לא צריך לזלזל במפגינים שמביעים כאב אותנטי - סרוגים

לא צריך לזלזל במפגינים שמביעים כאב אותנטי

דווקא בגלל שאני מעריך את הרב קמינצקי, אני מרשה לעצמי לחלוק על נקודה אחת שהעלה בראיון שהעניק לעטרה גרמן באתר, זאת לצד הדברים החשובים והמנהיגותיים שאמר

author-image
לא צריך לזלזל במפגינים שמביעים כאב אותנטי
  (צילום: תומר נאמבורג/ פלאש 90)

במחילה מכבוד הרב קמינצקי, שאני מעריך ומוקיר, יתרה מזו עד היום אני רואה בו רב היישוב שלי, על אף שאיני גר איתו כיום באותו יישוב (הורי כן), ובדברים רבים איני רואה הכל עין בעין, אבל הוא רב היישוב בו חייתי כל חיי עד לעקירה – נוה דקלים. ודרשותיו בבית הכנסת כשאני מגיע שבתות משרישים בי את דברי העבר. (ולמי שרוצה להתעקש אז פורמלית הוא היה הרב האזורי ורב בית הכנסת שלי, אבל מבחינתי רב היישוב).

אני חושב שהוא הנהיג את הקהילה באומץ ובחכמה בתקופה שחרב העקירה והגירוש ריחפה באוויר עד לאותם ימים קודרים. ושלמרות הביקורת הקשה עליו ועל אחרים שלא נהגו בתקיפות רבה יותר מול כוחות הפינוי, הוא קיבל החלטה שדמתה להחלטה של בגין על סיפונה של אלטלנה שקבע שלא תהיה מלחמת אחים.

הרב מיטיב לתאר את הדילמה ואת האלטרנטיבות, הוא גם מיטיב לתאר את העוצמות של הקהילה אותה הוא הנהיג ומנהיג, מול השבר והחורבן, ומדבר על הפרחת השממה היכן שהגיעו מהבחינה הקהילתית, וזאת אני מוסיף, בצד המחירים שרבים ברמה האישית ספגו.

צפו בראיון המלא:

עוד באותו נושא

רבה של גוש קטיף לסרוגים: "היינו פסע ממלחמת אחים"


37

רק דבר אחד חרה לי. היחס המזלזל למפגינים היום. בשעה שהטונים בעם באמת עולים והשנאה משתוללת ברחובות, וכל צד נאחז בצד בחלקו ולא רואה את האחדות. להגיד שלהם אין אידאולוגיה, בעוד שלנו היה – שהיא ארץ ישראל, כי 'רק לא ביבי' זו לא אידאולוגיה, זה נכון אבל לא צודק.

להשוות בין אידאולוגיה עמוקה לתפיסה אד-הוק, זה בסדר. אבל אי אפשר לקחת מרבים שבאים להפגנות, או מזדהים איתם מהבית, שאינם מונעים מדאגה לעם ולנעשה כאן במדינת ישראל, שחרדים בדיוק כמו הרב מחורבן הבית, טועים או צודקים זה לא משנה. היה אפשר למקד את הביקורת לאותם מעטים שנוהגים באנרכיה, או מתנהלים בהפקרות, אבל להכליל צדיק עם רשע, זה בדיוק מה שעשו לנו. כשכל אדם שולי שבשוליים הפכו אותו לחזות כולם.

עוד באותו נושא

צפו: תשע שאלות ועוד אחת למגורשי גוש קטיף


19

מבחינת רבים שבאים למחאות, ורבים שמזדהים עם המחאות, מדינת ישראל במתכונת הזו הולכת לאבדון, בגלל סדרי העדיפויות, בגלל אופן ההנהגה, ובגלל כתבי האישום (מבלי להשוות, אבל בדומה לכך ששיקול הדעת של אריאל שרון היה בשל חששו מכתב האישום).

אפשר להסכים איתם, אפשר לחלוק עליהם חריפות. אבל אי אפשר לזלזל בהם. הטענה שהאנרכיה והכאת השוטרים רק מרחיקה מהם את אהדת הקהל, היא טענה נכונה ולגיטימית, אבל לצבוע מחנה שלם של אלפי מפגינים, בהם אנשים עם משפחות וצעירים אכפתיים זה דבר אחר.

והאמת והשלום אהבו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
לא היה שום...
לדייק בעובדות | 31-07-2020 9:06
לא היה שום חשש למלחמת אחים. במידה והמפונים היו מחליטים להלחם, הם היו מובסים מייד וגם מאבדים את מעט התמיכה שהיתה להם.
עשרות אלפים בצמתים כל שבת, ומאות אלפים תומכים
המורה להיסטוריה | 31-07-2020 12:12
אם לא מיליונים. מיליונים שנקעה נפשם משלטון מושחת שפוגע במדינה.
2
אכן. אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך
עשהאל | 31-07-2020 9:45
המפגינים אינם אנרכיסטים, ואינם שמאל או פריצות. יש כאלו אך הם בשוליים המיעוט שבמיעוט וממש לא העיקר. העיקר זה עם ישראל הזועק מדם ליבו נגד ראש מושחת שליבו גס במצוקות של עם ישראל שנמצא כרגע במשבר הכלכלי החמור בתולדות המדינה עקב אוזלת ידו וחוסר האיכפתיות של הראש.
3
לאידאולוגיה של המוחים קוראים דמוקרטיה ושוויון
המורה להיסטוריה | 31-07-2020 12:02
דמוקרטיה, חירות ושוויון קדושים למפגינים ולמוחים! אולי למי שמציית לרב כזה או אחר קשה להבין את זה, אבל יש אנשים שהדמוקרטיה, החירות והשוויון חשובים להם לא פחות ממה שחשוב לאיש דתי להתפלל. ההתנשאות הדתית (לנו יש אידאולוגיה, לנו יש ערכים, לכן אין כלום אנחנו עגלה מלאה, אתם עגלה ריקה ועוד פנינים מיותרות ומגוחכות) היא היא המוקד של השסע בעם כיום. תבינו - אתם לא יותר טובים, לא יותר מוסריים וגם לא יותר רוחניים מאף אחד אחר. בסך הכל יש לכם בעייה מאז שנסתיימה הגלות - פתאום יש אנשים חילונים, שלא מצייתים לרבנים, שלא מקיימים את הפולחן הדתי שכל כך חשוב לכם, ויש להם ערכים אחרים משלכם. האנשים האלה, החילונים, הקימו את המדינה. האנשים האלה, החילונים, נלחמו עליה, והם גם יצילו אותה מהחורבן שמביא עלינו השלטון הנוכחי.
4
שמאלנים מדומיינים גם...
תלמיד נבון | 02-08-2020 2:23
שמאלנים מדומיינים גם אם יהיה בחירות היום ולגנץ יהיה רק חמש מנדטים עדיין זה יהיה אותו שלטון תפסיקו לערער את הדמוקרטיה ,מיעוט נאלח שהולך ומתקווץ לפי הקצב אין לכם הרבה זמן וזה הנחמה
5
המפגינים נגד ההתנתקות הביעו כאב אותנטי
מרא דאתרא | 02-08-2020 3:13
זה עזר להם? ילדות ישבו כמעט חדשיים במעצר אנשים הוכו כל התקשורת עשתה מהם אנשים מסוכנים שירצחו חיילים. תפסיקו לבלבל את המוח אלה שמאלנים שכל מטרתם להעיף את נתניהו ועל זה הם צועקים בהפגנות. אל תעשה מאיתנו מטומטמים. לא חסרים ימנים שנפגעים כלכלית בדיוק כמו בשמאל והם לא מפגינים. למה? כי הם מבינים שלא על זה נושא ההפגנה.
6
זה לא כאב...
ישראלה | 02-08-2020 8:55
זה לא כאב אותנטי.הם רוצים להעיף את ביבי.הם מונעים משנאה ותו לא