ההנהגה החרדית נרתמה מאוחר מידי למאבק - סרוגים

ההנהגה החרדית נרתמה מאוחר מידי למאבק

הציבור החרדי לגווניו מצוי כרגע במשבר אקוטי וחובה לעזור לו, אבל מותר ואפשר לשאול על ההנהגה של הציבור הזה - שלקח לה יותר מידי זמן להפנים את המשבר, כששר הבריאות הוא בשר מבשרה

ההנהגה החרדית נרתמה מאוחר מידי למאבק
  שוטרים במאה שערים (צילום: אוליבייה פיטוסי/ פלאש 90)

משבר הקורונה שפגע קשה בעיר בני ברק ובאוכלוסיה החרדית, מעלה שאלות קשות להנהלות ההנהגה החרדית. כרגע המצב קשה מאוד, והם נזקקים בעיקר לסיוע אמפתיה ותקווה, אבל את סימני השאלה לא צריך לטאטא מתחת לשטיח.

נתחיל בהסברה, היה ברור מהרגע הראשון שבציבור החרדי ההסברה צריכה להיות שונה, מתאימה לאופי האוכלוסייה ולקודים של ההתנהגות שלה. חבר מועצת העיר בני ברק ומחזיק תיק הבריאות בעיר, עו"ד משה מורגנשטרן – תיאר היום (חמישי) לסרוגים, סיטואציה בה רק חלק מהאנשים בעיר קוראים עיתונים, שלא לומר רדיו ואינטרנט, ולכן המידע אותו שאר האוכלוסייה בישראל מקבלת כבר זמן רב – התעכב מלהגיע בצורה סדירה.

עוד באותו נושא

חבר מועצת העיר בני ברק: "סגר על בני ברק לא יעזור"


6

אילולי עמד שר בריאות חרדי בראש המשרד, הייתי מפיל זאת על ניתוק של צמרת משרד הבריאות שמעדכנת בטלגרם ובהצהרות לציבור כשהם פוסחים על הציבור החרדי, אבל ליצמן, חסיד גור (שנאחל לו רפואה שלמה כמובן), יודע ומכיר את הניואנסים – גיוס הזמרים והרבנים חרדיים היה מאוחר מידי.

מעל לליצמן עומדת ההנהגה הרבנית, האדמו"רים החסידיים וגדולי הדור הליטאיים, אלו שלקח להם זמן להפנים שהבל פיהם של תינוקות של בית רבן עלול להתיז קורונה ולא רק דברי תורה, ומאנו לסגור את מוסדות החינוך כפי שנעשה בשאר המדינה. כי הם לא כפופים למשרד החינוך ולא לומדים דברי הבל – אלא תורה.

הבהילות לסגור ולהדק את הסגר יותר ויותר על הציבור עבר בעצלתיים אל רבים בחברה החרדית – כששוב מי שממונה על המשרד ומכיר היטב את ההנחיות הוא בשר מבשרה.

בגדול, צריך להכיר זאת, הציבור החרדי מגוון ואינו עשוי יריעה אחת, אבל במובנים רבים חלקים גדולים במגזר הם מעין אקס טריטוריה, הסמכות שם כפופה למרות רבנים ולא למדינה – על שלל זרועותיה.

ובהכללה כמובן ניתן לומר שעל אף ההוקרה לרופאים, יש חשדנות בסיסית כלפי מדע וארגוני בריאות, אותה ניתן לראות גם בציבור הכללי עם צמיחת הרפואה האלטרנטיבית ותיאוריות על חברות התרופות. וכמה שאלו קיימים בקרב האוכלוסייה הכללית, נראה לפעמים שבציבור החרדי זה גדול וחשדני פי 2, בגלל כביכול הצידוק האידאולוגי שזה נותן לתפיסת העולם שקוראת תיגר על המודרניזציה, ההשכלה ותפיסת המדינה המודרנית.

המשבר הנוכחי, נופל לפתחם של משפחות רבות שחיות בצפיפות ובעוני, אצל רבים מהם מתוך בחירה בדרך לימוד התורה וריבוי הילדים, על פני קריירה חומרנית והגדלת הנוחות. הצפיפות והדוחק הם כר פורה להתפשטות נגיף ויראלי כל כך.

עם כל אלו, החרדים מתמודדים כרגע גם עם שנאה יוקדת לה הם זוכים ביומיום שגוברת בעת הזאת. זו בוודאי לא הדרך לטפל בבעיה האקוטית שלפנינו. אבל ניתן ואפשר להעביר ביקורת.

החרדים ובכלל ביהדות, יש מקום לבחינת הדברים לאט ובתשומת לב ולא לרוץ אחרי כל מודה חדשה, זה טוב ובריא פעמים רבות, אבל לא בזמן מגיפה. בפעילות חירום זריזין לא רק מקדימים למצוות, אלא למצוות וחי בהם.

 

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
כמה ילדים נדבקו מזה שאגודה המשיכו ללמוד מישהו
היי | 02-04-2020 15:46
יודע כי נראה לי שאף אחד לא נדבק
2
ביקורת בזמן לא נכון
נני | 02-04-2020 15:58
כל מאמר ארסי צריך להתחיל במילים: 'הם נזקקים בעיקר לסיוע אמפתיה ותקווה, אבל את סימני השאלה לא צריך לטאטא מתחת לשטיח'. אחר כך כבר מותר לומר כל דבר בכל זמן... כמובן צריך לומר בראש המאמר: 'מעלה שאלות קשות להנהלות ההנהגה החרדית'. אבל אחר כך ניתן להטיל בוקי סריקי גם על כל הציבור... נו, אין בעיה, אחר כך תאמרו שאנחנו אחים ו'ערבות הדדית' ו'עם ישראל' וכו' וכו'... בעצם המאמר הוא בסרוגים או ב'הארץ'???
3
תעזבו את החרדים לנפשם
ש.א | 02-04-2020 16:12
העליהום הזה לא מקובל. כמות הנדבקים זה עדיין לא אומר כלום
הממממממ....
מ | 02-04-2020 18:14
לא מסכים. צריך אמנם לבקר בזהירות ובמתינות, אבל אי אפשר להכחיש שהביקורת נכונה... זאת עובדה שבציבור החרדי איחרו לקלוט את העניין, וזה מתוך השקפה שאני לא יכול להסכים איתה. זה עודף ביטחון בהגנה של התורה שהיא תציל ותגן מכל דבר, כשבפועל זה נוגד את המסקנות של התנך והמדרש והחכמים בימי הביניים בנושא זה (לא נרחיב). זאת למעשה רשלנות ואדישות, קליטה איטית מדי של מה שקרה, ונוצר מצב מגוחך שבו החרדים מנסים להסביר על איזה עוון באה המגיפה ובפועל התעקשותם לשמור מצוות באופן שלהם גרמה להם להיות הכי חולים בארץ. אגב, אפשר להעיר שממש לא הבנתי מה היה הרעש על סגירת תת וההשוואה לימי גרמניה הנאצית וכל זה. מה, אתה לא יכול ללמוד בבית? אתה לא מבין שבמשך כמה שבועות זה לא מתאפשר טכנית, אז תלמד בעצמך או עם חברותא? זה ממש ראש בקיר ולכן הביקורת היא בהחלט נכונה.
4
אז בגלל ששר הבריאות חרדי צריך למחול לו בכשלון
Hguy | 02-04-2020 19:19
אם היה לא חרדי היו תוקעים בחצוצרות . אתם צבועים אם היה חילוני היה מחדל גדול מכיוון שחרדי מוחלים לו. לא יכולתם להפעיל כריזה ולהנחות את כולם. החרדים מובילים את ישראל להרס לשבטיות הקודמת למדינה . להרס הכלכלה והחברה בישראל. החילונים לא ישארו כאן. מי שיוכל יסתלק ותשארו חרדים וערבים במדינה מדודרדרת. עכשין אנחנו רואים את הניצנים של תהליך הדרדור וככל שמספרם יעלה והוא יעלה זה ברור המדינה תדרדר לחצרות הנלחמות זו בזו. לעומס על החלק התורם שלא יוכל לעמוד בו כולל הציונות הדתית. שטיטל.
5
לצערי נראה שהחרדים נפלו קורבן להצלחתם
שי | 02-04-2020 20:01
החרדים מאוד הצליחו בפוליטיקה והורגלו עי המנהיגות הפוליטית שלהם שיש להם חוקים אחרים, כי כך באמת היה. כך הצליחו הפוליטיקאים שלהם להשיג להם צ'ופר - רשות להתפלל במניין כשלכל שאר האזרחים אסור להתקהל. נראה שהצ'ופר הזה יעלה להם, ולכל שאר אזרחי המדינה בדם