"אבל אשמים אנחנו": השאלות על פרשת דומא - סרוגים

"אבל אשמים אנחנו": השאלות על פרשת דומא

האוריינטציה של המחלקה היהודית בשב"כ מכשילה אותה בתפקידה. במקום שינתבו את כישורי השטח שפיתח נוער הגבעות לטובת סיכול אירוע פח"ע נגד יהודים, הרחיקו את נערי הגבעות מהקונצנזוס והדירו אותם מהחברה

"אבל אשמים אנחנו": השאלות על פרשת דומא
  (צילום: שלום ססוני/ פלאש 90)

"לעולם אל תחפש אישור למשהו שאתה כבר מאמין בו", זהו הכלל הראשון במודיעין כפי שכותב בן מקנטייר בספרו "המרגל והבוגד". התקלות והקלקולים, שהתגלו במהלך חקירת "פרשת דומא", מעוררות את השאלה האם ייתכן שגורמי החקירה בישראל, הפרו בניסיונם למצוא את הפושעים?

סימני השאלה סביב זהות מבצעי הרצח משפחת דוואבשה בכפר דומא עלו בין היתר בתוכנית "עובדה" שעסקה בפרשה זו, וישנם לפחות שני עניינים שלא התבררו בתוכנית עד תומם. האחד נוגע לראיון עם חוקר המשטרה. החוקר סיפר שעד ראיה מהכפר תיאר בפניו את מה שאירע באותו לילה, אולם השוטר לא נשאל האם אותו עד נחקר. והעניין השני שעולה האם בבדיקת ההיתכנות (או אולי באי בדיקתה) שערבים הם אלו שציירו את הכתובות בעברית.
עניין הגרפיטי הוא קריטי להבנת ניתוב כיווני החקירה, וחשוב להדגיש כי היו מקרים שבהם רוססו כתובות בעברית ע"י ערבים, ולא רק ביו"ש.

בית המשפחה שנשרפה, בכפר דומא (צילום: מרים אלסטר/ פלאש90)

בשנת 1913 נרצח בקייב ילד אוקראיני בשם יושצ'נסקי. בעקבות הרצח נרקמה עלילת דם שהאשימה יהודי בשם מנדל בייליס במעשה. בעקבות משפט בייליס כתב זאב ז'בוטינסקי את מאמרו "במקום סנגוריה": "עד עכשיו היו מסדרים לנו רצח דתי בידיים בלתי זריזות ובאופן גס… אפשר שימצא אומן מושלם שיעבד תכנית, יחשב מראש את כל האפשרויות… באופן שיוצר רושם מדהים… בין האנטישמיים יש אנשים בעלי תרבות, ומאידך גיסא יש אנשים עשירים מאוד ובעלי יכולת גדולה, שיש בכוחם להשתמש באמצעי זיוף בדוקים ומנוסים מאוד. לא כל כך קשה בימינו למצוא גם בר-נש יהודי שישבע לשקר."

נער הגבעות מגשימים את החזון של היהודי החדש

השב"כ פעל עד לשלב מסוים בקרב גורמים חתרניים בישראל שהיו בקשר או בעלי זיקה לקומוניזם, כמו "השומר הצעיר", מפ"ם והארגון האנטי -ציוני קומוניסטי "מצפן", עבר טרנספורמציה למעקב אחר גורמי ימין. בכדי להבין את עומק השינוי ניתן לומר שבתהליך שטרם נחקר, עברו חברי תנועת "שלום עכשיו", שהיא למעשה "מצפן" רך, לשורות השב"כ ושינו את הלך המחשבה ודפוס הפעולה שלו. הדבר מתבטא בייחוד בהקמת המחלקה היהודית. באופן מטפורי אפשר לומר שמכשירי האזנה שהיו מותקנים במשרדו של מאיר יערי, ממנהיגי השומר הצעיר, פורקו והותקנו במשרדי מועצת יש"ע.

האוריינטציה של המחלקה היהודית מכשילה אותה בתפקידה. במקום שינתבו את כישורי השטח שפיתח נוער הגבעות לטובת סיכול אירוע פח"ע נגד יהודים, הרחיקו את נערי הגבעות מהקונצנזוס והדירו אותם מהחברה. פסילתם משירות צבאי אף היא שגיאה קשה שכן דווקא מנערים נונקונפורמיסטים שכאלה, צומחים לוחמים ומפקדים נועזים, כפי שכתב ההיסטוריון הצבאי לידל הארט. הייחס המיוחד שלו זוכים נערי הגבעות הן מצד המחלקה והן מצד התקשורת דורש בירור ייסודי, מאחר והוא גולש מעבר לשנאה העצמית שאליה כבר התרגלנו ושנובעת מסלידה מהיהדות ומזיכרון הגלות.

הנערים הללו מגשימים את החזון של היהודי החדש. העברי שמחובר ומתערה באורחות חייו בנוף התנכ"י. מאז הקמת המדינה ועד היום טענו סופרים ישראלים משפיעים, וביניהם ס. יזהר, בנימין תמוז, א.ב. יהושע ועמוס עוז, שהמעשה הציוני הוא פגיעה בנוף הארצישראלי הקדום. והנה באופן פרדוקסלי דווקא אותם אלה שמממשים את תיאורו של יזהר, בסיפורו "השבוי" מ-1949; "אי-בזה היו רועים רחוקים נוהגים את צאנם בלב השדה בשלוַת הליכות", מוצאים עצמם מוקעים ונרדפים ע"י הממסד.

עוד באותו נושא

מסתמן: הקטין מפרשת דומא לא ירצה עונש מאסר


3

יש הרבה אחראים בפרשת דומא וספק אם התנהלותה של המחלקה היהודית הייתה מתאפשרת אילולא תיאורו של ז'בוטינסקי מאותו מאמר, שנראה כאילו נכתב בימים אלה: "מאתים רבנים נשבעו בדפוס… שאין היהודים שותים דם תינוקות, ואיש לא שם לב… רושם כזה יעשו כל נאומים שנשאו ושעתידים לשאת צירי היהודים בבית-המחוקקים… כל דברי ההגנה הם לבטלה. ואולי יש בהם גם משום נזק. זה שנים אחדות יושבים היהודים על ספסל הנאשמים. לא הם חייבים בדבר. אשמים הם רק באחת: הם מתנהגים כאשמים."

אם התקווה הקלושה, שבערעור לבית המשפט העליון יתקיים משפט צדק, ואכן יתחוור שמערכות חשובות במדינה הלכו שולל אחרי כתובות גרפיטי, יהיו כאלה שיאלצו להתוודות ולומר "אבל אשמים אנחנו". וראשי המדינה, המתהדרים במורשתם הבית"רית, יצטרכו לשאול את עצמם כיצד לא הפנימו את מאמרו היסודי של מנהיגם.

 

ד"ר יהודה שלם, עמית מחקר במכון אריאל לביטחון ותקשורת

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
משפט מתנהל על...
חוקר שבכ | 25-06-2020 12:19
משפט מתנהל על פי ראיות ולא על פי הלכי רוח ואג'נדות פוליטיות. למרות חוסר האימון של רבים בימין במערכות החוק והמשפט - כך הוא המצב. לומר שאנשי שלום עכשיו מאיישים את השבכ זו אמירה דימגוגית ושקרית לחלוטין. כמו האמירה שרוני אלשייך, אביחי מנדלבליט, רז נזרי ואבי ליכט שטיפלו בכתב האישום נגד נתניהו, שכולם בוגרי ישיבות ואנשי ימין - הם שמאלנים. נוח מאוד אבל שקר מוחלט. תתייחס לראיות ולא לתיאוריות מופרכות.
מבין הארבעה...
פוקח עינים | 06-08-2020 8:10
מבין הארבעה שמנית רק רז ניזרי איכשהוא שומר על נסיון קל שבקלים לאזן את השמאל ללא הצלחה .לגבי דעתם הפוליטית של כל ראשי השבכ חוץ מדיסקין קח לך את התוכנית שומרי הסף והתמימות תעלם לך מיד
נערי הגבהות טהורים השמאל ימ''ש רצח והעליל
נערים שליחי הבורא | 25-06-2020 23:34
נערי הגבהות טהורים השמאל ימ''ש רצח והעליל נערי הגבהות טהורים השמאל ימ''ש רצח והעליל נערי הגבהות טהורים השמאל ימ''ש רצח והעליל
חוקר שב"כ, אתה מתמם.
שדה | 25-06-2020 20:47
א. בודאי שהמשפט מושפע מדעת קהל ומשמירת המוניטן של השבכ. אם יעמוד על הכף ספק, ויהיה מדובר בדילמה האם לפגוע במוניטין השבכ בגלל ספק - לעד בית המשפט ישמור על מוניטין השבכ למרות שאת המחיר שילם עמירם. ב. עפ התורה הקדושה - שנתנה מבורא עולם - אין אדם שם עצמו רשע, בנפשות. ומכיוון שחוקרי השבכ עינו את עמירם עד שהודה, הרי הם פועלו להפליל אדם מתוך עינויים עצומים כשעל פי תורת ישראל אין להודאה זו שום ערך. ולמה התורה לא נתנה תוקף להודאה זו - בדיוק בגלל מקרים כמו המצב הנוכחי, שניתן להפעיל לחץ על אדם להודות כפי שעשה השבכ בעינויים. ג. כמה חבל שהשבכ ירה לעצמו ברגל. הרבה אנשים תמימים שנתנו פעם אמון גדול בשבכ, לא יכולים עוד לתת בו אמון כלל. כמה חבל!!!!!!!!!!!
חוקר שב"כ - יש דבר פשוט ונורא מכול
מלכי | 25-06-2020 17:04
להסתמך על הודאותיו של הנאשם - לאחר לעונה קשות כפשוטו כפשוטו כפשוטו, פשוט עינויים עד לב השמים. וברור לנאשם שאם לא יספק את הסחורה בהודאות ובשחזור הוא יחזור לעינויים ובפרש שפורסם שהמענה הראשי היה נוכח בשיחזור - זה פשוט נבלה!!!!! כל מי שמגן על זה כולל אתה, סוכן שבכ יקר -משתף פעולה עם כל הרוע והנבלה. נקודה!!!! דרך אגב, לצערנו כבר פורסם כיצד השבכ מרמז לנאשמים מה לומר, ואם לא יאמרו את הנרמז, אז קדימה להמשך העינויים.
ואם נתייחס לראיות
ענת | 25-06-2020 15:48
הרי שכל כתב האישום הזה הואר שקר אחד מוחלט. לא היה ולא נברא. בבקשה לראות את סדרת הסרטונים שמוכיחים שזו עלילה ותו לא. וכן.. המחלקה היהודית בשבכ היא מפלצתית וטוב שתיסגר שעה אחת קודם. אין להם מה לעשות אז רודפים אחריילדים ומלבישים עליהם סיפורים הזויים. בבקשה להתעדכן בפרטי הפרשה
2
ההנהגה בפוליטית וחלק מהרבנית, תמכו במשפט השדה
ההנהגה הביתה! | 25-06-2020 13:28
לאחרונה העם היהודי מתאהב במשפטי שדה, ומחפש לינץ ציבורי ודם. אני מתבייש בהנהגה של הציונות הדתית, שבנט ושקד גיבו את העינויים ועדיין קיבלו שש מנדטים. אני גם מתבייש ברוב ההנהגה הדתית שלנו, ששותקים מול משפט השדה התקשורתי, כשברור לחלוטין שבן אוליאל עונה ולכן הודה, וזה רשע מוחלט. הגיע הזמן לבקש נההנהגה הפוליטת וגם הרבנית ללכת הביתה. הם תמכו במפלגה של 4 נשים לא צנועות מתוכן 2 מחללות שבת בפרהסיא. התירו להפר הסכם חתום ולגנוב ברגע האחרון. ותמכו בבנט ושקד החלונים-ליברלים שגיבו עינויי תופת לילד שלנו, והרב דרוקמן גיבה את בנט בהאשמת הנוער היקר שלנו (שאולי אכן טועה) בכך שהתנהגותם בזויה, והכל כמשפט שדה ולינץ תקשורתי בלי לשמוע אותם. איבדתי אימון בהנהגה ואני קורא להם לפנות את מקומם.
3
אין מה לרחם על מופרעים
שמחה | 25-06-2020 13:51
להרחיק אותם מחוץ למדינת ישראל- יחד עם גורמי פשע בשולי החברה שיחזרו לבתיהם עם אבא ואמא ויפסיקו עם המטורללות בשומרון
זה בדיוק הענין
שדה | 25-06-2020 17:09
את כל ראשי המאפיות (שידועים לכל קצין מודיעין במשטרה) שאחראים ל - רציחות, גניבות, פרוטקשן, סמים, זנות וסחר בנשים, שוק אפור וסחיטות..... להם יש זכויות, אותם לא יענו ויחסלו את הפשיעה בארץ. נער גבהות שלא ברור בכלל מה עשה, כשידוע שיש בכפר ריב חמולות ועוד ספקות נוספות - מענים עד לב השמיים ומוציאים ממנו הודאה בעינויים, ושמחה תומך בעיוות המוסרי הנורא הזה.
4
נערי הגבעות הם החשמונאים של דורנו
נערי הגבעות הם החשמו | 25-06-2020 15:57
נערי הגבעות הם החשמונאים של דורנו
5
אין ערוך לך...
ביבי | 25-06-2020 19:06
אין ערוך לך ואין דומא לך...כתבה מאלפת ...מאמין לחפות הנערים..
6
עלילת דם מודרנית - כמה אירוני
אוראור | 16-09-2020 12:23
שזה קורה דווקא פה בישראל - ועוד בשנת 2020! נו - תמים גמור היה מי שבטעות חשב שפה בארץ ובשנות האלפיים לא יהיו יותר עלילות דם - והמבין יבין!
7
רק גזען חושב שרק גוי יכול להיות אנטישמי
אוראל זר | 03-03-2021 13:29
והמבין יבין - ואין פה מה להוסיף!