ראיתי דברים שכתב אחד הרבנים השוללים פרשנות או ניסיון להבין את העובר כיום על עולמינו בעקבות המגפה דנן. יתכן שיש קשר ישיר או עקיף או בכלל לא, לדברים שפורסמו בשמו של הרב צבי טאו שליט"א, ביחס להבנת העובר עלינו כיום.
משה רע"ה בסוף שליחותו בדבריו האחרונים, כאשר עורך סקירה של ההיסטוריה של העולם ושל עם ישראל, אומר: "זכור ימות עולם בינו שנות דור".
משה תובע מעם ישראל להקשיב ולהתבונן להדי ההיסטוריה שדרכם רבש"ע מדבר אל ברואיו. נכון, איננו נביאים לדעת כוונת שמים אך רבש"ע נתן חכמה למעתיקי השמועה שבכל דור שחכמתם גדולה מנבואה לבאר לנו את קריאת הכיוון האלוקית שבכל דור ודור.
כמובן שאיננו מתכוונים למתן פרשנות נקודתית מצומצמת וקטנונית המתיימרת לפרש את רבש"ע, כוונתנו לקריאת כיוון רוחנית כללית, הסוקרת את ההשפעות התרבותיות העוברות על החברה העולמית והשפעתה על החברה הישראלית וכחלק מכך את נזקי הפוסט מודרניזם בעשרות השנים האחרונות על אושיות המוסר האנושי.
בפרקי ההלל אותם קוראים בימים אלו, אומר דוד המע"ה, "רם על כל גויים ה", תפיסתם של עמי תבל כי רבש"ע מרומם מעל עולמינו וכי אינו עסוק בעולם השפל ואף ביחס לברואיו אין זיקה לאלוקי השמים, הוא רחוק מהם והם ממנו, עזב ה' את הארץ, ורק "על השמים כבודו", ואילו אמונתינו היא אומר דוד: "מי כה' אלוקינו המגביהי לשבת, המשפילי לראות בשמים ובארץ".
כלומר קיימת זיקה בין אלוקים ואדם אף במהלכים הירודים ביותר ומאידך ובפרט הכלליים והציבוריים וזאת היא חובת האדם מישראל לפענח את חידת החיים ותהפוכותיהם ללא הרף. ומשפסקה הנבואה רבש"ע מדבר איתנו בדרך מסותרת במשעולי חיינו.
כך למדנו ממשנתו הגדולה של מרן הרב קוק זצ"ל כי קיימת חובה להתבונן במהלכי ההיסתוריה ולאמץ את בינתינו להבין את דבר ה' דרך מהלכי החיים הסבוכים ביותר וזהו מאבני היסוד במשנת הרב קוק לכל אורכה ורוחבה. עצם ההבנה שנמצאים אנו באתחלתא דגאולה היא המבטאת את הפרשנות הרוחנית – נבואית של הרב קוק של התקופה לדורותינו.
עתה כאשר רבש"ע מטלטל תבל ומלואה עינינו מייחלות לגדולי הרוח שעסוקים שנות דור בליבון סוגיות רוחניות וציבוריות, שיפרשו לנו את נוראות התקופה. ואין ספק כי בפני תקופה היסטורית חדשה עומד עולמנו ועמינו, וכי פרקים חשובים ומשמעותיים בדבר ה' ואמונתו, מזמנת לנו התקופה הבאה, וזוהי חובתם של תלמידי חכמים לאלפינו בינה.
תהא זאת ענווה פסולה והחמצת השעה, לטמון ראשנו בחול ולפספס את האומר האלוקי שקולו הולך מקצה העולם ועד סופו. בשורות טובות.
=======
הרב שמעון בן שעיה מלמד תורה במסגרות תורניות, פסיכותרפיסט ומטפל זוגי. הוא רב בארגון 'רבני דרך אמונה'
מה דעתך בנושא?
82 תגובות
14 דיונים
עקיבא
הקב"ה?איש לא חכם ,ללא שכל ישר וחלק על רב גדול ממנו.
02:17 22.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חשבת?
אולי כולם צריכים להתגייס ולתרום ולא להשתמט?
14:46 21.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
קצת קשה לקצר במקום שיש כה הרבה להאריך. ננסה לתת טיפה מהים. למרות שיהיה מי שיבוז.. בתורה יש 5845 פסוקים [מובא בהרבה חומשים, בסופם], וכבר בגמרא יש יחס, שמשהו בספירה אצלנו...
קצת קשה לקצר במקום שיש כה הרבה להאריך. ננסה לתת טיפה מהים. למרות שיהיה מי שיבוז.. בתורה יש 5845 פסוקים [מובא בהרבה חומשים, בסופם], וכבר בגמרא יש יחס, שמשהו בספירה אצלנו משובש. אבל ברור שזה מס' פסוקי התורה הרבה פסוקים ישנם, שכאשר יקחו את מספר הפסוק בתורה, ואת מספר השנה היהודית, ימצאו בהם דברים מפתיעים. וכשאצטרך לספור, יהיה הרבה יותר קל לספור מהסוף. אביא דוגמאות בודדות: בפרשת "ברכה" יש 41 פסוקים, בפרשת האזינו יש 52 פסוקים, ובפרשיות ניצבים וילך [יחד] יש 70 פסוקים כשאוריד מהסכום הכולל של כל פסוקי התורה, את המספרים הנ"ל אמצא דברים מפתיעים, לפעמים לטוב ולפעמים למוטב 5845-41-52-70=5682. הפסוק שזה מספרו הינו האחרון בפרשת "תבוא". אם אוסיף 19 פסוקים אגיע ל5701, בספירה היהודית זה ה'תש"א, נגיע לפרק כט, פס' כז. אם נתייחס לשנה זו [בספירה הלועזית 1941] נגיע לפרק כט, פס' כז. מזעזע באותו חשבון, 5845-41-52. נגיע ל7752. הפסוק הזה הוא הפס' האחרון בפרשת "וילך". בכתיבה היהודית ה'תשנ"ב, אם נסתכל בשנה היהודית הזו [שהיא בספירה הלועזית 1992] נראה שבתוך אותה שנה הרבי מליובאוויטש, הפסיק לדבר, והפסוק אומר שמשה רבנו גמר לדבר..., ויש עוד דוגמאות רבות אם נמשיך לספור לתוך שירת האזינו 16 פסוקים [פס' טז], יצא לנו 5768, בספירה היהודית ה'תשס"ח [בשנה הלועזית 2008], בקיץ שנה קודמת כבר היה בארץ מצעד הגאוה. ובפסוק טז כתוב "בתועבות יכעיסוהו", כותב רש"י "במעשים תעובים כגון משכב זכר" אמשיך משם 12 פסוקים, הגעתי לפסוק כח, שהוא הפס' 5780 בתורה [בספירה היהודית ה'תש"פ, שזו השנה בה אנו אוחזים] "כי גוי אובד עצות המה ואין בהם תבונה", יש מי שמתעקש להשאר חסר תבונה, למרות שכל העולם רואה שיש כאן משהו ש... הרבה היה אפשר להאריך. אבל אסיים בקיצור ב2 דברים: 1. מפורש בתלמוד שכאשר יש מגיפה, היא מגיעה בגלל רשעים, ופוגעת קודם בצדיקים! 2. ראיתי בכתבים של רופא דגול, הרמב"ם שכותב כאשר יש צרה, צריכים הבריות לחשוב איך מתקנים את מעשיהם, ואם הם יחשבו שזה "מקרה", ולא יתקנו את הדברים השליליים, אז הצרה הזו עלולה חלילה לגרור איתה צרות נוספות [רמב"ם הלכות תענית פרק א הלכה ג] מאחל לכל יהודי ויהודיה, ולכל מי שמסייע לעם ישראל הרבה טוב ובריאות כאן בעולם שלנו
המשך 04:47 21.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חם או יפת
את מי בורא עולם העניש ואת מי לו. למה חרדים הן בישראל והן בארה"ב חולים בכמיות גדולות? למה הרב טאו חלה? אולי באמת יש כאן מסר. אולי לא. כל אחד יחליט...
את מי בורא עולם העניש ואת מי לו. למה חרדים הן בישראל והן בארה"ב חולים בכמיות גדולות? למה הרב טאו חלה? אולי באמת יש כאן מסר. אולי לא. כל אחד יחליט בעצמו אני אישית מחבב יותר את מי שמאחד מי שמקרב ומי שמוצא דרך לגעת בלב אחד של השני ולא שם חומות מתריס ומלבא שנאה בעם בפרט ובעולם בכלל. אבל זה רק אני. כל אחד יחליט לבד מה המסר הרוחני כאן ומה אנחנו יכולים ללמוד. רק תעשו זאת עם התייחסות למה קרה למי קרה ולא מתוך דעות קדומות.
המשך 22:27 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתי וייס
אשרי המבין דבריך האם חייביים לדבר לעצמינו דברי תורה או לרבים ללא סקר זה האמת שלנו בלתי...
אשרי המבין דבריך האם חייביים לדבר לעצמינו דברי תורה או לרבים ללא סקר זה האמת שלנו בלתי פרשנות אחרת
המשך 11:10 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קלייר
עידו 2 , למה ללכת רחוק? עמלק אפיקורס ? הוא לא משלנו, אין לנו ציפיות. את זה אומרים אחינו היהודים, המדענים והחוקרים למיניהם. שמתיימרים להיות נאורים, משכילים, מודרנים.
21:25 22.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עקיבא
הקב"ה?איש לא חכם ,ללא שכל ישר וחלק על רב גדול ממנו.
02:17 22.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חשבת?
אולי כולם צריכים להתגייס ולתרום ולא להשתמט?
14:46 21.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
קצת קשה לקצר במקום שיש כה הרבה להאריך. ננסה לתת טיפה מהים. למרות שיהיה מי שיבוז.. בתורה יש 5845 פסוקים [מובא בהרבה חומשים, בסופם], וכבר בגמרא יש יחס, שמשהו בספירה אצלנו...
קצת קשה לקצר במקום שיש כה הרבה להאריך. ננסה לתת טיפה מהים. למרות שיהיה מי שיבוז.. בתורה יש 5845 פסוקים [מובא בהרבה חומשים, בסופם], וכבר בגמרא יש יחס, שמשהו בספירה אצלנו משובש. אבל ברור שזה מס' פסוקי התורה הרבה פסוקים ישנם, שכאשר יקחו את מספר הפסוק בתורה, ואת מספר השנה היהודית, ימצאו בהם דברים מפתיעים. וכשאצטרך לספור, יהיה הרבה יותר קל לספור מהסוף. אביא דוגמאות בודדות: בפרשת "ברכה" יש 41 פסוקים, בפרשת האזינו יש 52 פסוקים, ובפרשיות ניצבים וילך [יחד] יש 70 פסוקים כשאוריד מהסכום הכולל של כל פסוקי התורה, את המספרים הנ"ל אמצא דברים מפתיעים, לפעמים לטוב ולפעמים למוטב 5845-41-52-70=5682. הפסוק שזה מספרו הינו האחרון בפרשת "תבוא". אם אוסיף 19 פסוקים אגיע ל5701, בספירה היהודית זה ה'תש"א, נגיע לפרק כט, פס' כז. אם נתייחס לשנה זו [בספירה הלועזית 1941] נגיע לפרק כט, פס' כז. מזעזע באותו חשבון, 5845-41-52. נגיע ל7752. הפסוק הזה הוא הפס' האחרון בפרשת "וילך". בכתיבה היהודית ה'תשנ"ב, אם נסתכל בשנה היהודית הזו [שהיא בספירה הלועזית 1992] נראה שבתוך אותה שנה הרבי מליובאוויטש, הפסיק לדבר, והפסוק אומר שמשה רבנו גמר לדבר..., ויש עוד דוגמאות רבות אם נמשיך לספור לתוך שירת האזינו 16 פסוקים [פס' טז], יצא לנו 5768, בספירה היהודית ה'תשס"ח [בשנה הלועזית 2008], בקיץ שנה קודמת כבר היה בארץ מצעד הגאוה. ובפסוק טז כתוב "בתועבות יכעיסוהו", כותב רש"י "במעשים תעובים כגון משכב זכר" אמשיך משם 12 פסוקים, הגעתי לפסוק כח, שהוא הפס' 5780 בתורה [בספירה היהודית ה'תש"פ, שזו השנה בה אנו אוחזים] "כי גוי אובד עצות המה ואין בהם תבונה", יש מי שמתעקש להשאר חסר תבונה, למרות שכל העולם רואה שיש כאן משהו ש... הרבה היה אפשר להאריך. אבל אסיים בקיצור ב2 דברים: 1. מפורש בתלמוד שכאשר יש מגיפה, היא מגיעה בגלל רשעים, ופוגעת קודם בצדיקים! 2. ראיתי בכתבים של רופא דגול, הרמב"ם שכותב כאשר יש צרה, צריכים הבריות לחשוב איך מתקנים את מעשיהם, ואם הם יחשבו שזה "מקרה", ולא יתקנו את הדברים השליליים, אז הצרה הזו עלולה חלילה לגרור איתה צרות נוספות [רמב"ם הלכות תענית פרק א הלכה ג] מאחל לכל יהודי ויהודיה, ולכל מי שמסייע לעם ישראל הרבה טוב ובריאות כאן בעולם שלנו
המשך 04:47 21.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חם או יפת
את מי בורא עולם העניש ואת מי לו. למה חרדים הן בישראל והן בארה"ב חולים בכמיות גדולות? למה הרב טאו חלה? אולי באמת יש כאן מסר. אולי לא. כל אחד יחליט...
את מי בורא עולם העניש ואת מי לו. למה חרדים הן בישראל והן בארה"ב חולים בכמיות גדולות? למה הרב טאו חלה? אולי באמת יש כאן מסר. אולי לא. כל אחד יחליט בעצמו אני אישית מחבב יותר את מי שמאחד מי שמקרב ומי שמוצא דרך לגעת בלב אחד של השני ולא שם חומות מתריס ומלבא שנאה בעם בפרט ובעולם בכלל. אבל זה רק אני. כל אחד יחליט לבד מה המסר הרוחני כאן ומה אנחנו יכולים ללמוד. רק תעשו זאת עם התייחסות למה קרה למי קרה ולא מתוך דעות קדומות.
המשך 22:27 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר