אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

להט"ב: האם העושה פסול או רק המעשה? צפו

אדם שמגיע למסקנה שהוא נמשך לבני מינו - מה יחס התורה אליו? ומה יעשה עם חייו? האם יש הבדל בין החטא לחוטא? ומה היחס למיסוד קשר שכזה? הרב אורי שרקי משיב. צפו:

להט"ב: האם העושה פסול או רק המעשה? צפו
  צילומסך

בסרטון של מכון ידיעה, הרב אורי שרקי מתייחס ליחסה של התורה אל סוגיית היחסים ההומוסקסואלים. "הגורל של האדם שאיננו יכול לממש את נטייתו המינית איננו גורל אבוד, אלא אדרבה, זה מזמין אותו לפתוח כיוונים משמעותיים לעולם וגם לא".

עוד באותו נושא

הרב דניאל שפרבר בפסק: אסור ללכת לטיפולי המרה


45

""לא יהיה בכיסך אבן ואבן גדולה או קטנה, איפת צדק תהיה לך". זאת אומרת שהתורה אומרת שאסור לרמות במסחר. ומי שמרמה אומרת עליו התורה כתועבת ה' אלוקיך כל עושי אלה, כל עושי עוול. כלומר התורה מתעבת את האדם שאיננו נאמן במידות ובמשקלות, לעומת זה כאשר התורה באה לדבר על יחסים הומוסקסואלים היא אומרת דבר פשוט: ואת זכר לא תשכב משכבי אישה כי כתועבה היא, ואינה אומרת תועבה הוא. העושה איננו מתועב, רק המעשה – התורה פוסלת".

"האדם עם הנטייה החד מינית אין התורה מתייחסת אליו כאל מתועב, כי הרי מדובר על נתון בנפש- האם זה טבעי? האם זה גנטי? האם זה נרכש? זה בעצם לא משנה בכלל", מסביר הרב שרקי, "התורה לא אמרה שהאדם הזה מתועב אלה היא דיברה על המעשה, והדבר הזה מאוד משמעותי כאשר אנחנו באים להתייחס אל בני אדם באשר הם עם נטיותיהם".

"גם ההלכה אינה מתכוונת לאכוף את עצמה בנושא הזה, למרות הדברים הקשים שדוברו בפרשת קדושים בנושא, משום שהתורה כבר איננה רואה צורך וערך באכיפה וענישה של חוקיה בדיני איסור והיתר, מצד שני אומר התלמוד במסכת חולין שאחת הזכויות העומדות לאומות העולם, שאינם כותבים כתובה לזכר, זאת אומרת שאינם ממסדים הנטיות האלה כחלק מהמבנה האידאלי, הרצוי של המשפחה האנושית, והסיבה היא פשוטה מאוד; משום שהתורה מכוונת את כל היצר המיני לכיוון של פוריות".

לבסוף מסכם הרב שרקי כי "מה שפורה הוא בכלל האהבה הרצויה, אהבה שאיננה מכוון באופן מהותי לפוריות היא זו שנפסלת. ברור שהחיים של האדם אינם מסתכמים בחיים המיניים שלו, אם אדם אינו יכול לממש את החיים המיניים שלו, האם זה אומר שאין משמעות לחייו? אדרבא, הוא יכול להיות בעל משמעות רבה לקידום משמעותי של האנושות דרך הכישרונות שלו, ולכן הגורל של האדם שאיננו יכול לממש את נטייתו החד מינית איננו גורל אבוד. אלא זה מזמין אותו לפתח את כיוונים נוספים ומשמעותיים לו לגם לעולם כולו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
כיוון שהתורה היא תורת חיים, לכן
גלעד קליינר | 14-07-2020 10:18
גם לומר שהנטיה עצמה מותרת זה מאד בעייתי(!), מאחר והתורה באה ללמד אותנו מה טוב ומה רע, את מה עלינו לאהוב ואת מה עלינו לשנוא. ולכן גם המסקנה כאן היא די ברורה...
הבן אדם צריך לעבוד על עצמו גם במחשבה
תשובה | 14-07-2020 17:31
יש עניין להתגבר גם על מחשבות שליליות, ברור, אבל החטא הוא המעשה, וברור שאותם גיבורים שמתגברים, יש להם הרבה עבודה גם ברמת המחשבה.
הוא לא אמר שהיא מותרת
א | 14-07-2020 11:11
פשוט בדרכ כבר בשלב של הנטיה אנשים מרגישים שאין להם מקום בדרך התורה. פה הרב מסביר שלמרות ההתמודדות, עדיין אפשר להיות מתמודד עובד ה'..
2
שמואל | 14-07-2020 11:05
תגובה לגלעד קליינר- הרב לא אמר שהנטייה מותרת אלא שהיא נתון ולא חשוב אם זה טבעי/מולד/נרכש. מה התורה אומרת למי שיש לו נטייה- את זכר לא תשכב וכו'. הנטייה זה דבר קיים- אבל אל תממש אותה זה מה שהתורה אומרת. וודאי שאין הרב מתכווין לחנך אנשים להיות נוטים לנטיות להטביות כך אני הבנתי בדברי הרב שרקי
3
ברוריה | 14-07-2020 11:24
רואים שהרב הזה לא מכוון כראוי בתחילת 18 . חונן לאדם דעת
לברוריה
יצחק | 14-07-2020 12:09
בואי סם נזרוק מילים בלי משמעות פשוט.. לפחות היית מסבירה מה את רוצה להגיד ומכיוון שאת לא מסבירה כוונתך טוב תעשי אם תמחקי את התגובה . א. כי ניכר שאת לא מכירה אפילו קצת את הרב..וזה ממש עצוב שמזלזלים בלי שמכירים. ב.כי אם את לא מסבירה, מה הועלת???
ואת פשוט מכוונת
אביח | 14-07-2020 11:52
בכוונות הרשש
4
לעניות דעתי זה נכון חלקית
אחיה | 14-07-2020 11:32
בוודאי שהמעשה עצמו פסול כמו חילול שבת, הנטייה המינית כשלעצמה אינה דבר פסול בכלל ולא על זה דיברה התורה. אבל אדם שעשה את המעשה חייב סקילה כדין מחלל שבת, זה לא אומר שהוא פסול, הוא עדיין נשאר יהודי אבל שחייב סקילה (כמובן, רק כשיש עדים והתראה).
5
דברי בלע של הרב שרקי
מראה מקורות | 14-07-2020 12:47
פסיקתא (אחרי מות) :תועבה היא התעיבו הכתוב יותר מן החמור. שהחמור אינו בא על החמור אלא על החמורה: וזה התעיב דרכו יותר מן החמור ומן שאר כל בהמה ועוף . התורה מתייחסת אליו כפחות מהחמור ושאר בהמות ועופות. אבל מה לעשות כשרבנים כמוהו תמיד ינסו להתנחמד בפני הצבור הרחב. עליהם כבר אמר חזל ( כתובות דף קה:) האי צורבא מרבנן דמרחמין ליה בני מתא, לאו משום דמעלי טפי, אלא משום דלא מוכח להו במילי דשמיא
נושכי כריות
שאלתיאל | 14-07-2020 17:37
צר לי להודות שאתה צודק בכל מילה
להוא שקורא לעצמו מראה מקומות...
יצחק | 14-07-2020 13:22
טיפש לא הבנת כלום ממה שהוא אמר, נא לצפות בסרטון פעם נוספת..
6
התורה אמרה ... התורה מבשלת ...התורה מתרחצת .
חחחחח | 14-07-2020 15:57
גנובים אתם
צא ולמד
תגובה | 14-07-2020 17:33
אם היית לזוכה ללמוד תורה, היית מבין למה אנחנו כל כך דלוקים עליה.
7
הנוטה אינו נתעב. אבל העושה לכאורה כן.
מד | 15-07-2020 22:26
.
8
ה"רב"
מתחכם | 22-07-2020 18:44
הקדבה ! במפורש מצווה אותנו ; - לא יהיה בכם נגע סדום ועמורה ! כמעשה ארץ מצרים וארץ כנען לא ! תעשו ! אחרת ; - תקיא הארץ אותכם - דוגמא ; - קורונה .
9
סדום
משה | 22-07-2020 22:48
לא סתם ניתן השם מעשה סדום למעשה הזה. שני הדברים בהם נדמה האדם לאלוקים יותר מכל הם הפה ואבר המין בשניהם הוא יכול ליצור עולמות ולהחריבם. בהם שיא הקדושה ושיא הטומאה ובכלל כל עניננו כאן הוא להתחבר לחיי הנצח. מה ענין תאוה בהמית לחיי הנצח. וזה אפילו לא יצר מין . כי יצר הוא מלשון יצירה. אנו יוצרים אנשים חדשים. את התאווה הזו אפילו לבהמה אין והולך 'רב' רפורמי שהוא למעשה פרופסור ומתיר ואוסר מה שבא לו. אכן סדום
10
שלומי מצפת | 28-07-2020 21:18
יש לי שאלה למה אתם מדברים ככה לדברי הרב? דבר שני למה מתייחסים כל היום לגברים ולנו ואין מה עם לסביות?
11
דנה מרעננה | 28-07-2020 21:20
למה כל היום מדברים על דינים של גבר עם גבר מה עם אישה ואישה כי לפי דרבנן זה אסור כי זה מעשה ארץ מצרים וזה כמו זנות אבל אם זה מתוך אהבה ומתוך מחויבות מה הבעיה?
12
לא נשדו ישראל
מורדכי | 29-07-2020 9:14
על משכב זכר זו עברה שלא נחשדו ישראל אבל שאר עברות כמו גזל עריות נחשדו ישראל לכן אסור יחוד קול באשה נגיעה לכן כתוב רק עושה שבלי עשיה אין לעלות על הדעת שיקרה מה שמפרש הרב שזה קרוב לצדוקים ולא לאמת