דעה: תשאירו את הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל כפי שהוא - סרוגים

דעה: תשאירו את הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל כפי שהוא

"הרב מרדכי אליהו היה ויישאר אחד מגדולי הדור, גם מבלי שיוסיפו עליו כל מיני תארים שלא היו בו. הרב אליהו אינו המשיח, וגם הרבי מלובביץ' אינו המשיח. אמירה כזו, מרחיקה מהציבור את המשמעות האמיתית של המושג משיח", אריה יואלי מבקש לשמור על דמותו של הרב אליהו.

<a href='/נבחרת-סרוגים/?authorName=אריה-יואלי'>אריה יואלי</a>
דעה: תשאירו את הרה"ג מרדכי אליהו זצ"ל כפי שהוא
  פלאש 90

בראיון שהתפרסם לאחרונה, התבטא אחד מבני ביתו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, כי מקובלים אמרו לו שהרב היה אמור להיות המשיח. אמירה זו, לא רק שאינה נכונה, אלא גם מקוממת, היא לא מגדילה את כבודו של הרב אלא מבזה אותו. אינני יודע מי הם המקובלים שאמרו את מה שאמרו (אם בכלל הם אמרו דבר כזה), אבל הרב אליהו עם כל גדולתו לא עמד בשום קריטריון כדי להיות המשיח.

בתפיסה הנוצרית המשיח הוא דמות שצצה פתאום ושבידיה לגאול את כל העולם. עד אתמול היה רע, מעכשיו יהיה טוב. אבל ביהדות המשיח הוא דמות מדינית-ביטחונית-תורנית, שאחרי שפעלה במישורים אלה לטובת עם ישראל, רק אז תוכר בתור משיח. כפי שמשרטט הרמב"ם את דמותו בפרק י"א מהלכות מלכים: "וְאִם יַעֲמֹד מֶלֶךְ מִבֵּית דָּוִד, הוֹגֶה בַּתּוֹרָה וְעוֹסֵק בַּמִּצְווֹת כְּדָוִד אָבִיו, כְּפִי תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְשֶׁבְּעַל פֶּה, וְיָכֹף כָּל יִשְׂרָאֵל לֵילֵךְ בָּהּ וּלְחַזֵּק בִּדְקָהּ, וְיִלָּחֵם מִלְחֲמוֹת יי – הֲרֵי זֶה בְּחֶזְקַת שֶׁהוּא מָשִׁיחַ. אִם עָשָׂה וְהִצְלִיחַ, וְנִצַּח כָּל הָאֻמּוֹת שֶׁסְּבִיבָיו, וּבָנָה מִקְדָּשׁ בִּמְקוֹמוֹ וְקִבֵּץ נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל – הֲרֵי זֶה מָשִׁיחַ בְּוַדַּאי". מסיבה זו, לא רק הרב אליהו אינו המשיח, אלא גם הרבי מלובביץ' אינו המשיח. אמירה כזו, מרחיקה מהציבור את המשמעות האמיתית של המושג משיח ומביאה אותו אל כיווני החשיבה הזרים לתורת ישראל.

אמירה זו על הרב, נבעה מן הסתם ממניעים שמטרתם הוספת כבוד לרב. הוא היה כל כך גדול, עד שהוא יכול היה להיות משיח. מעניין, כי אנו מכירים במהלך ההיסטוריה היהודית אלפי רבנים וביניהם גדולי ישראל שעל אף אחד מהם לא נאמר שהוא היה ראוי להיות המשיח. לא על ר' יהודה הנשיא ולא על הרמב"ם, לא על הגר"א ולא על הרב קוק. זה לא מוריד בכהוא זה מכבודם או מגדלותם בתורה.

הרב אליהו זצ"ל היה וייזכר כאחד מגדולי הדור גם בלי סיפורים על שעונים, והכתרתו כמשיח. סיפורים כאלה, אולי מוסיפים כבוד לרב אצל ההמון, אבל הפגיעה החינוכית שלהם מזיקה לאין ערוך. השאירו את הרב ענק כמו שהוא, הוא אינו זקוק לתוספות מלאכותיות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
תמוה
דודו | 15-06-2010 13:09
עד כמה שזכור לי במאמר היה כתוב להוביל את הדור אל הגאולה.. אז יכול להיות שנאמר כי יהיה ראש הסנהדרין. אך משיח באמת הדברים לא ברורים. אך ללא ספק הרב לא זקוק לעוד תארים בשביל להרים את גדולתו
2
המשיח הוא כנראה פקידו ממפלגת המפד"ל או
דוד | 15-06-2010 13:40
תיאודור ימ"ש שאין לו צאצאים יהודיים
3
לכותב המאמר! - לגבי המשיח והרב.
שלו | 15-06-2010 14:25
א. זה שאמר שהרב אליהו הוא המשיח, התבטא בזה בנו הרה"ג הרב שמואל אליהו שליט"א ולא ידוע לי שכת"ר גדול מהרב שמואל. ולהלן קישור מי אחד מהמקובלים אשר אמר זאת: http://www.kr8.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=44446 והוא לא היחיד. ב. תלמד עוד קצת רמב"ם לפני שהחלטת שהרב אליהו לא ראוי להיות המשיח. ג. הסיפור של השעונים זה הרב אליהו בעצמו סיפר, אז אל תחרטט שטויות. אם הרב אליהו סיפר בעצמו ועוד בערוץ הראשון הוא יודע יותר טוב ממך מה הוא אומר ואני לא רואה שום פגיעה בחינוך. ד. גם אני מסכים איתך שהרב אליהו באמת גדול. זיע"א
4
3 -> אתה הוכחה למה שהוא כתב
מכיר את הכותב | 15-06-2010 15:27
בגלל אנשים כמוך הוא כתב את המאמר. ולטענותיך: א. לא ידעתי שחי בדורונו מי שגדול מהרמב"ם. ב. הוא הביא לך קטע, למה לא קראת אותו? ג. מה המסר של הסיפור עם השעון? ד. אין חולק.
5
המשיח
GG | 15-06-2010 16:30
זה נכון, יש לנו תפיסה מוטעית לגבי דמות המשיח. יש כאן עניין מאוד יהודי. איך שרדנו כל הדורות? כי כשהמצב באמת קשה, היהודים אומרים לעצמם - הנה, אוטוטו מגיע המשיח! אנחנו לא רוצים לדעת מה המשמעות האמיתית של משיח. אנחנו רוצים לחשוב שזהו איזשהו מושיע שירים מטהו אל על, וגל אדיר ישתוף את כולנו, שלאחריו נישא מבטנו ונראה שכל צרותינו אינן וכל שונאינו יהפכו לאוהבינו. אנחנו רוצים לחשוב שאנחנו לא צריכים לעשות דבר, שאנחנו יכולים להמשיך בשלנו, כשיבוא המשיח - אז ממילא נחזור בתשובה.
6
הרבי מיליובאוויטש הוא אכן המשיח!
דויד | 15-06-2010 16:44
לפני זה תיקון קטן. כבודו כותב: "גדולי ישראל שעל אף אחד מהם לא נאמר שהוא היה ראוי להיות המשיח". כבודו שכח את בר כוכבא, וכך כותב הרמב"ם בהלכה: "ודימה הוא (רבי עקיבא על בר כוכבא) וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח" שמת לב מה כתוב?! "וכל חכמי דורו! זאת לא הייתה דעת יחיד! אלא מה בר כוכבא "נהרג" בעוונות. הרמב"ם נדייק וכותב "נהרג" אין הוא כותב "מת". הוכחה לדיוק הזה אנו מוצאים בהלכות גירושין פרק י"ב: "זו אומרת מת, וצרתה אומרת נהרג" נהרג משמעותו נרצח. הרבי לא נרצח! עוד הוכחה ממסכת סנהדרין שהמשיח יכול לבוא מן המתים: "אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש אי מן מתיא הוא כגון דניאל איש חמודות". זה לגבי עניין המוות של הרבי. שאר הסימנים של המשיח - כולם התקיימו ברבי: "יעמוד מלך מבית דוד" - לרבי יש אילן יוחסין על למהר"ל ולו הייתה שושלת עד לדוד המלך. מדובר כמובל על מלך "בעצם" ולא מלך בפועל. שהרי הרמב"ם כותב שאחד מתפקידיו של מלך המשיח (אחרי שהתגלה) הוא להחזיר מלכות בית דוד ליושנה" (הלכה א'). "הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו" - אין צורך לתאר... "ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה" - מפעל השלוחים בכל העולם. לרבי אכפת שלכל יהודי תהיה מצה שמורה בפסח. שכל יהודי יניח תפילין והכול בכפייה של אהבה. כשדוחפים ליהודי לולב ליד והוא מופתע ומנענע בשמחה. אין לך כפייה גדולה מזו. "ויילחם מלחמות ה" - אין הוא צריך להיות מפקד אוגדת שריון או אפילו להחזיק בנשק משום שעל המשיח נאמר "ברוח שפתיו ימית רשע" וכבר רבו סיפורי המופתים על הרבי בעניין זה. מותו של סטאלין הוא דוגמה טובה. מלחמות ה' זה גם במשמעות של הסרת המכשולים מקיום התורה בעם ישראל. לכן הרבי היה מראשי הלוחמים בחוק "מיהו יהודי" וכן בענייני מסירת שטחים לאוייבי ישראל. היה כותב מכתבים אישיים לכלל עם ישראל ומחזק אותם בענייני השעה וכן לא היה נרתע מלכתוב ולצוות על ממשלות ישראל לנהוג בהתאם לתורה ולנזוף בהם כשלא עשו כן. הרמב"ם ממשיך: "הרי זה בחזקת שהוא משיח" כלומר מי התקיימו בו כל אלה - הוא בחזקת משיח. בהיסטוריה היו רק שני אנשים שהגיעו למעמד של חזקת משיח: בר כוכבא והרבי מליובאוויטש וחזקה אי אפשר לבטל אלא אם כן המועמד נרצח כמו בר כוכבא.
7
שלו
ל-4 | 15-06-2010 22:10
א. גם לי לא ידוע על מישהו שגדול מהרמב"ם ואין אני רוצה להיכנס למחלוקות הרמב"ם עם החולקים עליו. כידוע לך יש שחולקים על הרמב"ם בגישתו הפשטנית, בנוסף הרמב"ם לא ראה את ספר הזוהר. דבר נוסף מעניין הוא שהרבמ"ם טוען שאין שדים וכו', והמחלוקות בזה ידועות עיין לכל הראשונים והאחרונים מהרמב"ם ועוד דורנו. . קראתי את הקטע שהוא הביא ולא הבנתי איפה נפסלה האפשרות של הרב אליהו?! ב. המסר של הסיפור עם השעון הינו לחזק אותנו בעבודת ה' ובקירוב הגאולה , כותב המאמר התבטא קצת בזלזול כלפי זה.
8
קול שפוי אחד במחנה
אברהם | 15-06-2010 23:58
סוף סוף קול שפוי אחד במחנה. הקביעה על מאן דהוא שהוא המשיח יותר ממה שהיא מכבדת היא מבזה. אנחנו מחכים למשיח שיגיע לגאלנו, ובינתיים תנו לעבוד את השי"ת כמו שצריך.
9
המאמר לגמרי לא נכון!!!
טוביה רוזנפלד | 17-06-2010 22:22
ראשית, הזהרו בכבודו של בן ביתו של הרב. הוא לא סתם יגיד דבר כזה. שנית, רבים חלקו על הרמב"ם ואפילו הוא בעצמו! אותו הרמב"ם שכתב את היד החזקה, כתב לאחר מכן את איגרת תימן, ושם יש תיאור אחר לגמרי של המשיח ודרך התגלותו - הוא לא נודע לפני כן, והאותות והמופתים שיעשה הם ההוכחה להיותו משיח. הרבה תירוצים נכתבו על הסתירה הזאת ברמב"ם. עיין שם. גם ההשוואה לתפיסה הנוצרית אינה במקום. אכן, הרב היה כ"כ צדיק וגדול וייתכן שאף היה המשיח. למה לא? מה זה מפריע לך? עוד כשהיה הרב בחיים זה היה ידוע שיש בו הרבה דברים רוחניים מיסטיים נסתרים שאנשים רגילים לא מבינים בהם. ככה זה צדיקים, ובפרט הרב אליהו זצ"ל שאומרים שהיה צדיק הדור. אנחנו לא מבינים הכל. לעולם לא נוכל להבין את גדולתו. גם אם תתכחש, הסיפורים על השעונים והגלימה הם נכונים בהחלט (מידיעה), והמושג משיח הוא שונה לגמרי ממה שכתבת.
10
9 צודק
שלו | 18-06-2010 15:25
תודה על העערות החכמות. כותב המאמר וגם תגובה מס' 4. תחכימו.
11
ייתכן מאוד שהוא אמור היה להיות המשיח
נמאס מ"רציונליסטים" | 27-03-2011 1:53
ולא ארחיב יותר מכך.