חממה חרדית מוטעית
"וימאסו בארץ חמדה" (תהלים קו,כד)
רש"י: "בשלוח מרגלים והוציאו דבה על הארץ".
"ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו". "בכל דור משיח בן יוסף מכיר את אחיו והם לא מכירים אותו. ומעשה שטן הוא שאין מכירין בעקבות משיחא… לולא זאת כבר היה קץ לצרותינו. ואילו היו ישראל מכירים את [עקבות] יוסף שהם קיבוץ גלויות, היו נגאלים כבר בגאולה שלימה"
(קול התור, המיוחס לגר"א, פ"ב לט).
מאז פרוץ הממשלה החדשה מתחולל פולמוס בין הציבור החרדי והדתי-לאומי. זירות התקשורת והפוליטיקה מוכרות לכל, אך יש כנראה גם דיוני עומק רציניים יותר. בעקבות התייחסותי במדור זה בחדשים האחרונים לפולמוס זה קבלתי תגובות מן המיגזר החרדי; רובן פלקאטיות ומיעוטן רציניות. להלן קטעים מתוך מכתב ארוך שהגיעני 'מעבר למיתרס', ותשובתי החלקית בצידו.
מתוך איגרת חרדית
"…נראה להגדיר את סלע המחלוקת המהותית והיסודית בין הנהגת הציבור החרדי לזו של הציבור הדתי לאומי. אינני נכנס לשורשי הויכוח ההגותי, גאולה או לא גאולה, שהם סוגיות מורכבות ובלתי מוכרעות… מבחינת מעשית לא היחס למדינה עומד במרכז הענין, ודאי שלא סגנון הלבוש. הנושא הוא בעיקרו פתיחות או סגירות. במלים יותר מפורשות, קירבת הדעת לעולם החילוני, והתערות ברמה כזו או אחרת בארחות-חייו ותרבותו, למול שמירה על עולם עצמאי, המתנהל לפי השקפת עולמו ודרכו העקרונית והחינוכית.
"כשאנו בוחנים את שני הצדדים מבחינה מעשית הדברים מוכרעים במבחן המציאות בשטח… אי אפשר להתעלם מן התוצאות העגומות שהביאה אתה הפתיחות… ועל כולנה התופעה הכאובה מאד של חילון… יתכן בהחלט שישנם דברים שאנו מפסידים מחמת הסגירות… הרינו סומכים על הוראת החזון-איש כי הישיבות הן בבחינת 'תיבת נח' של הדורות שלנו… זו אינה הנהגה של חולשה אלא של הכרת המציאות ולקיחת אחריות. וגם אם ישנה ביקורת, תלוי מה המחיר הנדרש בעד שינוי ההנהגה…
"אמת ויציב. ככלל, הציבור החרדי מתנהל בצורה שמרנית מאוד, בלבושו ולשונו, במנהגיו הדתיים ובהנהגותיו… אין שום קדושה בסגנון הלבוש [השמרני] אבל הוא עוזר לשמר את הרגשות המסייעים לנו להדמות לדמויות ההוד מן הדורות הקודמים. וכן, הוא גם עוזר להיות שונים מן הציבורים האחרים… מתוך הכלל הזה [ה'סגירות'] נגזרות תשובות לשאלת היחס למדינה ולסמליה; היחס לתורתו של הציבור הדתי-לאומי; הנהגת הציבור וסמכות דעת תורה.
מתוך דברי תגובה
"…צדקת בניתוחך שנקודת הסגירות היא בית אב לחילוקי הנהגות והתייחסויות רבות, כמו נושאי לבוש, השכלה, תרבות-פנאי וכמובן השירות הצבאי. ההתנגדות החרדית נובעת במידה רבה מהיבטי ה'פתיחות' הכרוכים בכל אלו, ומחשש להתדרדרות לא רצויה. אנו נמצאים איפוא במהדורה חוזרת הדומה לפולמוס ה'ציונות' ומלחמת 'גדולי תורה' בה, מראשית הציונות ההתישבותית ועד ימי השואה. גם אז מתנגדי הציונות העלו סיבות השקפתיות ('גאולה בדרך נס', 'מרידה באומות' וכן הסתכנות יתירה) אך לדעתי לב ההתנגדות היה מחשש ל'התקלקלות' עקב יציאה ממסגרות שמרניות והתחברות עם 'מרשיעי ברית'.
"עמדתי, ועמדת חבריי התורניים במחננו, היא שגדולי ישראל טעו טעות אסונית בהתנגדות לציונות. וראה באוה"ח פרשת בהר (כה,לט): "וע"ז עתידין ליתן את הדין כל אדוני הארץ גדולי ישראל ומהם יבקש ה' עלבון הבית העלוב". האם הספר 'אם הבנים שמחה', שנכתב ע"י הרב ישכר-דב טייכטל הי"ד במרתפי בודפסט בתש"ג, מוכר לך? כולו הכאה על חטא התנגדות גדולי התורה לציונות. כאמור, אני סבור שגם אז לב הענין היה החשש מ'פתיחות' יותר ממחלוקת השקפתית בכבשונו של עולם אודות גאולה בדרך הטבע וחובת גלות עד ביאת המשיח וכיו"ב. כפי שכתבת, נבדוק במבחן התוצאה: 'סגירות' זו, שמנעה חבירה לעלייה הציונית כדי לשמֵר את ה'חממה', היא שהחריבה עולמות של יהדות ותורה באירופה.
"ומאי תקנתיה? הרי החשש ל'התקלקלות' מוצדק במידה רבה? וכאן לב דבריי: המיגזר החרדי יכול היה להשתתף במפעל הציוני בהמוניו במסגרות יחודיות משלו. אכן תמיד יש מחיר שולי של נפולת בשבירת מסגרות, אך הוי מחשב שכר כנגד הפסד. כך גם לענייני השעה העכשווית; לו היה הציבור החרדי מכיר בצורך, היה מוצא את הדרך ליצור לעצמו חממות לשירות לאומי, וקידוש השם היה מרקיע שחקים.
"אכן, אין דבר כזה 'המיגזר החרדי'. יש רק רבותיו, ואין איש המעיז להציע מהלך השונה ולו במעט מדעת-תורה של ה'גדולים'. כך בדיוק היה בפולמוס הציונות; היו רבנים חשובים ש'דרשו לציון' אך מרבית האדמו"רים והרבנים לא ירדו לעובי הקורה ורק ענו 'אמן' אחר מי שחשבו ל'גדול' מהם. ואת מבחן התוצאה כבר הזכרנו. חוששני כי זה המצב גם ביחס לסוגיית ההשתלבות בשירות לאומי.
==
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. הדברים נכתבו במוצ"ש בהעלותך ויפורסמו בעלון שבת בשבתו.
מה דעתך בנושא?
47 תגובות
0 דיונים
באמת?
"גדולי תורה טעו בהתנגדות לציונות, וטועים גם היום."
22:50 27.07.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
אם ברצונכם לדעת מהי השקפה חרדית בצורה עומקית ומקיפה, קיים פורום מחקרי מדעי-היסטורי שדן בכל הנושא הזה ועוד. שמו של הפורום "גאולה בהיסח דעת" בהייד פארק. תרשמו בגוגל את המילים...
אם ברצונכם לדעת מהי השקפה חרדית בצורה עומקית ומקיפה, קיים פורום מחקרי מדעי-היסטורי שדן בכל הנושא הזה ועוד. שמו של הפורום "גאולה בהיסח דעת" בהייד פארק. תרשמו בגוגל את המילים "גאולה בהיסח דעת" ותגיעו לשם. ישנם הרבה נושאים מרתקים ומעניינים בכל הנושא הגדול הזה. חובה לבקר שם!!!
המשך 07:49 07.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שוב אתה?!
עולם התורה אכן הוכה בשואה, אבל בהנהגת אותם גדולים ש"טעו" לדברי רוזן – עולם התורה שב וצמח מחדש והגיע למימדים מדהימים בכל העולם ובארץ הקודש. גם המעט שיש היום לדתיים...
עולם התורה אכן הוכה בשואה, אבל בהנהגת אותם גדולים ש"טעו" לדברי רוזן – עולם התורה שב וצמח מחדש והגיע למימדים מדהימים בכל העולם ובארץ הקודש. גם המעט שיש היום לדתיים לאומיים הם חייבים לאותם חרדים "טועים" שלו היו בועטים ברבותיהם הרי שהיום לא היה לנו עולם של תורה אלא לכל היותר משהו בסגנון הישיבה יוניברסיטי ובני עקיבא, כך עולם התורה באמת היה נופח את נשמתו והיה חוטף מכה הרבה יותר אנושה מזו שהחטיפו לו הנאצים ימ"ש. שגשוגו של עולם התורה הוא לצנינים בעיני רוזן וחבריו שחלמו על חיסול היהודי ה"ישן" וצמיחתו של יהודי חדש עם בלורית מתנפנפת, מכנסי חאקי, סנדלים ואינפנטיליות תורנית, בקיצור עם הארץ מדאורייתא ומדרבנן.
המשך 11:51 03.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מזועזע
עשרת הרוגי מלכות מתו על ידי הרומאים, אז הם טעו? הרוגי מסעות הצלב יכלו להתנצר ולהינצל ולא עשו זאת ,אז הם טעו? אלו ששמעו לרבניהם ומתו באירופה מתו על קידוש...
עשרת הרוגי מלכות מתו על ידי הרומאים, אז הם טעו? הרוגי מסעות הצלב יכלו להתנצר ולהינצל ולא עשו זאת ,אז הם טעו? אלו ששמעו לרבניהם ומתו באירופה מתו על קידוש ה' ונחלו גן עדן, הרשעים שהמרו את פיהם הרויחו את העולם הזה והפסידו את עולם הנצח, אבל את הדתילונים עולם הנצח לא כל כך מעניין , רק הרשע וטוב לו מעסיק אותם בעולם הזה. המושגים שלכם עקומים בצורה מבהילה, אבל אין צפיות מגויים דוברי עברית בעלי הכיפות מחוררות
המשך 10:35 03.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מדהים
"ואם לא תשמעו לי ולא תעשו את כל המצוות האלה. ואם בחוקותי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם לבלתי עשות את כל מצוותי להפרכם את בריתי" אצל הדלי"ם דברי ר"שי...
"ואם לא תשמעו לי ולא תעשו את כל המצוות האלה. ואם בחוקותי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם לבלתי עשות את כל מצוותי להפרכם את בריתי" אצל הדלי"ם דברי ר"שי על הפסוק הולכים ומתקיימים אחת לאחת: רש"י: ואם לא תשמעו לי - להיות עמלים בתורה, ולא תעשו - אם לא תלמדו לא תעשו, ואם בחוקותי תמאסו – מואס באחרים העושים, ואם את משפטי תגאל נפשכם – שונא החכמים, לבלתי עשות – מונע מאחרים לעשות, את כל מצוותי – כופר שלא ציוויתים, להפרכם את בריתי - כופר בעיקר. הראשונה גוררת את השניה עד השביעית.
המשך 09:26 03.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
וזו אכן התוצאה
23:56 02.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
בורות הדלי"ם כלפי גדולי התורה היא ביחס ישר לחציפותם והעזת פניהם. למדו מעט מפה וזעיר משם ועם זה הם יוצאים כנגד אלו שהגמרא לא משה מידיהם מאז עומדם על דעתם. הנזק שרוזן...
בורות הדלי"ם כלפי גדולי התורה היא ביחס ישר לחציפותם והעזת פניהם. למדו מעט מפה וזעיר משם ועם זה הם יוצאים כנגד אלו שהגמרא לא משה מידיהם מאז עומדם על דעתם. הנזק שרוזן וחבריו עשו לעם ישראל לא ישוער, אבל הם לא הראשונים הלוחמים בכרם בית ישראל ולמרבה הצער כנראה גם שלא האחרונים. חבל עליך ועל הנוהים אחר הבליך, בשאול יש מספיק מקום לך ללפיד ול"תלמידכם". חוסו על נפשותיכם והצמדו למעבירי השמועה, לא לרבנים דרג ד' ול"רבנים" מבר אילן שלא שנו, לא למדו ולא שימשו אבל את פיהם פערו גם פערו.
המשך 16:51 02.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איזה חצוף וגס רוח!
16:51 02.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לעניין רוזן!
00:29 02.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
קודם כל לא אמרתי שהניסוח של הרב היה טוב בנושא הזה אך למה לרב אסור אך לכל שאר כותבי התגובות מותר? שהם ברמה הרבה יותר נמוכה משל הרב רוזן. ואם...
קודם כל לא אמרתי שהניסוח של הרב היה טוב בנושא הזה אך למה לרב אסור אך לכל שאר כותבי התגובות מותר? שהם ברמה הרבה יותר נמוכה משל הרב רוזן. ואם תעזוב את הניסוח של הרב האם הוא צודק בטענותיו האם יש מקום להסכים עם מה שהוא אומר? אל תשכח כשהרמבם אומר "שמע האמת מפי שאמרה" הוא אומר את זה על שהוא לוקח רעיונות מפילוסופים אז אם הרמבם שהיה לכל הדעות גדול עצום בתורה יכול למצוא את דברי האמת מתוך כתבי הפילוסופים נראה לי שגם אני ואתה יכולים למצוא דברי אמת בתוך דבריו של רב גדול
המשך 14:09 31.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר