פרשת במדבר: הדרך הנכונה להנהיג את עם ישראל

סידור המחנות סביב המשכן, אינו עניין של מה בכך, אלא הוא מייצג גם את ההיררכיה בתוך עם ישראל. סדר זה יחזור גם בהתנחלות בתוך ארץ ישראל, עם שינויים כאלו ואחרים. מצד אחד נמצאים בניה של רחל ומהצד השני נמצאים בניה של לאה, כששאלת השאלות היא מי ינהיג את עם ישראל.

פרשת במדבר: הדרך הנכונה להנהיג את עם ישראל
  המשכן ועם ישראל שסביבו (הולמן)

אחרי שלושת הספרים הראשונים של התורה, בהם עוצבו היסודות של עם ישראל (בראשית), הוא נתכונן כישות עצמאית (שמות) והונחה כיצד לנהוג (ויקרא), מגיע ספר בְּמדבר (ב בשוא ולא כמו שרגילים להגות בפתח).

ספר זה מכיל את ההתמודדויות של עם ישראל עם מצבים שונים בעת הבשלתו במדבר בטרם כניסתו לארץ ישראל.

ספר במדבר נפתח במפקד עם ישראל לפי שבטיו. מיד לאחר המפקד ישנו סידור של השבטים מסביב למשכן – אוהל מועד. את השבטים חילקו לארבע קבוצות של שלושה שבטים, כשבכל שלישיה שבט אחד הוא המוביל.

שבט לוי אינו נכלל במנין השבטים, לא במפקד השבטים ולא בחנייה מסביב לאוהל מועד. מאידך שבט יוסף, חולק לשני שבטים לאפרים ולמנשה.

את השבטים חילקו באופן הבא:

מסידור זה אנו רואים כי המרכז של עם ישראל הוא בראש ובראשונה הקודש. כל עם ישראל חונה סביב למשכן. בין המשכן ובין עם ישראל נמצאים המתווכים – הכהנים והלווים. וסביב להם שאר עם ישראל.

הסידור אותו קבע הקב"ה אינו עניין של מה בכך, יש כאן גם את ההיררכיה בתוך עם ישראל. סדר זה יחזור גם בהתנחלות בתוך ארץ ישראל (עם שינויים כאלו ואחרים). מכל מקום בניה של רחל נמצאים בצד מערב. בני השפחות נמצאים בצפון ובדרום, כשאליהם מתלווים ראובן ושמעון, שהודחו על ידי יעקב אבינו מההנהגה. ובמצד מערב נמצאים שאר בניה של לאה.

חז"ל כבר עמדו על הסמיכות בין השכנים: שבט ראובן סמוך מאוד ללויים ממשפחת קהת, מה שיגרום ל250 מבני ראובן לחבור לקורח למחלוקת הגדולה נגד משה ואהרון. מאידך שבט יששכר סמוך למשה ולמחנה הכהנים, סמיכות זו הביאה לכך שמשבט יששכר יצאו גדולי התורה של עם ישראל.

מי בראש?

בסידור הזה נשאר לברר מי ינהיג את עם ישראל, האם יהיו אלה בניה של לאה (דגל מחנה יהודה) או בניה של רחל (דגל מחנה אפרים). שני הכוחות האלו של יהודה ויוסף, התעמתו כבר במצרים.

יוסף מייצג את התפיסה הקוסמופוליטית, שאנו נדרשים לתקן את כל העולם בלי הבדל לאום. לשם כך בעת היותו שליט במצרים הוא הקים מערכת כלכלית אדירה כדי להפוך את מצרים למאמינים באל אחד.

בהיסטוריה מכירים כי אחד הפרעונים היה מונותיאיסט, ייתכן ומדובר ביוסף עצמו או בפרעה שהיה בימיו. מכל מקום יוסף מאמין שהגאולה תבוא דרך פתרון כלכלי עולמי, שדרכה יתחברו אומות העולם לרעיונות של עם ישראל.

לעומתו יהודה הוא המייצג את הלאומיות הישראלית שמתבטאת על ידי הגדלת עוצמתו הרוחנית של עם ישראל ורק מתוך כך לתקן את שאר העולם. כאשר יעקב יורד מצרימה, את יהודה הוא שולח לפניו גשנה, אומרים חז"ל להקים לו ישיבה.

יהודה רואה את הגאולה שתבוא על ידי האדרת כוחו של עם ישראל הן מבחינה חומרית ויותר מכך מבחינה רוחנית, עד שהוא יהיה גורם משפיע לכל שאר העמים להדבק וללכת בדרכיו.

מבחן ההיסטוריה

אז מה הדרך הנכונה, מי צריך להנהיג את עם ישראל?

התורה פוסקת, " וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה, דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה … רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ" יהודה הוא המוביל. הקודש הוא שצריך להוביל את עם ישראל. ליוסף, לכח הכלכלי גם יש מקום, אבל לא בתור מוביל אלא בתור משלים. הוא מאחור ייצור את האפשרויות החומריות כדי לתת ליהודה את הכח לחזק את הקודש של עם ישראל.

בהמשך ההיסטוריה תתפלג הממלכה בין מלכות יהודה לבין מלכות ישראל בראשות ירבעם, משבט אפרים. לכל אורך בית ראשון תהיה יריבות בין שתי הגישות. אבל אין זה המצב האידיאלי, המצב הנכון הוא כמו שמתנבא עליו הנביא יחזקאל:

"וְאַתָּה בֶן אָדָם קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתֹב עָלָיו לִיהוּדָה וְלִבְנֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו וּלְקַח עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו לְיוֹסֵף עֵץ אֶפְרַיִם וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָיו. וְקָרַב אֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְךָ לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ… כֹּה אָמַר ה' א-לוהים הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרָי וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי… וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם ".

כאשר אנו עומדים במאבק בין שני כוחות בהנהגת עם ישראל, מצד אחד אנשים הרוצים לקדם את עם ישראל מבחינה כלכלית ומצד שני אנשים הרוצים לשמור על צביונו המיוחד של עם ישראל ובעיקר על תורתו. אנו זקוקים לשניהם.

רק מתוך האיחוד בין שני הכוחות, הכוח הכלכלי של יוסף שמפתח פיזית את עם ישראל והכוח הרוחני והלאומי של יהודה שמכניס בו את התוכן, תבוא הגאולה.

כאשר שני הכוחות האלו מתנגשים ביניהם ואומרים אני אשלוט, התורה כבר הכריעה שבט יהודה, רוח ישראל הוא המוביל, שבט יוסף הכח הכלכלי, הוא חשוב, אבל בתור משלים. ליוסף יש מקום אבל הוא חייב לדעת כי "דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה נושאי הקודש הם בראש, הם רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו