במסכת אבות נכתב: "אמר רבי יוחנן בן זכאי לתלמידיו צאו וראו איזושהי דרך שידבק בה האדם, רבי אליעזר בן הורקנוס אומר עין טובה… רבי אלעזר בן ערך אומר לב טוב".
הנתיבות שלום כותב שכשם שבהנהגה הגשמית של האדם הלב הוא מקור החיות של האדם, וכן העין כי סומא חשוב כמת, כך בחיים הרוחניים המפתח העיקרי של החיים הרוחניים הם עין טובה ולב טוב. עין טובה ולב טוב הם הבסיס לשמחת התורה וכלים לקבל את השפע האלוקי.
פרשת וזאת הברכה והתורה כולה מסתיימות במילים "לעיני כל ישראל", ראשי תיבות כלי. עין מופיעה במילה לעיני, וכשאנו מחברים את האות האחרונה של התורה, 'ל', לאות הראשונה של ספר התורה בפרשת בראשית, 'ב', מתקבלת המילה המילה לב.
בשמחת התורה כשאנחנו שמחים עם התורה ודבקים בה אנחנו צריכים להכין את הכלים שלנו לקדושה, מה שנעשה בעין טובה ולב טוב – ואז אנחנו מתבטלים לפני הקדוש ברוך הוא ויכולים לשמוח באמת בתורתו.
האור הפנימי מול האור החיצוני
הבני יששכר כותב על האור הפנימי והאור המקיף. אור פנימי הוא אור שמוגבל בתוך כלי, כמו המים שנכנסים לתוך כלי הם מוגבלים.
אור מקיף הוא אור שמגיע לכלי מלא והוא לא יכול להכנס פנימה ולכן הוא מקיף את הכלי, כמו מים שמגיעים לכלי מלא ונשפכים בחוץ ללא הגבלה.
בשמחת התורה אנחנו שמחים עם התורה בריקודים ללא גבול ולכן הם נקראים הקפות המרמזים גם על האור הגדול המקיף בשמחת התורה.
בנוסף הדבר רומז על המאמר בזוהר כי ביום זה הקדוש ברוך הוא שואל אותנו מה אנו מבקשים, ונותן לנו את מבוקשינו בלי גבול וצמצום כמו האור המקיף שאינו מוגבל.
האר"י הקדוש כותב שבקדושת אמירת 'כתר' בקדושה בזמן תפילת מוסף של שמיני עצרת, אנחנו מקבלים את השפע האמיתי והשלם של כל חגי תשרי.
יהי רצון שנזכה שמאשפת (שנת תשפ"א) ירים אביון, ונזכה לשנה טובה בה השמחה והברכה תהיה עד בלי די.
מה דעתך בנושא?
1 תגובות
0 דיונים
שי רחמים
שמחים בדברי התורה.
13:11 08.10.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר