השבוע סערו הרוחות, בין היתר סביב היחס ל'יהודים רפורמים'. רב ידוע עשה מעשה תמוה ואף הזוי: החליט לפגוש 'רבה' (מושג שהמציאו חניכי התרבות הפרוטו-נוצרית) על מנת להכיר את עולמה, כגילוי מהפכני אחרי מאתיים שנות קיום הרפורמה.

הבעיה החמורה היא שאותו רב לא הבין שעצם דיון כזה בפומבי מהווה מתן גושפנקה לזרם פסול מבחינת כל גדולי ישראל. דמויות רבניות מחו נגדו – זו דרכה של תורה. אך החמור הוא, שפוליטיקאים החליטו להתערב בויכוח תורני-הלכתי מובהק זה, וכרגיל במדינתנו – בה כל אחד מעמיד עצמו מומחה עליון לכל תחום – חיוו דעתם במה שאינו לא מתחומם ולא מסמכותם.

אם סביב ערך תורני מתנהל דיון בתוך הצבור המכונה 'דתי' ובין צבורים שקשה להם לעמוד בדרישות ובשאיפות התורה, אפשר עוד להבין. אבל כאשר פוליטיקאים מעמידים את עצמם כראשי הצבור הציוני-דתי ומרשים לעצמם לקבוע עמדות ערכיות, אי אפשר עוד לשתוק.

פוליטקאי לא צריך לחוות דעה בנושאי ערכים

צריך לחזור היום ולקבוע את העקרון הברור: אין לשום פוליטיקאי זכות לחוות דעה בענייני ערכים תורניים, לא רק משום שאין לו את הידע הדרוש לכך, אלא לאין ערוך יותר משום שאין זה מסמכותו כלל וכלל. תפקידו, ואף הכשרתו (אם בכלל יש לו) הם לנהל את המדינה מבחינה בטחונית, כלכלית, חברתית ועוד, אבל הוא אינו רשאי להעמיד את עצמו כמנהיג רוחני ותרבותי בשום עם ולשון – ועוד פחות בעם ישראל – ועל אחת כמה וכמה אינו רשאי להעמיד את עצמו כמנהיג תורני והלכתי.

השבוע אמר יו"ר מפלגת ימינה ח"כ נפתלי בנט על הרפורמים: "מבלי לשנות את ההלכה, צריך לשוחח עם כל יהודי, לחבק את כולם".

צילום: יונתן זינדל/פלאש90

וטענה זו שגויה מכמה סיבות:

א. מי אמר לך מר בנט, כי ההתנגדות מצד רבנים היא בגלל שאינם רוצים לחבק כל יהודי?! האם מפאת שאנו מסרבים לדבר עם 'רבה'? איך אתה מבלבל בין סתם יהודי ובין מי שמייצג זרם דתי המהווה סטייה ברורה וחמורה ביותר מתורת ה'?!

ב. טעותך השנייה היא חמורה אף יותר: אישית הנני מוכן לקרב ולהתקרב לכל יהודי, יהיה זה הרחוק ביותר מדבר ה', אבל בתנאי שהוא יהודי באמת. והלא דוקא במקום הזה 'קבור הכלב': היהדות הרפורמית הסכימה לא רק לחתן שני גברים הלבושים בוורוד בכנסייה בשבת, אלא שעוד היא הכניסה ומכניסה לתוך תוכה רבים שאינם בכלל יהודים, ועל זה הויכוח הגדול שלנו כיום אתם. אי שמירת ההלכה היא לצערנו מזמן נחלתם של יהודים רבים הקרויים 'חילונים' בפי הבריות שחונכו על ברכי התרבות המערבית והמציאו סמנטיקה מתועבת זו, ובכל זאת אין אנו מתנתקים מהם, אבל לפחות אנו יודעים שהם אחינו בשרנו ממש!

ג. וכי זו פעם ראשונה שנוסדו 'יהדויות' חדשות. היו צדוקים ביתוסים, כותים, קראים ועוד, ומעל כולם 'נוצרים' הרואים את עצמם כ'verus israel' (ישראל האמיתי), לפי שיטתך הם יכולים לומר לך מי שמך כדי לפסול 'יהדותנו'?! והיחידים הפוסלים את כל אלה, היו והינם חכמי ישראל ורבניהם, החל מהתנאים וכלה בראי"ה קוק זצ"ל!

תפילת נשות הכותל (למצולמת אין קשר לכתבה. אילוסטרציה הדס פרוש/פלאש90)

ד. ועוד יותר: כמה מצער לראות שכמי שרואה את עצמו כראש המחנה הלאומי, אתה מפספס את הנקודה החשובה והיקרה – השמירה על ארץ ישראל! כיצד? מי הזמין את הרומאים לבא ולהשתלט על הארץ בזמן האחים העויינים בבית שני, אם לא הצדוקים למיניהם?! מי מחה כפיים למראה חורבן הבית אם לא הנוצרים הראשונים (הרפורמים דאז)?! מי הכניס גיס חמישי לתוך ביתר בשעת המצור ופתח את השערים לאדריאנוס אם לא 'כותי'? ומי לחם נגד הרבנים בכל הדורות, החל מהצדוקים דרך הקראים והנוצרים – שכל האוון-גיליון שלהם אינו אלא פרוטוקול של 'זקני ציון הפרושים' – וכלה בדורות האחרונים. כל הרפורמים למיניהם תמיד היו אויבי הלאומיות לדורותיהם, וזה עד דורנו בו רובם ככולם של היהודים הרפורמים לחמו למען מינוי אובמה כנשיא ארה"ב, והם לוחמים מלחמת חורמה נגד טראמפ בגלל ימיניותו, ואתה שא"י כה יקרה ללבך מסתכל על זה במבט דלטוני?!

ה. ואם כבר על נושא אהבה וחיבוק לכולם, נזכיר לך אם שכחת, איך סירבת להתחבר אפילו עם הבית היהודי ועם האיחוד הלאומי (ורק בסוף נכנעת מפחד איבוד קולות), ואיך השארת בחוץ את 'המסוכנים' בעיניך – 'עוצמה לישראל'. כמה רבנים פנו אליך והתחננו לחיבוק ממך, אבל מסתבר שהם בעיניך יותר גרועים מרפורמים ומכל חילוני שהייתי מוכן לשלב במפלגתך. אז כעת אין ממשלת ימין.

אל תתערב בענייני תורה וערכים

התלבטתי רבות לפני כתיבת הדברים הקשים האלה, כי לא היה לי כל רצון לפגוע בך (על אף שמפאת מאבקיי למען כלל ישראל וא"י מוכנים חסרי דעת רבים לטפול לי כל פשע), ובודאי לא בפרהסיה. אתה יודע היטב שיש זמנים שביקורת שהייתה לי כלפיך נכתבה אליך אישית ללא כל פירסום, ומתוך אהבה ואף הערכה. אבל אני רואה שהנך מסרב להכיר במקומך, והנך רוצה לחנך אותנו לערכים. לא זו בלבד שחוסלה סופית ההשפעה הרבנית על הציונות הדתית מאז שנבחרת, אלא שאתה ממשיך קבל עם ועדה לקחת לעצמך תפקידים השייכים לנו בלבד מאז משה רבנו ע"ה.

מבחינה פוליטית אין לי כל זכות לומר לך דבר אם הנך מעוניין להיות ליכוד שני, בין אסכים אתך ובין אם לאו, במדינה הטוענת שהיא דמוקרטית, זו זכותך. אבל אני רשאי, ואף מחוייב לבקשך שלא להתערב בענייני ערכים ותורה, ובפרט לא בשם ה'ציונות הדתית', אם עדיין יצור כזה קיים עוד. בשעה שנתת הוראות בריאותיות, ראינו מסירותך, וקיימנו כל החלטותיך מרצון ובהכנעה, גם כשלא היה הדבר נח לנו, ואפילו אלה ש'מדרבנן' כזכור לך משיחתנו בנידון. אז אני מבקש שבענייני תורה והלכה לא תתערב, לא אתה ולא שום פוליטיקאי.

אתה רשאי לקבוע את יחסך האישי לתורה ולהלכה, זה עניין שבינך ובין המקום, אבל אין לך כל זכות לעסוק בענייני רבנות, הלכה, זהות יהודית והשקפת עולם תורנית, השאיר את זה לרבנים. ונא אל תחזור על טעויות של ראשית המדינה.

==

הרב ד"ר אליהו זייני הוא ראש ישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה.