ראיתי שרב אחד אמר: "שאלו את החזון איש: האם מותר למכור ולסחור בספרי הרב קוק? אמר להם: ספרי מחשבה לא, ספרי הלכה כן. למה ספרי מחשבה לא? כי הרב קוק למד את כל הפילוסופיה של בני דורו, למד את הכל, קרא את הכל.
והוא כתב בספרים שלו לדחות דבריהם (כמו שהרמב"ם כתב ספרים לדחות דברי אריסטו וחבריו), אבל כיוון שלא היו אז כלים בידו לדחות את הכל, הוא היה מתרץ בתירוצים כמו פשרות כאלה.
למדנו פעם בילדותנו (לא מתוך ספרו, אלא המורה אמר בשם הרב קוק שככה כתב) שמה שמקשים על גיל העולם וכדומה, התורה זה לא ספר מדע, התורה באה לומר לנו דרך של מוסר, דרך של חיים.
היום לא רק שהתורה היא ספר מדע, היא המדע של כל המדעים. התורה אמרה לנו שהעולם נברא. ובמשך אלפי שנים אמרו העולם קדמון מאז ומתמיד. ככה אריסטו, ככה אפלטון, ככה כולם (והרמב"ם נלחם לדחות את ההוכחות שלהם, ואמר: השאלה תישאר שקולה, ואנחנו מאמינים במשה רבנו. נקודה).
אבל היום התברר שיש לעולם התחלה, שבעה סוגי מדעים כולם מודים שיש לעולם התחלה. ואם יש לעולם התחלה, אז ברור שהיה מישהו מתחיל, כי לא יתכן עולם כל כך יפה שבא מאליו וכו'.
מה דעת הרב על זה?
א'. אני שמעתי גרסה דומה על החזון איש, ששאלוהו האם מותר ללמוד ספרי הרב קוק, ואמר: ספרי הלכה – כן, ספרי מחשבה – לא. בכל זאת, החזון איש היה תלמיד חכם גדול מאוד, אבל אי אפשר לדמות גדולתו לגדולתו של מרן הרב קוק. ודאי לא במחשבה, וגם ודאי לא בהלכה. ומישהו מסר לי גירסת הגר"ש פישר שהחזו"א נשאל על ידי הגר"ד יפה, ויש המשך. הגר"ד שאל: ואם זה מוסיף יראת שמים? השיב החזו"א איש שמותר. ובכלל, גם שמעתי שהסיפור הנ"ל לא נכון והוכחש, אלא שאלוהו אם למד ספרי הרב קוק, ואמר: ספרי הלכה – כן, ספרי מחשבה – לא.
ב'. מרן הרב קוק לא התייחס לספרי הפילוסופיה. ודאי הוא ידע את השיטות הפילוסופיות השונות. כך כותב רבנו הרב צבי יהודה: "וירבה מאוד חקור ולמוד בתורות כל המורים הפילוסופים שבאומות העולם בידיעה עמוקה" (צמח צבי). אך כאמור לא הביא שיטותיהם כדי לדחותן.
ג. הרמב"ם כתב ספרים לדחות דבריהם של פילוסופים, כגון של אריסטו, אבל מרן הרב קוק לא כתב ספרים כאלה. יש שתי שיטות: א. ללמוד שיטות הפילוסופיות ולדחות אותן. ב. ללמד רק את התורה שלנו ומתוך כך הדברים מתבררים. הרמב"ם נהג כשיטה הראשונה, רבי יהודה הלוי נהג כשיטה השניה. ובמשך הדורות, השיטה של רבי יהודה הלוי התקבלה יותר ויותר, ואנו כמעט לא מוצאים גדולי עולם העוסקים בדחיית דברי הפילוסופים. זה נדיר מאוד שמרן הרב קוק מזכיר דברי פילוסופים, אלא לימד הרבה אמונה, וממילא דברי הפילוסופים נדחים.
ד. לפעמים לרמב"ם לא היו הכלים לדחות, אבל כאמור מרן הרב קוק לא עסק בזה בכלל.
ה. הרב החשוב טוען שההרמוניה בעולם, היא הוכחה שד' ברא את העולם. אבל מזמן הוכחה זו הוכחשה. עיין ספריי הדלים יוצר אור והמאמין והפילוסוף.
ו. מרן הרב קוק לא כתב שהתורה היא לא ספר מדע. אמנם זה נכון, עיין מהר"ל, נתיבות עולם, נתיב התורה יד, שהתורה לא עוסקת במציאות אלא איך שהיא חייבת להיות. אלא, מרן הרב מסביר גיל העולם על פי דברי חז"ל (בראשית רבה ג, ז) "בונה עולמות ומחריבן", שהתהליך להגיע לעולם שלנו היה ארוך. עיין אגרות מרן הרב קוק, אגרת צא. ובכלל עיין ספרי הקטן 'מרן הרב קוק והאבולוציה', בו מצוטטים גדולי ישראל שמקבלים את רעיון האבולוציה: רבי עובדיה ספורנו, הרב שמשון רפאל הירש, הנצי"ב, בעל תפארת ישראל, בעל תורה תמימה, הרב אליהו בן אמוזג והג"ר גדליה נדל, תלמיד החזון איש.
ז. אכן לפעמים ד' בורא דברים פתאום, ולפעמים הוא בורא קמעא קמעא בדרך של אבולוציה, הכל בחכמתו העליונה.
מה דעתך בנושא?
29 תגובות
6 דיונים
אי"ש יהודי
מכיוון שלמדתי בישיבתו של אותו "רב אחד" שצוטט כאן אני חושב שחשוב שאעיר בקטנה - הדברים נאמרו בליל ג' אלול השנה. הרב פתח את שיעורו הקבוע בדברים לדמותו של הרב קוק...
מכיוון שלמדתי בישיבתו של אותו "רב אחד" שצוטט כאן אני חושב שחשוב שאעיר בקטנה - הדברים נאמרו בליל ג' אלול השנה. הרב פתח את שיעורו הקבוע בדברים לדמותו של הרב קוק וגדלותו וכ-20% מהשיעור עסק בכך. לאחר מכן הרב אמר את הדברים המצוטטים למעלה, ובמטרה מאוד ברורה: יצויין שמדובר בשיעור שנמסר בלב בני ברק בפני קהל חרדי ברובו הגדול. לא היה מקום שלא להתייחס לחזון איש, כמובן - שאגב: הרב המדובר ממש מעריץ את פסיקתו וגאונותו, מה שכלל לא עומד בסתירה לכך שהוא חולק עליו בנידונים רבים - אך שימו לב שהוא מסיט במכוון את עיקר ביקורתו של החזון איש כלפי הראי"ה לעניין יחסית שולי וזניח בהגותו, ואין לי ספק שרוב הרבנים החרדים לא יסכימו לפרשנות שניתנה בדברים המצוטטים למעלה פרשנות נכונה לדברי החזון איש - והלא דבר הוא! לגבי העניין הזה ספציפית, הרב אכן לא מסכים עם הרב קוק או לפחות עם הרב קוק על פי הפרשנות המקובלת (ואכמ"ל). כל זה לא עומד בסתירה לראייתו את הרב קוק כרב גדול וענק בתורה ויראת שמים. שמעתי מפיו לא אחת ולא שתיים ביטויים קשים מאוד כלפי המבזים את הרב ואת כתביו ובייחוד כלפי אלו שירדו לחייו. אגב כדאי לציין שהוא בכלל שונא את המריבות בין הדתיים ורואה בהן אסון נורא ומרבה להתבטא כנגדן. לא הייתה בדבריי חלילה כל כוונה לפגוע בכבודו של אף אדם בעולם ובוודאי לא חלילה בכבודו של רב כלשהו (אחרי הכל אני מושפע מאותו רב, שכל כך מתעב את הפגיעות בכבודו של כל רב איזה שיהיה ;). בברכת גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה לכל אחינו בית ישראל, בכל מקום שהם ומכל מגזר שהם... אי"ש יהודי
המשך 22:23 24.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש אחד
החזון איש היה חשוב אבל אי אפשר לדמות להרב קוק.. כמה פנטיות צרה ואמנונתיות טיפלה יש במשפט שלו.. על הרב קוק גמרו גדולי דורו שהוא בעל דמיון. לצד היותו עילוי עצום, זה...
החזון איש היה חשוב אבל אי אפשר לדמות להרב קוק.. כמה פנטיות צרה ואמנונתיות טיפלה יש במשפט שלו.. על הרב קוק גמרו גדולי דורו שהוא בעל דמיון. לצד היותו עילוי עצום, זה נכות! וזה מה שהוביל אותו למעשיו המוזרים ודרכו הפתלתלה, וכמה שהזהירוהו על זה - זה נפל על אוטם החזון איש לעומתו כאדם שמשמים נשלח לנווט את היהודת הנאמנה - משה קיבל תורה מסיני וכן הלאה
המשך 05:28 30.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש אחד
החזון איש היה חשוב אבל אי אפשר לדמות להרב קוק.. כמה פנטיות צרה ואמנונתיות טיפלה יש במשפט שלו.. על הרב קוק גמרו גדולי דורו שהוא בעל דמיון. לצד היותו עילוי עצום, זה...
