שקד מציעה: שופטים שלא יפסלו את עצמם בניגוד עניינים יועמדו לדין על הפרת אמונים

שקד מציעה: שופטים שלא יפסלו את עצמם בניגוד עניינים יועמדו לדין על הפרת אמונים

ההצעה מבקשת להעמיד לדין שופטים בניגודי עניינים, על עבירה של הפרת אמונים, מאחר וכל גילוי ופסילת ניגוד העניינים נתון לשיקול דעתם. החסינות לא תחול בעת קבלת החלטה במצב כזה

שקד מציעה: שופטים בניגוד עניינים יועמדו לדין
  (צילום: מאיר וקנין/ פלאש 90)

הצעת חוק מטעם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד קובעת כי החסינות הפלילית של השופטים לא תחול במקרה של שיפוט בניגוד עניינים. שקד: "היום השופט קובע לעצמו האם הוא בניגוד עניינים או לא. זה אבסורד: החתול לא יכול לשמור על השמנת".

ההצעה מבקשת לייחד עבירה של הפרת אמונים לשופטים בניגודי עניינים, מאחר ולשופטים אין שום חובות גילוי מעוגנות. כל גילוי ופסילת ניגוד העניינים נתון לשיקול דעתם. החסינות השיפוטית לא תחול בעת קבלת החלטה במצב כזה.

כיום היועץ המשפטי לממשלה מוסמך להחליט האם להעמיד לדין אנשי ציבור, שרים ורה"מ, כך יוכל לקבוע גם האם שופט נמצא בניגוד עניינים קשה.

עוד באותו נושא

בספטמבר תפורסם רשימת ההימנעויות של השופטים

שקד מסבירה כי "שופט, ככל אדם, מושפע מהטיות שונות, והוא לא יכול לנטל את ההשפעות האלו ולשמור על אובייקטיביות כשהוא דן בענייני מקורביו". למעשה, "מבחינה היסטורית, תחילתו של עיקרון ניגוד העניינים היה דווקא במי שממלא תפקיד שיפוטי".

שופטי העליון (צילום: יוסי זמיר/פלאש 90)

היא מכנה את זאת כ"מציאות הזויה. כמו שלא היינו נותנים לנתניהו לקבוע לעצמו האם הוא בניגוד עניינים, ככה לא ניתן לשופט לקבוע לעצמו האם הוא בניגוד עניינים או לא".

רק בשבוע שעבר פורסם על ידי העיתונאי קלמן ליבסקינד כי שופט העליון עוזי פוגלמן, הסיר מרשימת ההימנעויות שנמצאת ביומן בית המשפט העליון שם של עוזרת משפטית לשעבר שעבדה עימו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו