אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

צפו: קצר על הפרשה | מדינת ישראל בצד של הקללות או של הברכות?

כשיש לנו הרבה בעיות; שבת, כשרות, טהרת משפחה ועוד הרבה בעיות רוחניות אחרות באיזה מצב מדינת ישראל נמצאת ביחס לברכות והקללות בפרשה? הרב יששכר היימן בסרטון קצרקר לפרשת השבוע. צפו:

קצר על הפרשה| אנחנו בצד של הקללות או של הברכות?
  צילום: אור יזרעאלי

פרשת כי תבוא: מרתק להסתכל על מדינת ישראל במשקפיים של פרשת השבוע. בפרשת הברכות והקללות, איפה המדינה נמצאת? באיזה צד, של הברכות או של הקללות?

הדברים פשוטים, כשכתוב בפרשה, "ברוך אתה בעיר וברוך אתה בשדה ברוך פרי בטנך ופרי אדמתך ופרי בהמתך, ברוך טנאך ומשארתך" כשיש שפע כלכלי זה חלק מה"ברוך". כשכתוב, "ייתן יהוה את אויביך הקמים עליך נגפים לפניך בדרך אחד יצאו אליך ובשבעה דרכים ינוסו לפניך", כשהמצב הביטחוני של עם ישראל כל כך טוב, אחת המדינות החזקות בעולם, בוודאי באזור שלנו, בשכונה של המזרח התיכון, אנחנו ממש בצד של ה"ברוך"! איך לא רואים את זה?

עוד באותו נושא

זמני כניסת ויציאת השבת פרשת כי תבוא תש"פ

יש בעיות רוחניות, שבת, כשרות, טהרת משפחה ועוד הרבה בעיות רוחניות אחרות, האם אנחנו בצד של הקללות? בצד של "יתנך ה' ניגף לפני אויביך, בדרך אחד תצא אליו ובשבעה דרכים תנוס לפניו והיית לזעוה לכל ממלכות הארץ"? האם אנחנו "זעווה לכל ממלכות הארץ??" זה היה אולי בשואה, במסעות הצלב, אבל היום? "יככה ה' בשיגעון ובעיוורון ובתימהון לבב, והיית ממשש בצהרים כאשר ימשש העיוור באפלה, ולא תצליח את דרכיך", זה המצב של מדינת ישראל? היא אבודה לגמרי, כמו שהיה לעם ישראל בגלות? או שאנחנו נמצאים בצד של הברכות?

זה די פשוט לראות באיזה צד אנחנו. אבל מה עם כל הבעיות הרוחניות והדתיות?התשובה נמצאת בשלל מקורות אבל נביא סיפור מפורסם מהגמרא, והלכה של הרמב"ם.

הגמרא מספרת על בנו של רבי יהושע שחלה, נפטר וחזר לתחיה, שואל אותו ר' יהושע, מה ראית בעולמות העליונים? עונה הבן "עולם הפוך ראיתי, עליונים למטה ותחתונים למעלה". לא הבנתי מה אני רואה, ראיתי עולם מבולבל לגמרי, בכדור הארץ הדברים היו נראים בצורה אחת, ובעולם האמת העסק התהפך. עונה לו רבי יהושע, "עולם ברור ראית", מה שאנחנו רואים בעיני הבשר שלנו זאת לא הראייה האלוקית. פוסק הרמב"ם בהלכות תשובה שיכולה להיות עבירה החמורה כמו הרבה מצוות, וישנה מצווה שהיא זכות אדירה כמו הרבה עבירות, ומי יכול לעשות את המשקל של זכויות מול עוונות, לשים את המאזניים של הזכויות מול העוונות?

– פוסק הרמב"ם "ואין שוקלים אלא בדעתו של א-ל דעות ברוך הוא, והוא היודע היאך שוקלים העוונות כנגד הזכויות", פוסק הרמב"ם שרק הקב"ה יודע לשפוט את הדברים, א-ל דעות ה', ולהגיד לנו האם בסופו של דבר אנחנו במצב כזה או אחר.

כשמסתכלים על הארת הפנים האדירה של הקב"ה למדינת ישראל ולעם ישראל בעשרות השנים האחרונות, אנחנו יודעים שכמובן צריך לתקן את הדרוש תיקון, אבל אנחנו בצד הנכון של המאזניים…

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו