כמה אנחנו זקוקים ללכת בדרכו של הרב קוק - סרוגים

כמה אנחנו זקוקים ללכת בדרכו של הרב קוק

יש מי שנוח להם לצייר את הרב קוק כפשרן, ליברל שהסכים להכיל הכל, שאהב את כולם בלי להעיר, שרק הוסיף טוב ולא קבל על הרע. אך מי שבאמת מכיר מעט מפועלו של הרב יודע שציור זה חוטא לאמת

author-image
כמה אנחנו זקוקים ללכת בדרכו של הרב קוק
  הרב קוק זצ"ל (צילום: ארכיון, ברוך גרינברג)

ערב במושבה פוריה, הראי"ה קוק והרב זוננפלד נשאו דברים וניהלו שיח ער עם חלוצי המושבה הצעירה, במהלך המפגש נעלם הרב קוק ויצא מחדר האוכל. לפתע הוא חזר ופרץ אל האולם כשהוא לבוש בבגדי חלוץ ורובה בידו, נכנס אל תוך מעגל הרוקדים, אחריו נכנס חלוץ, שעמו החליף הרב קוק את הבגדים, כשהוא לבוש בבגדי הרב. הרב קוק הניף את ידיו, רקד לבדו ושר שיר חסידי סוחף.

האירוע הזה התרחש לפני כמאה שנה, עת יצאו קומץ רבנים בהובלתו של הראי"ה קוק למספר מושבות נידחות בצפון הארץ, במסע שנודע לעתיד בשם 'מסע המושבות'. מטרת המסע למושבות שבחלקן נוסדו על-ידי חלוצי העלייה השנייה, שלא היו שומרי תורה ומצוות, הייתה לעורר לקירוב לבבות בין היישוב הישן והיישוב החדש, ולהחזיר את החלוצים עד כמה שאפשר למסורת ישראל בנושאי חינוך הילדים, כשרות, שמירת השבת ועוד.

עוד באותו נושא

הרב דרוקמן: "הרב קוק לימד אותנו – כולנו משפחה אחת"


4

הרבה יודעים לספר על הריקוד המחבר אך שוכחים את הדברים שנשא הרב לאחר מכן: "הנני מוסר מודעה כי לא אוריד מעלי את בגדי השומר ולא אניח מידי את הרובה עד שלא תבטיחו לי כולם כאיש אחד בלב אחד, להתחיל לכבד את מצוות התורה, לשמור שבת וכשרות". הסובבים הבטיחו לו בחום להשתדל לקיים את המצוות. הרב קוק התנדנד מעט מרוב תשישות והרב זוננפלד מיהר להגיש לו כיסא לשבת. לרב חרל"פ, שניגש אליו בדאגה, אמר: "ברוך המקום שזיכני והגיעני למעמד הזה", היה זה "ריקוד של תשובה". ('אלה מסעי', עמ' מז).

היציאה למסע הייתה מתוך דאגה אמיתית למצבם הדתי הירוד של החלוצים, הרב לא עצם את עיניו, הוא כאב את ההתרחקות של דור החלוצים מהתורה והמצוות ופעל בכל דרך כדי לקרבם. אולם הרב היה סבור שהמצב לא יתוקן על-ידי מלחמות, שנאה וצעקות אלא על-ידי הוקרת פועלם של החלוצים למען בניין הארץ ותקומת האומה בארצה, מתוך אהבת אמת. סבור היה הרב כי "חלק מהחלוצים הצעירים שבו לארץ-ישראל ליסוד הלאומי שלנו, אבל עדיין לא שבו ליסוד הדתי, אולם אי אפשר להפריד בין שני יסודות אלה שהם אחד, והאהבה היא השיטה הנכונה לאיחודם", אז גם טבע הרב את המשפט הידוע ש"מוטב להיכשל באהבת חינם מאשר להיכשל בשנאת חינם".

 לא טשטש את עמדותיו ולא התפשר על עקרונותיו

"יש מי שנוח להם לצייר את הרב קוק כפשרן, ליברל שהסכים להכיל הכל, שאהב את כולם בלי להעיר, שרק הוסיף טוב ולא קבל על הרע. אך מי שבאמת מכיר מעט מפועלו של הרב יודע שציור זה חוטא לאמת והרב קוק עם כל אהבתו היה לוחם גדול על ענייני הדת והמסורת. כמו אבא הוא ידע מתי לחבק ומתי להכות, איך לייצר שיח מכבד של הכלה ונתינת מקום לדעותיו של אחר גם כשהם שונות והפוכות משלך אך מבלי לטשטש ולהוריד את ערכיו ודגליו.

בשנת תר"צ הגיעה ידיעה לרב קוק עת היה רבה הראשי של ישראל שבשדות הכפר נהלל קצרו תבואה בשבת, במכתב מרגש ששלח להם כתב:"שמועה נוראה שמעתי עליכם, שמועה שהרגיזה את כל רוחי בקרבי.. דעו לכם כי הריעותם אשר עשיתם, אתם הנכם הולכים בדרך רעה כזאת שסוף כל סוף עלולה היא להפיר את כל האחוה שבין כל קהל עם ישראל וביניכם" – במכתב זה כמו באגרות נוספות הוא כותב בצורה תקיפה עד כדי בקשת הטלת סנקציות מטעם קרן קיימת לישראל בעקבות חילול השבת שנעשה בהתיישבות הצעירה. כך גם ביחס לשמירת הכשרות ועוד. הוא מאשים אותם בעצם המעבר על מסורת ישראל כפוגעים באחווה בעם ישראל.

הרב קוק לא טשטש את עמדותיו ולא התפשר על עקרונותיו, אך עם זאת העמדה התקיפה הזו הגיעה מלב אוהב כמו שסיים במכתבו: "הנני מקוה שדברי אלה היוצאים מעומק תבערת לב אח מלא אהבה..יהיו לכם למוסר..אחיכם המוכיח אתכם מתוך אהבה ומצפה לתשובתכם." כמה זקוקים אנו ללכת בדרכו של הרב, להרבות אהבה, טוב וחיבור עם כל יהודי באשר הוא, להוסיף צדק ויושר אבל עם זאת לא לתת לאהבה לסמא את עיננו מהדברים הדרושים תיקון להמשיך ולקרוא בקול גדול את אמונתנו, וערכי חיינו מבלי לטשטש ומבלי להוריד דגלים. להיות חולמים, אוהבים ולוחמים למען עם ישראל ואלוקי ישראל. באהבה ואמונה".

_________________________________________________________

יהודה ולד הוא מנכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
נביא כבוש - תרתי משמע
משה אהרון | 23-08-2020 21:56
. נביא כבוש - תרתי משמע (משה אהרון ) ===================================== כשיש מלחמה גדולה בעולם מתעורר כוח משיח. מאמר הרב קוק זצל בימי מלחמת העולם הראשונה. הרב קוק היה בבחינת נביא כבוש לדורות. הוא את תורתו ונבואתו זרה לרוח בניסוחים קצרים ומסורבלים. במילים המסתירות ומרמזות הסובבות סביב עיקרים, שלא תמיד חש בנוח לאומרם המפורש. בהרבה נושאים הוא ידע שמילים מפורשות יהפכוהו למוקצה , בעיני רבים יותר . ללא רלוונטי עבור חוגים מסויימים . ולכן הוא כאמור השתמש בכעין סיסמאות קצרות ולא תמיד קליטות . וככאלה לא תמיד מובנות לכל - ועד תום. אך תמיד מגלות אך טפח ומכסות טפחיים. כאמור נבואתו לדורות הינה בבחינת כבושה ובלומה . צריכים אנו לחסדי שמיים שיקומו נביאים חדשים שימשיכו אותו. שיבנו על לבנת המסד שהניח את כל החומה . תורתו נוכסה לסקטור מסויים - וחבל. צריך מלומדים פתוחים ובעלי מעוף לכל כיוון . אותם שימשיכו להצמיח את הנסתרות שגנוזות בדבריו . להוכיח עד כמה תורתו רלוונטית ועוד איך ודווקא לעת אשר כזאת ולכלל ישראל.. וכיצד דבריו גם מתלבשים על מאורעות העת ככפפה ליד.. הנה כי כן גם אמרתו המצוטטת לעיל דורשת לעניות דעתינו קיום דיונים מעמיקים באותם המושגים שעשה בהם הרב שימוש, כעין ראשי פרקים לתורה מגובשת יותר. למשל המושג : כח משיח מה הוא. ? ואיך הוא מתבטא ובמה - בעיקר בזמנינו. ובכלל מה בלום במושג מתעורר בהקשר לכוח משיח . ולמה כל זה מתייחס דווקא למלחמת עולם . ולא למשל למלחמות ישראל . שערו בנפשכם אם היה הרב קוק חי בתקופת השואה. ומה היה התרגום המעשי של אמרתו המצוטטת לעיל
2
סייעני משיח
משה אהרון | 23-08-2020 22:11
בסד. משיח אמור לחבר קצוות בתורה להגיע לכלל קשרים ופשרים חדשים ומפתיעים . היותר מכל משיח יחבר את התורה כולה לכלל מעגל רעיוני סגור ושלם מכל הבחינות. משל יחבר רעיונית את חומש הטוב -חומש דברים [באר היטב] עם חומש בראשית : ספר הישר. לקיים בעידן הגאולה חיבור שלם של הטוב והישר. בדורות הגאולה יהיו גדולי רוח שיהוו סייעני משיח. כל אחד יוסיף לבנה חשובה בחומת הגאולה. הרב זצל היה אחד המובהקים בסייעני המשיח.
3
הרב קוק גדול וגיבור
גיא | 23-08-2020 23:53
ולוואי שנזכה להמשיך דרכו.
4
הרב קוק לא...
יגאל בן דוד | 24-08-2020 10:24
הרב קוק לא היה שחצן רודף כבוד כמוך וכמו הסמוטריץ שלך
זה לשון...
^ | 19-03-2021 13:13
זה לשון הרע אתה אפילו לא מכיר את סמוטריץ למה סתם לדבר
5
כסייען משיח מובהק
משה אהרון | 24-08-2020 10:48
כסייען משיח מובהק ,הרב קוק בפוריה רקד את ריקודו של דוד משיחא
6
הרב קוק רקד אל מול ארון הקודש
משה אהרון | 24-08-2020 11:16
של גאולת ישראל [ההתיישבות הציונית]
7
נביא שקר
ישעיהו | 24-08-2020 12:01
הרב קוק חשב שמלחמת העולם (הראשונה...) היא מלחמת גוג ומגוג שבעקבותיה, עם קצת עזרה ממתנחלים, יגיע המשיך. מלחמת העולם הראשונה הסתיימה לפני יותר ממאה שנה. אולי הגיע הזמן שהיהדות תמשיך הלאה. אם היהדות רוצה להישאר רלבנטית היא צריכה להתחיל להתמודד עם האתגרים העכשוויים והעתידיים של עולמנו. ההתחממות הגלובלית, הכפר הגלובלי, הטכנולוגיה שמשנה את חיי כל האנשים בעולם לבלי הכר. שאלות מוסריות חדשות שלא היו קיימות בימיו של הרב קוק שכידוע התנגד אפילו למתן זכות הצבעה לנשים במוסדות הישוב בארץ ישראל.
קודם כל תלמד לכתוב
t | 24-08-2020 12:40
בעברית לפני שאתה כותב שקרים וסילופים
8
שמחת היהודים
נועם | 24-08-2020 19:38
שמחת היהודים הרבי מלובביץ'
מה הקשר...
אמת ויושר אצל משיח צדקנו בלבד הרב ניר בן ארצי שליט"א | 24-08-2020 21:06
מה הקשר ?? מה הקשר להכניס כאן את הרבי מלויואבוויטש זצקול ??? לא ייאמן. הוא בוכה שם למעלה מה עשו על חשבון השם שלו!!! כל צדיקי אמת כולם לומדים תורה ביחד רואים מלמעלה הכל אחרת. ורק כאן למטה חיים בדימיון. למעלה יש שלום אמיתי וכאן צריך להתאמץ על אהבת חינם. הרבי מלויואבוויטש זצקול היה אחד הענקיים. השם יתברך לקח אותו הואן נפטר או הסתלק בדיוק כמו הרב קוק זצוקל כמו עוד הרבה בנים ענקיים במחילה מכבוד חב״ד אתם אנשים טובים לא שונים מאף זרם ידוע לכולם חב״ד של פעם לפני ההסתלקות של הרבי מליובאוויטש לא חב״ד של היום! איבדתם מנהיג ענק התייתמתם פשוטו. ומהרגע של ההלם השאלה הכספית עלתה אצל כולכם מה יהיה על כל מוסדות חב״ד המקורבים ושאינם! הפכתם את אגרות קודש לעבודה זרה. אתם עובדים צדיק שנפטר!! הוא לא יכול להיות נשיא הדור או שליטא!! לא יעקב אבינו וכל העבודה בעיניים שאתם חיים בדימיון שהוא משיח בן דוד שיתגלה בגוף שלו??? חיים בשקר ומאמינים שהוא אמת!!
9
הרב קוק היה קדוש עליון
חיים | 24-08-2020 19:57
כל מגמת הרב קוק הייתה לקרב את כל עם ישראל ומדינת ישראל ,לאבינו שבשמים.תורת ישראל שהגה בה השכם והערב,היא בלבד הייתה נר לרגליו.
10
תמונות של הרב קוק
אריאל | 18-02-2021 11:08
ציור של הרב קוק
11
הרב קוק
אריאל | 24-06-2022 15:14
סיפורים ותמונותעל הרב קוק בעיתון