אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לעשות מהלימון לימונדה | הדרך להפוך את הלמידה מרחוק ללמידה משמעותית

לא רק המורים צריכים להתאים עצמם לעידן הלמידה מרחוק, נדרשת גם השתתפות של גורמים נוספים כדי לאפשר לתלמידים להשתתף בלמידה כזו. ועל הדרך גם הצעה מעשית

לעשות מהלימון לימונדה | הדרך להפוך את הלמידה מרחוק ללמידה משמעותית
  למידה מרחוק (צילום: Chen Leopold/Flash90; תמונה קטנה: אליאור בן חיים)

מי היה מאמין שעד לפני חצי שנה עולם המושגים והאסוציאציות של כולנו היה שונה כל כך? עולם בו "זום" הזכיר לנו מצלמה, "חדר המתנה" התקשר לרופא ו"קפסולות" לקפה .

ואז יום אחד, הגיחה הקורונה לעולם. טרפה את הקלפים והזכירה לנו את אחת הסיבות לכך שהאדם היה היצור האחרון בבריאה:

"ת"ר אדם נברא בערב שבת ומפני מה. דבר אחר: שאם תזוח דעתו עליו אומר לו יתוש קדמך במעשה בראשית"  (סנהדרין ל"ח ע"א).

עוד באותו נושא

מנכ"ל משרד החינוך: היערכו לסגר מלא וללמידה מרחוק

נראה שנעשינו זחוחים ובטוחים מידי בעצמנו, מבושמים מהכוח ונהנים מהשהייה בקבוע, בנוח והמוכר. אלא שמאז הופעתה, בשוכבנו ובקומנו היא מזמזמת לכולנו באוזן ומזכירה לנו כי אחרי הכול: "יתוש קדמך" .

היא מבלבלת, משטה ושומטת את הקרקע מכל המוכר, הידוע והמבוסס. ומעבר לתמרור הקורא לנו להתבונן פנימה, לבחון אמיתות ותפיסות היא מחייבת אותנו לנוע, להשתנות ולהתעדכן.

השורדים החדשים הם אלו שינתחו במהירות את המצב, יסיקו מסקנות ויערכו התאמות נדרשות בזריזות ובגמישות מחשבתית, וכך נולד מונח חדש: "זמישות": שילוב של זמינות וגמישות.

רגע אחרי שמערכת החינוך יצאה מההלם הראשוני, שהוא לגיטימי לחלוטין, הגיעה החופשה הנוכחית המאפשרת למערכת להתייעל ולהתכונן לשנת הלימודים הבאה.

להעיף מבט אחורה לבחון את החוזקות והחולשות ולבצע התאמות.

ואכן, המערכת מתעדכנת ומבינה היום שלא מספיק שהמורה יהיה מומחה בתחומו ובעל ידע פדגוגי נרחב. הוא חייב להתמצא בזום, ב – moodle ובמגוון כלים דיגיטליים נוספים.

ואם אתה רוצה להיות מורה מספיק אטרקטיבי אז כדאי שתדע גם לערוך סרטונים, לנהל יומנים ולעצב מסמכים.

עוד באותו נושא

שהלמידה מרחוק לא תהיה מרוחקת

מרבית עובדי ההוראה הוכשרו להיות מומחים בתחומם ועסקו בחדשנות פדגוגית לאורך השנים אך לא הוכשרו לשימוש מאסיבי כל כך במגוון טכנולוגיות. הלמידה המתוקשבת ערערה את הפדגוגיה הקלאסית וחייבה את עובדי ההוראה לצאת מאזור הנוחות ולהתחדש.

מורי ישראל, מתחדשים ומשתלמים. מתעדכנים ולומדים איך להפעיל  למידה אפקטיבית מרחוק. משרד החינוך, הרשתות החינוכיות ומרכזי הפסג"ה מציעים עושר תוכני רב בנושא.

אלא, שזו היערכות חלקית בלבד. מורים טכנולוגיים הם תנאי הכרחי ובלתי מספיק ללמידה יעילה.

בהתאמה ללמידה פנים אל פנים גם הלמידה מרחוק נזקקת לשני שותפים, מורה ותלמיד.

מעברו השני של המחשב נמצא התלמיד. בסבב הקודם, תלמידים רבים מידי התנתקו כליל או חלקית מהמערכת. חלקם נטולי אמצעים טכנולוגיים וחלקם גדלים בבתים המתקשים לתת תמיכה, לחזק ולפתח מוטיבציה  ללמידה.

ראוי להשקיע את שארית הקיץ במכירת מחשבים במחיר מוזל לאוכלוסיות נזקקות (לעיתים לשכונות שלמות) ואם נדרש, אז גם לחלק בחינם.

המחשבים הם הספרים והחוברות של שנת הלימודים הקרובה. בלעדיהם וללא תמיכה טכנית בסיסית כל הידע והחדשנות יהיו מנת חלקם של תלמידים משכבות סוציואקונומיות בינוניות – גבוהות בלבד וכך הפערים רק יעמיקו ויתרחבו.

והנה הצעה מעשית המבקשת לחבר בין שני צרכים: צרכי התלמידים נעדרי האמצעים וידע טכנולוגי וצרכי מורים שפוטרו עקב משבר הקורונה.

ניתן להכשיר את המורים המפוטרים להוות "צוות תמיכה טכני". לעבור בשכונות ולתרגל עם התלמידים מיומנויות מחשב בסיסיות.

לקיים, במהלך החופש, שיעורי זום בכיתות קטנות עם מעט תלמידים ומורה. כך, שבמהלך השנה התלמידים יוכלו לתפעל את כל החלק הטכני בעצמם.

ייתכן ושווה להשקיע במורים כאלה אשר יגיעו למקומות שבהם יש צורך בתמיכה טכנית גם לאורך השנה. היערכות נכונה בקיץ הנוכחי יכולה להציל תלמידים מנשירה.

עוד באותו נושא

שר החינוך: "הלמידה מרחוק הייתה הצלחה אדירה"

בהמשך למדרש שהובא לעיל (סנהדרין ל"ח ע"א), מופיעה תשובה נוספת לשאלת בריאת האדם כנברא אחרון. תשובה זו מדגישה דווקא את חשיבותו של האדם: "ת"ר אדם נברא בערב שבת ומפני מה …כדי שיכנס לסעודה מיד משל למלך בשר ודם שבנה פלטרין ושיכללן והתקין סעודה ואחר כך הכניס אורחין.."

האדם הוכנס אחרון לעולם, אחרי שהקב"ה הניח את התשתית, עשה עבודות הכנה והכשיר את העולם למענו.

ברוח דברים אלו ומתוך הכרה בחשיבותם של תלמידינו, חובה עלינו להכין תשתית לקראת חזרתם לשנת הלימודים הקרובה. להיערך כיאות ללמידה מרחוק הן בהמשך פיתוח סגלי ההוראה והן בהנחה של תשתית טכנית שתאפשר למידה אפקטיבית לכלל תלמידי ישראל.

לפנינו חודש וחצי להכשרת שתי הזירות לצורך "למידה אפקטיבית מרחוק" וראוי שבשתיהן תושקע מחשבה ויושקעו משאבים מתאימים  ויפה שעת אחת קודם.

=======

רונית שני היא מנתחת התנהגות  ורכזת פדגוגית באולפנת מודיעין

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
צודקת לחלוטין ,באמת...
שירה | 19-07-2020 19:28
צודקת לחלוטין ,באמת יש שני צדדים לכל דבר, צריך לשים לב גם לזה בשביל שתיהיה למידה משמעותית, איכותית, מוצלחת ומשמחת .
ר ...
ל | 22-09-2020 19:43
ר