שאלה
אני מדריך בבני עקיבא ובסניף הביאו ספר חדש עם דברים מזעזעים על רבי עקיבא. יחסים עכורים ואפלים שהיו לו עם אשתו, שאף זנח אותה למשך 24 שנים, ויחסיה המסוכסכים עם אשתו השלישית.
טעותו הטראגית במרד בר כוכבא, בהוציאו כביכול את אלקים מן ההסטוריה, דחייתו את הגישה המסורתית-השמרנית בתורה וחידושו שאפשר לפרש את התורה איך שרוצים, בהוציאו כביכול את אלקים מן התורה, ועוד דברים נוראים… אנו הולכים לאורו וכמובן לא יכולנו לקבל אותם דברים. האם בצדק או שיש שבעים פנים לתורה?
תשובה
הצד השווה לכל הדברים האלו שאין להם שום מקור, הם לא משבעים פנים לתורה אלא פן שבעים ואחד שהוא מחוץ לתורה. אלו המצאות, אך גרוע מזה, הם לשון הרע והוצאת שם רע מן הסוג הגרוע ביותר.
נכון שרבי עקיבא התחתן לפני שהכיר את רחל בהיותו בן ארבעים, שהרי מסופר שאז הלך ללמוד א"ב יחד עם בנו (אדר"נ ו) ובנו זה נעשה אחר כך רבי יהושע בן קרחה (ועיין סדר הדורות ערך ר' יהושע בן קרחה). אלא ברור שאשתו הראשונה נפטרה שהרי כידוע התנאים התחתנו רק עם אשה אחת, ורבי עקיבא חי 120 שנה שהם חיים ארוכים מאוד. וכן מסתבר שאחרי מות רחל התחתן עם אשתו השלישית, שהיתה נשואה קודם לטורנוסרופוס והתגיירה (נדרים נ ב, עיין רש"י ור"ן). אבל עניין הסכסוכים לא היה ולא נברא אלא סתם לשון הרע.
וכמו כן, הוא לא זנח חלילה את אשתו סתם כדי ללמוד תורה, אלא כידוע היא שלחה אותו מתוך אהבת התורה, ובשבילו ויתרה על הכול. ולא עוד אלא שלאורך כל השנים, גרה אצל אמו של רבי עקיבא, נשכרת לחברותיה חצי שכרה אוכלת וחצי שכרה משגרת לרבי עקיבא (אדר"נ הוספה ב לנוסח א פ"ח).
אבל אפשר לראות שהוצאת שם רע אינה מקצוע חדש. כבר אז היה אדם בשכנותה "שהיה מבזה ומביישה בדברים: ראו שוטה זו שכפרה בכבוד בית אביה, הלכה ונתקדשה לאחד שאין פחוּת בעולם ממנו, ולא עוד אלא שמשלכת שחוק על עצמה ואומרת תורה הוא לומד" (שם).
רבי עקיבא אינו 'זרם' סוטה וחריג מחוץ לבית המדרש, אדרבה, הוא הזרם המרכזי של בית המדרש, שורש כל הזרמים, כמו שכותב מרן הרב קוק באגרתו לבני עקיבא הפותחת: "יקירֵי לבבי בני עקיבא", שכל הפלגים והזרמים בתורה שבעל פה כולם באים מתוך אותו הים הגדול, תורתו הכוללת של רבי עקיבא (מאמרי הראיה 202). שם הוא גם מציין את "קדושתו העליונה" שכוללת "אהבת התורה עד כדי מסירות נפש של סבל בלתי גבולי" (שם).
גם מרד בר כוכבא אינו כלל מרד בריבונו של עולם, אלא קיום מצות ריבונו של עולם, וכמו שכותב שם מרן הרב קוק: "מידתו של רבי עקיבא המיוחדת, שהיא מתעוררת עכשיו בזמן צמיחת הישועה, להיות לנו לאור עולם, התלהבות ומסירות לחזק כל חזון של גאולה ותחיה לישראל וארצו. ודווקא מפני שהחזון בשעתו נכשל, ובר כוכבא נפל ועמו נפל ישראל בבחינת חירותו הלאומית, בטוחים אנו כי תורת אמת אשר בפה קדוש יבוא תור לה, והתור הזה הולך ובא, ולא תקום פעמים צרה, ולא לחינם לחם ישראל מלחמת קיומו ונצחו עד דור אחרון ועד בכלל" (שם).
כלומר, מרד בר כוכבא אמנם נכשל, אבל צדק בעיקרון שיש חובה לעורר למלחמת שחרור. מכוח זה אנו נתעורר בבוא הזמן, ואז נצליח, והזמן הוא עתה. ואכן מלחמת העצמאות, היא מרד בר כוכבא שלנו, הוא הצליח, מצליח ויצליח.
באשר לקשר בין רבי עקיבא ורחל, כאן עוברת הוצאת השם הרע כל גבול. הרי כל ילד קטן יודע שסיפור רבי עקיבא ורחל הוא סיפור האהבה הכי מופלאה שבדברי חז"ל. ואף מרן הרב קוק מרים אותה על נס בהקדמתו על שיר השירים, כ"אהבה הטבעית הטהורה" (עולת ראיה ב ד).
והנה הגאון הרב אהרן היימן בספרו העצום "תולדות תנאים ואמוראים", על אף היותו ספר שכולו למדני, כולו תורני, הנה כאשר הגיע לרבי עקיבא, יצא מגדרו, ולא יכול היה לעצור בעד התפעלותו, הן מאישיותו, הן מסיפור האהבה בנו לבין אשתו:
"כשהיה רועה את צאן העשיר כלבא שבוע, בתו היפיפיה רחל ראתה כי ברכה בהרועה הלזה וכי הוא צנוע ומעלי, נפלה ברשת אהבה, והיא ממרום שבתה גילתה לו את אהבתה אליו וכי נכונה להינשא אליו אך בתנאי שיעזוב צאן אביה וילך לבי רב ללמוד תורה.
והנה אף שאין אנו באין לכתוב סיפורי אהבים, אבל נוכל לצייר בדעתנו , איך בת איש היותר גדול בעמו אשר התענגה על רוב טוב בבית אביה, גמרה בדעתה לעזוב את כל כבודה ולהינשא לאיש הפחות שבפחותים, עני, עם הארץ, בא בשנים, וגם בן יש לו, ובלי ספק ידעה מראש שאם יתוודע לאביה גרש יגרש גם שניהם מנחלתו.
ונעלה מעל כל ספק שלא בין לילה נעשה הדבר הגדול הזה, ועקיבא הרועה שידע היטב איך צעדו הראשון הוא מסוכן לנפש העדינה של בת אדונו, כמה ספקות נפלו בלבו פן לא יצליח בלימודו, ובמה יתפרנס משך הזמן ההוא, ולא ידע לשית עצות בנפשו אם לשמוע בקול אהבתו נפש יקרה כרחל או לחדול.
והנה ראה באר ועליה אבן חלולה וכששאל מי עשה החלל הזה וסיפרו לו שהמים שנופלים תדיר על האבן המה חקקו ועשו במשך הזמן את החלל הזה, אז ראה ר' עקיבא כעין מלאך שלוח ממרום אליו, ואמר אם מים יכולים לפסול אבן, דברי תורה על אחת כמה וכמה שיכולין להחקק על לבי, מיד גמר בדעתו לעשות רצון אהובתו והשיב לה: כן! ונתקדשה לו בצינעה.
אך אביה כששמע מבתו שהאמת כן הוא, לא די שגירש את ר' עקיבא מביתו, גירש גם אותה והדירה מנכסיו, והיא לא די שלא חזרה בה, אך באמצע ימי החורף נישאת לעקיבא הרועה, עם הארץ והאביון, והיו ישנים בבית התבן בלי כר תחת מראשותיהם, ותבן היה נכנס בשערותיה הנאות והוא היה מלקט הקש מבין שערותיה, ואמר לה אם יתן ה' ואתעשר אז אעשה לך ירושלים דדהבא (של זהב) לשאת על ראשך היפה."
ובאשר לרבי עקיבא עצמו, זה מה שהוא כותב על אישיותו:
"כשהגענו לכתוב תולדות האיש הפלאי הזה, כל אשר נעמיק יותר נתפלא הפלא ופלא אלף פעמים, וגם אז לא נגיע אף לחצי שבחו של הדגול מרבבה הלזה, ואך ההשגחה העליונה שגזרה שייחרב בית מקדשנו ושינטל כבוד מבית חיינו הזמינה לנו הרפואה קודם למכה בדמות עקיבא בן יוסף להציל את נשמת האומה מכליון חרוץ. הוא לא נתברך מידי ההשגחה לא ביחוס אבות ולא בעושר וגם לא בחכמה, כי היה בן גרים ועם הארץ, רועה בהמות, וכבר בא בשנים, ואך על ידי אשה יקרה גדולה מרבבה נתהפך עליו הגלגל מן הקצה אל הקצה, להיות מראשי חכמי הדור המחכים את רבותיו, ועשיר מופלג, ובסוף ימיו להיות ריש הדור כולו, והעמיד תלמידים לאלפים ולרבבות. ובזה אנו רואין איך שכתר התורה גדולה מן הכהונה ומן המלכות, כתר כהונה ניתן בירושה לבני אהרן, כתר מלכות ירשו בית דוד, ולפחות צריך אביו להיות בן ישראל, אבל כתר התורה ירושה הוא לכל אדם".
ואתם, חברי בני עקיבא היקרים, חזקו ואמצו, למדו לכבודו של רבנו הגדול, והמשיכו ללכת בדרכיו.
==
המאמר יפורסם בעלון 'באהבה ובאמונה'.
מה דעתך בנושא?
22 תגובות
0 דיונים
אדם שפוי
יוווו מדהים מדהים מדהים. הרבה זמן לא נתקלתי בספר שכתוב כל כך טוב ומלא בערכים!! אז מה יש בספר? סיקור קצר: אז בגדול הסיפור מסופר מנקודת מבטה של רחל, אשתו...
יוווו מדהים מדהים מדהים. הרבה זמן לא נתקלתי בספר שכתוב כל כך טוב ומלא בערכים!! אז מה יש בספר? סיקור קצר: אז בגדול הסיפור מסופר מנקודת מבטה של רחל, אשתו של הרועה העני שנהפך בזכותה לר' עקיבא. הסיפור בעצם מגולל דרכה את סיפורה של היהדות כולה. בגדול יש כאן שלושה נקודות מרכזיות שמרעננות את נקודת המבט שלנו: א. תתפלאו אבל גם "חכמים" היו בני אדם. לא יודעת מה אתכן אבל לי היה ממש קשה עם זה שהם מתוארים כצדיקים כאלו שאף פעם לא עושים שטויות. ממש הכביד לי על הנשמה. יוכי בעצם חושפת כאן את כל התככים והמניעים האפלים שלהם. מה חשבתן? שהם מלאכים? תופתעו. לפעמים (או יותר נכון: כל הזמן) גם הם (כלשון הכריכה האחורית) "יצריים מאוד, חרדים למעמדם, פוגעים ונפגעים". ב. ההלכה משתנה. כן כן, גם דבר האלוקים האבסולוטי הוא מאוד גמיש אחרי שהוא ניתן לאנשים גמישים… יוכי מציגה את שני הצדדים היריבים בית שמאי ובית הלל משני הצדדים של מחלוקת השמרנות הקיצונית מול היכולת לשחרר ולהתאים את הלכה למציאות שסביבנו. אתן מבינות? הדרך ה"דרשנית" שהמציא עקיבא, להבין את הפסוקים איך שמתאים לנו, פותחת את הפתח להתאים את ההלכה העתיקה והנוקשה לחיים המוסריים הנאורים. יוכי אפילו מציעה (בספר על ידי ברוריה) דרך דרשנית אמיתית להבין את הפסוקים ככה שנשים יוכלו לתת (סופסוף) גט לגברים שלהן! הלוואי שזה יקרה… ג. הנקודה האחרונה קצת אפלה… יש כאלו שלא יאהבו את זה כל כך… ידעתם שלא כל החכמים התנגדו לנצרות? ר' אליעזר (שהדוד שלו הא מסתבר פאולוס הנוצרי) אפילו אשכרה תמך!!! כל ההתנגדות התחילה בגלל רבן גמליאל והחנופה לרומאים… סיפור ארוך פשוט קראו ותופתעו! רק נקודה אחרונה, גם אני שמעתי טענות על האמינות של הנתונים שמופיעים. אז ככה יוכי אמרה ש95 אחוז מהמקורות ולמען האמת אני די סומכת עליה. וחוצמזה, העקרונות כ"כ חשובים שזה ספר טוב בכלמקרה.
המשך 17:31 04.08.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
arn
3 מנהיגי דת נכנסו אילו? הרי לא יתכן שזה היה סתם פרדס. אני נכנסתי להרבה פרדסים רגילים ולא קרה שם כלום. פה אדם אחד מת, אדם שני השתגע ואדם...
3 מנהיגי דת נכנסו אילו? הרי לא יתכן שזה היה סתם פרדס. אני נכנסתי להרבה פרדסים רגילים ולא קרה שם כלום. פה אדם אחד מת, אדם שני השתגע ואדם שלישי נטש את היהדות.
המשך 15:13 31.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עין הרע?
הכל מותר ואין לאף אחד במדינה הזאת בעלות על התורה יש שיערערו ויש שלא אך לאלו שמעונינים לחשוב אחרת .לכתוב אחרת. להביא צידוקים חדשים מי שם אתכם אחראים על הכתוב...
הכל מותר ואין לאף אחד במדינה הזאת בעלות על התורה יש שיערערו ויש שלא אך לאלו שמעונינים לחשוב אחרת .לכתוב אחרת. להביא צידוקים חדשים מי שם אתכם אחראים על הכתוב מי אתם שתחליטו מה נכון ומה עין הרע? כל אדם רשאי לחשוב אחרת ומותרררר
המשך 07:26 15.10.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מרים
תודה לאל שיוכי מבירה את המשיחיים שמאמינים בישוע בצורה ממש מופלאה - מה עשה לכם האיש הזה טוב שהיא גם גוכותב על התקופה של הנצרנים שהלכו אחרי ישוע תודה שהם כולם...
תודה לאל שיוכי מבירה את המשיחיים שמאמינים בישוע בצורה ממש מופלאה - מה עשה לכם האיש הזה טוב שהיא גם גוכותב על התקופה של הנצרנים שהלכו אחרי ישוע תודה שהם כולם כולם היו יהודיים
המשך 15:27 30.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עוזי
עצם זה שמתנהל כאן דיון על רבי עקיבא. ז-כ-י-נ-ו :-)
09:57 16.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרה
רבי עקיבא וכל תאור האנשים והתקופה מנוצלים לכתיבה פוליטית ואג'נדה ברורה,מה שיותר גרוע יש כאן ניסיון ליצור ספור שיחליק ויפתור את הקונפליקט הנורא שחוינו לאורך שנות גלות עקובות מדם בין...
רבי עקיבא וכל תאור האנשים והתקופה מנוצלים לכתיבה פוליטית ואג'נדה ברורה,מה שיותר גרוע יש כאן ניסיון ליצור ספור שיחליק ויפתור את הקונפליקט הנורא שחוינו לאורך שנות גלות עקובות מדם בין הנצרות ליהדות שלא נכנעה לה תוך דברי פיוס ואהבה שקריים.מכעיס מאד.
המשך 13:02 05.05.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא נקרא בספריה,ספרי המינות.
00:24 22.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציון
החיים חיים כפולים ואחריהם חרדים בעל כורחם כך פירשתי את עוקצנות יוכי ברנדס . כותבת על יהדות זמננו בהתרסה מדמויות העבר .
11:38 21.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צדוק
חכם ממשה רבינו: רבי עקיבא מזרע סיסרא שמלמד משה רבינו שאינו מבין בספסל השמיני, ושהיה אמור לקבל את התורה במקומו לפי המדרש במסכת מנחות מ' , שדרש בחמש צורות (ברמה...
חכם ממשה רבינו: רבי עקיבא מזרע סיסרא שמלמד משה רבינו שאינו מבין בספסל השמיני, ושהיה אמור לקבל את התורה במקומו לפי המדרש במסכת מנחות מ' , שדרש בחמש צורות (ברמה הגבוהה ביותר בין התנאים) את הפסוק בהגדה של פסח, אך את משה רבינו לא הזכירו כלל (גם לא בתפילת העמידה 18), שמסופר שרוח קודשו היתה כה גדולה. תמיכה במשיחיות חילונית: שלמרות שהעתיק מבני צדוק את הפירוש מהמגילות על "דרך כוכב מיעקב" (פשר ישעיהו) שזהו מלך המשיח טעה ביישום הפירוש: הכריז על בר כוזיבא למרות שהצהירו שאינם רוצים את ה' איתם במלחמה, ונהגו לכרות אצבעות של בני ישראל , ובכך הוליך שולל את הרבים וסוף המרד היה קטלני עד שהארץ התמלאה דם, אולי יותר מכל הקרבות שידעה הארץ. ראה בבר כוכבא המשיח הגואל (עד שנהרג). נניח שטעה בזיהוי והיתה לו כוונה טובה להביא משיח ולחדש את ההנהגה היהודית בארץ ישראל. אך הקושי והעיוות הוא שרבי עקיבא תמך העריץ ושירת את בר כוכבא, על אף שזה סבר כי אין לערב את אלוקים במלחמתו, אלא שיתן להם להילחם לבד בגויים. עובדה זו מצביעה גם על המקור של המדרש המעוות והחמור: "לא לעלות בחומה" המנוגד לדרך התורה ויישוב הארץ ולרשת אותה. מה למדו 24 אלף תלמידיו שנפטרו?: הפרושים כיום נמנעים או ממעטים לומר בפירוש כיצד זה שגדול חכמיהם לימד את תלמידיו, או לפחות נתן להם להתדרדר, לרמת התנהגות (שכנראה היא תוצאה של אופי הלימוד) של אי כיבוד איש את רעהו. רבי עקיבא לא מתחשב בשכניו להחליף עצי הסקה לשמן. לא מתאבל על מות יותר משלושה מתלמידיו (שם ה': סוטה משנה ז'). מסופר שמחוכמתו הרבה – היה דורש "כל תג וקוץ" מאותיות התורה, למרות שנאמר: "לא תוסיף ולא תגרע" (דברים ה'), ואף חוכמתו עלתה על חוכמת משה רבינו והיה צריך לקבל את התורה במקומו, נאספו סביבו 12 אלף זוגות תלמידים, אך שכולם מתו ממגיפה. האבסורד בכך הוא, שמצוין הסיבה למותם, כיוון שלא כיבדו זה את זה. במקום להיזהר מתורתו והלכותיו המשובשות, נוהגים להתאבל בימי ספירת העומר על התלמידים, ולהללם. גם רבי עקיבא חזר אל פשט התורה, והעיקרון הגדול שזכור ממנו הוא ההכרזה: "ואהבת לרעך כמוך" - זה כלל גדול בתורה. אך גם את הציטוט הזה מהתורה הוא העתיק: שישו אמר בדור שלפניו שיש שני פסוקים עיקריים בתורה: "שמע ישראל" ו"אהבת לרעך כמוך", וכן הלל הזקן אמר את העיקרון מהפסוק: "אל תעשה לרעך מה ששנוא עליך".מעניין שאותו החוג ששומר בקפידה על מנהג זה, לא מוצא לנכון לכבד ולהתאבל ביום הזיכרון לשואה ולגבורה שנקבע במדינת ישראל. על מניין הרוגים אלו, נאמר עליו בזוהר שהוא גלגול ותיקון של זמרי. עדיין מסופר עליו שראה יפת תואר מעבר לנהר וחצה אותו כדי להתקרב אליה. בסיפור על חורבן בית המקדש, בוכים חכמים על החורבן, ואילו רבי עקיבא צוחק לו. נוהגים לצדד בהתנהגותו אופטימיות זו, אך לא כך דרכה התורה מצווה, כי אם להשתתף בצער הציבור (כמגילת איכה, ארבעה ימי צום החורבן). מבטל את הזמנים הקבועים של המועדים המקודשים: בתקופה זו היו מחלוקות גדולות על מועד עיבור הירח לפי מראות ועדויות את לוח החודש והשנה, עד שרבי עקיבא ביטל האמור בתורה: "אֵלֶּה מוֹעֲדֵי ה', מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם, בְּמוֹעֲדָם. " (ויקרא כג') בכך שפסק: "בין בזמנן ובין שלא בזמנן." (משנה ראש השנה ב' ט', בבלי כה'). מנגד, רבי עקיבא עיבר שנים רצופות: "רבי עקיבא עיבר שנים זו אחר זו" (סנהדרין יב'). מעט דומה ומזכיר את החגים שהזיז ירבעם בן נבט, ואפילו יש מדרשים דומים לכך. התנהגות ואורח חיים של צדיק: מסופר בבבלי (נדרים נ' ב') שטונוסטרופוס הקיסר שלח את אשתו להתווכח עם עקיבא, וזה הצליח לגייר אותה, אך העיקר, לקח לו אותה לאישה. כיצד זה טונוסטרופוס הקיסר לא נקם בעקיבא? בסיפור אחר לעקיבא היה קמין עצים והשען מהארובה הפריע לשכנים, אך עקיבא לא הסכים להחליף את העצים לשמן (התנהגות שסותרת את 'ואהבת לרעך כמוך'), ולמרות זאת, תלמידו אמר שדרך טובה היא שכן טוב (פרקי אבות). ידוע לנו מהתורה הוא ש"לא ראיתי צדיק נעזב" ושכך היה שכרם של אבותינו הצדיקים באחרית ימיהם. לפיכך, ראוי לעמוד על העובדות באחריתו של דבר רבי עקיבא, ובכך לבחון את צדקתו, כיצד זה שאופן מותו היה בייסורים קשים (ברכות סא:) ואף בשרו המת נמכר לכלבים באיטליז (מראה מקום בגמרא?). "וְכִי-יִשְׁאָלְךָ הָעָם הַזֶּה אוֹ-הַנָּבִיא אוֹ-כֹהֵן, לֵאמֹר, מַה-מַּשָּׂא, ה'--וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם אֶת-מַה-מַּשָּׂא, וְנָטַשְׁתִּי אֶתְכֶם נְאֻם-ה'. וְהַנָּבִיא וְהַכֹּהֵן וְהָעָם, אֲשֶׁר יֹאמַר מַשָּׂא ה'--וּפָקַדְתִּי עַל-הָאִישׁ הַהוּא, וְעַל-בֵּיתו" (ירמיהו כג'). גם הפרשן 'אור החיים' טוען שמיתת צדיקים היא מיתה שלווה. אך לא נמצא עד היום רב שיגיד מה שאמרו חבריו של רב הונא: "וכי חשוב הוא הקב"ה שיעשה משפט שלא בצדק?" (מסכת ברכות ה', ב').
המשך 22:34 20.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
02:17 19.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר