אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

סגירת מעגל: מתלמיד למלמד – בזכות הרמב"ם

את הרמב"ם היומי פגש הרב עתניאל מנצור, לראשונה כשהיה תלמיד בכיתה ט' והיה בן המחזורים הראשונים של המיזם. לאחר שהפך למורה ומנהל המשיך את מסורת הלימוד: "זו סגירת מעגל מבחינתי"

סגירת מעגל: מתלמיד למלמד - בזכות הרמב"ם
  הרב עניאל מנצור (צילום: יוסי זליגר)

בעוד כשבוע יציינו אלפי אנשים ברחבי הארץ את סיום לימוד "הרמב"ם היומי" לאחר שלוש שנים שבהם למדו יום יום את דברי הרמב"ם. בין החוגגים הוא הרב עותניאל מנצור, שמוביל את שיטת הלימוד הזו בישיבה התיכונית בני עקיבא חץ נווה הרצוג בניר גלים, בראשותו של רה"י הרב מאיר אדרי, שבה הוא מלמד.

את הרמב"ם היומי פגש הרב לראשונה כשהיה בעצמו תלמיד ישיבה תיכונית בכיתה ט' לפני כ-13 שנה, בישיבת בני עקיבא בגבעת שמואל. הישיבה הייתה הראשונה להכניס את לימוד הרמב"ם היומי במסגרות החמ"ד. "אז זה עוד לא היה במיוחד הרמב"ם במתכונת של היום, זה היה יותר קשור לחב"ד", מספר הרב מנצור לסרוגים, "היינו לומדים דרך "דבר מלכות" ולא היו ספרים וחלוקה. אחד האנשים שהתחילו ללמד את זה הוא הרב חננאל סרי ואני למדתי אצלו וככה גם נקשרתי אליו ולרמב"ם".

לאחר שלוש שנים הם סיימו את ה"משנה תורה לרמב"ם וחגגו את הסיום עם הרב רצון ערוסי והרב יעקב אריאל. הרב מתאר את האירוע בהתרגשות: "עד היום יש לי את הספר שקיבלנו במתנה, ספר של הרב קאפח שהיה גדול המפרשים של הרמב"ם וגם היום הוא שוכב אצלי בספריה. זה היה איזה שהיא העצמה בתור ילד".

הרמב"ם היומי

הרב מנצור בישיבת בנ"ע חץ נווה הרצוג (קרדיט: חטיבת הביניים קרית הרצוג- צולם טרם הקורונה)

בהמשך גם הפך למורה ובהמשך מנהל חטיבת הביניים בישיבה התיכונית בני עקיבא חץ נווה הרצוג בניר גלים, והחליט כי יפתח במקום מוקד לימוד הרמב"ם היומי. לדבריו, "אחד הדברים הראשונים שעשיתי שם זה להכניס את הנושא הזה שלקחתי על עצמי. פתחתי פה שיעור רמב"ם יומי ואני בעצמי מעביר אותו על בסיס יומי. יש בבוקר את לימוד 'ספר המצוות לרמב"ם' שזה מטעם הרמב"ם היומי, ויש לנו את הרמב"ם עצמו בספר 'משנה תורה לרמב"ם' שלומדים בו פרק ביום".

"בשבילי זה ממש סגירת מעגל", מתאר הרב בהתרגשות, "הייתי בין המחזורים הראשונים של הרמב"ם היומי בבתי הספר ואחר כך גם הייתי שותף פעיל, וגם זכיתי להקים ולהיות מלמד. מה שאני קיבלתי בישיבה בגבעת שמואל, אני זוכה להעביר במקום שבו אני נמצא בנווה הרצוג. במאקרו זה דבר מבורך, אנחנו חלק מפרויקט ארצי גדול ומעבר ללימוד תורה לשמה יש פרסים וחלוקה של ספרים".

את הרוח הקורונה לא עצרה

למה היה לך חשוב לעביר הלאה את מה שלמדת בעצמך?

"בשיעורים ההם מורידים את הדברים ממש לפרקטיקה. כשאני מלמד את השיעורים לא חשוב לי רק סיום הפרק, חשוב לי הירידה לחיים, לתוכן של הדברים. נגיד מדברים עכשיו על כדור הארץ והירח, אז להגיד לתלמידים: 'תצאו בלילה, תראו'. או אם לומדים על הקרבנות בבית המקדש, אז לעשות להם סיור ב'מכון המקדש'. מצד שני אני מאוד מחובר לרמב"ם בעצמו ואני קשור לתפוצה וההפצה של הרמב"ם, כתבתי כמה ספרים בנושא".

בישיבה שבה מלמד הרב, לומדים כיום על בסיס יומי כ-120 תלמידים את "ספר המצוות", וכ-25 למידים שלומדים את "משנה תורה לרמב"ם".

בתקופת הקורונה מוסדות הלימוד היו סגורים, מה עשיתם?

"רציתי שישלחו להם ספרים הביתה אבל זה היה לא פשוט בכלל. היו תלמידים שיצרו איתי קשר ושאלו אותי אבל לא יותר מזה. השתדלנו להעביר בווצאפ עדכונים דרך ההורים על איפה אנחנו עומדים אבל בצורה עדינה, כי מצד אחד לא רצינו להציק, בטח בתקופה כזאת, ומצד שני היה לנו חשוב להראות שחשוב שגם בבית הם ילמדו. בשיחות האישיות עם ההורים שאלו אותם: 'איפה אתם עומדים? מה עם התורה לשמה? האם יש משהו שלא הבנתם?' והיה חשוב השיח".

הרב עתניאל מנצור בשיעור (קרדיט: חטיבת הביניים חץ נווה הרצוג- צולם טרם הקורונה)

אז אתם הדרכתם וליוויתם את התלמידים אבל היו צריכים ללמוד בבית בעצמם?

"כן כשהם בבית זה אחרת לצערנו. אבל כן היה מענה והסבנו להם בצורה ברורה ונעימה ואני או אחד המורים האחרים מצאו את הזמן וזה היה ממש מבורך".

את שנת הלימוד סיימו בתיכונים והישיבות התיכוניות לפני כשבועיים אך את לימוד הרמב"ם היומי הם לא הספיקו לסיים, דווקא עכשיו כשהם אמורים לסיים ללמוד את הספר. בצער מספר הרב כי היו אמורים לחגוג את הסיום יחד ולהתחיל בפרויקט 'גיוס המונים' של לומדי תורת הרמב"ם, אך בעקבות הקורונה הכל התבטל. "את הרוח הקורונה לא עצרה", אומר הרב, "שלחנו סרטון עם ברכה על סיום הרמב"ם ועל קבלת ספר חדש, וכל ילד יקבל את 'ספר המדע'- הספר הראשון של הרמב"ם- עד הבית, כדי שההתחלה בשנה הבאה תוכל להיות טובה".

מה אתם מתכננים להמשך?

"אני מאמין שכל ילד קיבל ידע, וידע זה כוח, אבל אם הוא ילמד מזה את ההתקרבות לקדוש ברוך הוא ויגיע לתובנות אחרות שהוא יכול לקחת לחיים כמו היחס לחבר, יחס בין אדם לרבו ודברים אחרים, אז אני אומר כאיש חינוך- זה כמה וכמה מעלות לגיל הזה. זה מרגיל את הילד להתמיד במשהו קבוע גם בעתיד, הוא מקבל כלים לחיים כמו ענווה והתמדה".

לסיום אומר הרב, כי התלמידים שמסיימים את החטיבה ממשיכים לתיכון עם סט של ערכים: "אחד הדברים שאנחנו מדגישים, וזו גם דעתו של הרמב"ם- הוא לחבר את הילד גם ללימודי החול. הרמב"ם רואה גם במתמטיקה, גם בפיזיקה, וגם בביולוגיה, כלי לידיעת השם בעולם. ממש לימוד תורה לשמה. אז כשאתה מרגיל את הילד מגיל קטן, הוא מבין שיש משמעות גם ללימוד מתמטיקה וזה גם חלק מהדברים שאדם צריך לדעת. בסופו של דבר הילד מרוויח מכל הכיוונים ולכן זה דבר שצריך להעצים ולהרחיב בעוד מוסדות לימוד וקהלי יעד נוספים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אוהד ממודיעין | 02-07-2020 20:22
נפלא , מרענן לראות תח צעירים אמיצים בתמימות ופשיטות מקדשי שם שמים , הלוואי עלי ללמוד רמבם יומי , תודה נתתם לי כוח , ואנסה לארגן משהו גם אצלינו בקהילה . ????????
2
אסף בוכריס | 03-07-2020 1:43
וואלה רב מספר אחת יישר כוח
3
הרב מנצור ספריך על התפילין והציצית נהדרים!
מרא דאתרא | 06-07-2020 21:42
מדובר בספרים שהם משובבי נפש ממש רחבי דעת מן השרשים ועד למנהגים והכל מוגש באופן ברור, נעים וקל להבנה. וחובה לכל יהודי בן עדתנו לקרוא בהם. מומלץ במיוחד לבני מצווה ולהוריהם שרוצים ללמוד את מנהגי עדתינו שהולכים לאיבוד.