אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

החטא המסתורי של דור הפלגה

המחלוקת בין הדרכים איננה על הרצון לאחדות – את זה כולם רוצים. אלא שדרך הקדושה סוברת שהנתיב לאחדות עובר דרך ההפרטה וההתייחדות, ואילו דרך הטומאה מנסה להכליל ולחבר הכל באופן מידי

החטא המסתורי של דור הפלגה
  (צילום: שאטרסטוק)

"וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים" – אידאלי, לא? לשון אחת, תרבות אחת, ממשלה אחידה בלי אופוזיציה, ובקיצור – מעין עולם הבא. עם זאת, חיסרון יש בבריאה כזו, והיא הגורם לערבוב העמים, כלשונו של הקב"ה: "עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ".

לעומת דור המבול שחטאיו פורסמו ברבים במילים פשוטות, אצל דור הפלגה אנו עומדים נבוכים – מה היה חטאם? האם האחדות אינה מנת חלקה של הבריאה? האם נבואתו של צפניה "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד" – אינה ברת קיום? את התהיות הפרשניות אודות פרשה זו מסכם האברבנאל בשפה פשוטה: "עניין דור הפלגה נבוכו בו המפרשים חדשים גם ישנים לדעת מה פשעם ומה חטאתם".

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת נח תשפ"א

איך יוצרים מוצר איכותי?

כיצד נוצר מוצר איכותי? ניקח לדוגמא רכב. מה הופך רכב ליוקרתי יותר? התשובה היא, הירידה לפרטים של כל חלק וחלק ממנו. ברכב יוקרתי נעשתה מחשבה בכל פרט ופרט. המצבר קיבל את מלוא תשומת הלב בזמן ייצורו, בעוד הדלתות והפנסים עוצבו בצורה מרשימה אצל בעלי מלאכה האמונים על כך. כל חלק וחלק קיבל את התחושה כאילו בעבורו הרכב נוצר, ומטבע הדברים מחירו יהיה יקר מהרגיל.

ניתן דוגמא נוספת. כיצד מייצרים גינה מלאה בצמחי נוי, עצי מאכל ופרחים מרהיבים? על ידי יכולת לתת לכל שתיל ושתיל את תנאי המחיה הנכונים לו. חקלאי טוב יודע שהוא מוכרח לתת מרחק בין שתיל אחד לחברו; הוא יודע שרק דרך ההפרדה והמרווח בין השתילים יוכל כל שתיל למצות את היכולות שלו. הערבוב בין הפרטים, חוסר נתינת בסיס עשיר לכל חומר וטבע שמיועד למלאכה – פשוט יוביל למוצר לא איכותי.

הרב חגי לונדין עם דבר תורה על פרשת נח

איך יוצרים אחדות אמיתית?

ב'אורות הקודש' (ח"ב, עמ' תלט) מצטט הרב קוק זצ"ל ביטוי שמקורו (בשינוי קל) בזוהר הקדוש: "סטרא אחרא שרי (מתחילה) בחיבורא וסיים בפירודא, וסטרא דקדושה שרי בפירודא וסיים בחיבורא". במילים אחרות: דרכה של ה'סטרא אחרא', כוחות הטומאה, מתחילה בחיבור אך סופה בפירוד. דרך הקדושה, לעומת זאת, מתחילה בפירוד ומסיימת בחיבור.

וזה אשר אמרנו. המחלוקת בין הדרכים איננה על הרצון לאחדות – את זה כולם רוצים. אלא שדרך הקדושה סוברת שהנתיב לאחדות עובר דרך ההפרטה וההתייחדות, ואילו דרך הטומאה מנסה להכליל ולחבר הכל באופן מידי.

על-פי זה, חטאו של דור המבול לא היה ברצון להיות "שפה אחת" – זה וודאי תאם את הרצון האלוהי. על מה הייתה המחלוקת? על הפרקטיקה, על דרך הפעולה. במבט האלוהי דרך האחדות האמיתית תבוא על ידי פיתוח של כל פרט בחלקת האדמה שלו, בבית הייצור אליו הוא מוכשר, על ידי "פרו ורבו מלאו את הארץ". אחדות שתתחיל באופן מלאכותי, בלא פיתוח אמיתי של כל פרט – סופה לכישלון.

עוד באותו נושא

צפו: קצר על הפרשה | תיבת נח ונגיף הקורונה

עיקרון ה"הפרד ומשול"

העולם המודרני פועל הרבה מתוך הסתכלות חיצונית: "יועצי תדמית", פרסומות ותמונות, השיטה הזו יוצרת אצל האדם קושי מובנה לזהות מגמות ארוכות. לכן כל מה שנוגד את האינסטינקט האנושי מיד מצטייר כפרימיטיבי ומיושן. התורה מחנכת אותנו להסתכל על מגמות ארוכות, לזהות לאן הבורא מכוון אותנו –  "אֶשָּׂא דֵעִי לְמֵרָחוֹק וּלְפֹעֲלִי אֶתֵּן צֶדֶק" (איוב לו, ג) – כשמסתכלים רחוק ניתן להצדיק גם את ההווה.

עיקרון ה"הפרד ומשול" הוא יסוד לדברים רבים בתורה – בעקבותיו ההלכה מפרידה בתחומים רבים בין יהודים לגויים ובין גברים לנשים. כדי להבין את הפירוד החיצוני שלכאורה אליו אנו מוכוונים, צריך להסתכל פנימה, לטווח הרחוק. דור הפלגה לא חטא ברצון, בשאיפה, הוא חטא בחוסר יצירת הכלים הנכונים לאותה שאיפה, בנתינת מקום ל"סטרא דטומאה" המספרת את סיפורה של האחדות אך סופה פירוד איום.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
יפה מאוד חזק...
אמיר | 23-10-2020 17:03
יפה מאוד חזק וברוך ושבת שלום
2
כרגיל מתכתב עם...
מירב | 24-10-2020 19:56
כרגיל מתכתב עם האקטואליה. יפה מאוד
3
החטא העיקרי הוא אחר.
משה אהרון | 25-10-2020 16:50
בסד. בעניין חטא דור הפלגה התורה פיזרה שלל של מילות מפתח מרמזות על החטא ומהותו. כדלקמן : שפה אחת. : דברים אחדים: בקעה : עיר : ומגדל. אחדות כמו בצפניה מזקיקה משוואה של אחד מול אחד עם אחד אל מול אלוהים אחד הנה כי כי כן להעניין זה צריך שפה חד משמעית וברורה ולא דברים אחדים עבודת ה' של כלל האדם אחת היא ולא כפי המצב כיום דברים אחדים. והנה קמה קבוצה שביקשה להיבדל כאליטה התבדלות שגרמה לבקע במהות הבריאה ואלה התגדרו לעצמם בבקעה. בתוך אותה הבקעה ביקשו לבנות עיר לבנות התעוררות אנוכית בדמות מגדל שראשו בשמים משל הם אשר הכי קרובים לאל שראשם בשמייים ורגליים נטועים עמוק גם בארץ. הנה כי כן מהות הבריאה היא ההתפתחות האופקית למלא את הארץ בבני אדם שווים ומאוחדים ואלה רתמו כל כוחם להשקעה אנכית כלפי המרום ללכוד כביכול בעבור עצמם את האלוהים לכן גם בפתרון בבל בלילה של השפות לעת עתה שישובו שוב לפעול כפרטים ברוח ערכי הבריאה ועקרונותיה