אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

המכבים, וורמיזא ויום ירושלים / הרב ברוך אפרתי

כשאנו מביטים על כיבוש ירושלים בידי צה"ל, יש להתחיל מימי החשמונאים. להמשיך לגזירות השמד. להמשיך לעליית תלמידי הגר"א והבעש"ט, הרב קוק וגדולי ישראל. ולהבין כמה זכינו שחזרה מדינת ישראל למקומה בירושלים הריבונית הישראלית

המכבים, וורמיזא ויום ירושלים / הרב ברוך אפרתי
  (צילום: אוליבר פיטוסי/ פלאש90)

יום ירושלים הבא לפתחנו, מעורר אותנו לחדד את הראיה האמונית על המציאות.

במבט ראשון, הכל טבעי והגיוני- המדינה קמה משום שרצינו ונלחמנו. בששת הימים ניצחנו בשל טקטיקה מבריקה של קברניטי הצבא. ראשי הממשלה דאז (ודהיום) הם פוליטיקאים ממולחים ומכאן כוחם והצלחתם. הכלכלה הישראלית פורחת בגלל 'הגניוס היהודי'. כך נראים הדברים בעיני הבשר שלנו, במבט ראשון.

אולם התורה מבקשת מאיתנו להביט במציאות בעין חודרת יותר, פרשנית יותר, עמוקה יותר. התורה מבקשת מאיתנו לראות את יד ד' בתהליכים העולמיים והלאומיים שלנו: "זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם בִּינוּ שְׁנוֹת דּוֹר וָדוֹר… כִּי חֵלֶק ד' עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ. יִמְצָאֵהוּ בְּאֶרֶץ מִדְבָּר וּבְתֹהוּ יְלֵל יְשִׁמֹן, יְסֹבְבֶנְהוּ יְבוֹנְנֵהוּ יִצְּרֶנְהוּ כְּאִישׁוֹן עֵינוֹ. כּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל אֶבְרָתוֹ".

אין מקרה, אין 'תוהו וישימון'. העולם אינו 'גורל מקרי וחסר משמעות'. הכל מכוון מלמעלה, אלוהי העולם מוביל את עמו לגאולתו, מתוך כל המחשכים. וכדברי רבי עקיבא בפרקי אבות: 'הכל צפוי והרשות נתונה', על הכל משגיחה עין עליונה.

כך שנינו במסכת בבא בתרא: "אמר רב חנן ב"ר אמר רב, אפי' ריש גרגותא משמיא מוקמי ליה". ופירש רשב"ם: "שר הממונה על הבורות, מי ידלה ממנו היום להשקות שדותיו, ומי למחר. ושררה קטנה היא". דהיינו, אפילו שר ההשקיה, האחראי על מערכת הביוב והממטרות, ממונה ע"י ההשגחה העליונה. מה שנראה לנו תפקיד פוליטי של 'דיל' מפלגתי, הוא בראיה עמוקה יותר יד ד', גלגולי ההשגחה על עם ישראל.

מאידך, רבי עקיבא גם אמר 'הרשות נתונה'. דהיינו, העובדה שהכל צפוי, ויש השגחה, אינה פוטרת אותנו מהשתדלות גדולה, ומבחירה נכונה במעשים הנכונים.

אם אדם מביט על המציאות רק בצידה הפנימי, ובכל דבר רואה רק את ההשגחה העליונה, ואינו מחשיב כלל את ההשתדלות שלנו ואת הצדדים המעשיים של כולנו, ואינו נלחם עבור המדינה ועבור צבאה, אדם כזה מבטל את מטרת הבריאה: 'לעובדה ולשומרה'. דהיינו לקיחת אחריות על המציאות הנגלית ולבחור בטוב, להוביל את הטוב, בתוך המציאות הארצית החומרית, ומתוך התחשבות משמעותית בשיקולים פרגמטיים ואנושיים.

אנו נקראים להיות 'אנשי-קודש'. 'אנשים' בצד הפרגמטי, הנובע מן ה'קודש' בצד העיוני. עלינו לדעת להביט היטב במציאות, להאמין בה, לדעת ששם השם מצוי בה ומוביל אותה לגאולה, ובה בעת לקחת אחריות מלאה על התהליך, לעסוק ביישובו של עולם ובהכרעות הארציות שלו, מתוך דבקות בד'.

כח' באייר. זהו התאריך שבחרה ההשגחה העליונה לשחרר את ירושלים מיד האוייב לאחר אלפיים שנות גלות. מלכות ישראל חוזרת למקומה, חיילי בית דוד שבים לעיר העתיקה.

ביום זה, כח' אייר, שנים לפני כן, בשנת התרס"ד, עלה הרב קוק לא"י והתחיל לכהן כרבה של יפו ושל המושבות הצעירות. גאולת ירושלים היא כמוסה, וד' מקדים רפואה למכה, מקדים תורה גדולה ומאירה לפני המלחמה שבאה שנים לאחריה.

אך השבוע קרו עוד שני דברים בעבר הרחוק שלנו, אותם אסור לנו לשכוח: במגילת תענית מסופר שבתאריך כז' אייר (יום לפני 'יום ירושלים' שלנו), לפני אלפי שנים, בימי המכבים, ביטלו בית חשמונאי את הגזירה היוונית שהכריחה את ישראל לתלות 'עטרות של ורד' על פתחי ע"ז. נצחון החשמונאים הוא התנוצצות של הכהונה, של התורה, ונצחונה על מלכות יוון.

ומאידך, לפני 920 שנים בוורמיזא, בתאריך כג' אייר, נעקדו אבותינו על קידוש השם בידי הנוצרים במסעי הצלב. קהילות שו"מ (-שפיירא וורמייזא ומגנצא) שהיו מלאות אלפי יהודים וגדולי תורה, שם פעלו רש"י ותלמידיו, נחרבו בשל מסע הצלב של אותם ימים. גם הגלות במלוא כוחה התנוצצה בשבוע הזה.

גלות וגאולה – עבר והווה – חשמונאים וקהילות שו"מ – עליית הרב קוק וגאולת ירושלים. הכל במסכת אחת של ההשגחה העליונה על ישראל, לתיקון עולם במלכות שדי.

כשאנו מביטים על כיבוש ירושלים בידי צה"ל, יש להתחיל מימי החשמונאים. להמשיך לגזירות השמד. להמשיך לעליית תלמידי הגר"א והבעש"ט, הרב קוק וגדולי ישראל. ולהבין כמה זכינו שחזרה מדינת ישראל למקומה בירושלים הריבונית הישראלית. ראשית צמיחת גאולתנו, במלא מובן המילה.

=======

הרב ברוך אפרתי הוא יו"ר ארגון רבני 'דרך אמונה'

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
בין מסעי הצלב והפרעות איפה השואה
משה אהרון | 22-05-2020 8:26
בסד. אנו שרויים באתחלתא של גאולת הקץ אשר ככזו יש לה כללים משלה. ווכזו היא אכן מושא לשירת האזינו [הרנינו גויים עמו כי דם עבדיו יקום] ודוק בכריכה הדוקה עם השואה האיומה. במילים אחרות מי שלא עיבד תיאולוגית את משמעות השואה והשלכותיה ובמאמר זה יש זכר לפרעות ולמסעי הצלב ואף לא מילה על השואה]. כי אז גם לא עולם לא ישכיל להבין את התקומה המיוחדת הזו. את את הקוממיות.לעולם יחסרו בידיו המפתחות של רזי התקומה והגאולה. לעולם לא ישכיל לפענח את מכמניה המיוחדים של התקומה את אופי הריקוד שהיא מרקידה אותנו של הלוך וחזור.. ועם כל המילים הנכוחות אנחנו לא על מסלול הפענוח הנכון . וודאי שהכל מאיתו יתברך. אך כל צעד של קדימה ואחורה יש לו משמעות אופרטיבית שאיננו מסוגלים לפענח ולהבין. חסר לנו את מרכיב המציאות את בינו שנות דור ודור את התשומת המציאות לשקילול של זכור ימות עולם. אין לנו את המשתמע והעולה מהציווי : וידעת היום לדעת את המשמעות והתהפוכות המשליכות של המציאות – של היום. לרב אפרתי לחבר מרעיו יש ידע רב מאד בזכור ימות עולם אך הם מדשדשים דישדוש נורא בבינו בשנות הדורות האחרונים. הערך המוסף של וידעת היום קלוש בארסנל שלהם. ולכן הם מזהים את המובן והברור כי אנו בתהליך גאולה. וכי כל שלב מאיתו יתברך. אך כאמור אין בידיהם את המפתח להבנת המציאות ולהסקת המסקנות הנכונות המתבקשות מצעדים לאחור. דוגמא איזה מסקנות הם הסיקו מהגירוש והניתוק מחבלי הארץ גוש קטיף , השומרון וקודם ימית ובנותיה. מה הצעד לאחור הבא לאור מצבת דמותינו הערכית וכך הלאה תקצר היריעה. הנביא הטיב לכמת הכל לשתי מילים האמת הנעדרת.
2
אי אפשר לו ליום ירושלים בלי "יד ושם" ומה שהוא
משה אהרון | 22-05-2020 8:49
מסמל. במיוחד שהשואה היא אושייה תורנית ממדרגה העליונה ביותר .שהרי משה רבינו בשלהי נאומו ניבא אותה לאמור : וקראת אתכם הרעה באחרית הימים .הרעה של אחרית הימים היא השואה. לפיכך גם נכתבה בהמשך שירת האזינו לכרוך שואה עם תקומה בגאולת הקץ
3
מפה מתחילה ונגמרת הבנת המציאות
משה אהרון | 22-05-2020 9:29
בסד. בן דוד כבן,גור ויון עד שאנו מדמיינים פגישה בלתי אפשרית בואו ונגלה על פגישה אפשרית עד וודאית . כשעלה בן גוריון למעלה מיד הוליכוהו לפגוש בשניים בדוד אביו - ומשה רבו על המפגש בינו לבין דוד אביו בפעם אחרת. אך המפגש עם משה היה נלבב ביותר . לאחר עירבול רוחות של נשיקה וחיבוק הוציא משה בקבוקון של יין מזג אלי שתי כוסיות לעצמו ולבן גוריון . בירך משה שלוש ברכות : על הגפן על הניסים ושחיינו. אמור לו בחיוך משה לבן גוריון שבקבוק זה נמסר לו בסיני .... כששאל את הקבה להודיעו על סוף המסע בואכה אלי הגאולה השלמה. אמר לו הקבה למשה לימים עוד הרבה שנבואתך על קרות הרעה של אחרית ימים תתקיים - [היא השואה האיומה שחווינו]. לאחריה קום תקום התקומה אלי קוממיות לתפארת. ואין אני מביא להם מיד את בן דוד . אלא משהו שהוא כעין בנו. וכעין גור שלו וכעין יון מאותו השובך שלו. אותו שיקראוהו כולם דוד בן גור יון . משה אהרון . נ.ב. בערוץ קודש אחר לא מצאו לאפשרי לפרסם תגובה זו בריש גלי.
4
על מנת להמחיש את אי הרלוונטיות של החגיגה
משה אהרון | 22-05-2020 10:14
מה עם בנות ירושלים בלשונינו : הגויים והלוא כל שיר השירים בנוי על הקונספפציה כי הדוד והרעיה מתחברים במציאות הקיימת עם בנות ירושלים והסמלות את שאר העמים והלאומים. תתארו לעצמכם אם היינו פותחים את יום ירושלים כחגיגה של כל העמים מה זה החולל לאחר חילחול נמשך ........................... להזמין כל אומה ולשון לשלוח משלחת חגיגית ליום ירושלים לעריכת הטקס של שלום העולם כשלום ירושלים........ משה אהרון. נ.ב. למה חרדים מסוימים רואים בכך איום או סתירה. והלוא יסוד מוסד לגאולת הקץ שהיא סנרגטית משולבת עם גאולת כלל העולם וכלל האדם. אולי ולו לעניין זה יואיל הרב הנכבד להגיב ולהשיב
5
גשר המיתרים צריך להפוך לגשר המיתרים הגלובליים
משה אהרון | 22-05-2020 10:47
וכך בכל יום ירושלים יוזמן נציג כל אומה לפרוט על המיתר הלאומי שלו . הסחמפוניה שתיווצר תנגן את ימות המשיח........