ימי בין המצרים מביאים איתם כמה וכמה מנהגים שהם מנהגי אבלות זכר לחורבן. אז בין הזקן שמגרד להפסקה ברצף החתונות נמצא גם המנהג שלא לשמוע מוסיקה שמחה, ויש שהחמירו שלא לשמוע מוסיקת כלי נגינה בכלל. מי שבכל זאת צריך להירגע קצת עם איזה שיר איכותי גם בימים אלו, יכול להתחבר למוסיקה מסוג שכמעט ולא נשמעת במשך כל השנה. המוסיקה הווקאלית.
האמת שזה די אירוני. תת-הז'אנר הזה של המוסיקה הווקאלית החסידית, כנראה מעולם לא היה מתפתח מבלי המנהג שלא לשמוע כלי נגינה בספירת העומר ובשלשת השבועות. הדיסקים הווקאליים החסידיים שניתן למצוא היום מגוונים מאוד ומדמים סגנונות מוסיקה שונים, מגוון רחב של קולות, חיקויים של כלי נגינה והכל עם הקול! חלק מהשירים הם קאברים לשירים ידועים ומוכרים, אך ניתן למצוא גם לחנים מקוריים שנכתבו במיוחד לביצוע ווקאלי. להקות מסוימות, כגון להקת "אָ.קַ.א פֶּלַא", לקחו את התחום הווקאלי כהתמחות, והם מוציאים דיסקים ווקאליים שבשמיעה ראשונה (וגם שניה ושלישית…) פשוט אי אפשר להאמין שמדובר במוזיקה על טהרת הווקאליות.
בניגוד ל"אָ.קַ.א פֶּלַא" בחרתי לציין שני אלבומים שמתאימים יותר לאווירה של הימים הללו.
אלי גרסטנר נחשב כיום לאחד מטובי היוצרים במוסיקה החסידית בארה"ב, והוא מלחין ומפיק למספר להקות וזמרים. דני בייטנר, אבי כץ, דוד נחמן ודוד פרלמן שידועים יותר בתור "החבר'ה" נחשבים ללהקה הידועה ביותר אותה מפיק גרסטנר, והם מוכרים גם בארץ בעיקר בזכות הלהיט: "יהא שלמא רבא". בשנת 2002 הוציאו אלי גרסטנר וה"חבר'ה" אלבום ווקאלי מיוחד ובו גרסאות כיסוי ל-9 שירים של הרב שלמה קרליבך, עם שירים כגון: "אנא ה'", "ממקומך" ו-"אם אשכחך". השילוב בין הקולות של ה"חבר'ה" מצוין, והביצוע טוב ואפילו מרגש. חלק מהשירים בדיסק הזה בהחלט נמצאים אצלי ברשימה גם מחוץ לשלשת השבועות.
אלי שוובל, גדי פוקס, מוטי יעקובוביץ' וארי צוקר התחילו לשיר ביחד בגיל 13. לאחר שהתבגרו ועלו לארץ ללמוד בישיבה בירושלים, החליטו להקליט ביחד אלבום ווקאלי, תחת השם "לב טהור". מאז הספיקה החבורה להוציא עוד שלשה אלבומים, מהם שניים לא ווקאליים. האווירה בדיסק יותר שמחה ונעימה מ"החבר'ה", אם כי לא מקפיצה, וניתן למצוא בו גירסאות כיסוי לשירים כגון: "דדא ביה", ו"שירו למלך", מחרוזת שירי שבת וגם שיר מקורי באנגלית. לא תמצאו בדיסק יותר מדי אפקטים, אבל זה מה שיפה בו. מוסיקה נעימה לאוזן, עם שילוב טוב של ארבעה קולות, פשוט כיף לשמוע.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
0 דיונים
שר
10:26 02.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ש. מהמרכז
מזל טוב ליום ההולדת
02:03 02.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר מהצפון
תמשיכו לעדכן ולכתוב על מוזיקה.
17:34 01.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדעון
א. בדרבנן הכלל ההלכתי להקל. ב. האיסור לשמוע נגינה בגלל חורבן הבית לא נוהג בסתם האזנה למוזיקה אלא בנסיבות של משתה (דעת יחיד - הרמב"ם שאסור בכלל) - לכן זה עיקרהדין...
א. בדרבנן הכלל ההלכתי להקל. ב. האיסור לשמוע נגינה בגלל חורבן הבית לא נוהג בסתם האזנה למוזיקה אלא בנסיבות של משתה (דעת יחיד - הרמב"ם שאסור בכלל) - לכן זה עיקרהדין ולא קולא. עי' - http://www.yelm.co.il/print.asp?id=33668 ג. האוסרים מסתמכים במפורש על המג"א - וכותבים לשון "איסור" - שאינו שייך ! אולי "ראוי לנהוג" "המחמיר תע"ב". בכל מקרה אין כאן הלכה ברורה ופשוטה.
המשך 14:57 01.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל 2 הבעיה היא לא בשלשת השבועות הבעיה היא כל השנה אם מותר לשמוע מוסיקה בגלל חורבן הבית אמנם אנו סומכים להקל אבל לפחות בשלושת השבועות יש להחמיר
12:23 01.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדעון
ה"איסור: הזה אין לו מקור - הרב מלמד כותב (מאתר ישיבה) "כתבו האחרונים, שאסור לערוך ריקודים ומחולות מי"ז בתמוז ועד תשעה באב (מ"א תקנא, י). ובכלל זה אסרו בימים...
ה"איסור: הזה אין לו מקור - הרב מלמד כותב (מאתר ישיבה) "כתבו האחרונים, שאסור לערוך ריקודים ומחולות מי"ז בתמוז ועד תשעה באב (מ"א תקנא, י). ובכלל זה אסרו בימים אלו נגינה ושמיעת כלי זמר." ממתי דורשים הרחבת איסורים? ועןד מהערה של המג"א (שהוא עצמו מקור יחיד)
המשך 11:24 01.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
לא תאמין אבל פה ושם יש כמה כאלה. ומה יעשה מי שהבאדהדה הווקאלי עולה לו על העצבים?
10:21 01.07.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר