אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

אופנת ביזוי הרב קוק \ הרב שלמה אבינר

החזון איש היה תלמיד חכם גדול מאוד, אבל אי אפשר לדמות גדולתו לגדולתו של מרן הרב קוק. ודאי לא במחשבה, וגם ודאי לא בהלכה. ובכלל. גם שמעתי שהסיפור הנ"ל לא נכון והוכחש

אופנת ביזוי הרב קוק \ הרב שלמה אבינר
  (צילום: ארכיון, ברוך גרינברג; תמונה קטנה: יוסי זמיר; פלאש90)

ראיתי שרב אחד אמר: "שאלו את החזון איש: האם מותר למכור ולסחור בספרי הרב קוק?  אמר להם: ספרי מחשבה לא, ספרי הלכה כן.  למה ספרי מחשבה לא? כי הרב קוק למד את כל הפילוסופיה של בני דורו, למד את הכל, קרא את הכל.

והוא כתב בספרים שלו לדחות דבריהם (כמו שהרמב"ם כתב ספרים לדחות דברי אריסטו וחבריו), אבל כיוון שלא היו אז כלים בידו לדחות את הכל, הוא היה מתרץ בתירוצים כמו פשרות כאלה.

למדנו פעם בילדותנו (לא מתוך ספרו, אלא המורה אמר בשם הרב קוק שככה כתב) שמה שמקשים על גיל העולם וכדומה, התורה זה לא ספר מדע, התורה באה לומר לנו דרך של מוסר, דרך של חיים.

היום לא רק שהתורה היא ספר מדע, היא המדע של כל המדעים. התורה אמרה לנו שהעולם נברא. ובמשך אלפי שנים אמרו העולם קדמון מאז ומתמיד. ככה אריסטו, ככה אפלטון, ככה כולם (והרמב"ם נלחם לדחות את ההוכחות שלהם, ואמר: השאלה תישאר שקולה, ואנחנו מאמינים במשה רבנו.  נקודה).

אבל היום התברר שיש לעולם התחלה, שבעה סוגי מדעים כולם מודים שיש לעולם התחלה. ואם יש לעולם התחלה, אז ברור שהיה מישהו מתחיל, כי לא יתכן עולם כל כך יפה שבא מאליו וכו'.

מה דעת הרב על זה?

א'. אני שמעתי גרסה דומה על החזון איש, ששאלוהו האם מותר ללמוד ספרי הרב קוק, ואמר: ספרי הלכה – כן, ספרי מחשבה – לא.  בכל זאת, החזון איש היה תלמיד חכם גדול מאוד, אבל אי אפשר לדמות גדולתו לגדולתו של מרן הרב קוק.  ודאי לא במחשבה, וגם ודאי לא בהלכה.  ומישהו מסר לי גירסת הגר"ש פישר שהחזו"א נשאל על ידי הגר"ד יפה, ויש המשך.  הגר"ד שאל: ואם זה מוסיף יראת שמים?  השיב החזו"א איש שמותר. ובכלל, גם שמעתי שהסיפור הנ"ל לא נכון והוכחש, אלא שאלוהו אם למד ספרי הרב קוק, ואמר: ספרי הלכה – כן, ספרי מחשבה – לא. 

ב'. מרן הרב קוק לא התייחס לספרי הפילוסופיה. ודאי הוא ידע את השיטות הפילוסופיות השונות.  כך כותב רבנו הרב צבי יהודה: "וירבה מאוד חקור ולמוד בתורות כל המורים הפילוסופים שבאומות העולם בידיעה עמוקה" (צמח צבי). אך כאמור לא הביא שיטותיהם כדי לדחותן.

ג. הרמב"ם כתב ספרים לדחות דבריהם של פילוסופים, כגון של אריסטו, אבל מרן הרב קוק לא כתב ספרים כאלה. יש שתי שיטות: א. ללמוד שיטות הפילוסופיות ולדחות אותן. ב. ללמד רק את התורה שלנו ומתוך כך הדברים מתבררים. הרמב"ם נהג כשיטה הראשונה, רבי יהודה הלוי נהג כשיטה השניה. ובמשך הדורות, השיטה של רבי יהודה הלוי התקבלה יותר ויותר, ואנו כמעט לא מוצאים גדולי עולם העוסקים בדחיית דברי הפילוסופים. זה נדיר מאוד שמרן הרב קוק מזכיר דברי פילוסופים, אלא לימד הרבה אמונה, וממילא דברי הפילוסופים נדחים.

ד. לפעמים לרמב"ם לא היו הכלים לדחות, אבל כאמור מרן הרב קוק לא עסק בזה בכלל.

ה. הרב החשוב טוען שההרמוניה בעולם, היא הוכחה שד' ברא את העולם. אבל מזמן הוכחה זו הוכחשה. עיין ספריי הדלים יוצר אור והמאמין והפילוסוף.

ו. מרן הרב קוק לא כתב שהתורה היא לא ספר מדע. אמנם זה נכון, עיין מהר"ל, נתיבות עולם, נתיב התורה יד, שהתורה לא עוסקת במציאות אלא איך שהיא חייבת להיות. אלא, מרן הרב מסביר גיל העולם על פי דברי חז"ל (בראשית רבה ג, ז) "בונה עולמות ומחריבן", שהתהליך להגיע לעולם שלנו היה ארוך. עיין אגרות מרן הרב קוק, אגרת צא. ובכלל עיין ספרי הקטן 'מרן הרב קוק והאבולוציה', בו מצוטטים גדולי ישראל שמקבלים את רעיון האבולוציה: רבי עובדיה ספורנו, הרב שמשון רפאל הירש, הנצי"ב, בעל תפארת ישראל, בעל תורה תמימה, הרב אליהו בן אמוזג והג"ר גדליה נדל, תלמיד החזון איש.

ז. אכן לפעמים ד' בורא דברים פתאום, ולפעמים הוא בורא קמעא קמעא בדרך של אבולוציה, הכל בחכמתו העליונה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
עיקר הבעייתיות היא באמירה "פשרה", מה שודאי לא
צדוק | 01-09-2020 16:04
נכון
סייג לחכמה שתיקה. ומי קבע ששאלו את החזו''א?
עידו 2 | 02-09-2020 12:42
ראשית מסלפים ''עובדה'' ולאחר מכן הקולמוס משרבט, הנייר זועק. המרחק בין התפלספות לבין חילול ה' וחילול גדולי ישראל אינו רחוק. חברה חדלו !! היזהרו בגחלתן
2
חבל שלא מביאים את כל דבריו של הרב שליט"א
גיא | 01-09-2020 16:42
הוא ממש אמר על הרב קוק שהיה גדול מאד ושאסור לבזות אותו ורק אחכ הוסיף את מה שכתוב כאן.
3
אם היום היו...
אמונה | 01-09-2020 17:34
אם היום היו מתפרסמים דברי הרב קוק על נשים בסרוגים אני מניח שהייתה פורצת מהומת ה'.
4
יש לרב אבינר מד-רבנים?
יובל | 01-09-2020 17:58
עפ מה הוא קובע שהרב קוק היה גדול מהחזוא? אם כבר, אני חושב שבעיון ובהלכה החזוא היה גדול בהרבה מהרב קוק. איזו השפעה יש היום לרב קוק ואיזו השפעה יש לחזוא? אין בכלל מה להשוות. ואני לא מדבר רק על החזונאישניקים.
לאיתמר
יובל | 03-09-2020 12:05
נו באמת. ברור שיש שם הגזמות. אבל לגבי גדלותו הענקית של החזוא שהיה חדר-בדרא, אין חולק.
חחח אתה...
איתמר | 03-09-2020 2:20
חחח אתה תוכל להגיד לי דבר עיון מהחזון איש אני כמעט במאה אחוז שאתה לא יודע זה רק סיפורים שקראת בספרים בסדר מוסר על גדלותו של החזון איש כמובן בלי לזלזל בחזון איש אבל אל תהיה ילד אתה יודע כמה בציבור החרדי בפרט מגזימים בתארים וסיפורים סיפורים שלא היו ולא נבראו וכן כל אברך כבר נוסף לו תואר הרב יודע קצת כבר נהפך לגאון יותר מפורסם גאון הגאונים בן של האדמור כבוד קדושת מרן אדמור שליטא וכולי תחשוב על זה זה די מצחיק אני יודע שיהיה קשה לך לשנות מחשבה כי גדלת מילדות כנראה על החזון איש אבל מבחינה הגיונית דבריך הם שטויות והבלים וזה רק תגובה רגשית של חננות
לכהן
יובל | 02-09-2020 9:54
קודם כל הסיפור על החזוא שעמד כל זמן שהרב קוק נשא דברים, לא היה בבית הכנסתהחורבה אלא בחנוכת בניין ישיבת בית יוסף בבני ברק, בשנת 1934. כמה חודשים לאחר עלייתו של החזוא ארצה. לגבי יחסו של החזוא לרב קוק יש כל מיני עמדות והעמדה שנראית לי הכי סבירה היא זו של פרופ' בני בראון בספרו על החזוא, לפיה בתחילה אכן החזוא רחש כבוד לרב קוק (כינה אותו מרן) אך לאט לאט מסתבר שההערכה פחתה, במיוחד לאחר פטירתו של הרב קוק (הוא למשל לא מתייחס אליו כלל בדיוניו בענייני השמיטה). בכל אופן, אין ספק שהרב קוק היה ענק בכל ענפי התורה. אולם מניין לך לקבוע מי יותר גדול? אל תשכח שאמנם בוולוז'ין הרב קוק למד בהתמדה עצומה, אולם בשנות חייו המאוחרות יותר הוא היה טרוד ראשו ורובו בענייני ציבור, כרב של יפו ולאחר מכן כרבה הראשי של אי, דבר שמן הסתם פוגם בהתקדמות התורנית. משאכ החזוא שהיה ספון כל ימיו בד' אמות של הלכה (אני לא אומר מה יותר רצוי אלא אלו העובדות) ולכן סביר שבשנות חייהם המבוגרות החזוא התעלה יותר בעמקות בתורה, בעוד הרב קוק היה גם עסוק וטרוד בענייני ציבור (חשובים מאוד). ואני שוב אומר, בעולם הישיבות ובעולם התורה בכלל, גם בעולם התורה הציוני דתי, אני לא רואה שהראיה השאיר חותם בעיון ובהלכה, משאכ לגבי החזוא (כמובן ששיטתו בלימוד פחות התקבלה בעולם הישיבות אך עדיין היא משמעותית ביותר. ובוודאי בהלכה).
הרב קוק...
כהן | 01-09-2020 21:09
הרב קוק היה גאון עולם שהחזון איש מספר עליו בתור נער שהוא זכר אותו עוד מליטא יושב ומתמיד בלימוד. מסופר על הרב שבכמה שנים בודדות בוולוז׳ן למד 60 דף גמרא ביום. וסידר לעצמו סדר חזרות על כל הש״ס שבו הצליח לחזור על כל הש״ס 17 פעמים. וכל זה בערך בשנה וחצי או שנתיים משהו כזה. מסופר על הבן של ר׳ אריה לוין הרב שמחה שלמה לוין שהיה חברותא של הגרשז״א זצ״ל שלמדו בישיבת עץ חיים היו הולכים כל כמה שבועות רצים מהישיבה שהיתה באזור מחנה יהודה ורצים לבית הרב כל אחד לפי תורו היה מציץ בחור שבדלת על הרב קוק שוקד בלימודו 10 דקות ואז רצים חזרה לישיבה וממשיכים בלימודם. זה היה סדר מוסר שלהם. מסופר על החזו״א שהגיע לשמוע שיעור שנתן הרב קוק בחורבה והחזו״א הגיע במיוחד מב״ב שזה ממש לא מובן כדי לשמוע אותו ומשך כל השיעור הוא עמד ברתת ובזיעה. וכשהביאו לו כסא ורצו לכבד אותו שישב אמר ״די תורה שטייט!״ בתרגום לעברית התורה עומדת! הכוונה היה לרב קוק שהוא התייחס אליו כאל התורה עצמה והוא תורה עומדת אז איך הוא ישב? בקיצור הרב היה ענק בלימוד בעיון ובבקיאות בש״ס ובפוסקים בהלכה במדרש בפשט רמז דרש וסוד. ממש בכל התורה הכולה. ענק שבענקים. וזה כולם ידעו. רק שבגלל הקנאים שעשו לו את המוות והפכו אותה למפוקפק בציבור החרדי לא מתייחס אליו בהערכה ובכבוד מספיק אחרת ספריו בהלכה ובאמונה היו מצוטטים בכל ספר שיצא מאז עד כדי כך היו לו חידושים בכל נושא. זה פשוט שקר לומר שהחזו״א היה יותר גדול ממנו. החזו״א מאמירה כזאת. הוא היה מתחלחל אם הוא עוד היה בחיים והיה שומע דבר כזה. זה לא בר השוואה אפילו. יש לי אין ספור סיפורי מעשיות אל איזה יחס של הערכה וכבוד הגדולים בציבור החרדי גם הליטאי וגם החסידי גם הירושלמי וגם הבני ברקי לכבוד הרב קוק אל אף שחלקו עליו בהמון נושאים. רק הקנאים זלזלו בו אבל הם לא קרובים אפילו להיחשב ענקים בענקים. אני יכול להוציא ספר שלם של סיפורים על זה. זה בזיון כבוד לומר דברים כאלו על מרן הרב זצ״ל. כנראה שהתרופה והתשובה שצריך לעשות בזה זה ללמוד את כל דבריו שיצאו לאור עד כה (יש המון שעדיין לא יצאו לאור) בהלכה ובאמונה ולהכיר אותם לעומק. זה לא מספיק להכיר את תורתו העמוקה ורחבה מני ים ברמת ״הסיסמאות״ בלבד. זה אפילו גורם עוול. כולנו חייבים להתחזק בזה. אחרת אנחנו עובדים על עצמנו שבעיניים שאומרים שממשיכים את דרכו אבל מבלי להכיר את כתביו ודבריו לעומק.
5
יש ספר נפלא "בין קודש לחול" של הרב איתן קופמן
דתיה | 01-09-2020 20:12
ספר על תורה ומדע לפי הרב קוק ושם יש הסבר נרחב על גישת הרב קוק מומלץ בחום!!
6
תגידו אתם בכלל...
רפאל | 01-09-2020 22:15
תגידו אתם בכלל יודעים למה אתם נכנסים מי אתם בכלל שמשווים בין רבנים .
7
אכן אי אפשר להשוות, כנסו:
יעקב | 01-09-2020 23:08
הרב קוק העמיד דור של 50 אחוז דתלשים ו50 אחוז אנדרוגינוסים מבחינה דתית, החזון איש העמיד דור של חרדים לדבר השם, בהחלט, אי אפשר להשוות.
תגובה ל 7
לא נכון | 02-09-2020 13:34
הרב קוק העמיד את הציונות הדתית שהצילה רבים מלהיות חילונים, אם לא הציונות הדתית, כל מי שלא היה במיעוט החרדי היה הופך להיות חילוני. עדיף דור של לייטים או דתלשים מאשר שכל עם ישראל למעט החרדים היו חילונים ללא שורשים בכלל. זה כמו לומר שהגישה החרדית הספרדית השסניקית יצרה מחללי שבת מסורתיים לעומת החרדים האשכנזים שאין להם בתנועה מחללי שבת. ההפך הוא הנכון - החרדים האשכנזים מנעו התקרבות של מסורתיים על ידי התבדלות, ואילו הספרדים שמרו על רבים מסורתיים כי לא יצרו מחיצות בין בעלי הרמות הדתיות.
הבעיה בטיעון...
ארז | 02-09-2020 9:28
הבעיה בטיעון שלך היא שאתה מייחס העמדת תלמידים אך ורק לעניין קיום מצוות לולב סוכה תפילה וכיוצא באלה.. מה עם ישוב הארץ? כיבוש הארץ ? ביסוסה החומרי ? משפט צדק? ועוד רבים. ראה תלמידיו... כמה כוחם בציבור גדול בהרבה ממספרם היחסי. צא מהשטייטל שלך בגולה, אנחנו בארץ ישראל, יש הרבה משימות ותלמידי הרב קוק לוקחים אותם על שכמם ולכן יהיו כאלה שגם יפסיקו להיות דתיים (לשיטתך) בגלל החיכוך המתמיד וההתמודדיות שתלמידי רבנים חרדים לא יהיו להם. אלו מתים באוהלה של תורה ואלו מוסרים נפשם כפשוטו.
ההולכים בדרכו...
ישראל | 02-09-2020 1:58
ההולכים בדרכו כולם מקפידים על קלה כבחמורה, אלה שלא - אינם תלמידיו. בנוסף לכך השאלה מה הייתה נקודת הפתיחה של אותו ציבור והאם הוא התקדם
8
מסופר שקנאים פגעו...
אריה | 02-09-2020 0:29
מסופר שקנאים פגעו ברב קוק ומישהוא נסע לראדין לאסוף כופר נפש, החפץ חיים שאל למי ,והשיבו לקנאים שפגעו ברב קוק והשיב לא אתן פרוטה למי שפוגע בגאון .בסופו הרב קוק מחל להם.
9
שטויות ברמה ...
יעקב | 02-09-2020 0:44
שטויות ברמה
צודק...דור מסכן...
.... | 03-09-2020 11:10
צודק...דור מסכן תתקנו עצמכם לפני שאתם מתעסקים באחרים...הרב עובדיה אמר שהרב קוק קודש...עושים הכל חוץ מלתקן עצמם
10
אתה לא הכרת לא את הרב קוק ולא את החזון איש
צחי | 02-09-2020 10:13
לא מתאים למדוד אנשים גדולים לפי השקפת עולמך
11
הרב צבי יהודה מביא שיטה שחולקת על גיל העולם
הרציה אומר | 02-09-2020 13:27
הרב צבי יהודה מביא את שיטת אחד מתלמידי הרב קוק - הרב שם טוב גפן, שסובר על פי הפילוסופיה של קאנט (שהמציאות שאנו יכולים לדבר עליה היא סובייקטיבית מתוך תפיסת האדם ולא אובייקטיבית ועומדת בפני עצמה) שהמסקנות המדעיות המודרניות (הנכונות מדעית) של גיל העולם לא יכולות לומר לנו משהו על גיל העולם האמיתי, כי לא רלוונטי לדבר על עולם קיים לפני שיהיה יצור בעל תודעה שיתפוש אותו. כלומר היקום לא באמת בן 15 מליארד שנה והחיים בכדור הארץ לא באמת התפתחו לפני 3 מליארד שנה. מובא בשיחות הרב צבי יהודה אמונה ט בחלק של תורה ומדע, ומשמע משם שהרב צבי יהודה מסכים איתו.
הוא לא...
אי"ש יהודי | 24-09-2020 22:28
הוא לא בדיוק מתלמידי הרב קוק... אם כי ודאי הושפע ממנו. אך שיטתו שיטה מקורית וחשובה ומבוארת כל צרכה במאמרו מעשה בראשית והאדמתנות שבסוף ספרו הממדים הנבואה האדמתנות (הוצאת מוסד הרב קוק, דפוס צילום, ירושלים תשסה)
12
הרב גדליה נדל מתלמידי חזון איש סבר באופן דומה
גם | 02-09-2020 13:48
לשיטת הרב קוק לגבי בריאת העולם.
13
האם אבינר איבד...
יורגן | 02-09-2020 15:09
האם אבינר איבד עולמו בשעה אחת? אני מנצל את ההזדמנות לקיים חובתי למחות על כבודו של החזון איש שבוזה כאן
אתה ממש...
איתמר | 03-09-2020 2:11
אתה ממש טיפש למה לא ניצלת את ההזידמנות לקיים חובתך למחות על כבודו של הרב קוק שנרמס בציבור החרדי אלא מה ,אתה חושב שהחזון איש יותר גדול ולכן זה בסדר אז הוא חושב שהרב קוק יותר גדול מה אסור לחשוב כך פשוט כנראה למדת במקום חרדי שכל הזמן מזכירים את החזון איש שהוא הטופ של הטופ כמובן שגם אני למדתי בישיבות חרדיות אף שאני חולק הרבה על החרדים וגם על הדתיים בכל אופן איני מזלזל בחזון איש גם איני לומד כעת בספרי הרב קוק בכל אופן התגובה שלך היא נובעת מרגש זה כמו שתתווכח איזה רב יותר גדול נגיד הרב עובדיה או הרב אלישיב אז ברור שתלוי את מי אתה שואל אם תשאל אשכנזי הוא יגיד ברור שהרב אלישיב וכולי וכן בפוליטיקה אתה תפאר את המפלגה שלך והאחר יפאר את שלו בקיצור זכותו לחשוב ולומר שהרב קוק יותר גדול מה גם שיתכן מאד שזה נכון מה גם יתכן שהוא חש חובה מוסרית לומר זאת כי החרדים משמיצים והציבור הדתי החזק בדרך כלל שותק והגיע הזמן לעשות להם כמו שהן עושים והוא כמובן לא עשה כי הוא לא אמר שיש להחרים את ספריו של החזון איש
14
אולי שכולם ילמדו...
אור מאשר | 02-09-2020 21:09
אולי שכולם ילמדו אצל הגדול ביותר? (מי בכלל יכול לקבוע..) איני מבין מדוע לעסוק, בכלל, בשאלה- מי גדול יותר. הלא כל אדם למד אצל רב לפי שורש נשמתו, שכן, אין אדם למד אלא במקום שליבו חפץ. העיקר זה בקשת האמת. ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
15
אין שום היתר לזלזל בראי"ה אבל החזו"א היה גדול
נתי | 03-09-2020 0:19
ממנו בהלכה ובהשקפה. לפסיקת הלכה לא מספיק בקיאות (שהיה לשניהם) צריך סייעתא דשמיא ור' חיים עוזר אמר שבכל דור יש רק בודדים והחזוא אחד מהם. בהשקפה כל תלמיד יאמר שרבו גדול יותר, מי יקבע? אומנם בנושאים של קבלה ופנמיות התורה הראיה כתב הרבה יותר. אבל המבינים בתורת הסוד אומרים שבספר אמונה ובטחון רואים שהחזוא שלט גם בתחום זה.
16
אופנת ביזוי החזון...
לפי דרכו | 03-09-2020 9:59
אופנת ביזוי החזון איש...
17
מכיוון שלמדתי בישיבתו...
אי"ש יהודי | 24-09-2020 22:23
מכיוון שלמדתי בישיבתו של אותו רב אחד שצוטט כאן אני חושב שחשוב שאעיר בקטנה - הדברים נאמרו בליל ג' אלול השנה. הרב פתח את שיעורו הקבוע בדברים לדמותו של הרב קוק וגדלותו וכ-20% מהשיעור עסק בכך. לאחר מכן הרב אמר את הדברים המצוטטים למעלה, ובמטרה מאוד ברורה: יצויין שמדובר בשיעור שנמסר בלב בני ברק בפני קהל חרדי ברובו הגדול. לא היה מקום שלא להתייחס לחזון איש, כמובן - שאגב: הרב המדובר ממש מעריץ את פסיקתו וגאונותו, מה שכלל לא עומד בסתירה לכך שהוא חולק עליו בנידונים רבים - אך שימו לב שהוא מסיט במכוון את עיקר ביקורתו של החזון איש כלפי הראיה לעניין יחסית שולי וזניח בהגותו, ואין לי ספק שרוב הרבנים החרדים לא יסכימו לפרשנות שניתנה בדברים המצוטטים למעלה פרשנות נכונה לדברי החזון איש - והלא דבר הוא! לגבי העניין הזה ספציפית, הרב אכן לא מסכים עם הרב קוק או לפחות עם הרב קוק על פי הפרשנות המקובלת (ואכמל). כל זה לא עומד בסתירה לראייתו את הרב קוק כרב גדול וענק בתורה ויראת שמים. שמעתי מפיו לא אחת ולא שתיים ביטויים קשים מאוד כלפי המבזים את הרב ואת כתביו ובייחוד כלפי אלו שירדו לחייו. אגב כדאי לציין שהוא בכלל שונא את המריבות בין הדתיים ורואה בהן אסון נורא ומרבה להתבטא כנגדן. לא הייתה בדבריי חלילה כל כוונה לפגוע בכבודו של אף אדם בעולם ובוודאי לא חלילה בכבודו של רב כלשהו (אחרי הכל אני מושפע מאותו רב, שכל כך מתעב את הפגיעות בכבודו של כל רב איזה שיהיה ;). בברכת גמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה לכל אחינו בית ישראל, בכל מקום שהם ומכל מגזר שהם... איש יהודי