אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

תופעת הדתל"שים | 5 הערות לרב אילעאי עופרן

איני מחנכת את ילדי ותלמידי למצב בו כל דרך שיבחרו היא טובה ונכונה. אני מאמינה שיש דרך אחת נכונה לחיות על פיה והיא דרך התורה וכך גם אחנך את ילדי ותלמידי. תשובה לרב אילעאי עופרן

תופעת הדתל"שים | 5 הערות לרב אילעאי עופרן
  (צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90)

לכבוד הרב אילעאי עופרן שלום.

קראתי את מאמרו של הרב שמואל אליהו על אודות החילון בציונות הדתית ואת תגובתך- "חמש עצות למנוע דתל"וש בציונות הדתית" וברצוני להגיב.

כקורא אובייקטיבי מן הצד אין ספק שדברי הרב שמואל אליהו משכנעים יותר, ואילו טענותיך ניתנות להפרכה בקלות, ולו רק מבחינה אינטלקטואלית, וכעת אגיב להן לפי הסדר:

1. בטענתך הראשונה כתבת: "לעולם אל תגיע למצב בו אתה רואה רבע או שליש מהבוגרים שלך ככישלון." כלומר, לטענתך עלינו להתייחס לכל בחירה חינוכית של ילדינו או תלמידינו בשוויון נפש, כאשר כל בחירה שלהם היא טובה וראויה ובעצם "כל הדרכים שוות".

עוד באותו נושא

הרב אליהו: "מתנצל בפני מי שנפגע; אבל זאת האמת"


78

טיעון זה בעייתי משתי בחינות:

ראשית מבחינה אידיאולוגית- איני מחנכת את ילדי ותלמידי למצב בו כל דרך שיבחרו היא טובה ונכונה. אני מאמינה (אף על פי שדברים מעין אלו אינם 'פוליטיקלי קורקט' בימינו) שיש דרך אחת נכונה לחיות על פיה והיא דרך התורה וכך גם אחנך את ילדי ותלמידי.

בן או תלמיד שיבחר חלילה אחרת- אמשיך לאהוב אותו בכל ליבי, ויחד עם זאת אכאב עד עומקי נשמתי, ביודעי שחייו יהיו פחות טובים, פחות מדויקים, ופחות נכונים, ממש כמו שאכאב ואצטער לו ח"ו אחד מבני יסתובב בחברה לא טובה, יתדרדר לפשע או ינהל אורח חיים שאינו מוסרי.

אם איננו מזועזעים מעזיבת דרכה של תורה בקרב חלק גדול מבנינו – ראוי לנו לבדוק את רמת החשיבות של התורה בעולמנו.

שנית מבחינה לוגית- לא יתכן להניח שהתייחסות בשוויון נפש לאורח החיים של ילדינו מפחיתה חילון. להפך. במצב של קשר בריא בין הורים לילדים, ילד רוצה להמשיך את דרכם של הוריו ולגרום להם נחת רוח ושביעות רצון.

אם נשווה בין ילד שיודע שהוריו ישמחו במידה וימשיך בדרך התורה והמצוות ויכאבו אם יבחר בדרך אחרת, לבין ילד שיודע שכל דרך בה יבחר תתקבל בשלוות נפש אצל הוריו, אין ספק כי סיכוייו של השני לבחור בדרך החילון גבוהה יותר.

2. בעניין הטיעון השני, אין חולק על כך שמדיניות חינוכית של פחד מעזיבת הדרך, ופחד בכלל, רק מזיקה, אך אין בדבריו של הרב שמואל שליט"א קריאה לחינוך מתוך חרדה, אלא להפך- קריאה לחינוך מתוך שמחה והתלהבות מהקודש, תוך ביטחון וחיות, ובמקביל קריאה לחשבון נפש דתי לאומי כללי על רמת בהירות הדרך אצלנו כציבור אל מול רוחות טשטוש הנושבות בעולם.

דווקא "ההקצה הדתית" מורידה את החילון

3. הטענה שבעבר הציבור הדתי ככלל היה פחות תורני, אין בה כדי לסתור או להחליש את טענתו של הרב שמואל. גם כיום וגם בעבר הייתה קיימת תופעת 'הדתל"שים'.

לא ערכתי מחקר בנושא אך להערכתי מאז הקמת המכינות הקדם צבאיות (והראשונה שבהן- מכינת 'בני דוד' בעלי, שבפירוש משתייכת לאגף התורני בציבור הדתי לאומי) תופעת החילון בצבא פחתה מאוד, כך שיש יסוד סביר להניח שדווקא ה"הקצנה הדתית" הכללית בציבור מורידה את שיעור החילון.

הנחה זו מתחזקת על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המראים כי בשנים האחרונות (במקביל להתחזקות הדתית המתוארת במאמרך) חלה ירידה בשיעור הדתל"שים בציבור הדתי לאומי.

4. בהערה הרביעית קראת לרב שמואל אליהו להפסיק להציג עמדה מזלזלת כלפי הבוחרים בדרך שונה וברי הפלוגתא.

האם המשפטים: " תפסיק לראות בכל מי שבוחר בדרך אחרת חלש אופי שנגרר אחרי חולשותיו… למד לפרגן לבני הפלוגתא שלך" לא מבטאים בעצמם זלזול בבני הפלוגתא? האם לסובלנות ולפלורליזם יש מקום רק לכיוון אחד?

הערת סוגריים קטנה: המושג 'בר פלוגתא' הוא מושג מעולם בית המדרש המבטא דעות שונות בתוך מגוון ה"70 פנים לתורה". איזו שייכות יש למושג זה כאשר מדובר על מי שנמצא מחוץ לבית המדרש?

שוב: בהנחה שאנו מאמינים בדרך חיים אחת של תורה מן השמיים, מי שלא מאמין בדרך זו, אינו "בר פלוגתא" אלא אח, בן וחבר, אהוב מאוד אך טועה.

5. וודאי שיש לאהוב את הבריות שלא כדי לקרבן לתורה, אך עלינו להיזהר שלא ישכח חלקו השני של המשפט.

כשחסרה ההנחה הבסיסית שיש לחנך לתורה ולכאוב את עזיבתה, מאין מגיעה הסמכות לקבוע איזו תורה היא תורה פסולה?

שנזכה להגדיל תורה ולשמוח בה, תוך אחדות, אהבת ישראל ואמונה בצדקת הדרך.

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
יישר כח ...
אביתר יעקב מיכלשוילי | 06-09-2020 13:54
יישר כח
2
אין סתירה בין...
יוני | 06-09-2020 14:10
אין סתירה בין זכותך לחינוך ילדייך כרצונך ובין זכותם לבחור בדרך שלהם. בפועל, הילדים מצביעים ברגליים ובורחים מדרך החיים הפרימיטיבית.
פרימיטיבי הוא...
יהודה | 06-09-2020 17:58
פרימיטיבי הוא שמתכחש לבוראו. היו הרבה פרימיטיבים כאלה לפני אלפי שנים כמו פרעה ועמי כנען. אתה כנראה דומה להם. אולי צאצא
3
תגובה בהירה עניינית ואמתית
אבי | 06-09-2020 14:23
תודה לכותבת
4
מילים כדרבנות. סוף...
שימי | 06-09-2020 14:31
מילים כדרבנות. סוף סוף דעה ברורה ולא מתנצלת מול השטף הפוסט מודרניזם המוגש במסווה פה באתר
5
מי זאת שעלתה...
מעניין | 06-09-2020 15:04
מי זאת שעלתה ממדריגת טוקבקיסטית (כמוה יש הרבה).. וזכתה לקבל פה במה של דעה? סליחה לא כתוב מי היא. רק שם..
גם אתה יכול
אני | 06-09-2020 16:16
רק כשמישהו מגיב בטענות אישיות אל הכותב, זה אומר שאין לו באמת מה להגיד.
6
ואו תגובה כל כך עניינית ומשקפת דעת תורה!
שלום | 06-09-2020 15:28
עניני ביותר
7
כתבת יפה. ישר כוח.
אני | 06-09-2020 16:14
לא חשבתי על כמה וכמה מהטענות שהעלת. ישר כוחך.
8
הדס שוקרון-לא מסכימה איתך בכלל
ישראלה | 06-09-2020 16:25
לדעתי את מעוותת את מה שהרב אילעי כתב. הגישה שלו היא גישה חינוכית מקבלת, שרק לה יש סיכוי כלפי מי שכבר בחר דרך אחרת. ואני מסיכמה עם כל מילה שאמר. למשל בטיעון הראשון- לקבל את הילדים ולא לראות בהם כשלון, זה א-ב של חינוך. זה לא אומר שאם הדרך שלי היא דרך התורה, והבן-בת בחרו כרגע דרך אחרת, שיש שיוויון. זה אומר, קבלה ולא דחיה של הילדים שלנו, ורק כך הם עוד יוכלו לשמוע מה שיש לנו לומר, גם אם לא ממש עכשיו
9
מדויק ומלא אמת!
דתי לאומי | 06-09-2020 16:54
לא יכולתי לכתוב זאת יותר טוב ממך!
10
מזמן לא קראתי משהו משובח כזה
לא חשוב בכלל | 07-09-2020 2:48
מצדיע! לזה יקרא מחנכת. לא לחנך למיליון דברים כלומר לשום דבר. לחנך לתורה ולמצוות לחנך להיות יהודי. כל הכבוד.
11
מהר מאוד לומד...
מי שלא מאמין וחי בחברה של מאמינים | 07-09-2020 7:14
מהר מאוד לומד שמשתלם לו להעמיד פנים שהוא מאמין. הסבירות שיתמיד בהעמדת פנים כזאת בחברה פתוחה, שאפשרויות אחרות זמינות בה, היא נמוכה מאוד.
12
מספר ההערות לכותבת: 1....
יריב | 07-09-2020 8:44
מספר ההערות לכותבת: 1. אם שליש מתלמידייך בחרו בדרך שונה מזו שחינכת אותם. אולי הבעיה היא בך ולא בהם? 2. אם כפי שטענת יש ירידה בחילון, אז על מה הרב אליהו מתלונן?
ודאי שהבעיה...
הדס שוקרון | 08-09-2020 0:12
ודאי שהבעיה היא בי כמחנכת ולא בהם.זה בדיוק נושא המאמר, קריאה למחנכים בציונות הדתית לחנך לזהות ברורה.
ודאי שהבעיה...
הדס | 08-09-2020 0:09
ודאי שהבעיה היא בי כמחנכת, זה נושא המאמר. קריאה למחנכים בציונות הדתית..
הרב שמואל...
אבי | 07-09-2020 17:29
הרב שמואל מתלונן על כך שלמרות שיש ירידה מדובר באחוזים גבוהים
13
הרב אילעאי עופרן...
מעיין | 07-09-2020 11:12
הרב אילעאי עופרן נוקט כנראה ב'גישה המקבלת', שכן כך גדל. נכד לישעיהו ליבוביץ' ואח צעיר לאחת מבכירות 'שלום עכשיו', אחת הרעות שבהן, שעזבה את דרך התורה לחלוטין. ולכותבת המאמר, יישר כח! ואני, לא תורנית ולא חרדל, אבל האמת הברורה והלא מתנצלת צריכה להיכתב, להישמע ולהיאמר, במיוחד בעידן האובר פוליטיקלי קורקט ופוליטיקת הזהויות הבזויה.
ההיסטריה הדמוגרפית...
הפוסל במומו פוסל | 07-09-2020 22:05
ההיסטריה הדמוגרפית הסרוגית היא פוליטיקת זהויות פר אקסלנס.
14
יישר כחך!
ענת | 07-09-2020 19:55
מדויק ונכון
15
יפה ומאוזן. נוקט עמדה ומכבד. אשריכם.
אליהו | 07-09-2020 20:39
חזק וברוך
16
מסכים עם כל...
ליאור | 07-09-2020 20:45
מסכים עם כל מילה.
17
כתיבה יפה בהירה...
צודקת | 22-10-2020 15:32
כתיבה יפה בהירה ואנליטית וכמובן לוגית
18
מצטרף לכל המשבחים...
יהושע לקס | 10-11-2020 6:39
מצטרף לכל המשבחים את הכותבת, הן על התוכן והן על סגנון הכתיבה.
19
הדס שוקרון, כל...
אשר | 10-06-2021 14:24
הדס שוקרון, כל הכבוד על דברים אמיתיים, שניכרים באמיתותם, ולצערי, פחות מדי מושמעים, מרוב האג'נדות הפוסט מודרניות שעוטפות אותנו, במימון הקרן לישראל חדשה וגרורותיה...