החזון איש היה חשוב אבל אי אפשר לדמות להרב קוק.. כמה פנטיות צרה ואמנונתיות טיפלה יש במשפט שלו.. על הרב קוק גמרו גדולי דורו שהוא בעל דמיון. לצד היותו עילוי עצום, זה נכות! וזה מה שהוביל אותו למעשיו המוזרים ודרכו הפתלתלה, וכמה שהזהירוהו על זה - זה נפל על אוטם החזון איש לעומתו כאדם שמשמים נשלח לנווט את היהודת הנאמנה - משה קיבל תורה מסיני וכן הלאה
המשך 05:28 30.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אי"ש יהודי
מכיוון שלמדתי בישיבתו של אותו "רב אחד" שצוטט כאן אני חושב שחשוב שאעיר בקטנה - הדברים נאמרו בליל ג' אלול השנה. הרב פתח את שיעורו הקבוע בדברים לדמותו של הרב קוק...
מכיוון שלמדתי בישיבתו של אותו "רב אחד" שצוטט כאן אני חושב שחשוב שאעיר בקטנה - הדברים נאמרו בליל ג' אלול השנה. הרב פתח את שיעורו הקבוע בדברים לדמותו של הרב קוק וגדלותו וכ-20% מהשיעור עסק בכך. לאחר מכן הרב אמר את הדברים המצוטטים למעלה, ובמטרה מאוד ברורה: יצויין שמדובר בשיעור שנמסר בלב בני ברק בפני קהל חרדי ברובו הגדול. לא היה מקום שלא להתייחס לחזון איש, כמובן - שאגב: הרב המדובר ממש מעריץ את פסיקתו וגאונותו, מה שכלל לא עומד בסתירה לכך שהוא חולק עליו בנידונים רבים - אך שימו לב שהוא מסיט במכוון את עיקר ביקורתו של החזון איש כלפי הראי"ה לעניין יחסית שולי וזניח בהגותו, ואין לי ספק שרוב הרבנים החרדים לא יסכימו לפרשנות שניתנה בדברים המצוטטים למעלה פרשנות נכונה לדברי החזון איש - והלא דבר הוא! לגבי העניין הזה ספציפית, הרב אכן לא מסכים עם הרב קוק או לפחות עם הרב קוק על פי הפרשנות המקובלת (ואכמ"ל). כל זה לא עומד בסתירה לראייתו את הרב קוק כרב גדול וענק בתורה ויראת שמים. שמעתי מפיו לא אחת ולא שתיים ביטויים קשים מאוד כלפי המבזים את הרב ואת כתביו ובייחוד כלפי אלו שירדו לחייו. אגב כדאי לציין שהוא בכלל שונא את המריבות בין הדתיים ורואה בהן אסון נורא ומרבה להתבטא כנגדן. לא הייתה בדבריי חלילה כל כוונה לפגוע בכבודו של אף אדם בעולם ובוודאי לא חלילה בכבודו של רב כלשהו (אחרי הכל אני מושפע מאותו רב, שכל כך מתעב את הפגיעות בכבודו של כל רב איזה שיהיה ;). בברכת גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה לכל אחינו בית ישראל, בכל מקום שהם ומכל מגזר שהם... אי"ש יהודי
המשך 22:23 24.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לפי דרכו
אופנת ביזוי החזון איש...
09:59 03.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נתי
ממנו בהלכה ובהשקפה. לפסיקת הלכה לא מספיק בקיאות (שהיה לשניהם) צריך סייעתא דשמיא ור' חיים עוזר אמר שבכל דור יש רק בודדים והחזו"א אחד מהם. בהשקפה כל תלמיד יאמר שרבו גדול יותר,...
ממנו בהלכה ובהשקפה. לפסיקת הלכה לא מספיק בקיאות (שהיה לשניהם) צריך סייעתא דשמיא ור' חיים עוזר אמר שבכל דור יש רק בודדים והחזו"א אחד מהם. בהשקפה כל תלמיד יאמר שרבו גדול יותר, מי יקבע? אומנם בנושאים של קבלה ופנמיות התורה הראי"ה כתב הרבה יותר. אבל המבינים בתורת הסוד אומרים שבספר "אמונה ובטחון" רואים שהחזו"א שלט גם בתחום זה.
המשך 00:19 03.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור מאשר
אולי שכולם ילמדו אצל הגדול ביותר? (מי בכלל יכול לקבוע..) איני מבין מדוע לעסוק, בכלל, בשאלה- מי גדול יותר. הלא כל אדם למד אצל רב לפי שורש נשמתו, שכן, אין אדם...
אולי שכולם ילמדו אצל הגדול ביותר? (מי בכלל יכול לקבוע..) איני מבין מדוע לעסוק, בכלל, בשאלה- מי גדול יותר. הלא כל אדם למד אצל רב לפי שורש נשמתו, שכן, אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ. העיקר זה בקשת האמת. ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
המשך 21:09 02.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יורגן
האם אבינר איבד עולמו בשעה אחת? אני מנצל את ההזדמנות לקיים חובתי למחות על כבודו של החזון איש שבוזה כאן
15:09 02.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתמר
בתגובה ל: יורגן
אתה ממש טיפש למה לא ניצלת את ההזידמנות לקיים חובתך למחות על כבודו של הרב קוק שנרמס בציבור החרדי אלא מה ,אתה חושב שהחזון איש יותר גדול ולכן זה בסדר אז הוא חושב שהרב קוק יותר גדול מה אסור לחשוב כך פשוט כנראה למדת במקום חרדי שכל הזמן מזכירים את החזון איש שהוא הטופ של הטופ כמובן שגם אני למדתי בישיבות חרדיות אף שאני חולק הרבה על החרדים וגם על הדתיים בכל אופן איני מזלזל בחזון איש גם איני לומד כעת בספרי הרב קוק בכל אופן התגובה שלך היא נובעת מרגש זה כמו שתתווכח איזה רב יותר גדול נגיד הרב עובדיה או הרב אלישיב אז ברור שתלוי את מי אתה שואל אם תשאל אשכנזי הוא יגיד ברור שהרב אלישיב וכולי וכן בפוליטיקה אתה תפאר את המפלגה שלך והאחר יפאר את שלו בקיצור זכותו לחשוב ולומר שהרב קוק יותר גדול מה גם שיתכן מאד שזה נכון מה גם יתכן שהוא חש חובה מוסרית לומר זאת כי החרדים משמיצים והציבור הדתי החזק בדרך כלל שותק והגיע הזמן לעשות להם כמו שהן עושים והוא כמובן לא עשה כי הוא לא אמר שיש להחרים את ספריו של החזון איש
02:11 03.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גם
לשיטת הרב קוק לגבי בריאת העולם.
13:48 02.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרציה אומר
הרב צבי יהודה מביא את שיטת אחד מתלמידי הרב קוק - הרב שם טוב גפן, שסובר על פי הפילוסופיה של קאנט (שהמציאות שאנו יכולים לדבר עליה היא סובייקטיבית מתוך תפיסת...
הרב צבי יהודה מביא את שיטת אחד מתלמידי הרב קוק - הרב שם טוב גפן, שסובר על פי הפילוסופיה של קאנט (שהמציאות שאנו יכולים לדבר עליה היא סובייקטיבית מתוך תפיסת האדם ולא אובייקטיבית ועומדת בפני עצמה) שהמסקנות המדעיות המודרניות (הנכונות מדעית) של גיל העולם לא יכולות לומר לנו משהו על גיל העולם האמיתי, כי לא רלוונטי לדבר על עולם קיים לפני שיהיה יצור בעל תודעה שיתפוש אותו. כלומר היקום לא באמת בן 15 מליארד שנה והחיים בכדור הארץ לא באמת התפתחו לפני 3 מליארד שנה. מובא בשיחות הרב צבי יהודה אמונה ט בחלק של תורה ומדע, ומשמע משם שהרב צבי יהודה מסכים איתו.
המשך 13:27 02.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אי"ש יהודי
בתגובה ל: הרציה אומר
הוא לא בדיוק מתלמידי הרב קוק... אם כי ודאי הושפע ממנו. אך שיטתו שיטה מקורית וחשובה ומבוארת כל צרכה במאמרו "מעשה בראשית והאדמתנות" שבסוף ספרו הממדים הנבואה האדמתנות (הוצאת מוסד הרב קוק, דפוס צילום, ירושלים תשס"ה)
22:28 24.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר