לימוד נהיגה
ש: האם כמו שהאב חייב ללמד בנו מקצוע, הוא חייב ללמדו לנהוג כי זה חיוני לחיים?
ת: א. אינו חייב ללמדו מקצוע, גמרא זו לא נפסקה להלכה, אם כן אינה חובה אלא המלצה. ב. וכן יש המלצה שילמדנו לנהוג, אך הרבה פחות, כי נהיגה אינה חשובה כמו מקצוע (וכן סבר הגרי"ד סולוביצ'יק שיש ללמדו נהיגה. דברי הרב רא – רשם מ"צ).
לימוד מוסר
ש: האם לימוד מוסר נקרא לימוד תורה או דרך ארץ שקדמה לתורה?
ת: לימוד תורה. הקדמת מסילת ישרים.
הנאה ממלאכת גוי בשבת
ש: גוי הדליק אור עבורי בשבת, מותר לי להנות?
ת: לא. אלא אם כן הדליק עבור עצמו, כי נר לאחד נר למאה, ואין גזרה שמא ירבה. שו"ע או"ח רעו א.
ש: ואם היה כבר אור שם, רק עכשיו יש יותר?
ת: מותר כי גם בלעדו אפשר היה לקרוא.
עלבונות
ש: מה הכי טוב לעשות כאשר יש מריבות ועלבונות?
ת: ישים את עצמו כאילם. אין העולם מתקיים אלא בשביל מי שבולם את עצמו בשעת מריבה שנאמר תולה ארץ על בלימה. איוב כו ז. חולין פט א.
ברית מילה בבית-כנסת
ש: האם עדיף לעשות ברית מילה בבית-כנסת שהוא מקום קדוש או אפשר באולם?
ת: עדיף באולם, כי בית כנסת הוא מקום תפלה ולימוד, ולא מקום מצות מילה, ומלבד זאת, אנשים מפטפטים אז, וזה איסור גמור (וכן הגרי"ד סולוביצ'יק שברית מילה בבית-כנסת אינה הידור אלא קולא, כדי לא להטריח את הציבור כאשר הברית היא אחרי התפילה. דברי הרב רמא – רשם מ"צ).
אי תשלום מיסי בית-כנסת
ש: מי שמסרב לשלם מיסי בית-כנסת, האם אפשר לעמותה לא לתת לו עליה או להיות שליח ציבור כאשר הוא אבל?
ת: כן. בית-הכנסת הוא בבעלות העמותה המתחזקת אותו והיא קובעת את הסדרים. אם אין זה מתאים לו, ילך לו לבית-כנסת אחר. ואם זה בגלל שהוא עני, יבקש פטור או הנחה. עיין שו"ע או"ח קנג טז הגה (ציץ אליעזר ב כב – רשם מ"צ).
הצבעה על 3 כוכבים
ש: מה המקור לכך שאצל ספרדים הורים אוסרים על ילדיהם להצביע על כוכבים במוצאי שבת בגלל חששות שונים?
ת: השתמר אצל יוצאי ספרד ופורטוגל מחשש מפני סוכני האינקוויזיציה.
שירת נשים
ש: שמעתי פירוש בשם החיד"א והכת"ס, שמרים שרה שירת הים, שהיה מותר בגלל השראת השכינה, וכן שירת דבורה, צהלי ורוני יושבת ציון כי גדול בקרבך קדוש ישראל, ובשעת השראת השכינה יצר הרע נעלם, וכן הזמרת ששרה ירושלים של זהב. האמנם?
ת: דברי החיד"א והכת"ס הם דעה יחיד. ומרים זה היה בצד והתוף כיסה את הקול, ודבורה זה מילים של שירים בלי ניגון, אבל גם לדעה זו, לא שייך לומר שלזמרת של ירושלים של זהב יש השראת השכינה. ועיין מרן הרב קוק במאמרי הראיה 511.
גוי בהוצז"ל
ש: האם גוי מותר בהוצז"ל?
ת: גם על זה היה עונש המבול. שבת מא א.
החדש יתקדש
ש: מרן הרב קוק אמר שהחדש יתקדש. אבל יש גם חדש שהוא מושחת?
ת: לא כל אחד מחליט איזה חדש יתקדש אלא רק תלמיד חכם עליון בדרגת סנהדרין (וכן כתב הג"ר צבי שכטר בשם הגרי"ד סולוביצ'יק: "רק גדולי הדור ממש, כחברי הסנהדרי הגדולה, ראויים לקבוע אם 'לקדש את החדש', ואין דבר כה חשוב שכזה תלוי בדעת ההמון או אפילו בדעת כל רב פרטי. ועיין להלן עמ' לג ואילך". דברי הרב ז – רשם מ"צ).
השם אמנון
ש: האם אמנון הוא שם טוב? הרי היה רשע?
ת: כן. היה עוד אמנון אחר מזרע כלב בן יפונה. דה"י א ד כ.
חלבי ופרווה בתנור
ש: אם אפיתי באותו תנור מאכל חלבי ומאכל פרווה, האם המאכל הפרווה נעשה חלבי?
ת: כן כי יש זיעה, כלומר אדים עולים מן המאכל החלבי ונבלעים בשני. שו"ת אגרות משה יו"ד א מ.
מה דעתך בנושא?
1 תגובות
0 דיונים
מלמד ואלה לא עלויות גדולות
22:24 31.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר