בעקבות שאלת גיוס בחורי הישיבות שעלתה לאחרונה במסגרת התוכנית לשוויון בנטל, יצאה בימים האחרונים חוברת ובה שיחות הרצי"ה קוק זצ"ל בנושא 'צבא וישיבה'.
בחוברת ישנן שתי שיחות משנות הששים והשבעים אחת שפורסמה בעבר ואחת שמתפרסמת לראשונה, כשאליהן צורפו מספר אגרות מאת הרב.
מתוך החוברת
שאלה: מה זכותם של בחורי ישיבה לשבת בישיבה וללמוד, בעוד אחרים נלחמים בחירוף נפש ומקריבים עצמם על קידוש השם בהגנת העם והמדינה?
רבנו: בזה הלכה כשר הביטחון והוא 'הפרופסור לענייני צבא ומלחמה'.
הוא סובר שאינו נחוץ כיום שבחורי ישיבה אשר תורתם אומנותם ילכו לצבא, על כן יש אפשרות של דחייה. באסיפה משותפת שהתקיימה עם שלטונות הצבא ביחס לפטור תלמידי ישיבה, אמרתי: אין פטור! אנו לא מנותקים מכלל ישראל. אין כאן שום פטור, ואיננו משתמטים אלא דוחים. וכן רשום באישורים עליהם אני חותם, שזו דחייה ולא פטור.
יש אמנם כמה ישיבות המתנגדות לצבא באופן עקרוני. אצלנו אין זה כך, חס ושלום.
אלא, קודם כל יש ללמוד כמה שנים בישיבה, לגדול בתורה ולהתחזק ביראת שמים, ואחר כך אפשר ללכת לצבא. אין זו תכנית כוללת לכולם, אלא חשבון פרטי על פי המציאות האינדיבידואלית של כל תלמיד. הצורך במלחמתיות אינו צריך לבטל את עניין "יגדיל תורה ויאדיר". אלו שתי צוות כלל-ישראליות, ויש לחזק את שתיהן. הגדלת התורה בישראל אינה סותרת את מצוות המלחמה, וגם לא את מצוות ההתנחלות.
יש להבין בדעה ישרה שללימוד תורה יש ערך במובן הלאומי, והוא אינו פירוד וניתוק, ומשום כך יש מקום לדחייה. על כן ההתעניינות בצבא לא צריכה להביא רפיון בשקידת התורה, אלא אדרבה, לחזק את שניהם. יש צורך לבדוק אצל כל אחד ואחד למה ועד היכן הוא יכול להגיע בתורה ולהחליט בהתאם.
אין פטור מצבא
יש לי צער על הבטוי שנאמר כאן: "איך אנו פוטרים ומשחררים בחורי ישיבה מצבא?". אנחנו לא פוטרים ולא משחררים, לא פטורים ולא משוחררים. על הטפסים שאני חותם, היה תמיד מודפס "דחייה", ובזמן האחרון הופיע "פטור", ואז שוב חזר הביטוי "דחייה".
אני מוחה, אני מסתייג ונסלד מהביטוי "פטור". אין פטור, ואין פטורים, אלא יש מתן אפשרות לגדול בתורה במשך כמה זמן. חיוני הוא שצעירים בעלי שאר-רוח יוכלו לגדול בתורה.
תקומת התורה בישראל
כל המקורות שמביאים לפטור כביכול בני-ישיבות מצבא, הם ביזיון התורה. אמר לי הרב טננבוים שאין ועד הישיבות משתמש בכל המקורות האלה. הוא מסר לי בשם ר' איסר זלמן מלצר זצ"ל שאין ברמב"ם שום הלכה לפטור בני ישיבות מצבא. דברי הרמב"ם בסוף הלכות שמיטה ויובל הם דברי מוסר כלליים על "כל איש ואיש, מכל באי עולם". שימוש בהם ביחס לתלמידי ישיבה, הוא עלבונה של תורה.
אם כן, האם צריכים כולם להתגייס? זהו עניינם של ראשי הישיבות לדאוג לתקומתה של תורה. כמובן לא מפני שזו הפרנסה שלהם, אלא מפני שתפקידם הגדול ואחריותם הגדולה היא לעמוד על הקמת התורה בישראל והגדלת התורה בישראל. "הא סברא, קרא למה לי".
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
0 דיונים
כ"ק האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג ארה"ב התבטא השבוע בחריפות נגד גזירת הגיוס, ומחה על דרישת הצבא, והסכמת גדולי רבני ואדמורי המועצת, להתייצב בלשכות הגיוס. "היכן אנו נמצאים, באיזה עיוורון לקינו?", פתח האדמו"ר...
כ"ק האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג ארה"ב התבטא השבוע בחריפות נגד גזירת הגיוס, ומחה על דרישת הצבא, והסכמת גדולי רבני ואדמורי המועצת, להתייצב בלשכות הגיוס. "היכן אנו נמצאים, באיזה עיוורון לקינו?", פתח האדמו"ר את דבריו בכאב. "כל אחד טרוד בדאגותיו ובענייניו ושוכח כי השכינה הקדושה מחוללת מפשעינו. כבוד התורה למרמס. קמים ולועגים על התורה ולומדיה ואין פוצה פה ומצפצף". בהמשך הוסיף האדמו"ר וזעק: "עד היכן הגענו, כאשר עומדים מרשיעי ברית ומבקשים לעקור את התורה עומדים מבינינו ומתוכנו כלשון המדרש בפרשת בראשית 'מכם ובכם', ואינם מבינים או אינם רוצים להבין כי הרי כל המטרה היא לעקור את התורה ולהעביר את בחורי ישראל בגזרת שמד, ועוד מתווכחים הרבנים מנהיגי עם ישראל על חשבונות שווא והבל וקטנות המוחין. "במקום להתלכד ולהתחזק כחומה בצורה נגד כל מבקשי נפשנו, משקיעים את הראש בדברי הבל וכזב שאין בהם שום כבוד להשי"ת ולתורתו הקדושה". האדמו"ר הזכיר את אביו וסיפר כי "היה מצטט את לשונו הקדוש של רבנו הדברי חיים זיע"א בפרשת ויקהל, כי רוב הבעלי בתים ומנהיגים בדורנו הם מהערב רב. היום, לצערנו, מרגישים זאת. אם אותם רשעים היו נתקלים בחומה בצורה שאין בה שום סדק, הם בוודאי היו נסוגים לאחור, כי גם הם מבינים שאי אפשר לכפות העברה על הדת בכפייה. רק ברגע שהם רואים שנכנסים למשא ומתן על הפרטים והנושא ניתן לדיון, הם מקבלים את הכוח להוציא לפועל את גזרותיהם הנוראות". "שאל אותי בשבוע שעבר אחד מגדולי האדמו"רים שליט"א, סיפר הרבי לחסידיו, מה הייתה דעתו של אבי מורי הקדוש זיע"א אילו היה חי היום בינינו. אמרתי לו, לא צריך להיות נביא ולא בן נביא, כל אחד שהכיר אותו מבין לבד כי האש הבוערת בקרבו הייתה עם חשבון אחד לבד 'כבוד שמים', בלי שום פשרות, ותו לא מידי. וחוץ מזה, אם הייתה שאלה כזאת מגיעה לשולחנו, הרי ברור שההתייחסות הייתה בצורה אחרת לגמרי; מסתמא היה שרוי בתעניות ימים רבים לפני שהיה ניגש לדון בעניינים כאלו שהם נשמת היהדות, וכל עתידו של כלל ישראל תלוי בהם. והיום, מהנאמר ומה נדבר, איזה פנים וצורה יש לנו? יסוד הכל הוא שצריך להשליך חשבונות אחרים וכסף השוחד שמקבלים גבאי הרבנים, ולחשוב רק על כבוד שמים, ואז ממילא אין שום שאלות". "שורש הבעיה הוא אצלנו", הוסיף האדמו"ר, "כי חסר לנו בבהירות שחיים ללא תורה ויהדות אינם חיים כלל. הבה נתאר, אילו מגיע רוצח ודורש מאתנו כל שנה שלושת אלפי בחורים לרצוח אותם, האם היינו נכנסים לספקות או לחשבונות או לוויכוחים, אולי כדאי לעשות משא ומתן והידברות עם הרוצח? אולי כדאי להתייצב בפניו? אולי נתנהל בחוכמה כנגדו ואז נצליח שלא ישחוט רק בחורים בודדים בלבד? ברור שכל אחד היה תופס את ילדיו ומסתתר במבצר ממוגן וזועק למשחית: 'הרף ממני רוצח! הסתלק מעליי!' אז הרוצח היה רואה שאין לו עם מי לדבר,והיה יורד מכל הרעיון. כל הצרה נובעת מכך שבעינינו לא ברור ומוחשי שמדובר פה בעקירת התורה, כי בניתוק בחורי ישראל מהתורה, בניתוק ילדי ישראל מאווירה של יראת שמים, המשמעותהיא הריגתם ורציחתם הרוחנית. ככל שנחדד בקרבנו יותר ויותר את ההרגשה 'כי הם חיינו', וכי מבלעדי התורה חיינו אינם חיים, אז כבר לא יהיה מקום לשום ספק ושאלה". במהלך דבריו פרץ האדמו"ר בבכי ואמר: "הרי רק לפני עשרות שנים התחוללה השואה האיומה, ובחסדי שמים למעלה מדרך הטבע קם וגדל דור חדש של עדרים עדרים, יראים ושלמים, בחורי ישראל קדושים הממלאים את היכלי התורה. ועתה, אוי נא לנו מגזרת השמד הנוראה שזוממים להכחיד את כלל ישראל. אף אחד אינו ויכול להשתמט מחובת אחריות, כל יחיד ויחיד מחויב לעשות יותר מכדי יכולתו, לצאת ולהפגין נגדם, להתאמץ בהתמדת התורה, ללמוד הרבה שעות רצופות בלי הפסק, לקבוע סדרים של חמש שעות רצופות לפחות פעם אחת בשבוע, להתאמץ מאוד בעבודת התפילה לשפוך שיח לפני בורא כל העולמים המצפה לשמוע את תפילותינו, לדבר ולהתחנן מלפני השם כעיני הבן אל אביו וכעיני עבדים אל אדוניהם. על ידי התפילה והשיחה אל השי"ת בתחנונים, אפשר לבקוע שערי שמים ולבטל אתכל הצרות וכל הגזרות".
המשך 15:20 14.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר
מה שלא מציינים בד"כ כי למרות שהרציה הכחיש בכל תוקף את השימוש במכתב של הראי"ה בעד פטור בני"ש, פרסם הרב יעקב חרל"פ מגדולי תלמידי הראי"ה מכתב זה על מנת לתבוע...
מה שלא מציינים בד"כ כי למרות שהרציה הכחיש בכל תוקף את השימוש במכתב של הראי"ה בעד פטור בני"ש, פרסם הרב יעקב חרל"פ מגדולי תלמידי הראי"ה מכתב זה על מנת לתבוע באמצעותו בשם הרב קוק את אי גיוסים של בני הישיבות. גם הרב אליעזר וולדנברג מביא את מכתבו של הראיה בספרו "הלכות מדינה" הלכה למעשה בימינו כאן בארץ ישראל. כך שגם על דעת אביו זצ"ל יש מספיק מקום לדון האם בנו ממשיך דרכו בנידון הנל של גיוס בני"ש.
המשך 01:17 15.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היכן ניתן להשיג?
06:59 11.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרצל
כך אמר רבן של כל בנות הגולה רב ד"ר צ י קוק על קדוש ישראל חסידא ופרישא הרצל זי"ו
22:48 10.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב מרדכי
לא על צבא ישראל.
21:59 10.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שועל המדבר
21:10 10.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורן
הרב אליהו הורה לברך בשם ומלכות שחלק מחכמתו ליראיו כשרואים את רבנו
16:18 10.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
15:51 10.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני
14:37 10.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי
ר"ת ,ה'יו צ'ריה ל'ראש.וכל המיצר לישראל נעשה ראש וסופו כ-אךךךך חשוורוש.על המן כבר לא מדברים...
14:26 10.04.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר