פרשת אמור: מי קובע אם התינוק יהודי או גוי? האימא. אימא יהודיה- תינוק יהודי, אימא גויה- תינוק גוי. זה אמת ככה? בפרשת השבוע זה לא נראה.

בסוף הפרשה יש לנו את הפרשיה של מקלל ה' או מברך ה', ובפרשה הזאת יש לנו אימא יהודיה שלומית בת דברי ואבא מצרי, והילד עושה מה שעושה. אבל כתוב על הילד והוא בן איש מצרי בתוך בני ישראל. מה זה בתוך בני ישראל? אומר רש"י בשם חז"ל מלמד שהתגייר. רגע? למה הוא צריך להתגייר אימא שלו יהודיה. אולי הלכו לפי האבא?

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

WhatsApp Video 2020-05-06 at 18.28.58

אז באמת יש לזה הרבה פירושים. בעלי התוספות, רש"י כנראה, החזקוני, והרבה מחכמי ישראל בצרפת אומרים שעד מתן תורה זה הלך לפי האבא, ואחרי מתן תורה זה הלך לפי האימא. גם כשיעקב מגיע למצרים, כתוב שמתוך 70 הילדים שיורדים למצרים נזכר גם שאול בן כנענית כאחד מבני ישראל.

כשמסתכלים בתנ"ך, בצורה הפשוטה, ואני מדגיש בצורה פשוטה, זהות הילד הולכת לפי האבא. לא לפי האימא. עד שמגיעים לסוף התנ"ך. עזרא ונחמיה מגרשים את הנשים הנוכריות למה? לכאורה בפשט התנ"ך, כי הם עשו שינוי ועברו לפי האימא- אבל זו צורת הפרשנות הרפורמית, אנחנו נאמנים לחז"ל. ולפי חז"ל הדבר תלוי במתן תורה ואפילו מאברהם יצחק ויעקב, זו סוגיה סבוכה. הרפורמיים כידוע לא נאמנים לחז"ל והם אומרים שזה לא משנה הולכים או לפי האבא או לפי האימא, ואם אחד מהם יהודי אז הכל טוב.

ולמה זה מעניין אותי הרפורמיים? כי כשעכשיו אנחנו אומרים שבערך 44% מהעולם היהודי חי בארצו ועוד למעלה מ50% חיים בחוץ לארץ. רגע? מי נקרא יהודי? אולי חלק מהיהודים שמוגדרים כיהודים בסטטיסטיקות וחיים בארה"ב ובארצות אחרות, נספרים על פי הספירה הרפורמית? ואם אני צודק, אז יכול להיות שכבר היום רוב העם היהודי נמצא כבר בארץ. אף אחד לא סופר את זה ואף אחד לא רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה הזאת, אבל זו נקודה למחשבה".