אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

משרד החינוך חושף נתונים: גלנט מתכנן מהפכה לטובת המנהלים

שר החינוך יואב גלנט חשף היום את הנתונים העגומים על העלייה המזערית בשיעור הזכאים לבגרות. הפתרון: הורדת רגולציה ועידוד מנהלים לעצמאות מחשבתית וכלכלית

משרד החינוך חושף נתונים: גלנט מתכנן מהפכה
  (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

שר החינוך גלנט, לא מרוצה מההישגים של בנט במשרד החינוך. בנתונים שמפרסם היום משרד החינוך, בעקבות נתוני הבגרויות של תשע"ט, נראית עלייה מזערית בשיעור הזכאים לבגרות מדי שנה, והוא עומד על כ-70%.

מנתוני 'התמונה החינוכית' המכיל 27 מדדים עולה, כי במרביתם (ב- 16 מדדים) לא חל שינוי, וניכר כי הם משקפים סטגנציה. ב- 2 מדדים חלה ירידה וביתר (9) חלה עליה.

עוד באותו נושא

20 מליון שקל: משרד החינוך מחזיר כסף להורים


4

מבט על מדד הזכאות לבגרות מראה, כי לא חל שינוי בו שינוי, ובכלל זה גם בשיעור הזכאות בחתך מגזרי ומגדרי. שיעור הזכאות הארצי נותר על כנו קרוב לכ- 70%, שהם 80,095 מתוך 114,979 הלומדים במוסדות המגישים לבגרות.

המגזר הבדואי בנגב רשם ירידה של 4%, ואילו המגזר החרדי רשם עליה של 1.9% (מתוך המוסדות המגישים לבגרות). לאורך שלוש השנים האחרונות (תשע"ז-תשע"ט) מראה "התמונה החינוכית", כי באופן מצטבר חלה עליה קטנה בשיעור של 1.5% בשיעור הזכאים.

גלנט: לעודד חופש יצירה למנהלים

הפתרון של שר החינוך גלנט הוא עידוד יצירתיות אצל המנהלים. בתדרוך לעיתונאים אמר גלנט: "שינוי התפיסה יגיע מניהול אחר. סבלנו מבעיות קשות בנושא ניהול והעיקר שבהן כח אדם מצטיין בבתי הספר, משוחח עם מאות מנהלים, אנשים שרוצים להצליח אבל מצד שני לא נותנים להם לא סמכויות ולא משאבים.

לדבריו: "מנוונים את היכולת שלהם לפעול. היה נתק בין מה שקורה במשרד החינוך – במטה, לבין מה שקורה בשטח – חמשת אלפים ומשהו המנהלים מקבלים הוראות סותרות מאגפים שונים במשרד או שנדרשים למלא עשרות דו"חות על הישגים, במקום לעבוד".

הפתרון של גלנט הוא מינוי צוות שיפחית את הרגולציה. הצוות יפחית את הפיקוח במקומות החזקים ויתן למנהלים חופש פעולה נרחב יותר, ובמקומות החלשים הפיקוח יהפוך לגוף תומך וחונך. לדבריו "ברגע שנשחרר את האילוץ, נראה שינוי משמעותי".

איך זה יעבוד?

גלנט נתן אפשרות אחת לגמישות תקציבית. מערכת החינוך משלמת שכר הוראה בסדר גודל של 55 מיליארד שקל ל-30 שעות שבועיותף כלומר עלות שעת הוראה שבועית – היא כ-1.5 מיליארד שקל. במקום לקצץ את שעת ההוראה, הוא מתכנן לקחת מיליארד שקל, ולתת אותה לכל מנהל כדי שיעשה בה את הבחירות שלו, זה יוצא בערך 1,000 שקל לתלמיד לשנה. בתי ספר יוכלו להקים תכנית למצטיינים או תיגבור לחלשים, לקיים מסגרות לימוד נוספות – הכל לפי שיקול דעתו של המנהל וצרכיו.

התמונה החינוכית תשע"ט

  אשכול למידה והישגים

  • בשיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב מהלומדים ב-י”ב נרשמה יציבות

תשע"ט: 69.7% לעומת תשע"ח: 69.9%

זכאות לפי מגזרים

        מגזר יהודי (כולל חרדי) נרשמה יציבות: תשע"ט 73.1% לעומת תשע"ח 72.7%

        ממלכתי נרשמה יציבות: תשע"ט 80.8% לעומת תשע"ח 80.2%

        ממלכתי דתי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.7 לעומת תשע"ח 82.1%

