קורונה | עלייה של 25% בחיילים מבקשי סיוע כלכלי - סרוגים

קורונה | עלייה של 25% בחיילים מבקשי סיוע כלכלי

חיילים בשירות החובה נתקלים גם כן בקשיים כלכליים בעקבות נגיף קורונה, דבר שמתבטא בעלייה חדה של חיילים המבקשים סיוע כלכלי ומשתמשים בתווי קנייה, כך נחשף היום בדיון שעסק בחובות חיילים-בודדים

קורונה | עלייה של 25% בחיילים מבקשי סיוע כלכלי
  Gershon Elinson/Flash90

המשבר הכלכלי שבא בעקבות נגיף קורונה לא פוסח על חיילי החובה, כך נחשף היום (שלישי) בוועדת הקליטה שעסקה בחובות חיילים-בודדים. חלה עלייה של 25% בחיילים מבקשי סיוע כלכלי, 71% מימשו תווי-קניה לחג.

מצוקת חובות החיילים הבודדים הייתה קיימת גם קודם-לכן, אך המשבר הכלכלי שהביאה איתו הקורונה, מחריף את מצוקותיהם של החיילים הבודדים, חלקם הגדול עולים-חדשים, הנושאים חובות כספיים. יו"ר ועדת המשנה של ועדת הקליטה, ח"כ אלכס קושניר העוסק בנושא כבר זמן רב, הבטיח לפעול לתיקון חקיקה, כדי שחייל בודד יוכל למשוך את כספו מ"חסכון לכל ילד" בו נדרשת עד כה, הסכמת שני ההורים.

עוד באותו נושא

גמזו: גם בערים הירוקות יש היקף תחלואה גדול

בנוסף הבטיח קושניר לפעול אצל המפקח על הבנקים, על-מנת שלא ייפגע דירוג האשראי של חייל בשירות חובה, המצוי בחובות. לדבריו, חשוב שבצבא תהיה כתובת לחיילים המצויים במצוקה כספית, שגם תדריך אותם להתנהלות כלכלית נבונה וחסכנית.

קושניר קרא לצה"ל, רשויות האכיפה והביטוח הלאומי לקיים ביניהם עבודת-צוות כדי להעניק סיוע משפטי לנזקקים לכך ולמנוע – ככל הניתן – הליכים משפטיים מחיילים בעלי חובות: "כל עוד החייל משרת, יש להקפיא את חובותיו. ובעת השחרור יש להעניק לו פריסת-חובות שיוכל לעמוד בה".

לדברי סא"ל קרן וייס, ראש ענף פרט, צה"ל פועל כבר טרם הגיוס לזהות מצוקה כלכלית: "מתוך רצון לשירות משמעותי ללא המצוקות שהם מביאים איתם מהבית, ולמצות את כל הזכויות שלהם באזרחות. בתקופה האחרונה אנו רואים עלייה במימוש כלל הכלים המשפטיים הכלכליים שיש לנו בצה"ל ועלייה של 25% במבקשי הסיוע בתוך צה"ל בהשוואה לשנה שעברה, כ-50% מתוכם, 3,800 חיילים הם בודדים".

עוד באותו נושא

"העוצר לא אפקטיבי; לנגיף אין שעות שבהן הוא נח"

"לקראת ראש השנה אנו מעניקים תווי-קנייה לזכאי תשלומי-משפחה וחיילים-בודדים ו-71% מהם כבר מימשו תווים אלו". לדבריה, מיד אחרי ראש השנה ייחל הצבא במיזם חדשני, בשיתוף בנק ישראל לחינוך כלכלה נבונה לחיילים.

וייס הודתה כי אין היום לצה"ל כלי לזהות חייל המצוי בחובות: "במקרה הצורך אנו מעניקים חינוך פיננסי רחב יותר, סיוע במוצרי חשמל וריהוט לבתי החיילים, הלוואות עד 7,000 ש"ח, תווי קנייה לרשת מזון בשופרסל וגם ברשת בי לתרופות. אנחנו מנסים לתפור חליפה לפי מידה לכל חייל לפי המידה. אם יש מינוס גדול אנחנו מנסים לתת פתרונות אחרים בין אם בתווי הקנייה או מול רשתות אחרות שיכולים לתת מענה".

עו"ד עודדה פרץ, סגנית המפקח על הבנקים בבנק ישראל, סיפרה על פניה לכל הבנקים לוודא שלא מעוקלים כספי המשכורות של חיילי החובה: "קיבלנו תשובות מכל הבנקים למעט בנק אחד עם תקלה שתוקנה. היתר עובדים לפי החוק. כולם התיישרו בנושא הזה ואם יש מקרה של תקלה אנו פה ונשמח שיפנו אלינו פרטנית ונוודא שהנושא מיושר".

עוד באותו נושא

פרוש על אופן יישום העוצר בערים: "אבסורד ומקומם"

רן קלדרון מנהל תחום צה"ל במשרד הקליטה, סיפר על נוהל בין משרדו להוצאה לפועל, המעכב הליכי גביית החוב: "החיילים פונים לעובדת סוציאלית אצלנו שמפנה אותם לגורמי רווחה. מתוך הבנה שיש צורך אמיתי ולקצר הליך טיפול".

נציגי הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, ביקשו לבצע איבחון-משפטי בטרם תשלום החובות של החיילים: "יש מקרים שצריך להגיש בהם טענות צרכניות ומשפטיות, פעולות שאין בכוח החיילים לבצעם לבד". לדבריהם, הם פנו לצה"ל להפנות חיילים המצויים בחובות, לקבל סיוע משפטי מוקדם ככל האפשר.

עו"ד גיא קונפורטי, מנכ"ל עמותת "נדן" להענקת סיוע משפטי לחיילים בחובה, סיפר על "עשרות מתנדבים המתקשרים לחיילים מידי חודש, ושואלים על הסדרי חובות. מתזכרים אותם: שים לב אתה צריך לשלם – ולפעמים יש מצב בו אנו מדברים עם הצד השני ומוצאים פתרונות יצירתיים. חשוב שגורמים מהצבא ילוו את החייל בנוסף אלינו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו