אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

לא רק קרבנות: ספר ויקרא- סיפורה של הנפש האנושית

חומש ויקרא, מעבר לעיסוקו בנושא הקורבנות והמזבח, הוא עוסק בעיקר בסיפורה של הנפש האנושית, החוטאת, המועדת, הנופלת ובעיקר זו שמבקשת להתעלות מעל מוגבלויות החיים

לא רק קרבנות: ספר ויקרא- סיפורה של הנפש האנושית
  (צילום: שאטרסטוק)

"נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא בִשְׁגָגָה". חומש ויקרא נפתח ועמו הכניסה להיכלו של מלך, כניסה לארמונו של יושב תהילות, ויחד עם זאת – כניסה לנבכי הנפש של האדם החוטא. חומש ויקרא, מעבר לעיסוקו בנושא הקורבנות והמזבח, הוא עוסק בעיקר בסיפורה של הנפש האנושית, החוטאת, המועדת, הנופלת ובעיקר זו שמבקשת להתעלות מעל מוגבלויות החיים.

הנפש, היצר והאדם

מיהו ה"אני"? ומהי הנפש? הפסיכולוגיה המערבית, שבראשה עמד זיגמונד פרויד, טענה שהאדם הוא אוסף של יצרים תובעניים, ולכן הוא שואף מעצם טבעו לעונג מלא, אלא שאם כל אחד היה ממלא את דחפיו הרי שהחברה לא הייתה יכולה להתקיים. לכן היא מציעה לאדם להתאפק ולהיות ב"חוסר נחת", ואף לדחות את סיפוקיו לתועלת הכלל. היצר כאן מתברר בשורשו כדבר שלילי המזיק לחברה, ולדאבונו נאלץ האדם לדחוק אותו ולהעלימו.

בהתאם לכך, פילוסופים ופיזיולוגיים רבים ניסו להסביר מהו ה"אני" – ונתקלו בקושי. הפילוסופיה החדשה משתדלת לבטל את התחום הרוחני שמעבר לחומר על ידי טענה שבסופו של דבר הכל פועל בצורה מכאנית ("מטריאליזם"). לשיטתה, מה שהאדם המאמין מכנה כ"נפש" זה סך הכל פעולת הפרשה של המוח, ו"רגש" זו פעולה אינסטינקטיבית שעוברת בזרם חשמלי. גישה זו מדגימה היטב את המבוכה שמצוי בה האדם: יש בו איכויות כה רבות שקשה להסבירן, ובשל כך מנסים להכחיש את עצם קיומם.

הנפש – עומק בלתי נדלה

הנחת יסוד ראשונה באשר לנפש תאמר שככל שנחקור ונפשפש אחריה היא תישאר בגדר נעלם, לעולם לא נדע את עושרה ועומקה, שכן גם כאשר מדובר בנשמתנו אנו משיגים רק טיפה מאוקיינוס רחב. פעמים רבות ניתן למצוא את עצמנו מופתעים ותמהים – "לא ידעתי שאני מסוגל לכך", "לא הכרתי בי את הכח הזה". גם אנשים אחרים עשויים להתפעל מאיתנו באותה מידה, זאת כאשר יפגשו בנו צדדים שלא הכירו. הפיתרון לאותה "על-הכרה" מצוי בתורתנו באופן עמוק. המקורות היהודיים בוחרים להכיר בכך שיש בנו יסוד שאינו חומר, ושהגוף אינו אלא כלי – חיוני אמנם, אך רק כלי לביטויו. אין זה אלא מפני שיש בנו "חֵלֶק אֱלוֹהַּ מִמָּעַל" (איוב לא, ב).

חומש ויקרא – תיקון הנפש

בפרשתנו מצמידה התורה את הנפש החוטאת למושג "שגגה": "נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא בִשְׁגָגָה", קרי – הנפש מצד עצמה לעולם לא חוטאת, האדם מצד מקורו – טהור ונקי. החטא הוא תוצר של שגגה, חוסר ידיעה, הכוונה וחינוך לא מדויקים לאדם. מעבר למבט החיובי על נפש האדם, יש בכך קריאת כיוון משמעותית לפיה – מטרת התרבות, הפסיכולוגיה ותורות המוסר למיניהן חייבת להיות העלאה ועידון של תשוקות האדם. לא מחיקה של יצריו הטבעיים האלוקיים, אלא תיעולם למצוות ומעשים טובים.

חומש ויקרא מבקש לעמוד על יסוד אחד – שמירת טהרתה של הנפש, הן בעמידתה מול בוראה, והן בעמידתה מול החברה הכללית. הקורבנות אמנם מבטאים פעולה חיצונית שהגדרתה היא כ"צורך גבוה", אך למעשה היא פועלת על הנפש עצמה ומעלה אותה לגבהים חדשים. הקורבנות באים לקרב את האדם לעצמיותו הטהורה, להזכיר לו את אותו מקור טהור החי בקרבו, ולהעלות על שפתיו מילים בודדות – "נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא בִשְׁגָגָה".

אם בכתבה נמצאה טעות או פרסומת לא ראויה. דווחו לנו >
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
ממש יפה!
יסכה | 27-03-2020 14:13
ממש נהניתי לקרוא!!
2
גיא אמיר
לייטנר יעקב | 27-03-2020 16:09
מאמר מעמיק ומעניין העוסק בתחלואי הנפש. יישר כח.
3
אשרי יולדתך
מיכל | 27-03-2020 17:10
אין לך מושג איזה עונג מציף אותי בקריאת מאמריך . עלה והצלח
4
אשריך
ד"ר פרוכטר | 27-03-2020 17:11
תענוג צרוף
5
כתיבה מענגת ורצופה
פרו'פ רבינוביץ | 27-03-2020 17:25
יישר כוחך עלם צעיר
6
מאמר מעולה
משה | 28-03-2020 21:45
המשך כך
7
דברים נפלאים
יגאל לוי | 28-03-2020 21:45
מרתק מאוד
8
ויקרא - ןי- קרא בפשרה של "א" זעירא
משה אהרון עו"ד | 28-03-2020 23:26
לפרשת ויקרא - כשמשה סרב להיות מנוי לדורות על הקורבנות 26/03/2020 05:31:50 בסד. המקרא: =============== (א) וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַה' מִן הַבְּהֵמָה מִן הַבָּקָר וּמִן הַצֹּאן תַּקְרִיבוּ אֶת קָרְבַּנְכֶם: (פרק א). הדברים: ========== בפסוק ראשון זה של חומש ויקרא - חומש הקורבנות, גלומה למעשה כל פילוסופית הקורבנות בתורה. המשכן הוקם זה מכבר ועמד על תילו. משה האיש הגדול שחווה ארבעים יום וארבעים לילה אינטרקציה הכי אינטימית עם השכינה מיאן להתחיל בפולחן הנפסד הזה של הקורבנות .לא רצה שתורה נפסדת זו תיוחס אליו לפיכך צריך היה הקבה לקרוא לו במיוחד תוך הבלעה בקריאה זו את חוסר תוחלתם האיסטרטגית של הקורבנות . ותוך רמיזה עבה כי כל תורת הקורבנות באה אך כתוצאה מחולשת אותם דורות. ועל מנת להניעם מהמסורת ששלטה בסביבתם של הקרבת קורבן אדם לאלילהם. הנה כי כן, הקריאה הייתה : אדם כי יקריב מכם כי אז רק מן הבהמות ומהם בלבד. ותוך הדגשה שקריאה זו באה מאוהל מועד. משל לרמז כאמור על אירעיותה וחוסר תוחלתא לדורות . שלכתחילה מקומה הוא אירעי - אוהל מועד - אוהל זמני ואם לא די בכך במילה מכם יש דגש על המחיר הכבד של הקורבנות שכל קורבן מאכל אש [בטיעון מופרך של להאכיל כך את האל] הוא למעשה גזילה מהמשאב של הכלל [מכם]. שהרי ניתן היה להאכיל בו הרבה רעבים ........ זו גם הסיבה שהקורבן הראשון בגאולת מצרים היה קורבן פסח [קורבן שבעתיד יפסח על כל התורה הנפסדת של הקורבנות] והכל לרמז כי הקורבן הטוב ביותר עבור האלוהים הוא אותו שהוא נאכל כל כולו על ידי האדם - כמו קורבן פסח. ואם לא די בכך בהמשך הפרשה התורה עצמה הבדילה בין אדם המקריב קורבן בהמה. לבין הנפש הרגישה והטהורה שמסתפקת אך במנחה מן המאפה. הנה כי כן, נפש לעומת אדם ,הלוואי וכל אותם שמתחילם בשבת לקרוא את פרשת ויקרא יפנימו את משמעותה רבת הפנים של הפתיחה כאמור. ואת היותה הבסיס הערכי והפילוסופי של כל תורת הקורבנות על פי תורת ישראל.
9
המנחה הקורבן המובחר כשם ששבת היום הנבחר
משה אהרון עו"ד | 28-03-2020 23:29
איך מתחבר הבידוד של היום לדברים . קורבן המנחה הוא הקורבן האידיאלי של ימות המשיח [וערבה לה' מנחת יהודה וירושלים....], קורבן שיש בו מן הרעיון של יום השבת . שבו ביום השבת,יש את החיבור של גם :נפש [בבחינת : שבת וינפש] וגם של המנחה במובן של וינח. [ביום השביעי] הנה כי כן מכאן אפשר לכאורה לצאת נחוכה להבין גם את הסיפור של קין והבל . קין , הרבה הרבה לפני הרצח עלה על תדר של עימות ונרגנות כלפי הבל אחיו . בקליפת אגוז הקבה ברצותו למנוע הרצח הדגים לקין שהעיקר אינו הקורבן וסוג הקורבן. העיקר הוא: אדם לאדם דיבוק ולא בידוד ולעומתיות. העיקר הוא ללמוד לשאת את נכוחותו של הזולת בבחינת : הטיב שאת כפי שאמר ה' לקין ושבכלל ייחוס לאלוהים הצורך בלחם הוא כל כך מופרך . שאפילו לא היה צריך לחכות לפי הגבורה במילים : חסד חפצתי ולא זבח . בכלל אם היינו מטיבים לפענח הרמז שבתורה . שכבר לכתחילה רמז הקבה שלחם אלוהים הוא לחם לרעבים בבחינת: לחמי לאישיי - במקום לאש יש לפרש - לאנשיי הרעבים הנה כי כן אם יש ימות משיח ,הרי שהם יהיו מאופיינים בתורההמוארת : שהמנחה הגדולה ביותר היאדווקא הצדקה בין איש לרעהו . שכך גם ניבא הנביא לעתיד : והיו לה' מגישי מנחה - בצדקה הלואי ובימי הבידוד האלו שנגזרו עלינו , נלמד את השיעור הזה . שכשנתאושש נעשה הכל לרפא הבידוד הפטולוגי שפשה בנו בדיבוק חברים ובדאגה לחלשים ורעבים ..........
10
חגית
דברים נפלאים | 29-03-2020 12:27
מעורר השראה
11
עמוק מאוד!
יניב | 29-03-2020 16:34
ישר כח