        חרדי נרשמה עליה: תשע"ט 23.2% לעומת תשע"ח 21.3%

        מגזר לא יהודי (ללא מזרח ירושלים) נרשמה ירידה: תשע"ט 62.8% לעומת תשע"ח 63.9%

        חברה ערבית (ללא מזרח ירושלים) נרשמה יציבות: תשע"ט 63.9% לעומת תשע"ח 64.8%

        דרוזי נרשמה יציבות: תשע"ט 82.5% לעומת תשע"ח 82.2%

        בדואי בנגב נרשמה ירידה: תשע"ט 48.1% לעומת תשע"ח 52.1%

זכאות לפי מגדר מגדרי

        בנות נרשמה יציבות: תשע"ט 71.8% לעומת תשע"ח 71.9%

        בנים נרשמה יציבות: תשע"ט 67.2% לעומת תשע"ח 67.6%

איכות התעודה

  • בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל נרשמה עליה

תשע"ט: 39.1% לעומת תשע"ח: 37.7%

  • בשיעור הזכאים לתעודת בגרות מצטיינת מקרב הלומדים ב-י”ב נרשמה יציבות

תשע"ט:  8.8% לעומת תשע"ח: 8.2%

  • בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה  4 יח״ל  נרשמה יציבות

תשע"ט: 18.5% לעומת תשע"ח: 17.6%

  • בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל נרשמה יציבות  תשע"ט: 15.5% לעומת תשע"ח: 15.5%
  • בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית  4 יח״ל נרשמה ירידה

תשע"ט: 22.2% לעומת תשע"ח: 23.2%

  • במדד טוהר בחינות (אחוז מחברות בחינה פסולות) נרשמה יציבות

תשע"ט: 1% לעומת תשע"ח: 1.1%

  • במדד אירועי שק"ד נרשמה יציבות

תשע"ט: 1.3% לעומת תשע"ח: 1.3%

  • במדד קידום אסטרטגיות ללמידה עצמית נרשמה יציבות

תשע"ט: 58% לעומת תשע"ח: 57%

  • במדד קבלת הערכה ומשוב מקדמי למידה מהמורים נרשמה עליה

תשע"ט: 56% לעומת תשע"ח: 54%

  • במדד מסוגלות, סקרנות ועניין בלמידה נרשמה יציבות

תשע"ט: 52% לעומת תשע"ח: 53%

  • במדד פרקטיקות הוראה- למידה–הערכה איכותיות נרשמה יציבות

תשע"ט: 56% לעומת תשע"ח: 55%

אשכול ערכים ואקלים חינוכי

  • במדד קידום סובלנות כלפי האחר והשונה נרשמה יציבות

תשע"ט: 77% לעומת תשע"ח: 76%

  • במדד המעורבות באירועי אלימות נרשמה ירידה

תשע"ט: 6% לעומת תשע"ח: 7%

  • במדד הקרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים נרשמה עליה

תשע"ט: 47% לעומת תשע"ח: 45%

  • במדד התחושה כללית חיובית כלפי בית הספר נרשמה יציבות

תשע"ט: 70% לעומת תשע"ח: 69%

  • במדד העידוד למעורבות חברתית ואזרחית נרשמה עליה

תשע"ט: 60% לעומת תשע"ח: 57%

  • במדד שותפות הורים נרשמה יציבות

תשע"ט: 76% לעומת תשע"ח: 76%

אשכול התמדה ונשירה

  • במדד ההתמדה נרשמה יציבות

תשע"ט: 79.8% לעומת תשע"ח: 79.7%

  • במדד הנשירה נרשמה ירידה

תשע"ט: 1% לעומת תשע"ח: 1.2%

 אשכול  הצוות החינוכי

  • במדד ניהול פיתוח הצוות החינוכי בבית הספר נרשמה יציבות

תשע"ט: 39% לעומת תשע"ח: 40%

  • במדד שביעות הרצון של המורים מבית הספר נרשמה יציבות

תשע"ט: 72% לעומת תשע"ח: 71%

  • במדד הקליטה וליווי של עובדי הוראה ובעלי תפקידים בבית הספר נרשמה ירידה תשע"ט: 67% לעומת תשע": 72%
  • במדד עבודה שיתופית של מורים בבית הספר נרשמה יציבות

תשע"ט: 76% לעומת תשע"ח: 76%

הסמכות טכנולוגיות

מדדים אלה מצביעים על עלייה ב- 3 מדדים: שיעור הזכאים להסמכות טכנולוגיות (תשע"ט: 58.9% לעומת תשע"ח: 54.6%), שיעור הזכאים לתעודות הסמכה טכנולוגיות ולתעודות בגרות והסמכה המאפשרת לימודי טכנאים והנדסאים (תשע"ט: 42.6% לעומת תשע"ח: 40.1%), ובשיעור הזכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית מצטיינת – עם אנגלית ומתמטיקה מורחב (תשע"ט: 9.5% לעומת תשע"ח: 8.4%).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בנט עשה נזק...
בנט נזק | 24-08-2020 19:50
בנט עשה נזק עצום למשרד החינוך. הוא הכניס את הרפורמה בחנמ שהרסה את מערכת החינוך.
2
טישו בקהל למגיב...
אוויייש | 26-08-2020 13:48
טישו בקהל למגיב בנט נזק