כמה אנחנו זקוקים ללכת בדרכו של הרב קוק
יש מי שנוח להם לצייר את הרב קוק כפשרן, ליברל שהסכים להכיל הכל, שאהב את כולם בלי להעיר, שרק הוסיף טוב ולא קבל על הרע. אך מי שבאמת מכיר מעט מפועלו של הרב יודע שציור זה חוטא לאמת
ערב במושבה פוריה, הראי"ה קוק והרב זוננפלד נשאו דברים וניהלו שיח ער עם חלוצי המושבה הצעירה, במהלך המפגש נעלם הרב קוק ויצא מחדר האוכל. לפתע הוא חזר ופרץ אל האולם כשהוא לבוש בבגדי חלוץ ורובה בידו, נכנס אל תוך מעגל הרוקדים, אחריו נכנס חלוץ, שעמו החליף הרב קוק את הבגדים, כשהוא לבוש בבגדי הרב. הרב קוק הניף את ידיו, רקד לבדו ושר שיר חסידי סוחף.
האירוע הזה התרחש לפני כמאה שנה, עת יצאו קומץ רבנים בהובלתו של הראי"ה קוק למספר מושבות נידחות בצפון הארץ, במסע שנודע לעתיד בשם 'מסע המושבות'. מטרת המסע למושבות שבחלקן נוסדו על-ידי חלוצי העלייה השנייה, שלא היו שומרי תורה ומצוות, הייתה לעורר לקירוב לבבות בין היישוב הישן והיישוב החדש, ולהחזיר את החלוצים עד כמה שאפשר למסורת ישראל בנושאי חינוך הילדים, כשרות, שמירת השבת ועוד.
הרבה יודעים לספר על הריקוד המחבר אך שוכחים את הדברים שנשא הרב לאחר מכן: "הנני מוסר מודעה כי לא אוריד מעלי את בגדי השומר ולא אניח מידי את הרובה עד שלא תבטיחו לי כולם כאיש אחד בלב אחד, להתחיל לכבד את מצוות התורה, לשמור שבת וכשרות". הסובבים הבטיחו לו בחום להשתדל לקיים את המצוות. הרב קוק התנדנד מעט מרוב תשישות והרב זוננפלד מיהר להגיש לו כיסא לשבת. לרב חרל"פ, שניגש אליו בדאגה, אמר: "ברוך המקום שזיכני והגיעני למעמד הזה", היה זה "ריקוד של תשובה". ('אלה מסעי', עמ' מז).
היציאה למסע הייתה מתוך דאגה אמיתית למצבם הדתי הירוד של החלוצים, הרב לא עצם את עיניו, הוא כאב את ההתרחקות של דור החלוצים מהתורה והמצוות ופעל בכל דרך כדי לקרבם. אולם הרב היה סבור שהמצב לא יתוקן על-ידי מלחמות, שנאה וצעקות אלא על-ידי הוקרת פועלם של החלוצים למען בניין הארץ ותקומת האומה בארצה, מתוך אהבת אמת. סבור היה הרב כי "חלק מהחלוצים הצעירים שבו לארץ-ישראל ליסוד הלאומי שלנו, אבל עדיין לא שבו ליסוד הדתי, אולם אי אפשר להפריד בין שני יסודות אלה שהם אחד, והאהבה היא השיטה הנכונה לאיחודם", אז גם טבע הרב את המשפט הידוע ש"מוטב להיכשל באהבת חינם מאשר להיכשל בשנאת חינם".
לא טשטש את עמדותיו ולא התפשר על עקרונותיו
"יש מי שנוח להם לצייר את הרב קוק כפשרן, ליברל שהסכים להכיל הכל, שאהב את כולם בלי להעיר, שרק הוסיף טוב ולא קבל על הרע. אך מי שבאמת מכיר מעט מפועלו של הרב יודע שציור זה חוטא לאמת והרב קוק עם כל אהבתו היה לוחם גדול על ענייני הדת והמסורת. כמו אבא הוא ידע מתי לחבק ומתי להכות, איך לייצר שיח מכבד של הכלה ונתינת מקום לדעותיו של אחר גם כשהם שונות והפוכות משלך אך מבלי לטשטש ולהוריד את ערכיו ודגליו.
בשנת תר"צ הגיעה ידיעה לרב קוק עת היה רבה הראשי של ישראל שבשדות הכפר נהלל קצרו תבואה בשבת, במכתב מרגש ששלח להם כתב:"שמועה נוראה שמעתי עליכם, שמועה שהרגיזה את כל רוחי בקרבי.. דעו לכם כי הריעותם אשר עשיתם, אתם הנכם הולכים בדרך רעה כזאת שסוף כל סוף עלולה היא להפיר את כל האחוה שבין כל קהל עם ישראל וביניכם" – במכתב זה כמו באגרות נוספות הוא כותב בצורה תקיפה עד כדי בקשת הטלת סנקציות מטעם קרן קיימת לישראל בעקבות חילול השבת שנעשה בהתיישבות הצעירה. כך גם ביחס לשמירת הכשרות ועוד. הוא מאשים אותם בעצם המעבר על מסורת ישראל כפוגעים באחווה בעם ישראל.
הרב קוק לא טשטש את עמדותיו ולא התפשר על עקרונותיו, אך עם זאת העמדה התקיפה הזו הגיעה מלב אוהב כמו שסיים במכתבו: "הנני מקוה שדברי אלה היוצאים מעומק תבערת לב אח מלא אהבה..יהיו לכם למוסר..אחיכם המוכיח אתכם מתוך אהבה ומצפה לתשובתכם." כמה זקוקים אנו ללכת בדרכו של הרב, להרבות אהבה, טוב וחיבור עם כל יהודי באשר הוא, להוסיף צדק ויושר אבל עם זאת לא לתת לאהבה לסמא את עיננו מהדברים הדרושים תיקון להמשיך ולקרוא בקול גדול את אמונתנו, וערכי חיינו מבלי לטשטש ומבלי להוריד דגלים. להיות חולמים, אוהבים ולוחמים למען עם ישראל ואלוקי ישראל. באהבה ואמונה".
_________________________________________________________
יהודה ולד הוא מנכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו