השר מיכאל ביטון באולפן: "נסדיר 50% מהבתים ביו"ש" - סרוגים

השר מיכאל ביטון באולפן: "נסדיר 50% מהבתים ביו"ש"

בעד ריבונות על גושי התיישבות ביהודה ושמרון, אך לא פוסל מדינה פלסטינית. ומצהיר: "כחול לבן היא כתובת לקהל הדתי לאומי": השר במשרד הבטחון, מיכאל ביטון, מפתיע באולפן סרוגים

השר מיכאל ביטון באולפן: "נסדיר 50% מהבתים ביו"ש"
  (צילום ועריכה: יוחנן בלייך)

השר במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, באולפן סרוגים: מקדם הסדרה של 2000 בתים מתוך 4000: "אפשר להסדיר 50% מבתי יהודה ושמרון בתהליך נכון של עבודה", בעד ריבונות על  גושי התיישבות, אך לא פוסל מדינה פלסטינית וטוען כי חייבת הסכמה של האמריקאים והפלסטינים . מבקר את הליכוד: "נמהרו ביצירת הציפייה". על הקשר עם המגזר הסרוג: "אנחנו כתובת לקהל הדתי לאומי" וחושש מהפרת ההסכם של הליכוד: "יש סימן שאלה".

6 שבועות מאז מונה ביטון לשר, ורק בשבועיים האחרונים הקים צוות ואישור על המינוי. "אני שמח מאד", הוא מציין לגבי תפקידו המוזר והחדש. "מצאתי את עצמי תוך חודש מאשר לחיילים משוחררים להשתמש ב-4000 ש"ח לקורונה, לכל החיילים הבודדים בישראלים נתנו 8000 שקל מענק ומאה 90 מליון שקל ממפעל שיספק לטנק המרכבה מוצרים ו-200 מליון ליישובים בצפון למיגון ומרכיבי הביטחון.  בחודש הספקתי להשפיע על שני מיליארד שקלים זה דבר ששרים אחרים חולמים עליו במשך קדנציה שלמה".

כחלק מהתפקידים במשרד אחראי ביטון על עניינים מהותיים ביו"ש. "אני ושר הבטחון עשינו ביקור באוגדת איו"ש עם ראשי הרשויות ביהודה ושומרון, שמענו את האתגרים, הצרכים היומיומיים, צמיחה, דיור, הפעלת היישובים וביטחון". למשל הוא מדגים: "יש 8 יישובים שהם בקו יו"ש אבל הוצאו מהגדר לעוטף ירושלים והועברו תחת אחריות בטחונית של משטרת ישראל, אבל המשטרה לא יודעת לעשות צוותי כוננות ולא יודעת לאמן אותן, כאן אני נכנס לתמונה, כמו אם מדובר במצלמות לא תקינות או גדרות לא תקינות.

מסוגלים להסדיר 2000 בתים מתוך 4000

האתגר הכי גדול הוא הסדרת היישובים ביו"ש. "באו קודמנו ועשו חוק הסדרה לא רלוונטי שידעו שהוא לא יעבור, סתם עשו אותו והפסידו שנים של טיפול, הם היו צריכים לעשות את זה מזמן. כינסתי צוות פעולה של משפטנים ואנשי המנהל האזרחי ואנחנו מסוגלים מתוך 4000 יחידות דיור ניתן לטפל ב-2000 בתים, להם ניתן היתר בנייה כחוק באמצעות תקנת השוק (אדם שבנה בית ללא ידיעה שמדובר בבית פרטי, ע"ג). אפשר להסדיר 50% מבתי יהודה ושמרון בתהליך נכון של עבודה".

"יש לי זכות גדולה לטפל באזרחי יהודה שומרון", ביטון באולפן

זה לא מפתיע שדווקא תחת אחריותך נמצאת סוגיית הסדרת הבתים ביהודה ושמרון?

"יהודה ושמרון יקרות לי מאד. אני איש מימ"ד, איש מפלגת העבודה אבל עדיין כל ילד שלי היה במערכת המכפלה וקבר רחל ואני מרגיש קשר רגשי. יש לי זכות גדולה לטפל באזרחי יהודה שומרון והם ראויים לחיים כמו כל אזרח במדינה, בפתרונות בחינוך בכבישים והסדרת הבתים.

אני מאמין שבהסכמי שלום עתידיים חלק יהודה ושמרון יישארו שלנו לעד, במיוחד גושי ההתיישבות.  אני מאמין שהחלת ריבונות כחלק מתהליך מדיני נכון וטוב היא דבר מבורך.

הוא שולל את הטענה כי ראשי מפלגתו השרים גנץ ואשכנזי הם אלו שתוקעים את המהלך: "מייחסים לנו עוצמה מוגברת. בוושינגטון הם הרימו כוסית ואמרו שביום ראשון יש ריבונות – ולא היינו בממשלה ולא הייתה ריבונות, זה דבר שהוא יותר גדול מהחלטה של הליכוד וכחול לבן כיצד זה יתבצע. בראש ובראשונה זה חייב להיות בהסכמת האמריקאים, הם בעלי אינטרס גיאו פוליטי לא יביכו את ירדן, מצרים והמפרץ הפרסי. לדבריהם, ריבונות זה התחלה של הסכם שלום".

התחלה של הסכם שאולי יביא בסופו של דבר למדינה פלסטינית, אתה מוכן לדבר כזה?

"אפשרות, אם היא תהיה מבוזרת, לפי האינטרסים הביטחוניים שלנו ובקעת הירדן תהיה חייץ בטחוני שלנו, בריבונות שלנו ועוד המון הסתייגויות, כן, אפשר לבנות הסכם".

"החשש הגדול שלי הוא ממהלכים חד צדדיים, כשעשינו את ההתנתקות תראי מה קיבלנו, לא עושים צעדים מדיניים חד צדדיים. אם עושים הסכם שנובע מתוך תכנית טראמפ זה חייב להיות בהבנות מול האמריקאים, הירדנים והמצרים וגם מול הפלסטינים".

ביטון (צילום: סרוגים)

מה תהיה התכנית שתוכל להצביע בה בעד?

"משהו שיהיה מקובל על האמריקאים, ירדן ומצריים אני אוכל לחיות איתו בשלום, משהו שיעשה ללא בדיקה של ההשלכות הביטחוניות, המדיניות וללא הקשבה לאמריקאים יהיה בעייתי לישראל בעת הזאת. אנחנו מעמיסים על עצמנו אתגר שלא חייבים להעמיס עכשיו, יש לנו קורונה, איראנים שמתבצרים בסוריה".

ברקע ה-1 ביולי שצויין היום כתאריך יעד על פי נתניהו לתחילת הריבונות, עוקץ ביטון את הליכוד: "כנראה שמי שמתאר הזדמנויות בלי לבדוק עם אותו יוצר הזדמנויות שזה הממשלה האמריקאי קצת נמהר ביצירת הציפייה".

בכחול לבן עולה מספר הדתיים על החילונים: "אנחנו יכולים להיות רלוונטיים חלק מהקבוצות בציונות הדתית. אנחנו כתובת לקהל הדתי לאומי", מודיע ביטון.

יש סימן שאלה על מימוש ההסכם

אתה עומד על זה שנתניהו יקיים את חלקו בהסכם ויצא לרוטציה בעוד שנה וחצי?

"אני חושב שזה יקרה רק אם זה באופן ברור יהיה אינטרס של המדינה, לחץ ציבורי שההסכם יתקיים והשותפות הקואליציוניות בעיקר של המפלגות החרדיות ואולי גם אינטרס של המנהיגים. יש סימן שאלה אבל אני פועל כחבר אחדות בשותפות עם הליכוד להביא תוצאות ביחד".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו