הקרבת חייו לחברו

ש: האם מותר לאדם להקריב חייו כדי להציל חברו (לא בצבא)?

ת: חייך קודמים לחיי חברך. בבא מציעא סב. אך הסתפק מכן מרן הרב קוק אם זו חובה או רשות, שאם רוצה יכול לוותר למען חברו. משפט כהן ס' קמד אות טו. ומהר"י חגיז כתב שרשאי, אך כיצד ילך זה וימות ויניח חברו בצער. הלכות קטנות א רכט. ורבי יהודה החסיד אומר שאם הוא הדיוט והשני תלמיד חכם מצוה לומר הרגוני ולא חברי, כרבי ראובן בן אצטרובולי שביקש שיהרגנו ולא לרבי עקיבא כי הרבים היו צריכים לו. ספר חסידים תרצח.

שתיקה בבית-הכנסת.

ש: האם מותר להשתיק אנשים שמדברים בבית-הכנסת ומפריעים?

ת: כן, אם הרב מסכים.

ש: אין רב?

ת: אז מותר.

תנועת נוער מעורבת

ש: זו הרגשה מאוד לא טובה להיות מדריך בתנועת נוער מעורבת ולדעת שהיא דבר אסור. כיצד לפתור זאת?

ת: ברוך ד' שמי שעושה עבירה יש לו יסורי מצפון. זו ראשית התשובה. אכן הפתרון אינו להתיר את האסור אלא להחליט לעשות תשובה.

קוטל חרקים בשבת

ש: האם אפשר להשתמש בקוטל חרקים חשמלי בשבת כאשר הופעל לפני כן?

ת: כן. ככל דבר הפועל אוטומטית בשבת, מלבד דברים מסוימים שנאסרו.

שעון ברייל

ש: בשעון ברייל אנלוגי לעוורים, האם אפשר לכוון את השעה בשבת בעזרת סיבוב כפתור?

ת: כן. אין לפעולה זו השפעה חשמלית.

סטיקלייט בשבת

ש: מה דין סטיקלייט שהודלק בחול בשבת וביום טוב?

ת: בשבת מוקצה משום כלי שמלאכתו לאיסור, ככל פנס. ביום טוב, מותר כמו מנורת שולחן דולקת. מנחת יצחק ג מג.

מוקצה

ש: האם מותר לטלטל שקית עם דברים מוקצים ולא מוקצים?

ת: יש לנער את המוקצה.

טלויזיה בשבת

ש: מותר לחבר את הטלויזיה לשעון שבת כדי שתידלק בשבת?

ת: חלילה. מסיבות רבות.

הפלגה בשבת

ש: האם מותר להפליג בשבת בסירה של גוי שממילא נוסעת בשביל גוים?

ת: רק לוודא שאין בעיה של תחום שבת.

חלבי בשבת

ש: אדם שמתענג במאכלי חלבי יכול לאכול בשבת ארוחה חלבית?

ת: כן. העיקר שיתענג.

חשמל בשבת

ש: האם כשאין חשמל בשבת מותר להרים או להוריד מתג?

ת: בשינוי להוריד מותר, להרים רק בשעת הדחק כי זה גרמא.

דוא"ל בשבת

ש: האם מותר לי לשלוח לחבר שיר בדוא"ל כאשר יש סיכוי שיקשיב בשבת?

ת: כיום שזה ספק, מותר, מדין תולים (משנה גיטין ה ט – רשם מ"צ).

אירוע מוצש"ק

ש: מותר ללכת מוצאי שבת לאירוע שבנוי על חילול שבת נרחב?

ת: ודאי לא. גם חילול השם.

גנבים בשבת

ש: אם רואים בשבת גנבים פורצים מכונית, מותר להתקשר למשטרה?

ת: כן. היזקא דרבים (ע' עמוד הימיני יז – רשם מ"צ).

אשפה בשבת

ש: האם מותר להוציא אשפה בשבת לפח בחוץ או שהיא מוקצה?

ת: מותר משום גרף של רעי וכבוד הבריות, וכן משום שיש באשפה גם דברים לא מוקצים וזה בסיס לדבר המותר והאסור.

עירוב בשבת

ש: אני לא סומך על העירוב. האם מותר לי לקרוא עלוני שבת שהביא אדם שסומך על העירוב?

ת: תלוי מה קיבלת על עצמך.

תפלה ללא כוונה

ש: האם גם לתפלה ללא כוונה יש ערך?

ת: כן. כי יש כוונה כללית לעבוד את ד'. שו"ת רשב"א (א תכג – רשם מ"צ).

לא מתחבר למצוות

ש: אני לא מתחבר למצוות תפילין. למה שאני אניח?

ת: מאהבת ד'.

ריכוז

ש: מה לעשות אם איני מרוכז כשאני שומע שיעורים?

ת: לרשום הכל תוך כדי שמיעה.

דיווח על הריון

ש: האם בראיון עבודה, אשה בהריון צריכה לדווח על כך?

ת: רק מה שהחוק מחייב.

סעודת גזל

ש: האם להגיע לסעודת מצוה משפחתית לרגל הצלחתם לרמות את המדינה בהעלמת מס של מליונים?

ת: חלילה. זו לא סעודת מצוה, אלא סעודת עבירה, סעודת חילול השם (ע' שו"ת מנחת יצחק י נח על הגדרת סעודת מצוה – רשם מ"צ).

כוונה או מנין

ש: מה עדיף – תפלה במנין בלי כוונה או יחיד עם כוונה?

ת: במנין. כל כוונות היחיד אינן מתרוממות לגובה של הציבור (שו"ת אגרות משה או"ח ז. ע' חתימת ס' חפץ חיים – רשם מ"צ).

מתקשרת

ש: האם אפשר לסמוך על מתקשרת?

ת: זה גם הבלים וגם איסור תורה.

שירות לאומי

ש: האם שירות לאומי הוא טוב, הרי רבנים רבים אוסרים?

ת: ללכת רק למקום בו יש אישור של רב או רבנית ואז זו מצוה גדולה.

תרומת איברים

ש: אין זה בעייתי לתרום איברים מבחינת תחיית המתים?

ת: להיפך. אותו איבר יופיע ביתר שאת, בגלל שנעשתה בו מצוה גדולה.

הונאה

ש: אם אני מוכר חפץ, מותר לי לספר רק על צדדיו הטובים ולא על מגרעותיו?

ת: ודאי לא. זו רמאות.

פלגש

ש: שמעתי שיש מתירים פלגש כלומר קשר קבוע עם אשה בלי נישואים?

ת: חלילה. לא נפסקה ההלכה כן אלא שזו זנות. כל הפוסקים האחרונים שללו, מלבד אחד שהתיר בתנאי שיסכימו איתו גדולי הדור ולא יסכימו (שאילת יעבץ ב טו. ע' שו"ת יביע אומר ח אה"ע ב. בת מלך 23 – רשם מ"צ).

רצח

ש: מה לענות לחבר שאומר בשם הרב צבי יהודה שחיילים שבאים לפנות הם רוצחים וגם אומר שמותר להרוג חייל בפינוי מדין הבא במחתרת?

ת: שום דבר, אלא להפנות לטיפול פסיכיאטרי דחוף.

שריקה

ש: האם זה נכון שלשרוק פוגע בפרנסה?

ת: אמונות טפלות.

שעשני כרצונו

ש: למה אשה מברכת שעשני כרצונו?

ת: כי היא יותר כרצון ד'. סידור רב קוק (עולת ראיה א עא-עב – רשם מ"צ).