ראש ישיבת 'הר עציון', הרב משה ליכטנשטיין, התייחס היום (רביעי) להשפעת משבר הקורונה על עולם התורה החרדי והציוני דתי, ואמר כי הציונות הדתית כבר לא שמה את לימוד הגמרא במקום הראוי לו.

בראיון לרדיו 103FM, אמר הרב ליכטנשטיין: "יש עולם תורני שבמסורת הליטאית שכל עבודת השם מתמקדת בלימוד הגמרא ובתורה לשמה, זאת הסיבה שהישיבות עומדות במוקד העולם התורה הליטאי".

בציונות הדתית היא נותנת מגוון ביטויים רחב יותר של עבודת השם. יש בכך מצד אחד ברכה גדולה יותר כי מגיעים לעולמות אחרים, מצד שני זה בא על חשבון המקום המרכזי של לימוד התורה. זה לטעמי מוזנח, אולי לא בדיוק מוזנח, אבל לא שמים עליו את הדגש".

לא כל אחד הנוי ללמוד גמרא, זה מקצוע קשה ותובעני. צריך מגוון ישיבות תיכוניות שחלקן יעזרו לתלמידים שהגמרא קשה להם, וכאלה שייתנו עוצמה ותנופה עם מערכת לימודים הרבה יותר אינטניסיבי. לצערי הרב הדרישות בירידה מתמדת".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

"אידאולוגיית הנקמה היא נטע זר ביהדות" הרב משה ליכטנשטיין (באדיבות תג מאיר)

"אדם יכול להיות ציוני דתי, או יותר נכון אורתודוקסי מודרני, משתי סיבות: או בגלל פשרנות כמו שהחרדים טוענים, הוא יכול לומר 'אני בטוח אהיה מודרני ובטוח אהיה חלק מהתרבות המודרנית, ועדיף לעשות את זה עם כיפה מאשר בלי כיפה. וזו פשרנות, כי אתה שם אקודם כל את השותפות התרבותית בראש, ואז התורה צריכה להתיישר ולהסתדר עם זה".

"אפשר להיות כמו הרמב"ם. אפשר להיות פתוח לתרבות הכללית מתוך עוצמה. מה שקורה בציונות הדתית מבחינת התנ"ך לא קורה בציבור החרדי. העולם החרדי מסתכל על המצב, והם על הסוסים מבחינה דתית. הם מרגישים עוצמה אבל הם משולים לאדם ששם את כל הביצים בסל אחד. העולם החרדי כרגע מרגיש עוצמה. אבל אם חלילה יקרה מצב שאנשים שוב יחליטו לפקפק במערכת, אין לזה מעצורים".