אם שנאה הייתה דרך לעצור את המגפה - ניחא - סרוגים

אם שנאה הייתה דרך לעצור את המגפה – ניחא

הכללים הם ברורים: ביקורת כן, התלהמות וחיפוש קורבנות בעת משבר - לא. גם מהצד השני הפנמה ועבודה יחד כדי לצאת מהמשבר כן, התקרנפות והחזרה באותה מטבע לא. בסוף כולנו באותה סירה

author-image
אם שנאה הייתה דרך לעצור את המגפה - ניחא
  צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

השיח בימים האחרונים נע בין פחד ותיעוב משני עברי המתרס. גם אני מתחתי ביקורת על התנהלות ההנהגה החרדית ביחס לקורונה, אבל ההשתוללות על ליצמן לאחר הפרסום שהפר כביכול את הוראות משרדו, הובילו אותי לעצור לרגע. זעם קדוש ושצף קצף גורם לי להורדת הרגל על הבלמים. כשהעדר גועה זמן טוב להתבונן.

כך גם הזעם הנגדי שנוצר החל ממוצ"ש על דבריה של רינה מצליח- הוציא ממני בעיקר תהיות. היא אומנם הכלילה, אבל בלב דבריה היא דרשה יותר השתתפות מהחרדים במדינה – אפשר להתווכח – אבל כמויות הזעם הן לא נורמליות.

אם השנאה הייתה דרך לעצור את התפשטות נגיף הקורונה היה אפשר להבין את התפרצותה, אבל לצערנו ואולי דווקא לשמחתנו, זה לא כך.

אנחנו במצב שאנחנו לוחמים באויב לא נראה והוא יוצר תסכול וזעם, וכל אוכלוסייה שנדבקת ומהווה איום על כולנו יוצרת לחץ. לתוך כך משתרבבים הפחד והחשדנות הרגילה מהשונה מאיתנו. אפשר וניתן לבקר את ההנהגה החרדית, את שר הבריאות ואפילו חלקים בציבור שתוקפים צוותי מד"א או צה"ל (מעטים שגם מגונים בסביבתם הם) – אבל השנאה חרגה מעבר לדיון ענייני.

בהתנהלות של ליצמן ובדבריה של רינה מצליח יש התנגשות ערכים, זה קורה במרחב שלנו כל הזמן, פעמים רבות היא גם מציתה דיונים סוערים אבל כאן, כמויות האיבה נשפכות בעיצומו של משבר שלרוב מאחד אותנו מול איום משותף היא מטורפת.

ההיררכיה בין מוסדות המדינה לבין גדולי ישראל, אצל חלקים בציבור החרדי היא ברורה – גדולי ישראל הם האוטוריטה, הם ממשיכי המסורת והרבה אחריהם מוסדות המדינה. זו ויכוח שהחל עוד טרום המדינה ונמשך בכל פעם כשיש התנגשות שכזו.

ההצתה המאוחרת ויישום הנחיות משרד הבריאות בראשו עומד חרדי – שכנראה גם הפר אותן בעצמו, מובילים ניסיון להוכיח- אמרנו לכם מצד אחד והתקרנפות מצד שני. שני הדברים נכונים אבל האדוות שלהם מסוכנות. האשמת החרדים עלולה להוביל לפגיעה בהם בגלל הפחד ובגלל סטראוטיפים – ההתקרנפות ואפילו זעקות ה- "אנטישמיים" מצד שני לא מורידות את מפלס האיבה.

לליצמן יש ערכים האחרים, זה היה ברור כל הזמן, גם את תפקיד שר בממשלה הוא נאלץ לקחת בעקבות הוראת בג"צ שעתרה יש עתיד, בשילוב אילוץ פוליטי. האם הוא טעה ונהג בהפקרות? יכול להיות, את זה ניתן לבחון לעומק, אבל לשים יחד איתו את החרדים כולם כאילו הם מתנהלים בהפקרות, זה קודם כל לא נכון עובדתית, דבר שני זה לא עוצר את התפשטות המגפה ועלול חלילה ליצור מלחמת אחים בעיצומה של קורונה.

רובם המכריע של החרדים, מרגע שאימת המגפה חלחלה אליהם נוהגים בצורה מופתית, על פי הדיווחים מבני ברק מכל הרמות. רובם שם במצוקה אדירה הומניטרית ולחץ מפני המגפה עצמה. מאידך גם למתוח ביקורת זה בסדר. וצריך לקחת אותה לשמירה יתירה שלא יהיו עוד הפרות מצד שוליים כאלו ואחרים, ולראות את הנולד במגפה כזו שצריכה פעולה מהירה ואגרסיבית ויצירתיות – מול אויב שלא נראה כמוהו בעידן המודרני.

מצד שני אפשר גם להבין את הזעם של אנשים שכבר שלושה שבועות מיישמים את הנחיות המשרד ואז שומעים ששר הבריאות וציבור גדול ששיך לאותו זרם – מיישם את ההנחיות בצורה שונה לגמרי.

אולי זה הזמן ליצור מטה חרדי רחב מכלל הגוונים, שמעביר את האינפורמציה בין הרבנים – ודואג להפצתו ברבים, כי יתכן שמרחב ההלכה יצטרך גמישות וגושפנקה רבנית בעת הזו. או כמו שאמר הרשל"צ הרב שלמה עמאר: "שיראו בזהירות שבמגפה הזאת חומרא יותר גדולה מאשר החמץ בפסח"

מי שחשב שזו העת לסגור חשבונות על חוק המרכולים, או הגיוס, או התייצבות הבלוק לצד נתניהו – שיתאזר בסבלנות. בימים כאלה צריכים להתעלות ולראות איך יוצאים יחד מהמשבר, כי כולנו באותה סירה.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
מצד אחד - אתה צודק
התמים | 06-04-2020 11:11
מצד שני - התנהלות החרדים מקוממת כפל כפליים כי היא המשך של גישה בסיסית : אנחנו לא מחוייבים בדבר כלפי המדינה. המדינה חייבת לנו הכל. הם נדבקו במידה רבה באשמתם - את המחיר משלמים המיגזרים האחרים : הצבא שמסכן את חייליו כדי לסייע לחרדים שרובם בז לו, משלמי המיסים שמממנים טיפול לחרדים שרובם לא משלמי מיסים, המצייתים לחוק שימצאו עצמם ללא טיפול בגלל חרדים חסרי אחריות שנדבקו במחלה בגלל התעלמות מההנחיות והכללים. לכן הכעס הגדול והקשה.
לזאב
התמים | 06-04-2020 15:25
ערבים לא משתלבים במדינה כדי לכבוש או כדי ליצור עם חדש, אלא כדי להיחשב חלק מהמדינה - ליטול חלק במערכות החיים שלה ולקבל זכויות אזרח ככל האדם ( מושגים שקצת זרים להווייתך..... ). שקר שהחרדים אינם משלמים מיסים ? ברור שיש חרדים שמשלמים מיסים ויש אירגונים חשובים שתורמים למדינה - אך זהו מיעוט בטל בשישים, שיש גם כלפיו יחס מורכב בציבור החרדי. יהודה משי זהב שהקים את זקא, למשל, בקהילה שלו הוא מוקצה מחמת מיאוס. אז אתם מתגאים באירגונים כאלה או אחרים - ומצד שני מתנכרים למיעוט הזה שמנסה להשתלב במדינה. חרדי שיוצא לעבוד ככל האדם, ולא כרב, כמשגיח כשרות, מוהל או מלמד בחיידר, - הוא עוף מוזר בסביבתו. צעיר חרדי שמתגייס לצבא או הולך ללמוד באקדמיה - מקלקל שידוכים לא רק לעצמו אלא לכל בני משפחתו, אם בכלל יתירו לו להגיע בשבתות להוריו....ואל תבלבל במוח : החרדים בזים לחילונים. עוד זכורים כל הביטויים של אוכלי שפנים ובועלי נידות ושאר תיאורים הזויים. ראינו את הפגנות הענק נגד בתי המשפט. ראינו את היחס לשוטרים, ולא רק של הפלג הירושלמי. החרדים אוהבים יהודים אחרים, בעיקר כשאלה לא חושבים אחרת מהם. כמובן, כתבתי בהכללה. יש גם חרדים אחרים שהצבא בעיניהם הוא דבר קדוש, שיציאה לעבודה בעיניהם איננה פסולה, שהמדינה בכלל היא דבר חשוב שיש לכבדו. הבעייה היא שהם מיעוט. הרוב חושב ומתנהג אחרת. ועוד דבר אחרון : זה ממש לא נכון שיהודים נהגו תמיד כמו החרדים. יהודים עבדו תמיד למחייתם. כך הרמבם שהיה רופא וכך הבעל שם טוב שהיה עגלון ושואב מים. רק בישראל נוצרה חברה שלימה שבעיקרה לומדת ולא עובדת. בעבר יהודים למדו בישיבות כמה שנים ואז יצאו לעבודה. רק יחידי סגולה למדו בישיבות שנים רבות. לא סתם נאמר אצלנו שלא לעשות את התורה קרדום לחפור בה. לא סתם נאמר שנא את הרבנות ואהוב את המלאכה. היו תנאים בעלי מלאכה - סנדלר ונפח, ורועה צאן וסוחרים, ובעלי מקצועות אחרים. אין כל סיבה שחרדים לא ישרתו בצבא, לא יעבדו, לא יהיו בעלי מקצוע ומדענים. העיוות שנוצר בישראל חייב לבוא על תיקונו. והערה קטנה : הכינוי מתייוון שהצמדת לי מעיד כאלף עדים על יחסך למי שחושב אחרת ממך, מסורתי או אולי חילוני, רחמנא ליצלן. תסתכל קצת במראה לפני שאתה משתלח באחרים.
אתה מצפה כנראה להרבה מעבר
ל'אדם לאדם זאב | 06-04-2020 14:55
אני גר בעיר מפעילה תחבצ וחנויות בשבת, יש שם עשרות חרדים שמתנדבים לחלוקת מזון ושירותים נצרכים בחינם בנוסף הם מפעילים מערך שכל אדם בעיר מוזמן להתנדב. אתה מוזמן לתחנת מדא בקרית אונו לפגוש את החרדים וכמובן את שאר המתנדבים של זקא איחוד הצלה וכו'. יש עוד עשרות דוגמאות מה שחשוב כשאתה אומר הערבים משתלבים במערך הרפואי קח בחשבון שהוא מתחלק לעשרות מחלקות וגם רופאים חרדים אני יודע על כמה במערך הקורונה.
כניראה שאתה באמת תמים
זאב | 06-04-2020 14:43
הערבים משתלבים בחברה לא כי הם מאמינים בחיבור עם יהודים מתיוונים כמוך, אלה מפני שהם חושבים שזו הדרך לכבוש את הארץ בצורה חכמה, בעוד שבגישה שאתה מיצג מאמינה בחיבור עם גורמים אלה על מנת ליצור עם חדש ודרכי התבוללות בסופו של דבר. הגישה החרדית(יהודית) מבינה את המצב (בחלקה של הקהילה) ונרתעת מגישה זו הסותרת בתכלית את גישת היהדות. זה שקר שחרדים אינם משלמים מיסים ולא שותפים יש עשרות ארגונים שתומים לחברה(איחוד בצלה, זקה,...). אין כל שוואה בין ערבים לחרדים בכלל, בחברה הערבית אחוזי העלמת מס גבוהים בהרבה, פשיעה שרובה נובעת מרקע לאומני והתיחסות למוסדות המדינה בחלק גדול מהציבור כישות כובשת(אויב). לעומתם החרדים רואים בכל יהודי חלק בלתי ניפרד וכל תפילה או לימוד תורה מקדש לכלל ישראל גם לשונאים מבין ביהודים, אפילו שזה נראה מיותר לחלק מציבור,ועדיף שילחו לעבוד אבל אין מה לעשות זאת הצורה היהודים המנהגת לאורך כל הדורות. ותמיד תזכור היהדות אף פעם לא מתנקרת מאף אחד כמה רחוק שהוא יהיה לעומת הגישה החילנית אשר יוצרת פרודים קשים בעם.
אדם לאדם זאב
התמים | 06-04-2020 12:44
אם אתה משווה את החרדים לערבים ושם את שני הציבורים האלה בסל אחד - הדבר מלמד עד כמה אתה רואה את עצמך כמי שמביט על המדינה מבחוץ ולא שותף למדינה ולמערכות החיים שלה. היום אפילו חלק מן הערבים שינו את הסתכלותם ורוצים להיות חלק מן המדינה.... אבל אתה בשלך. כן, מאחינו החרדים אני מצפה ליותר מאשר מן הציבור הערבי. בפועל זה הפוך : בעוד הערבים משתתפים במאמץ ( הידעת שחלק ניכר מן הצוות הרפואי בישראל מורכב מערבים ? ) ומנסים להשתלב במדינה - חלק ניכר מהחרדים ממשיכים בהתבדלות. ממשיכים להתייחס למדינה כאל גוף זר. מצייתים לעסקנים חרדים ולא לחוקי המדינה. לא מוכנים לשרת בצבא או בשרות לאומי. לא רוצים לצאת לעבודה ולשלם מיסים. לא משתלבים במערכות המדע, הרפואה והכלכלה. חיים בשטעטל של לפני 200 שנה. תסתכל במראה ותגיד לי איפה אני טועה.
לנחש
זאב | 06-04-2020 11:57
מעניין שבישובים הערבים מצפצפים פי 100 על רשויות המדינה עד כדי כך שהשילטונות נכנסים העדינות יתרה עם הסברה והכלה, וראינו ביפו את המהומות הברבריות כנגד המשטרה כי רק רצו לבדוק נער חשוד. הערבים לא משרתים בצבא, רובם לא משלמים ארנונה, רבים מהם מכבלים ביטוח לאומי אפילו במירמה(עובדים בשחור), וחלקם אפילו תומכים באויבים שלנו ומחכים עם קלשונים ליום שהשלטון פו יפול. אבל לא שומעים שום מילה בנושא, ומי שיעלה את הטענות האלו ישלח לבית הסוהר על עוון הסתה גזענית. על החרדים מותר להגיד הכל, כי הם יהודים ,ולא רק הם היהודים של היהודים, רוב הטענות כנגד החרדים הם שקרים הסתה ושנאה אנטישמית. היום חלק מציבור נמצא קרוב יותר לערבים מאשר ליהודים, אבל נראה לי שזה הבירור האחרון.
2
דעתי שונה, הציבור החרדי אינו שותף.
שאול | 06-04-2020 12:02
בראש ובראשונה, הם לא נלחמים ומתים איתנו. בבתי הקברות הצבאיים מקומם נפקד, וביום הזכרון הם לא עומדים דום לכבד את מתינו. אפשר להתייחס להבטים רבים אחרים, כלכליים, חברתיים וכדומה. אבל בשורה התחתונה זהו ציבור שלם החי על דמנו בכל מובן. הקורונה רק מוסיפה ומרחיקה אותם עוד.
כמה דעות קדומות?
תגובה | 06-04-2020 14:05
הרבה חרדים עושים צבא, הרבה חרדים הם אקדמאים, רוב החרדים עובדים, אבל התקשורת אוהבת לצייר את החרדים כמו שציירו את היהודים בתקופת דער שטרימער.
די לצביעות- הם מורסה בגופינו
צודק | 06-04-2020 12:31
לא רוצים אותם...לשלוח אותם באריזות סגורות לכל רחבי העולם רק לא פה.......
3
החרדים הם נטל על החברה הישראלית - להקיא אותם
נמאס מהמורסה | 06-04-2020 12:30
האמת צריכה להאמר - מי יכול לאהוב - כרבולית שחורה, לא ממש נקיה שבתוכה מכילה חולצה לבנה שלא ראתה אבקת כביסה ומכנסיים עם עקבות של מסלול הדרכים בעשור האחרון - הראש מלא סיפורי בבא - והכל דחוס בקיטון . תרומה אפס פרזיטיות 100
הכינוי מורסה
התמים | 06-04-2020 15:53
הוא כינוי מזעזע, נורא ואיום. אנשים אינם מורסה, גם אם איננו מסכימים איתם - ואני ממש לא מסכים עם רוב אנשי המיגזר החרדי. יש לי ביקורת רבה וקשה על החברה החרדית - אבל להצמיד לה כינוי כמו מורסה זה דבר שלא ייעשה. אפשר לבקר עניינית - לא לשנוא לשם שינאה.
זכיתי להיות
. | 06-04-2020 15:00
זכיתי להיות מורסה בחלק ממערך בהנהלה חרדית שהביא לישראל את כמות המכשירי הנשמה המטורפת הזאת. קוראים לזה יד שרה.
איכס מגעיל.
תגובה | 06-04-2020 14:10
המורסה הזו היא שמספקת ציוד רפואי לכל דורש, היא שמספקת עזרה רפואית לכל דורש, היא שמחזיקה את התורה - התורה שבלעדיה אין לנו בכלל לגיטימציה לחיות כאן בארץ ישראל. המורסה הזו היא שמפעילה מוסדות חסד אדירים. המורסה הזו ברחבי העולם תורמת לישראל סכומי כסף אדירים ומביאה כמות אדירה של תיירים שמסייעים למזק. המורסה הזו ברובה עובדת ומשלמת מסים (כולל כותבת שורות אלו) והגישה הזו שמתייחסת אלינו כמורסה היא פוגענית והיא נוראה. ואם כבר אתה מדבר על מי שלא נושא בנטל - תבוא בטענות אל מי שבאמת לא נושא בנטל - אל מי שהיו מתפרנסות - אשכרה מתפרנסות מזה!!! - מלהגיע כל ראש חודש לכותל רק כדי לעשות צחוק מהדת שלנו ולהכעיס את אלקים ולהגיד לו שהן לא רוצות לקיים את המצוות שלו ולעבור על עשרת הדיברות במקום הכי קדוש.