אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

למה חיברו את חג הביכורים עם חג השבועות?

חג שבועות המגיע מיד לאחר סיום ימי ספירת העומר, הוא גם יום מתן-תורה וגם תחילת עונת הבאת הביכורים. הקשר בין ספירת העומר ליום מתן-תורה הוא בעל קשר ישיר

למה חיברו את חג הביכורים עם חג השבועות?
  (צילום: מנדי הכטמן/ פלאש90)

חג השבועות, כשמו כן הוא – נקרא על שם ספירת הימים והשבועות עד בואו. בניגוד לפסח וסוכות בהם החג נקרא על עצם עניינו של היום, חג שבועות נקרא על שם ההתכוננות אל החג עצמו. יתירה מכך, חג השבועות הוא החג היחיד שמבחינת התורה התאריך שלו אינו קבוע: פעמים בה' בסיון, פעמים בו' בסיון ופעמים בז' בסיון.

מספר מועדים במחיר אחד

יחד עם זאת, לחג השבועות יש שם נוסף – חג הביכורים: "רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱלֹהֶיך" (שמות כג, יט). בנוסף לשתי הלחם הקרבים בחג שבועות, אנו זוכים במצווה נוספת: הבאת הפירות הראשונים של השנה משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל. זמן הבאת הביכורים מתחיל בחג השבועות (עצרת) עד חג האסיף (סוכות), וכך כותב גם הרמב"ם:

"אין מביאין ביכורים קודם לעצרת שנאמר "וחג הקציר ביכורי מעשיך", ואם הביא אין מקבלין ממנו אלא מניחם שם עד שתבוא עצרת ויקרא עליהן".

חג שבועות המגיע מיד לאחר סיום ימי ספירת העומר, הוא גם יום מתן-תורה וגם תחילת עונת הבאת הביכורים. הקשר בין ספירת העומר ליום מתן-תורה הוא בעל קשר ישיר: ימי ספירת העומר מבטאים את ימי ההתעלות והביטוי להשתוקקות לקבלת התורה. יציאת האומה מטומאת מצרים לטהרת חיי התורה. שבעה שבועות של טהרה כנגד טומאת הנידה בה נטמאנו במצרים, שבוע טהרה כנגד כל יום טומאה (אור החיים הקדוש).

אולם מה עניינו של מיזוג חג הביכורים עם חג השבועות? מדוע דווקא בחג השבועות נפתח השער לפירות הראשונים בשנה לעלות לבית המקדש?

ביכורים – תהליך הבשלה

המילה 'ביכורים' והמילה 'בכור', שתיהן מצביעות על אופיו של עם ישראל – "בכור העמים" שהוא "פרי הביכורים" של העולם כולו. ביכורי הפירות מצביעים על בגרות הפירות, הבשלות שלהם. דווקא הפירות הבכורים, אלו שעברו תהליך של בגרות והבשלה ראויים לעלות למקדש ולהינתן לכוהנים.

המצווה הפיזית של הבאת הביכורים החומריים מתחילה בעיקרה מתהליך הבגרות שעובר האדם עצמו. יום מתן הביכורים הוא גם יום הבחירה להתבגר רוחנית ונפשית, יום שבו האדם מבין שכמו הילד הקטן המגלה את מרחבי העולם הזה שהיו נסתרים מעיניו – כך אנו בוחרים להעמיק את חיינו: במרחב האישי, הזוגי, המשפחתי, התורני והנפשי.

יום מתן-תורה הוא יום בו העמידה מול התורה מבטאת התבגרות, ציפייה ורצון להתרומם למרחב התורני: "כְּבִכּוּרָה בִתְאֵנָה בְּרֵאשִׁיתָהּ רָאִיתִי אֲבוֹתֵיכֶם" (הושע ט, י). כדי להגיע למדרגה הזו של ההבשלה אין דרך אחרת אלא לעסוק בתורה ובמצוות, להעמיק ביסודות האמונה היהודיים שהם ביכורי התודעה של העולם כולו ובכורות המחשבה המצויים בעולם הזה.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
מחכים ומעניין!
רון | 28-05-2020 11:35
יישר כוח
2
יישר כח!!!
אורי | 28-05-2020 12:01
מאמר נפלא. חג שמח.
3
גיא אמיר
המחמיר | 28-05-2020 13:09
עשה טובה די . תנוח ויטב לכולנו
תגובה
אבי | 28-05-2020 18:36
חבל בחור ללא שם שאתה כזה שטחי. אם לא מעניין אותך אל תקרא. אבל תלמד לפרגן במיוחד בחג מתן תורה
4
ישר כוח!
נועם | 28-05-2020 13:26
דברים יפים מאוד
5
ישר כח גדול
מאמר יפה מאוד | 28-05-2020 13:26
חג שמח
6
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 28-05-2020 13:33
כרגיל מאמר מחכים היודע לשלב בין הגות החג לאקטואליה. יישר כח
7
מאמר יפה
נסים | 28-05-2020 18:08
נהנתי לקרא את המאמר ישר כח חג שמח
8
רעיון נפלא של בכורים בהתייחסות להתבגרות
מיכל | 28-05-2020 18:34
מקסים
9
כמו רוב החגים היהודיים - מקור החג חקלאי
המורה להיסטוריה | 29-05-2020 11:13
כל העמים במזרח הקדום חגגו חגים חקלאיים. תלמדו היסטוריה
10
הנאה מכל מילה
דניאל | 31-05-2020 12:15
המשך לעשות חייל
11
מאמר מרתק ביותר
נאוה | 31-05-2020 14:20
יישר כח על המאמר המעניין ובהצלחה לך בהמשך !
12
מקסים ביותר
אורן מנדלוביץ | 31-05-2020 20:27
יישר כח
13
פשר :העומר, חג הביכורים ושבועות
משה אהרון | 31-05-2020 21:45
חג שבועות - פשר 27/05/2020 22:23:55 בסד. ספירת העומר היא הספירה ההיכרחית שנובעת מעשייה מיוחדת של בריאה מן שחזור של שבעת ימי הבריאה בכפולות מיוחדות העומר עצמו מסמל את יסוד החסד. חסד הנערם עלי ארץ ואשר בטרם ניתן להנות ממנו את בני האדם מקדימים ומפרישים את האתחלתא לאלוהים . לסמן את מקור השפע בעולם ואת הסמכות הריבונית ,שתכתיב את חלוקת המשאבים החומריים בארץ . והנה זה דרכו של המסע : מחג החירות צריך האדם להעפיל ולספור שבע פעמים של כעין ימי בראשית. של בריאת האדם. כל שבוע מסמל פלח של העשייה האנושית המקבילה לכל יום של ימי הבריאה. משל בין החירות לתורה צריך האדם לברוא שבע עולמות של עשייה. של אדם מול אדם של אדם למען האדם. עשייה חומרית המטיבה עם כל האדם. ולתועלתו של האדם בלבד. אם כן שבע סוגי עשייה וכגיבויים שבע שבועות . משל הווה המבטיח ותומך גם את העתיד. והכל עד יום החמישים המסמל את רגעיה של הגאולה. . יובל היא תהיה לכם. שנת החמישים שבה סוף סוף נתקע השופר. המשלים של שופר סיני שופר לחבר תורה עם גאולת כלל האדם. גאולת כלל האדם שופר שיוביל כיובל לחיבור המבטיח והניצחי שבין אלוהים לאדם . הנה אם כן ביום שנשכיל לצאת מהקופסא ונצליח לפענח את שבע סוגי העשייה שמוטלות על האדם להשלים את בריאתו של האלוהים ונמסר ונקבע אותן גם בשבע שבועות נדע כי הגענו סוף סוף לישורת האחרונה של הגאולה השלמה.. אל המשך שופרו של סיני בשופר של משיח
14
יורם
דברים יפים | 01-06-2020 10:37
ישר כח