אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פרשת צו בצל הקורונה: לראות את עומק הטוב שבמשבר

האנשים של 'העולם הבא', אותם אנשי קודש השייכים למדרגה של קורבן תודה הנצחי, מסוגלים לראות את עומק הטוב שבמשבר הנוכחי. לפי הפרשה – אין זו סיסמא ערטילאית בלבד, אלא מציאות חיים

פרשת צו בצל הקורונה: לראות את עומק הטוב שבמשבר
  (צילום: שאטרסטוק)

בפרשתנו דנה התורה בפרטי הדינים של קורבן תודה. קורבן זה הוא אחד מענפיו של זבח השלמים. דיניו של קורבן התודה שונים משאר קורבנות השלמים. אחד הדינים החריגים בקורבן תודה הוא, שבנוסף לחלות מצות שמביא המקריב יחד עם קורבנו, בקורבן תודה באורח פלא על המקריב להביא גם חלות חמץ: "עַל חַלֹּת לֶחֶם חָמֵץ יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ עַל זֶבַח תּוֹדַת שְׁלָמָיו".

חמץ ומצה הודאה על הכל

חז"ל עומדים רבות על הקשר בין החמץ לחטאים, לפגם ולקלקול. מהסיבה הזו כל הקורבנות אינם קרבים עם לחם חמץ, אלא על "חַלּוֹת מַצּוֹת" בלבד. המצה מבטאת את הענווה, הפשטות, חוסר הרדיפה אחרי תענוגות החיים. יש במצה אפיון של האדם השב בתשובה, העוזב את חיצוניות החיים ומחפש את טבעיותם ופשטותם. אולם קורבן תודה, באופן פרדוקסלי, קרב דווקא עם החמץ. לפי המהר"ל מפראג, כאן מצוי עומק עניינה של התודה, המצליחה להתבונן ב'חמץ' שיש במציאות ולהודות עליו, לראות בניגודים ובסתירות מכשיר לקומת חיים שלמה יותר.

חז"ל אומרים במדרש שלעתיד לבוא "כל הקורבנות בטילין – קרבן תודה אינו בטל, כל התפילות בטילות –  הודאה אינה בטילה". קורבן תודה, באורח פלא יגלה את ערכו השלם דווקא בעתיד. אמנם כעת יש בקורבן תודה ערך ככל שאר הקורבנות, אך מדרגתו השלמה עתידה להיחשף רק לעתיד לבוא.

להיות מאנשי העולם הבא

היכולת להודות על ההעדר מגיעה רק לאחר שאנו רואים כיצד הוא פעל והועיל למציאות. בשעת מעשה, לפחות בעולמנו זה, איננו מכירים בצורה שלמה את הצורך בסתירות ובניגודים שקיימים במציאות העכשווית. לכן רק לעתיד לבוא, לאחר מעשה, נוכל להעיד על קשיי העבר שאלו לא היו אלא מרירות ארעית של סם החיים, הגורמת סבל בשעתה, אך מצמיחה מזור ומרפא באחריתה.

כמה מתאימים דברים אלה לימינו אנו. השגרה החדשה אליה אנו מתוודעים, שלפחות לעת עתה קיצה אינה ברור, עשויה להפוך לחוויית סבל ממושכת. הבדידות, ההסתגרות, הלחץ המצטבר בבית ואף הפן הכלכלי – עשויים כולם לגרום לאדם למיצוי וקוצר רוח. אולם, האנשים של 'העולם הבא', אותם אנשי קודש השייכים למדרגה של קורבן תודה הנצחי, מסוגלים לראות את עומק הטוב שבמשבר הנוכחי. לפי הפרשה – אין זו סיסמא ערטילאית בלבד, אלא מציאות חיים.

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 15 דיונים מיין לפי
1
מילים בסלע. תענוג
מיכל | 03-04-2020 14:24
אשריך
2
משוב לפרשה
אורלי | 03-04-2020 15:11
כמה אתה צודק, הפרשה מתאימה למציאות החדשה שאליה נקלענו, בשורות טובות
3
מלמד ומעשיר
רון | 03-04-2020 15:40
ישר כוח!
4
הודאה על הכל
אפרת עמיר | 03-04-2020 15:41
תענוג לקרוא!! יישר כח!!
5
קורבן התודה הרצוי ביותר גם כיום להאכיל 3 עניי
משה אהרון עו"ד | 03-04-2020 15:58
לעתיד לבוא לא רק קורבנות בטלים אלא חוזרים לאכול צמחי בלבד[גן העדן] 02/04/2020 10:49:57 המקרא 1. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר: כָּל חֵלֶב שׁוֹר וְכֶשֶׂב וָעֵז לֹא תֹאכֵלוּ. וְחֵלֶב נְבֵלָה וְחֵלֶב טְרֵפָה יֵעָשֶׂה לְכָל מְלָאכָה, וְאָכֹל לֹא תֹאכְלֻהוּ. כִּי כָּל אֹכֵל חֵלֶב מִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר יַקְרִיב מִמֶּנָּה אִשֶּׁה לַה', וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הָאֹכֶלֶת מֵעַמֶּיהָ. וְכָל דָּם לֹא תֹאכְלוּ בְּכֹל מוֹשְׁבֹתֵיכֶם, לָעוֹף וְלַבְּהֵמָה. כָּל נֶפֶשׁ אֲשֶׁר תֹּאכַל כָּל דָּם, וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ. [ויקרא ז' כג - כז] 2. א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב צַו אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-בָּנָיו לֵאמֹר, זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה: הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל-הַמִּזְבֵּחַ כָּל-הַלַּיְלָה, עַד-הַבֹּקֶר, וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ, תּוּקַד בּוֹ. האיזון הנסוג . על פי המקרא הראשון הותיר הקבה שני יסודות בכל קורבן או זבח שאינם ינתנים לאכילה על ידי האדם -החלב והדם. והכל לסייג עוד את בסיסו הרעיוני של הקורבן. הקבה אינו נצרך ללחם שבני האדם יאכילוהו. את הקורבנות המופנים אליו מעדיף הקבה להפנות לכתובת המתאימה . לפרש : את לחמי לאישיי. - במובן אחר את הלחם אשר אתם מייעדים לי אומר הקבה ואשר נשרף באש תפנו - לאישיי לאותם אנשיי הרעבים המסתבובבים ביניכם הנה כי כן,לכתחילה בורא העולם אשר יצר כל חי ביקש - שחי לא יאכל חי. תהפכות הגירוש מגן העדן והמבול הביאו לנסיגה או להתאמה ואזי בימי נח התיר האלוהים לאכול חי. אך ביקש להשאיר מרכיב אחד מחוץ לתחום - הדם . שהוא מסמל את הנפש הקשורה תדיר לאלוהים. לבסוף הוסיף וביקש הקבה מעם ישראל גם להמנע מאכילת חלב.[בבהמות מסוימות]. שהחלב ישבו יסוד המשבית קדושה. הוא מכסה על הקרב מונע התקרבות והתחברות בין אלוהים ואדם. התחלנו בלחם ונסיים רשימה זו בלחם [על פי המקרא השני]: בעניין קורבן התודה שהוא חלק מקורבן השלמים . קורבן התודה הגדול יותר גם כיום - הוא להאכיל שלושה עניים ========================================== תורת הקורבנות היא תורה אירעית שאין בינה ובין הנצח - ולא כלום. מוקדה הוא קצר מועד. שלא בכדי המילה מוקדה לעניין תורת העולה נכתבה באות מ זעירא. לרמז על מוקדה -עניינה הזמני. וקצר המועד.. והנה אין לך כקורבן תודה לקפל בתוכו גם את העתיד. עת בעזרת ה' , יתבטלו הקורבנות ואזי מה נותר ממנו מקורבן התודה. שהזבח יתבטל אך ארבעת הלחמים - שהם הם עתודת העתיד. והנה שלושה סוגי הלחמים הם מצות - לחם העוני . לחם שבמסגרת קורבן תודה מצווה האדם להאכיל בו [גם אם במצות] את העניים השונים . לו למקריב התודה עצמו, יוותר לשמוח בלחם אחד לחם החמץ. והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב של קורת רוח ו/או יישוב הדעת אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה. והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
6
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 03-04-2020 17:08
מאמר מחכים ומעשיר יישר כח
7
דברים נפלאים
משה נאמן | 03-04-2020 17:40
יישר כח
8
מאמר מרתק
אורי | 03-04-2020 18:24
יפה מאוד על החיבור למציאות העכשווית. יישר כח,מחזק מאוד.
9
מאוד יפה
נסים | 03-04-2020 18:28
כתיבה יפה עם רעיונות יפים שבת שלום
10
דברי חוכמה
דניאל ברוייר | 04-04-2020 22:40
מעניין וכתוב בצורה מדהימה
11
יישר כח
ירון | 05-04-2020 12:24
מדהים ומלמד
12
ביאור חמץ - החמץ בהפוך לצמח
משה אהרון עו"ד | 05-04-2020 14:57
כי זה כל האדם 2 ביאור חמץ - חמץ בהפוך :צמח 05/04/2020 11:21:47 חמץ בהפוך צמח החמץ לא מאפשר צמיחה הוא נפוח מלוא המרחב משלה על תחושה של עשירות עצמית בבחינת מלוא כל החלל כבודי את החמץ צריך לנקות במקלחת ומכל הישות ולא רק מהלב בעיקר מהמוח והידיים וגם מהעיניים והרגליים ואמת מארץ תצמח שהצמיחה תמיד תמיד מלמטה למעלה.
13
דברים נהדרים
נריה | 07-04-2020 12:09
ישר כח
14
אשריך
משה כהן | 07-04-2020 12:09
יפה
15
מרתק
נתן | 07-04-2020 12:09
יפה מאוד