אגדה קדומה מספרת: "משחרב הבית בראשונה נתקבצו כתות כיתות של פרחי כהונה ומפתחות ההיכל בידם ועלו לגג ההיכל ואמרו לפניו: ריבונו של עולם, הואיל ולא זכינו להיות גזברין נאמנים יהיו מפתחות מסורות לך, וזרקום כלפי מעלה ויצתה כעין פיסת יד וקבלתן מהם" (תענית כט א).
יחד עם מפתחות ההיכל שפרחו לשמים נסתלקה מהארץ גם עצמאות ישראל, ישראל גלה מארצו ורעיון הגאולה נגנז במרומים עד תהיה פקידה וישראל יחדש ימיו כקדם, כך היה במקדש ראשון למשך שבעים שנה וכך נשנה הדבר בחורבנו של הבית השני לגלות ממושכת של מאות שנים.
לפני קרוב למאה שנה, עת החל העם היהודי לשוב לארצו, מתחבט העם היהודי בשאלה איך תסתיים הגלות ואיך תחל הגאולה, כבר אז הרב אליהו גוטמאכר כותב שהיו רבים שטעו לחשוב שהיהודים בגלות יישבו בחברת השעשועים בביתם כל אחד כפי דרכו, "ופתאום יפתחו שערי רחמים ויעשו מופתים בשמים ובארץ", ובנסים ונפלאות תתגלה "גאולת ישראל".
וכנגד המחשבה הזו כתב הרב קלישר בספרו "דרישת ציון" (מאמר א): "גאולת ישראל אשר אנו חוכים לה, אל יחשוב החושב כי פתאום ירד ה' יתברך שמו משמים ארץ לאמור לעמו: צאו! או ישלח משיחו כרגע מן השמים לתקוע בשופר גדול על נידחי ישראל ויקבצם ירושלימה ויעשה להם חומת אש ומקדש א-ל ממרומים ירד כאשר הבטיח על ידי עבדיו הנביאים. לא כן הקורא המשכיל, ודאי יעודי הנביאים יתקיימו באחרית הימים ולא ייפול ח"ו מדבריהם דבר ארצה, אך לא במנוסה נלך ולא בחפזון יום אחד, אלא מעט מעט תבוא גאולת ישראל".
דומה שההשגחה העליונה מאז הכריעה בויכוח הזה וניהלה את גאולתם של ישראל בדרך הטבע, לא בחפזון אלא בהדרגה, ויותר מכך לא מן הקודש אל החול, מן האיכות אל הכמות אלא ההיפך מן החול אל הקודש, ומן הכמות אל האיכות.
גאולת הרוח בוא תבוא
על המהלך הזה של הגאולה כתב גם הראי"ה בספרו "אורות התשובה" (פי"ב יב): שם הוא מתאר את רעיון הגאולה שבהתגשמותה ירדה מגדולתה וטהרתה, וסיבת הירידה היא "מפני שבהתגשמותה בחיים טיפלו בה אנשים שאינם הגונים והחשיכו את יפעתה". אבל מוסיף שם הראי"ה: "הירידה הזאת איננה ירידת עולם, כי אי אפשר שהטוב הרוחני המחשבי יהפך לרע, כי אם ירידת שעה".
והירידה הזמנית היא גם כן לצורך עליה, כי רעיון הגאולה במובנו העליון בימים ההם רק מעטים היו יכולים להתחבר אליו, ועכשיו שהורידוהו לקרקע הוא מקבץ סביבו אנשים רבים שגם אם הם קטנים באיכות, הרי הגודל הכמותי כשהוא מצטרף לאיכות הוא מעטר אותה. אבל לעת עתה התהליך של גאולת ישראל מושלך ארצה, פריצים מבני עמנו בהגשמתם מחללים את קדושתה, אבל לעתיד לבא, בשלב מאוחר יותר – מבשר לנו הראי"ה – יתעוררו עדיני לב והם יפיחו רוח חיים בתנועת התחיה היהודית להשיבה אל פסגתה המקורית.
מאז התחיה היהודית עברה כברת דרך ארוכה – אנו מצויים כיום בקו התפר שבין התחיה הגשמית לתחיה הרוחנית, מצב המזכיר לנו את נבואת "חזון העצמות היבשות" של הנביא יחזקאל (פרק ל"ז) המתאר את העם היהודי כאוסף של עצמות יבשות המתקבץ לגוף אחד:"וראיתי והנה עליהם גידים ובשר עלה, ויקרם עליהם עור מלמעלה, ורוח אין בהם".
אף אנו אודים עשנים, שארית הפליטה שנתקבצה מארבע כנפות הארץ, ובחלקים רבים של המתקבצים בימינו לארץ נתקיים הכתוב: "ורוח אין בהם". אבל אנו מאמינים שגם אצלנו כמו אצל העצמות היבשות שבנבואת יחזקאל יתקיים לבסוף הכתוב:"וְנָתַתִּי רוּחִי בָכֶם וִחְיִיתֶם וְהִנַּחְתִּי אֶתְכֶם עַל-אַדְמַתְכֶם וִידַעְתֶּם כִּי-אֲנִי ה' דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי נְאֻם-ה'". כי כך היא גאולתם של ישראל, תחילה גאולת הגוף ורק אח"כ תבוא גאולת הרוח.
ורמז לסדר הזה של גאולת הרוח אחר גאולת הגוף אנו יכולים למצוא בשתי המתנות שזכינו בדורנו בחודש אייר מידי ההשגחה העליונה, תחילה יום העצמאות, הבסיס לעצמאות הארצית המאפשרת לנו לקיים את מצוות ישוב הארץ כמו שניסח זאת הרמב"ן (בספר המצוות): "שלא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה", ואחריה זכינו ליום ירושלים, שחרור עיר הקודש והמקדש שחוברה לה ביום הזה יחדיו.
וגם בגאולת ירושלים הקדים החומר לרוח, כמו שאמרו בגמרא (תענית ה א): "אמר הקב"ה: לא אבוא בירושלים של מעלה עד שאבוא לירושלים של מטה". וירושלים של מטה היא זו שתיאר לנו הנביא זכריה (ח ד,ה): כּה אָמַר ה' צְבָאוֹת עוֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחוֹבוֹת יְרוּשָׁלָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרוֹב יָמִים: וּרְחוֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחוֹבוֹתֶיהָ:".וברוך השם שחלק זה של הנבואה קם ויהי ועל כך אנו שמחים ביום ירושלים.

מה דעתך בנושא?
12 תגובות
1 דיונים
אוהב ישראל
כל הכבוד לסרוגים שסילקתם את תגובתו של גלעד קליינר - אם הייתם יודעים מיהו לא הייתם מעלים אותו מלכתחילה
14:22 06.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גרוסמן
אתר שמכבד את עצמו היה מוחק אותה
10:44 06.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש קטן (קליינר)
מי שכותב על הרב דב ביגון שר"י (שם רשעים ירקב) לא ראוי לבא בקהל המגיבים של סרוגים - לצערי זה פישול גדול שלכם ולגבי המגיב כל הפוסל במומו פוסל
09:00 06.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון נווה עמל הרצליה
פה הוא אומר: "המקום אשר יבחר ה'" [שם הוויה] ובאברהם הוא אומר"וירא את המקום מרחוק" וכן לבסוף "ויבואו אל המקום אשר אמר לו האלוהים"[דגש על אלוהים ולא שם הוויה] ולבסוף...
פה הוא אומר: "המקום אשר יבחר ה'" [שם הוויה] ובאברהם הוא אומר"וירא את המקום מרחוק" וכן לבסוף "ויבואו אל המקום אשר אמר לו האלוהים"[דגש על אלוהים ולא שם הוויה] ולבסוף : "ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה [שם הוויה]. הנה כי כן את זה בקשה התורה לרמז גם לימינו אלה : הר המוריה תלויה בהוראת ה' ובבחירתו האקטיבית מחדש בכל דור ודור,יש שלב בו אנו מצויים עתה של אך "לראותו מרחוק". יגיע גם הרגע והוא לפי שעה מוקדם,שבו יה-יראה את הדרך הסלולה אליו ונגיע למקום עם גילוי שכינה מלא. אברהם בא בשם אלוהים ואנו בשם הויה לפיכך כונה הר המוריה ארץ המוריה וניצרך לו לאברהם הציווי הנוסף של :"לך לך" וכל כך לבטא כי כיבוש ההר הוא כעין מחוז ארץ נפרדת מכיבוש הארץ. לפיכך ,כונה הר המוריה : "ארץ המוריה". וניצרך לו לאברהם הציווי הנוסף של :"לך לך" וכל כך לבטא כי כיבוש ההר הוא כעין מחוז ארץ נפרדת מכיבוש הארץ...... וגם לעתיד הזה, אין לשאוף להקדים את המאוחר .... והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת, אנא בבקשה חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה. והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
המשך 04:49 06.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
21:36 05.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קליינר (איש קטן)
חבל שאנשים אינם יודעים לקרוא מאמר תורני ומגיבים מהבטן רמת המגיבים מאכזבת
08:38 05.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
22:39 04.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
21:01 05.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד
לא ידעתי שביהמ"ק ירד עם מנוף
16:35 10.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עקיבא
מודל שיחבר את משנת הרב קוק למתווה הרמבם יהיה האדיאל הנכסף לחיים רוחניים בארץ ישראל . מאסנו את מודל הגלות הלא מוסרי בעליל אותו משדר מודל הפטור , השחור והשנור...
מודל שיחבר את משנת הרב קוק למתווה הרמבם יהיה האדיאל הנכסף לחיים רוחניים בארץ ישראל . מאסנו את מודל הגלות הלא מוסרי בעליל אותו משדר מודל הפטור , השחור והשנור נוסח עובדיה- שטינמן .
המשך 19:50 08.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הוא מדבר על אחדות? הוא פיסגת הפילוג בעם ישראל אין כמוהו בלפלג ולשסע את הציבור ב"ה זכינו לסלק את כצלה שלו מהפוליטקה בעז"ה נמשיך ונסלק אותו וכל מי שכמותו מכל...
הוא מדבר על אחדות? הוא פיסגת הפילוג בעם ישראל אין כמוהו בלפלג ולשסע את הציבור ב"ה זכינו לסלק את כצלה שלו מהפוליטקה בעז"ה נמשיך ונסלק אותו וכל מי שכמותו מכל תפקיד ציבורי
המשך 14:02 08.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר