיתרון סופי לאשכנזים במפעל ההתיישבות.
יישארו במוזיאון,...
ומלאה הארץ דעה את ה' | 30-10-2020 14:31
יישארו במוזיאון, הלובשים אותם או יסירו אותם או יחליפו בכיפות גדולות והדורות שחורות או סרוגות.
לדעתי ,תגובתך...
אלי | 29-10-2020 16:22
לדעתי ,תגובתך ראויה לתלונה במשטרה ,לפחות! הסתה לרצח, חד משמעי! איך האתר מאפשר זאת? אם זה תגובה של מישהוא ממחנה השלום,תזכור שהיום זוכרים את רצח רבין. אם אתה בן אדם שחושב עצמו חרדי, אז שתדע שאתה רק חושב שאתה חרדי.בעצם אין לך מושג בכלל מה זה תורה ומצוות. כך או כך תתבייש!!
70
מוות לערב רב...
דוד | 29-10-2020 6:57
מוות לערב רב
71
שמעתי את ההרצאה...
בן אור | 29-10-2020 7:59
שמעתי את ההרצאה המאלפת של דר' פכטר המלומד, אך או שהוא מתעלם ביודעין או שהוא נתפס בבורות של עמי ארצות.האם הכתות הדתיות שניסו לפרוץ את חומת היהדות האותנתית כפי שנמסרה מהר סיני או רצו להתקדם ברוח התקופה , התחילו רק בתנועה הרפורמית או הקוסרבטיבית , האם שכחת את הכתות שקמו בתקופת בית שני, הבייתוסים ,הצדוקים והקראים והאחרים. איפה הם היום ? היהדות הנאמנה פלטה אותם הם לא מייצגים אותה וגם תלמידיהם בכל הדורות לעולם לא יהיה להם מקום בתוך היהדות הנאמנה ואם נשארה יהדות זו רק של תנו לי את יבנה וחכמיה . האם דר' פכטר לא הפיק לקחים ולא למד היסטוריה ובמקום להביט נכוחה הוא משתעשע ברעיון ההכיפה השחורה הסרוגה..,ועוד הערה קטנה לגבי התיחסותו המפקפקת בצורך למחיצה בבית הכנסת,קצת מעליב ולא מכובד להשוות הרצאה או דרשה שנשא הרב סולובייציק באוניברסיטה לפני ציבור של נשים וגברים ללא שום מחיצה בניהם ועל כך הוא תוהה, מה ההבדל בניהם? אז כנראה שדר' פכטר מגיע לבית כנסת לא כדי להתפלל אלא לשמוע הרצאה..ולדידו מקום תפילה ואוניברסיטה חד הם . באמת זו לא רמה.. בברכה רבה. בן אור.
היהדות היא דינמית,...
עמי | 01-11-2020 22:43
היהדות היא דינמית, היא השתנתה
התגובה צריכה...
מאנדהוא מאשדוד | 30-10-2020 14:27
התגובה צריכה להיות שאכן באוניברסיטה גם זה לא רצוי להרצות בפני ציבור מעורב, יתכן היתר לזה כדי לקרבם לתורה ולקיום המצוות, אם בוודאות לא יאשרו לקיומה של ההרצאה בהפרדה.
לשקר אין...
נהוראי אלוף | 29-10-2020 10:40
לשקר אין רגליים בגלל זה כל הכתות לא שרדו
72
עפרא לפומך
יהודה | 29-10-2020 11:47
התורה העידה סוגה בשושנים- שברגע שאומרת ראיתי כחרדל הוא פורש וגם בשבעה נקיים, רק רב עידו יודע שזה מיעוט שבמיעוט, אתה לא נביא ולא תוציא לעז על עם ישראל כדי להתיר איסורים. איכס! חבל שלמדת רבנות
73
כת הניאו אורתודוקסים
רונית לוי | 29-10-2020 12:05
אתם אכן כת. אנחנו השפויים רוב מניינם של שומרי התורה נמשיך ונצעד בדרך מסורת אבותינו ואמותינו תחת כנפי חזל.
74
בשני דברים חוטא...
איתן | 29-10-2020 12:50
בשני דברים חוטא הכותב 1. הנחת היסוד שבגלל המצב שבו הוא רגיל לראות מסביבו כך נוהגים כל העולם - שמירת 7 נקיים היא לא מיעוט שבמיעוט היא חלק ניכר מאד בעם. המון נשים חילוניות שומרות מקוה וכן , גם 7 נקיים. כל בלנית תספר לך ערמות של סיפורים כאלה. 2. הכת הדתית מול העם... לפי צורת החשיבה הזו כיון שרוב העם לא שומר מצוות אז צריך לשנות הלכות שבת, והלכות טהרה, והלכות כשרות וכו'.. עיקר הטעות היא לא באם וכמה מקפידים , כל אחד מאיתנו הדתיים ולא משנה איזו רמת הקפדה לא שומר חלכ מהמצוות כהלכתן !! כל אחד בהתמודדות שלו. כולל להטבים דתיים. הבעיה מתחילה כעושים את זה מהמקפצה! ולא מנסים להצדיק בכל מיני שיטות
75
בושה
ענבל | 29-10-2020 22:39
לא יאומן!מאכזב שאתה קורא לעצמך רב את ההלכה לא מתאימים לרוח התקופה אנחנו לא רפורמים!תתביש לך! להתאים את ההלכה לציבור החילוני..מאיפה הבאת שאנשים דתיים לא מקיימים 7 נקיים?
76
וואו!!!! אני פשוט...
אחד מ"כת" הדתיים. ואני גאה!! | 30-10-2020 1:11
וואו!!!! אני פשוט בהלם!!! איך כתב הרב בתחילת דבריו? אני נע בין שעשוע לייאוש.... בזמנים מתאים יותר, הייתי בטוח שזו סאטירה מרחיקת לכת, אבל מסתבר שהוא כן השתכנע מעצמו.... הזוי!! רגע, מה עם שבת? מזמן כבר היא איננה נחלת הכלל, וגם אלו ששומרים, לא בהכרח גם לא מעשנים סיגריות בשבת... אז יאללה, למה צריך לשמור שבת? בגלל אותה כת (לפי דבריו, אני מתבייש לכתוב את זה אפילו....) שנקראת דתיים? האמת, שמעולם לא הגבתי לכתבה, אבל זו פשוט בושה!
77
למה שלא תכתוב...
הצעת ייעול | 30-10-2020 1:51
למה שלא תכתוב לנו את הספר המבוקש כללי ההתנהגות ליהודי המתחיל? ספוילר: זו בסך הכל הולכת להיות העונה השניה של הברית החדשה
78
בימינו המוני אנשים...
תוספת לדברי הרב הנכבד | 30-10-2020 5:03
בימינו המוני אנשים ברחבי הארץ והעולם מתקשים לעמוד במגבלות המשקל התקין ואחוזי השומן הרצויים בגוף. האם לא הגיע הזמן שהרופאים יתאימו את המלצותיהם לצריכת השומן בהתאם למצב האוכלוסיה במקום שהמלצותיהם יהיו מנותקות מרוב הציבור ויתאימו רק לכת קטנה של אנשים רזים???!!!
79
אוי לנו מהרסייך ומחריבייך...
יניר מ | 30-10-2020 14:01
אוי לנו מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו דבריך הם ארס ממש נמשיך בגאון לשמור על ההלכה בעזות דקדושה בעזרת השם יתברך
80
בסד ברור שבמגזר הסרוג...
חושש מהרפורמים ודומיהם | 30-10-2020 14:18
בסד ברור שבמגזר הסרוג יש חרדלים שהם מקפידים על המצוות לא פחות מהחרדים וגם במצוות דרבנן ואפילו במה שרבנן גזרו בבחינת סייג לתורה. . ויש דלונים דתילונים בלעז שדעותיהם שיש לקיים את המצוות שנוח לקיים ושנעים לקיים ולא איכפת לקיים אפילו את המצוות שאינם בגדר קשה ומכביד לקיים, אבל באופן כללי לדעתם המצוות ניתנו כתוכנית כבקשתך מה שאת/ה רוצה לקיים, אהלן וסהלן. . אלו בדיוק דתיים לייט, ורפורמים לייט.
81
תגובה
אברהם | 05-11-2020 13:02
הרב עידו שלום, ברצוני להתייחס להיבט אחד בדבריך. מדבריך עולה שככל שננגיש את התורה היא תיהפך יותר לנחלת הכלל, ולהיפך. כך הבנתי אותך לענד. ובכן, מלבד השאלה העקרונית האם ועד ככמה הדבר מותר ומיהו בעל הסמכות לעשות זאת, אני חושב שהמציאות טופחת על הפנים. יש בעם ישראל בדורות האחרונים הרבה מאוד בעלי תשובה לגמרי, למחצה לשליש ולרביע, ולענד נראה שדווקא הם דבקים יותר במסורת שנראית להם אותנטית ולא מתפשרת על קוצו של יוד. דווקא אותה הם מעריכים ודבקים. לא התכוונתי שמהם נפסוק הלכה איזו דעה צודקת, אלא אני מסיק לסוגיה ההנגשתית שכנראה פחות מוצלחת. הגישה הזאת אולי מצליחה חלקית, או מאירה את פני היהדות בעיני היהודי הליברלי באור מחמיא יותר, אבל לא מעבר לכך. כך נראה לעניות דעתי
82
הטיעון נראה לי קצת מוזר
אפקי | 05-11-2020 20:59
לא הבנתי את הטיעון. אם רוב העם אינו שומר על דיני מוקצה, אז בואו ונתיר? אם רוב העם משתמש בסלולארי בשבת, והרי זה רק מדרבנן, (וגם זה צע) אז בואו ונתיר? ואם מישהו אכן יבוא להתיר, ורבנים יתוכחו איתו על כך, אז הרב יטען כנגדם שזה נושא לא חשוב כל כך בדורנו ובואו ונתעסק יותר בלקרב את השבת לחילונים (או להיפך)? כמובן שהויכוח עם גב' פיוטרקובסקי צריך להיות ענייני ומכבד, אבל לדעתי הויכוח ראוי ואף חשוב מאד, וצריך להיות מכובד אך תקיף.
83
סוףסוף מבין
סוףסוף מבין | 08-11-2020 8:06
עד היום אמרו לי שהציונות הדתית הם רפורמים ככל שאני מתעמק בנושא זה מדהים ומעציב כמה זה נכון....